Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door isabelle
#159249
Hoi,

Een vriend van mij was ook eindelijk om en begon met Carnibest. Ik heeft mij net gebeld dat hij gisteren met zijn hond bij de dierenarts zat. Zijn hond was verschrikkelijk ziek geworden, ze spuigde had diarree, liep erg moeilijk en rilde heel erg. Bij de dierenarts vertelde hij dus dat hij over was gestapt naar verse voeding. De dierenarts vertelde hem meteen dat het daar aan lag en dat de hond waarschijnlijk een bacterie had binnengekregen en daarom zo ziek was. Hij kon beter op de brok blijven volgens de dierenarts.
Eind van het verhaal is dat hij dus niet meer verder durft met versvoeding en dat hij dus weer terug naar de brok gaat.
Mijn vraag is nu of zo'n reactie echt alleen aan de versvoeding kan liggen?

Gr. Isabelle
Gebruikersavatar
Door sylvia
#159250
Het lijkt mij eerder dat hij toevallig net last heeft gehad van een virusje, vooral omdat dat rillen erbij zat, maar het is natuurlijk makkelijk gezegd van de da , spuit erin en weer braaf brokjes voeren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#159253
[quote="isabelle"]
Hoi,

Een vriend van mij was ook eindelijk om en begon met Carnibest. Ik heeft mij net gebeld dat hij gisteren met zijn hond bij de dierenarts zat. Zijn hond was verschrikkelijk ziek geworden, ze spuigde had diarree, liep erg moeilijk en rilde heel erg. Bij de dierenarts vertelde hij dus dat hij over was gestapt naar verse voeding. De dierenarts vertelde hem meteen dat het daar aan lag en dat de hond waarschijnlijk een bacterie had binnengekregen en daarom zo ziek was. Hij kon beter op de brok blijven volgens de dierenarts.
Eind van het verhaal is dat hij dus niet meer verder durft met versvoeding en dat hij dus weer terug naar de brok gaat.
Mijn vraag is nu of zo'n reactie echt alleen aan de versvoeding kan liggen?

Gr. Isabelle
[/quote]

Hoelang gaf die al CB en hoe heeft hij omgeschakeld?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#159254
Als het een hond is met gevoelige darmen en een historie van diareeklachten kan de hond volgens mij wel ziek worden van het in één keer overzetten op vers. :-\
't Is natuurlijk harstikke zonde dat dit gebeurd is, maar het kan ook net zoals Sylvia zegt een ongelukkig samenloop van omstandigheden zijn, virusje op gelopen en toevallig tegelijkertijd overgezet op vers.
Maar als iemand zich zo makkelijk laat omlullen door een DA dan is dat persoon niet echt overtuigd van de goede dingen van vers voeren :(.
O ja, en net als Angelique vraag ik me dus af hoe die hond is overgezet op vers.
Laatst gewijzigd door Nitus op do 02 sep 2004, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ducktails
#159255
Ook ik had iemand aangeraden om vers te voeren aan haar pup i.v.m. het niet willen eten van brokken .
De pup ging vervolgens aan de race.
Wat was er nu gebeurd?
Ze had brokjes gemengd met de pens omdat men dat vaak bij verwisseling van brokken ook doet.
Nu alleen op pens en energique is het goed.
De pup eet nu de bodem uit de pan.
Dus , niet gelijk de schuld aan vers geven.
Heel voorzichtig nog een keer vers proberen.
En beginnen met hele kleine beetjes om vooral het vertrouwen van het baasje terug te winnen.
Ria
Door Lizzy
#159258
Dat is nou precies de reden waarom ik mensen niet meer probeer over te halen om vers te gaan voeren.... Want, de mensen moeten er zelf achter staan en vaak is dat niet het geval als iemand anders het hen aanbeveelt. En als zo'n beessie dan diarree krijgt, dan is de voeding ook niet het eerste waar ze met d'r vingertje naar wijzen. Ze hebben zichzelf niet overtuigt en dus laten zij zich weer direct overhalen om brokken te gaan voeren.... Zo werkt dat. Jammer genoeg....

En dat gel*l over die bacterieen van die DA: Daar maak ik me dus echt een beetje kwaad over he. Versvlees wordt door onze overheid STRENG gecontroleerd op bacterieen. Strenger dan welk vlees je voor je zelf kunt kopen. Er zitten in versvlees dus niet meer bacterieen als in brokken. Dus die DA weet ook weer eens totaaaaal niet waar ie over heeft. Nu kan het natuurlijk wel zijn dat de eigenaar van de hond zelf niet secuur is omgesprongen met het versvlees.... Dat kan ik niet controleren.

De hond is dus of niet goed overgeschakeld of heeft een virusje of heeft gewoon waanzinnige diarree gekregen omdat hij (nog) niet tegen vers kan. Sommige honden moet je voorzichtig overschakelen en bijv. ook wat probiotica geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 02 sep 2004, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Francisca
#159263
Ik had na een week of drie ook even twijfels. Het ging ff helemaal niet goed. Toch was ik ervan overtuigd dat vers vlees goed was.
Nu zijn we twee maanden verder en het gekookte water is afgebouwd, geen probiotica meer en ik ben zelfs aan het lezen over zelf samenstellen. Voor een dag of twee maar hoor, maar toch.
Ik moet er niet aan denken dat ik met Mika nu al aan de hypoallergene brokken ofzo had vastgezeten. Ik ben ontzettend blij dat ik ook lid van dit forum ben geworden want hier staat een schat aan info en dankzij dit forum heb ik ook doorgezet. En met resultaat. :D
Toch is het denk ik heel belangrijk dat je er zelf helemaal van overtuigd bent dat vers goed is voor je hond.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#159264
[quote="Lizzy"]
Dat is nou precies de reden waarom ik mensen niet meer probeer over te halen om vers te gaan voeren.... Want, de mensen moeten er zelf achter staan en vaak is dat niet het geval als iemand anders het hen aanbeveelt. En als zo'n beessie dan diarree krijgt, dan is de voeding ook niet het eerste waar ze met d'r vingertje naar wijzen. Ze hebben zichzelf niet overtuigt en dus laten zij zich weer direct overhalen om brokken te gaan voeren.... Zo werkt dat. Jammer genoeg....

