Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1601310
We hebben vandaag besloten te stoppen met BARF. We zijn ermee begonnen toen onze Beagle een half jaar oud was, en ze leek het allemaal heel goed te doen, vond het ook erg leuk, inmiddels is ze ruim een jaar. We hebben ons netjes aan alle regels gehouden van verhoudingen en wat wel en niet mag, langzaam opgebouwd etc. Vond haar echter de laatste dagen al wat slomer en was van plan daar met de dierenarts over te spreken. Nu ja, die kans kreeg ik sneller dan ik dacht want gisteravond kreeg ze opeens problemen na het eten. Bleef maar met haar poot in haar bek krabben, kokhalsen, moeilijk ademhalen. Ik heb eerst Heimlich geprobeerd maar dat leverde niets op, toen met mijn hand in haar keel gevoeld maar daar vond ik ook niets. Dus dan maar naar de dierenarts (die gelukkig een 24-uurs spoeddienst hebben). Ze hebben onder narcose met een endoscoop het stukje bot uit haar keel moeten halen, dat was versplinterd en had een paar nare punten gekregen maar er was gelukkig geen schade aangericht.

Op zich zou dit alleen voor mij geen reden zijn om te stoppen met BARF, dit was gewoon domme pech en ze had zich ook zo naar kunnen verslikken in een Barbie of een van die andere dingen waar ze op zit te knagen als ze de kans krijgt. Wat echter zorgelijker is, is dat op de röntgenfoto te zien is dat haar maag helemaal propvol met onverteerde botten zit. Ik hou bij wat ze elke dag eet, ze krijgt niet elke dag bot, en wat er nu in zit moet al van een paar weken zijn. We geven helemaal geen grote botten, vooral konijn en kwartels etc maar ook dat heeft ze dus niet weten te verteren. Die maag is loodzwaar en heel groot van al die botten die ze meesjouwt, geen wonder dat ze zo sloom was. Ik heb nu medicijnen meegekregen om te zorgen dat het wat sneller verteert en het advies om geen botten meer te geven, maar dat had ik zelf ook al bedacht. Terug naar brokken dus.

Ik plaats hieronder de röntgenfoto, zodat jullie kunnen zien hoe erg het is. Ik ben nu helemaal niet opeens anti-BARF, ik vind het idee nog steeds heel goed maar ik wil dus wel waarschuwen dat het niet bij alle honden goed gaat, en dat je daarop bedacht moet zijn. Ik zou bijna zeggen: gelukkig dat ze zich verslikt had, anders waren we er misschien veel te laat achter gekomen dat die botten onverteerd in haar maag bleven zitten en dan had ze hardstikke ziek kunnen worden.

Afbeelding
#1601320
hALLO JA HEEL ERG ZEG .
Maar 1 raad je hoeft niet gelijk te stoppen met vers vlees te geven je kan altijd als je niet meer wil Barf   ,, overgaan op een heeele goeden KVV  is 100% beter dan brok en een heeeeeeele goed Kvv daarvan zijn de evt bot zo gemalen dat je het nog niet eens terug vindt of ziet in e,d samenstelling .. Ik respecteer je evt beslissing niet meer Barf,, maar ik denk dit KVV kan ook . sterkte met u hond  . GRT van UIT Thailand Henk
#1601333
Tja wel heel vervelend dat er 'n botje in d'r keel was blijven steken...
maar ik begrijp niet goed hoe al die botten in de maag blijven zitten..
wanneer de botten niet zou verteren, dan zou je de onverteerde botten toch na verloop van tijd door de darmen afgevoerd moeten worden en dan in de ontlasting terug te zien?
Als je nooit eerder stukjes bot hebt gezien in de ontlasting, dan lijkt 't me toch haast onmogelijk dat de botten  dan
al 6 maanden in haar maag zitten?

Ik kan me voorstellen dat je nu  liever even geen hele botten wil geven, maar KVV of zelf gemalen lijkt me dan ook
'n goeie oplossing..
En als je helemaal geen rauwe botten wil geven dan kan je eventueel zelf koken in plaats van de droge brokken geven...

Ik hoop de hondje weer vlug op zal knappen.
#1601337
Ik zou het liefste KVV gaan doen, maar ik heb hier in Spanje ook na lang zoeken nog geen leverancier voor gevonden. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag. Ik heb wel brokken gevonden die alleen maar uit vlees, groente en fruit bestaan (dus geen rijst of granen) dus daar probeer ik het voorlopig mee. Ik zal even hier dieper in het KVV-forum duiken om te kijken of ik dat misschien zelf kan gaan maken.

