Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Loontjuh
#1598676
Hallo allemaal ,

Ik ben Ilona en heb een witte herder 8 jaar ( charly ) en sinds kort een hollandse herder pup 10 weken ( Varro )  :biggrin2:
Heb ook nog 2 maine coon katten , een poes 3 jaar ( geholpen ) en een kater 2 jaar( vanaf morgen  manloos  ;D )
Charly zit nu op RC mature en Varro zit al vanaf de fokker op Cavom.
De katten zitten op RC maine coon.

Ik ben zover dat ik nu zoiets heb , de honden gaan op vers vlees .Charly heeft namelijk veel problemen met zijn oren en vacht . Omdat ik er niet in bedreven ben ( nog ) wil ik ze op KVV zetten . Ze krijgen dan s'ochtends cavom brok en dan s'avonds vlees. En in het weekend compleet vers.
Ik doe het zo omdat ik manlief er niet mee wil opzadelen als hij naar zijn werk moet s'ochtends vroeg. Ze krijgen dan dus doordeweeks ( 5dagen ) s'ochtends brok. Ik wil dit ook zo houden en ga dan ook geen discussie aan van dat manlief het maar moet doen ... ::) :P haha

Hoe moet ik het aanpakken ?? Mogen ze ook een KVV wat niet helemaal compleet is i.v.m. dat ze s'ochtends toch alles binnen krijgen van de brok ??
Of moeten ze s'avonds dan ook een complete KVV ??

In het weekend wil ik bijvoorbeeld dan gewoon een heel konijn of een hele kip voeren . Heel prooidier dus. Dat krijgen ze dan smiddags i.v.m. ik train overdag met de honden ... en trainen met een volle maag is niet zo goed  ;)

Kan iemand mij helpen met een menu o.i.d. want ik zie door de bomen het bos niet meer zeg maar... :o

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is .. HELP!!!! :P

groetjes Ilona
Door bloemetje
#1598755
Ik zou dan simpelweg 's avonds een compleet KVV geven. Dan hoeft er weinig over een menu gedacht te worden lijkt me. Ik begrijp dat je de discussie niet aan wilt maar het effect van vers word zo wel nihil vrees ik als je 50% brok blijft geven..
Door anneke62
#1598881
Even aanvullend op wat Bloemetje al schreef, als je je honden door de weeks brok blijft voeren zal de zuurgraad van de maag zich nooit volledig kunnen aanpassen aan vers voedsel. Ik zou het dan ook afraden om in het weekend dan hele prooidieren te gaan voeren. Dit is dan ineens erg veel bot voor een maag die daar niet goed op ingesteld is!
Door Loontjuh
#1599105
Ik begrijp dat helemaal beter is natuurlijk maar het is even niet anders  :(  Misschien dat het ooit nog komt  8)
Maar ik zal dan een compleet KVV geven s'avonds. En in het weekend dan ook KVV . Kan ik dan wel 1 dag bijvoorbeeld een prooidier geven of is het helemaal niet goed om te doen . Dat ik bijvoorbeeld dan zaterdag pens geef en dan zondag zo'n dier .
Ja ik begin net dus veel vragen  :-[
Door bloemetje
#1599201
[quote="Loontjuh"]
Ik begrijp dat helemaal beter is natuurlijk maar het is even niet anders  :(  Misschien dat het ooit nog komt  8)
Maar ik zal dan een compleet KVV geven s'avonds. En in het weekend dan ook KVV . Kan ik dan wel 1 dag bijvoorbeeld een prooidier geven of is het helemaal niet goed om te doen . Dat ik bijvoorbeeld dan zaterdag pens geef en dan zondag zo'n dier .
Ja ik begin net dus veel vragen  :-[
[/quote]

Wat ik dan zou doen in het weekend is gewoon spiervlees geven met een makkelijk botje. Bijv lekker eendennekken met kopvlees, rauw eitje en gemalen groentjes ofzo. Of een hele kwartel. Dat is niet zo hard. Natuurlijk kan je af en toe eens een pens geven, maar doe dat niet standaard iedere week. Ook pens is orgaanvlees en is ruim vertegenwoordigd in de meeste kvv's.

Kijk hier maar eens; http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Organen hoef je dus niet te geven want die zitten al volop in de kvv. Probeer vooral een dier te geven wat niet in de kvv voorkomt.
Door Loontjuh
#1599220
[quote="bloemetje"]
Wat ik dan zou doen in het weekend is gewoon spiervlees geven met een makkelijk botje. Bijv lekker eendennekken met kopvlees, rauw eitje en gemalen groentjes ofzo. Of een hele kwartel. Dat is niet zo hard. Natuurlijk kan je af en toe eens een pens geven, maar doe dat niet standaard iedere week. Ook pens is orgaanvlees en is ruim vertegenwoordigd in de meeste kvv's.

