Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Michelo
#1597437
Hallo,

Ik wil nu volledig over op barf met onze witte herder Tyscha. Ze is van pup af aan opgegroeid op KKV en losse barfmaaltijden. Nekken, karkas, hart, pens, vis etc. Ik wil niet met een ingewikkeld menu beginnen. Maar natuurlijk wel de percentages aanhouden. Ongeveer: 50% vleesbot, 20% spiervlees, 20% orgaan en 5-10% groenten.

Ze weegt ongeveer 30kg, 16 maanden oud en redelijk actief. Ik ga uit van ongeveer 800/850gr per dag en dat is ongeveer 2,7% van haar lichaamsgewicht. Nu wil ik het als het volgende voorbeeld gaan doen.  (alles afgerond natuurlijk)

Ma:  Ochtend:  350gr spiervlees , 100gr groentemix
        Avond:  400gr vleesbot,

Di: Ochtend: 350gr orgaanmix, 100gr groentemix
        Avond 400gr vleesbot

Wo: Ochtend: 350gr spiervlees, 100gr groentemix
        Avond:  400gr vleesbot

Do: 350gr orgaanmix, 100gr groentemix
        400gr vleesbot

Vr: Ochtend: 350gr spiervlees, 100gr groentemix
        Avond:  400gr vleesbot

Za: Ochtend: 350gr orgaanmix, 100gr groentemix
        Avond: 400gr vleesbot

Zo: Ochtend: 400gr rundpenslap of puur hart (favorieten)
  Avond: 400gr hele vissen (sardines, makreel, haring) of zalmstaart/koppen

Dit heb ik op het moment in de vriezer liggen waar ik mee zal afwisselen:

Vleesbot: kippennekken, kipkarkas, eendennekken, eendenrug, parelhoenvleugels, kalkoennekken, fazantkarkas.
Spiervlees: rund, paard, geit
Orgaanmix: blokjes van 50% lamshart, 25% lamslever, 25% lamsnier.
Groentemix: 80% minimaal 5 verschillende groenten aangevuld met 20% gemalen runderpens. (pens voor de smaak, anders eet ze het niet).

Kan ik zo een beetje verantwoord aan de gang? Of ben ik helemaal verkeerd bezig?

Groetjes.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1597482
Volgens mij vrij veel orgaan?

En een pens dag na een orgaan dag zou hier problemen geven,maar dat ligt aan onze honden er zullen er wel zijn die er wel goed op reageren.


Wel veel soorten vlees ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1597489
Ik kom op de volgende percentages:
17,8% spiervlees
47,5% vleesbot (ik heb hieronder ook de vis gerekend)
10,1% groente
24,6% orgaan

Iets teveel orgaan, ik zou 1 dag orgaanmix vervangen door spiervlees en dan klopt je verhouding wel.
In de week dat je hart geeft op zondag zou ik een andere dag pens ipv orgaanmix geven, zo blijft je verhouding pens en andere orgaan ook ok.
Voor de rest ziet het er prima uit, genoeg variatie!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door