@Lizzy, ik snap wel dat er altijd botten op rontgenfoto´s te zien zijn, maar dat dingen van twee weken terug nog niet verteerd zijn lijkt me echt niet goed. Die maag vult nu zo bijna halve buikholte en dat lijkt me echt niet normaal.

@202spots, ik denk niet dat ze helemaal nooit bot verteerd heeft, maar dat het iets is van de laatste tijd. Ik heb nooit bot in haar ontlasting gezien, ze heeft gewoon van die wittige droge keutels, daar heb ik nooit iets verkeerds aan gezien.
#1601342
Phileine schreef: Ik zou het liefste KVV gaan doen, maar ik heb hier in Spanje ook na lang zoeken nog geen leverancier voor gevonden. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag. Ik heb wel brokken gevonden die alleen maar uit vlees, groente en fruit bestaan (dus geen rijst of granen) dus daar probeer ik het voorlopig mee. Ik zal even hier dieper in het KVV-forum duiken om te kijken of ik dat misschien zelf kan gaan maken.

@Lizzy, ik snap wel dat er altijd botten op rontgenfoto´s te zien zijn, maar dat dingen van twee weken terug nog niet verteerd zijn lijkt me echt niet goed. Die maag vult nu zo bijna halve buikholte en dat lijkt me echt niet normaal.

@202spots, ik denk niet dat ze helemaal nooit bot verteerd heeft, maar dat het iets is van de laatste tijd. Ik heb nooit bot in haar ontlasting gezien, ze heeft gewoon van die wittige droge keutels, daar heb ik nooit iets verkeerds aan gezien.
Bah das wel schrikken als er zo'n stukje bot vast blijft zitten in de slokdarm.
Kan me ook voorstellen dat je nu opzoek naar een altenatief.

Maar iets in deze post doet wel belletjes rinkelen bij, je schrijft dat ze witte droge keutels had, die hebben ze hier na het eten van veel bot een enkele keer, het is niet een normale ontlasting.
Daar klopt dus iets al niet, wat dat is, of slecht verteren of voor jou hond teveel bot kan ik natuurlijk niet zeggen.
Ik zou proberen een menu te maken van spiervlees, orgaan en groente en aangevuld met wat gedroogde, gemalen eierschaal (die eierschaal zou ik langzaam opbouwen).
En dan kijken hoe de ontlasting is, is deze hierop goed, weet je iig dat ze vlees en dergelijke wel goed verteerd.
Vleesbot zou je daarna bv gemalen aan kunnen bieden en dan goed op de ontlasting letten.
#1601344
Phileine schreef: Ik zou het liefste KVV gaan doen, maar ik heb hier in Spanje ook na lang zoeken nog geen leverancier voor gevonden. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag. Ik heb wel brokken gevonden die alleen maar uit vlees, groente en fruit bestaan (dus geen rijst of granen) dus daar probeer ik het voorlopig mee. Ik zal even hier dieper in het KVV-forum duiken om te kijken of ik dat misschien zelf kan gaan maken.

@Lizzy, ik snap wel dat er altijd botten op rontgenfoto´s te zien zijn, maar dat dingen van twee weken terug nog niet verteerd zijn lijkt me echt niet goed. Die maag vult nu zo bijna halve buikholte en dat lijkt me echt niet normaal.

@202spots, ik denk niet dat ze helemaal nooit bot verteerd heeft, maar dat het iets is van de laatste tijd. Ik heb nooit bot in haar ontlasting gezien, ze heeft gewoon van die wittige droge keutels, daar heb ik nooit iets verkeerds aan gezien.
eiTIP  hier in Thailand laat ik bijv kip en eend malen e,d grote poten van zowel eend als kip laat ik er af halen, het gemalen karkas +nekjes en vleugels  is voor mijn shushu,s gaat door de gahakt molen dus denk als je het vraagd de slager in Spanje dat ook wel kan ,;!!   echt als je het goed laat malen zie je geen botten of uitzondering heeeeeeeeeeeeeeeeel keien nou daar kan hij zich nooit in verslikken en poep die zo uit de  rest kan je zelf aan vullen  zoals je dat gewend bent doe ik nu ook .
Dusssssssssssss Tip
#1601353
@Lizzy, dat grote bot dat je bovenop de foto ziet is de achterpoot van een konijn, dat heb ik haar bijna twee weken voor het laatst gegeven omdat ik het deze week niet kon krijgen. Daarom kan ik het dus ongeveer in de tijd plaatsen. Ook de hoeveelheid bot die er in de maag zit is duidelijk van langere tijd, de laatste drie dagen had ze bijvoorbeeld lam met nauwelijks bot, orgaanvlees met groente en de dag daarvoor vis. Daarvoor kwartel, dat lijken me die kleine botjes maar die zijn dan dus ook al minimaal 4 dagen oud.

