Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1594113
Onze herder woog altijd 30kg. Toe we begin dit jaar over gegaan zijn naar compleet rauw dieet weegt ze rond de 28kg. Dit blijft wel stabiel en opzich ziet ze er goed uit. Ze is niet super mager maar er mag ik zie haar graag toch tenminste één kilo zwaarder.
Ze krijgt nu tussen de 3 en 3,5% van haar gewicht in eten. Eerst waren de proties 800gram per dag, kwam niet aan in gewicht. Daarna porties van 900gram per dag. Ook de groentegehalte iets omlaag spiervlees iets omhoog. Ze blijft precies hetzelfde.
Inmiddels zitten we op ruim 1kg per dag.
Ben benieuwd hoe groot porties zijn bij mensen die ook maar één keer per dag voeren. Blijf erg onzeker ivm maagtorsie-gevaar en durf niet zo goed omhoog te gaan in hoeveelheid.
Algemeen advies voor honden die mager blijven lees ik vaak hier gewoon meer voeren en niet persee vettere soorten voeren. Maar zijn er misschien nog andere tips om de hond wat meer vet te krijgen. (Misschien moeten we een week chips eten films huren en op de bank hangen met milkshakes ofzo...)
#1594135
Ik doelde mn op de grotere honden ivm maagtorsie gevaar.
We hebben ook een kleine hond van 8kg die kaant met gemak een halve kilo op maar dat was stiekem gepikt van de andere hond en niet de bedoeling....Nu weet ik eigenlijk niet meer of dit op wetenschap is gebasseerd of niet maar ik dacht dat kleine honden zowieso minder kans hebben op een torsie.
Als ik naar twee keer per dag voeren ga betekent dit dat ik het voeren uit handen moet geven en ik ben wel zo'n muts dat ik dát dus liever niet doe. Maar misschien komen we daar uiteindelijk toch op uit.....
#1594167
Voorzover ik weet is nooit vastgesteld waar een torsie nu precies door veroorzaakt wordt. Sommige rassen zijn er gevoeliger voor dan andere, zoals honden met een diepe borstkast.
Als de maag erg vol zit met eten (maar kan ook met lucht) kan deze draaien met alle gevolgen van dien.
Nu maakte ik me er eigenlijk nooit zoveel zorgen over maar nu de proties steeds groter worden en inmiddels op de kilo zitten begin ik me een beetje af te vragen hoe dit zit en wat wel en wat niet verantwoord is.
Ik heb echt helemaal geen verstand van puppies en puppies-voeren maar 280 gram lijkt mij peanuts, maar nogmaal ik heb de ballen verstand van puppies sorry...
#1594222
Voor zover ik heb begrepen zijn de geleerden er nog altijd niet uit wát een torsie veroorzaakt.. 1 of meerdere maaltijden, wel of niet verhoogde voerbak etc
Zoals Souris aangeeft lijken honden met een diepe borstkas er gevoeliger voor te zijn
Door Nyncke
#1594229
Cadiz, newfpundlander reu van 40-45 kilo krijgt per dag plm 1250 gram, ik wissel de hoeveelheden af soms meer, soms minder, soms een vastendag. Trouwens ook op wisselden tijden krijgt hij eten.
De dag dat hij wat meer krijgt zorg ik dat hij een uitbuikdagje heeft.