Kijk hier maar eens; http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Organen hoef je dus niet te geven want die zitten al volop in de kvv. Probeer vooral een dier te geven wat niet in de kvv voorkomt.
[/quote]

Dank je wel voor de info  :)
Ik las alleen dat een kippepoot al voor ver gevorderde honden waren , maar ik gaf dat al af en toe aan Charly in de zomer en het ging eigenlijk harstikke goed  :-\ Poepen enzo was netjes en hij vind het heerlijk om te kraken . Hij kauwt goed . Heeft hij vanaf dag 1 gedaan , het is geen schrokker.
Moet ik dan evengoed bij hem met nekken beginnen of kan ik hem dan wel gewoon kippenpoten geven gelijk ??

Stomme vragen misschien maar ja ik weet niks  :-[
Door *Natasja*
#1599223
Om toch even op het "probleem manlief"  ;) te beginnen: waarom zet je 's avonds de bakken met (dan nog bevroren) KVV klaar op het aanrecht, met een zak eromheen getrokken? Hoeft je man alleen maar de zak van de voerbakken af te halen en de bakken voor des hondens neus te zetten. Of wil hij dat ook niet?  :-\
Door bloemetje
#1599228
[quote="Loontjuh"]
Dank je wel voor de info  :)
Ik las alleen dat een kippepoot al voor ver gevorderde honden waren , maar ik gaf dat al af en toe aan Charly in de zomer en het ging eigenlijk harstikke goed  :-\ Poepen enzo was netjes en hij vind het heerlijk om te kraken . Hij kauwt goed . Heeft hij vanaf dag 1 gedaan , het is geen schrokker.
Moet ik dan evengoed bij hem met nekken beginnen of kan ik hem dan wel gewoon kippenpoten geven gelijk ??

Stomme vragen misschien maar ja ik weet niks  :-[
[/quote]

Ik zou dan toch maar even een beetje rustig aan doen.. Misschien anders een vleugeltje of een karkasje ofzo. Maar ik riep eigenlijk eendennekken omdat je dan weer een extra diersoort hebt. Kip zit meestal al volop in kvv en dan word het zo kippig snappie  ;)
Door Loontjuh
#1599438
[quote="*Natasja*"]
Om toch even op het "probleem manlief"  ;) te beginnen: waarom zet je 's avonds de bakken met (dan nog bevroren) KVV klaar op het aanrecht, met een zak eromheen getrokken? Hoeft je man alleen maar de zak van de voerbakken af te halen en de bakken voor des hondens neus te zetten. Of wil hij dat ook niet?  :-\
[/quote]

Heb er wel over nagedacht maar dat moet ik langzaam bij hem brengen :P Het blijft een kerel ;) Maar voor nu vind ik dit wel een goede oplossing . Ik had namelijk ook hier op het forum gelezen dat er meer mensen waren die s'ochtends cavom gaven en smiddags vlees. Dus vandaar .... ::)
Door Loontjuh
#1601223
Ik heb eens rondgekeken en ik denk dat ik ze toch doordeweeks helemaal op KVV zet en dan sweekends prooidier .. Ik wil het dan bij Lotgering bestellen , lees veel goede verhalen hier erover , misschien met afwisseling Lupa. Waar je ook complete dieren kan bestellen .
Dat wordt dus een vriezer kopen  ;D

Goed idee toch ... Het de dag er voor klaarzetten is natuurlijk een goed idee ..
Moet ik in het begin meer voeren om ze eraan te wennen ?? Charly zit al 8 jaar op brokken nmlk  :-[ En wat moet ik mijn pup geven van 11 weken ..Kan hij dan in het weekend ook al kleine dieren eten ?? Help!!!
Door bloemetje
#1601240
Ik ben zelf helemaal niet zo kapot van Lotgering.. Maar dat moet ieder voor zich natuurlijk weten. Ik zou het in elk geval combineren met een ander merk. Just in case. Vooral voor de pup!

Voor Charly zou ik beginnen met 2.5 % van zijn lichaamsgewicht en voor de pup meer. Die kan je volgens mij wel op 7% zetten ofzo. Hou ze even in de gaten, worden ze te dik geef je minder en andersom natuurlijk  ;)
Puplief kan ook kleine dieren eten in principe. Ik zou die wel langer de tijd geven om te wennen met kleine geschikte botjes. Kijk daarvoor even in de link die ik je eerder in dit topic heb gegeven.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1601241
:groupwave2: Fijn dat je helemaal van de brok afstapt!  :)

Ik zou met je volwassen hond beginnen met 2% van zijn lichaamsgewicht. Mocht hij afvallen dan geef je meer, als hij zwaarder wordt geef je minder.
Met je pup zou ik beginnen met zo'n 7% van zijn lichaamsgewicht en voor hem geldt verder hetzelfde.
Voer voornamelijk met je ogen en voel hoe ze aanvoelen. Wat op de verpakking staat is een richtlijn.

Je pup zou je in het weekend bijvoorbeeld een kwarteltje kunnen geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door