@Exect, dat is wel een goede tip. Slagers doen hier alles wat je vraagt met het vlees, dus dat kan ik wel laten doen. Ga me er eens in verdiepen, moet je voor KVV dezelfde samenstelling volgens als BARF?

@May Linn, het zijn niet echt spierwitte keutels hoor, maar wel lichter dan die van honden die gewoon blikvoer eten. Ik dacht dat dat normaal was bij BARF? Ik kan nog eens gaan sleutelen aan de samenstelling. Ik ben op zich niet zo bang dat ze zich weer verslikt hoor, zoals ik al schreef was dat gewoon domme pech, maar ik wil wel dat ze het allemaal goed kan verteren.
#1601354
Je zou zelf een kvv kunnen maken, of door bot te malen, of door een andere calciumbron toe te voegen (bv eierschaalpoeder, kun je zelf maken). Je zegt dat je kleine botten voert, maar klein wil niet altijd zeggen zacht. Wij voeren bv oude legkippen, daarvan zijn de botjes soms behoorlijk hard. Succes ermee!
#1601357
Phileine schreef: Ik zou het liefste KVV gaan doen, maar ik heb hier in Spanje ook na lang zoeken nog geen leverancier voor gevonden. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag. Ik heb wel brokken gevonden die alleen maar uit vlees, groente en fruit bestaan (dus geen rijst of granen) dus daar probeer ik het voorlopig mee. Ik zal even hier dieper in het KVV-forum duiken om te kijken of ik dat misschien zelf kan gaan maken.

@Lizzy, ik snap wel dat er altijd botten op rontgenfoto´s te zien zijn, maar dat dingen van twee weken terug nog niet verteerd zijn lijkt me echt niet goed. Die maag vult nu zo bijna halve buikholte en dat lijkt me echt niet normaal.

@202spots, ik denk niet dat ze helemaal nooit bot verteerd heeft, maar dat het iets is van de laatste tijd. Ik heb nooit bot in haar ontlasting gezien, ze heeft gewoon van die wittige droge keutels, daar heb ik nooit iets verkeerds aan gezien.
Dat vind ik ook niet gewoon....
Mijn hond had dat ook, en dus ben ik de bothoeveelheid gaan minderen. Hij krijgt nu max. 30% bot en dat gaat prima.
Ik zou inderdaad overgaan op wat May Linn adviseert, dus zelf samenstellen met gemalen eierschaal.  :)
#1601361
Ik zou inderdaad ook vriendjes proberen te worden met een marktslager, en vragen of die botten voor je wil vermalen. Mijn ervaring met Spaanse slagers is dat ze hartstikke bereid zijn je te helpen met dingen, en als je in ruil voor het malen voortaan al je vlees bij hem koopt, zal hij je zeker van dienst willen zijn.

Alternatief kun je natuurlijk ook zelf gaan malen; kwestie van een goeie stevige vleesmolen aanschaffen en de mouwen opstropen (c.q. een eventuele liefhebbende partner zijn mouwen laten opstropen). Zo deden wij het in Spanje altijd, toen een van de honden zijn rauwe spul alleen gemalen wilde eten. Het is even zweten, maar dan heb je ook puike kvv, en het scheelt weer een fitnessabonnement.

Je schrijft dat je hondje ook graag op barbies en ander niet-geschikt spul kauwt. Kan het zijn dat hij een week of wat geleden iets heeft gegeten wat de doorgang naar de darmen blokkeert? Heeft ie misschien een plastic zakje uit de vuilnis gejat, ik noem maar wat? Ik zou toch erg benieuwd zijn naar de volledige maaginhoud, niet alleen naar het botwerk wat te zien is.
En inderdaad, het feit dat hij witte droge keutels poept, is ook niet zoals het hoort. Dat duidt erop dat hij te veel bot met te weinig vlees heeft gehad, al kan ik je niet zeggen of dat, als het regelmatig gebeurt, ook zo'n klont in de maag kan veroorzaken.
#1601403
Ik ben eignelijk wel benieuwd wat ze er dan verder nog aang edaan hebben.
Als ik het goed lees is alleen het botje uit haar keer verwijderd. Zijn de botten in de maag gebleven of hebben juliie daar nog wat aan gedaan?

Van mijn honden zijn ook rontgenfoto's gemaakt, maar nog nooit botten in de maag gezien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door