En dat gel*l over die bacterieen: Daar maak ik me dus echt een beetje kwaad over he. Versvlees wordt door onze overheid STRENG gecontroleerd op bacterieen. Strenger dan welk vlees je voor je zelf kunt kopen. Er zitten in versvlees dus niet meer bacterieen als in brokken. Dus die DA weet ook weer eens totaaaaal niet waar ie over heeft. Nu kan het natuurlijk wel zijn dat de eigenaar van de hond zelf niet secuur is omgesprongen met het versvlees.... Dat kan ik niet controleren.

De hond is dus of niet goed overgeschakeld of heeft een virusje of heeft gewoon waanzinnige diarree gekregen omdat hij (nog) niet tegen vers kan. Maar die laatste optie lijkt me knap onwaarschijnlijk.
[/quote]

Nou, volgens mij zit er in vers vlees wel meer bacteriën dan in brokken, zeker als er vuile pens in verwerkt zit. Maar dat is, omdat het een gecontroleerd aantal, is niet schadelijk voor de gezondheid en voor bacteriën heb je normaliter een immuunsysteem.

Ik krijg hier eerder het vermoeden dat de hond cold turkey is overgezet en dat deze hond die overschakeling niet goed doorstaan heeft. Langzaam overschakelen was in dit geval waarschijnlijk beter geweest. Misschien moet hij dat nog eens proberen om tussendoor af en toe een lepel CB te geven (het liefst de Light) en dat langzaam op te voeren want het zou jammer zijn als hij weer terug zou gaan op de brokken door deze slechte start.
Door tieneke
#159348
Ja da's balen zeg!
Zeker voor de hond die zeer waarschijnlijk voorgoed op de gezonde brokkies overgaat :-X
Met een gezonde hond kun je cold-turkey overgaan,met een hond die misschien gevoelige darmen heeft toch beter wat voorzichtiger overschakelen.
En dan die reactie van die Da,niet te filmen zeg >:(
Gelukkig heb ik met Kobussie wel volgehouden ondanks alle negatieve kritiek op vers....
De twins zijn ook wel eens aan de race,ik ook ;)
Jammer dat dit zo gelopen is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#159358
[quote="Ollie"]
Ik heb ze hier binnen 2 dagen overgezet op versvlees, nooit geen problemen gehad!
[/quote]

Ja, das echt leuk als je hond daartegen kann, maar hier liep er 1tje waar ik er bijna een jaar over heb moeten doen en er zijn veel meer honden die ontzettend veel moeite hebben met de omwisseling van droge koolhydratenmeuk naar de vette hap wat KVV heet. Wat is dan een week of 2 weken op een hondenleven als die het dan wel goed omschakeld.
Door Ollie
#159380
[quote="Angelique"]
[quote="Ollie"]
Ik heb ze hier binnen 2 dagen overgezet op versvlees, nooit geen problemen gehad!
[/quote]

Ja, das echt leuk als je hond daartegen kann, maar hier liep er 1tje waar ik er bijna een jaar over heb moeten doen en er zijn veel meer honden die ontzettend veel moeite hebben met de omwisseling van droge koolhydratenmeuk naar de vette hap wat KVV heet. Wat is dan een week of 2 weken op een hondenleven als die het dan wel goed omschakeld.
[/quote]

Ja Belfi was 's morgens altijd misselijk als we te laat van bed af waren, dan ging ze gal spugen en wou dan ook niet meer eten. Sinds ze op versvlees staat heeft ze nergens geen last meer van!

Ik heb het er toen gewoon op gewaagd om hun radicaal over te zetten op vers, en ja ik had het geluk dat ze er helemaal geen last van hadden!
Door Eidos
#159705
Dos is ook heel gevoelig op de darmen en de huid. Ik heb hem eerst een week of 3 de light versie van CB gegeven met gekookt water er overheen... steeds minder gekookt water .. Daarna gewoon alleen vers de light en de light afgebouwd naar de natuurmix. Dos had na 1,5 dag geen diaree meer ( Voor het eerst sinds ik hem had !!! ), maar ik kan me voorstellen dat dat anders was gegaan als ik hem cold turkey op de rauwe natuurmix had gezet. Met sommige honden moet je nou eenmaal veel voorzichtiger zijn dan met andere.
Door jeanne
#159947
[quote="sylvia"]
Het lijkt mij eerder dat hij toevallig net last heeft gehad van een virusje, vooral omdat dat rillen erbij zat, maar het is natuurlijk makkelijk gezegd van de da , spuit erin en weer braaf brokjes voeren.
[/quote] >:( >:( >:( >:(
Gebruikersavatar
Door Joss
#161670
Wat vervelend dat, dat gebeurd is en helaas zien veel mensen de da nog steeds als alwetend wat de voeding betreft.

Ik verwijs mensen die me er naar vragen (ik begin er zelf niet meer over) altijd naar de Barfplaats en zeg dat ze zich daar maar es goed moeten inlezen en dat ze dan m.i. maar 1 beslissing meer kunnen nemen : Overzetten op vers en geduld hebben....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door