Werd mij trouwens door dierenarts al als pup aangeraden/ als mogelijkheid aangegeven 1x per dag voeren.
#1595558
Souris schreef: Onze herder woog altijd 30kg. Toe we begin dit jaar over gegaan zijn naar compleet rauw dieet weegt ze rond de 28kg. Dit blijft wel stabiel en opzich ziet ze er goed uit. Ze is niet super mager maar er mag ik zie haar graag toch tenminste één kilo zwaarder.
Ze krijgt nu tussen de 3 en 3,5% van haar gewicht in eten. Eerst waren de proties 800gram per dag, kwam niet aan in gewicht. Daarna porties van 900gram per dag. Ook de groentegehalte iets omlaag spiervlees iets omhoog. Ze blijft precies hetzelfde.
Inmiddels zitten we op ruim 1kg per dag.
Ben benieuwd hoe groot porties zijn bij mensen die ook maar één keer per dag voeren. Blijf erg onzeker ivm maagtorsie-gevaar en durf niet zo goed omhoog te gaan in hoeveelheid.
Algemeen advies voor honden die mager blijven lees ik vaak hier gewoon meer voeren en niet persee vettere soorten voeren. Maar zijn er misschien nog andere tips om de hond wat meer vet te krijgen. (Misschien moeten we een week chips eten films huren en op de bank hangen met milkshakes ofzo...)
Maar je mag wel gerust wat vettere diersoorten voeren als je hond te mager blijft. Het is alleen niet de bedoeling, wat sommige mensen soms doen, om enkel meer vet te gaan voeren om de hond dikker te laten worden. Als jouw menu niet overdadig veel vet bevat, mag je dus gerust wat vettere diersoorten voeren.
Misschien is dit wel het ideale gewicht voor jouw hond en wil het er daarom niet bijkomen. Net zoals ik hier ook een hond heb die ik net graag een tikkie zwaarder zag, maar die geen gram aan komt ongeacht wat ik haar voer en dat is dagelijks bijna 1 kilo, terwijl een zelfde formaat "zus" op de helft daarvan al vlot aan de dikke kant is. Bang voor een maagtorsie ben ik niet, want die maag zit niet vol als er 1 kilo voer ingegaan is en daarbij vinden de meeste torsies ergens in de nacht plaats als de maag alweer een hele eind leeg is. Verder is daar, afgezien van de bouw van de hond, geen peil op te trekken, dus maak ik me er ook maar niet druk om. Als het wil gebeuren, dan gebeurd het toch wel, of de hond nu verplicht moet rusten na het eten, of hij 4 x per dag eten krijgt, of hij nu brok of vers krijgt of al die andere voorzorgsmaatregelen die in de praktijk allemaal nutteloos lijken te wezen (helaas)
#1595739
Hallo . Het enige wat ik weet  over maagtorsie het volgende als je normaal je hond laat eten zonder gestoord te worden eet hij gewoon op zijn manier, , maar tijdens of  en hij wordt verstoord eet hij gulziger  en, 2 is het zo dat na het eten of ook van drinken  je rust moet geven  niet gaan spelen of rennen  dat is wat ook op de honden clubs verteld werd , na het speuren bijv destijds en er na water was gedronken , rusten ze min 1 uur  .
#1596096
Heheheh tja....
Was idd een edelhert aan het ontleden -cq sporenonderzoek- die de vorige nacht door wolven te grazen was genomen. Maar dat was niet op de veluwe hoor, dus wees niet bang dat ik dit ook in de achtertuin doe.
Vond het zeer toepasselijk voor barfplaats.

Over de hond, ik begin ook te denken dat dit gewoon haar ideale gewicht is. Ik kan hoog springen of laag het blijf dit gewicht. Prima zo.....!
En idd als het gebeurd gebeurd het toch wel!
Door Nyncke
#1598117
Exect schreef: Hallo . Het enige wat ik weet  over maagtorsie het volgende als je normaal je hond laat eten zonder gestoord te worden eet hij gewoon op zijn manier, , maar tijdens of  en hij wordt verstoord eet hij gulziger  en, 2 is het zo dat na het eten of ook van drinken  je rust moet geven  niet gaan spelen of rennen  dat is wat ook op de honden clubs verteld werd , na het speuren bijv destijds en er na water was gedronken , rusten ze min 1 uur   .
Ik heb eerder het idee dat niemand eigenlijk weet hoe een maagtorsie gebeurd, wat de oorzaak daarvan is.

De 3 honden die een maagtorsie hebben gekregen die ik ken, hebben altijd in alle rust en in op hun tempo kunnen eten. Bovendien werden ze in de vroege ochtend gevonden en was de torsie ook net een uur, 2 uur daarvoor gebeurd.

En ook de viavia verhalen die ik ken, is het altijd in rust en is etenstijd nog niet aan de orde geweest..
#1598151
Nyncke schreef: Ik heb eerder het idee dat niemand eigenlijk weet hoe een maagtorsie gebeurd, wat de oorzaak daarvan is.

De 3 honden die een maagtorsie hebben gekregen die ik ken, hebben altijd in alle rust en in op hun tempo kunnen eten. Bovendien werden ze in de vroege ochtend gevonden en was de torsie ook net een uur, 2 uur daarvoor gebeurd.

En ook de viavia verhalen die ik ken, is het altijd in rust en is etenstijd nog niet aan de orde geweest..
Heb even een inf gevraagd aan een vriend in Den Haag welk een hond heeft verloren er aan , hij zegt dat het bij zijn hond is overkomen door na het drinken dus zijn maag vol water zat en dat gaat met spelen wat hij dus deed ,meer trainen klotsen in zijn maag en heen en weer schuden en om de lange enteldarm  is ge draaid  .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door