Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1595622
Ik had laatst de kans een hele geit te kopen, en aangezien ik verder geen adres heb voor geitenvlees, heb ik dat dus gedaan. Nou, en als de Duitser zegt: hele geit, dan bedoelt ie: een HELE geit! Wel keurig in stukken allemaal, maar echt álles is meegeleverd. Ingewanden, darmen, kop (inclusief hoorns  :o, volgens mij is het een steenbok!), noem maar op. En de hele huid met vacht.
Nou vraag ik me af of ik de honden af en toe een stukje geitenvel kan geven, voor de ruwe vezel, zeg maar. Ze krijgen al af en toe een ree-oor of een konijnenpoot, en Max en Laika hebben laatst een aangeklede kwartel verorberd, maar betekent dat dat ze ook wel geitenvel kunnen wegkrijgen? Of is dat echt te veel gevraagd?

Ik laat het beest nu ontdooien, kijk dan welke botten ik kan voeren en welke niet, daar snijd ik dan het vlees af, en dan kan de boel weer worden ingevroren.
De poten kan ik denk ik wel bij de trainers van onze hondenschool kwijt; die barfen ook, maar op z'n Duits: met veel olietjes, en twee of drie keer in de week een flink stuk dragend bot ???. Ik moet het allemaal nog even van dichtbij bekijken en aanhoren, maar verder blijf ik lekker barfen à la hollandaise!
Door Lizzy
#1595755
Anne in Duitsland schreef: Ik had laatst de kans een hele geit te kopen, en aangezien ik verder geen adres heb voor geitenvlees, heb ik dat dus gedaan. Nou, en als de Duitser zegt: hele geit, dan bedoelt ie: een HELE geit! Wel keurig in stukken allemaal, maar echt álles is meegeleverd. Ingewanden, darmen, kop (inclusief hoorns  :o, volgens mij is het een steenbok!), noem maar op. En de hele huid met vacht.
Nou vraag ik me af of ik de honden af en toe een stukje geitenvel kan geven, voor de ruwe vezel, zeg maar. Ze krijgen al af en toe een ree-oor of een konijnenpoot, en Max en Laika hebben laatst een aangeklede kwartel verorberd, maar betekent dat dat ze ook wel geitenvel kunnen wegkrijgen? Of is dat echt te veel gevraagd?
Ja hoor, dat kun je prima geven. Henneke en ik geven ook wel eens een stuk aan onze honden. Het maakt de darmen ook mooi schoon. Geef je een groter stuk, geef er dan ook wat spiervlees bij.
Ik laat het beest nu ontdooien, kijk dan welke botten ik kan voeren en welke niet, daar snijd ik dan het vlees af, en dan kan de boel weer worden ingevroren.
Alles wat dragend is kun je niet geven. Dus de poten. De rest kun je wel geven, tenzij het steenouwe steenbok is :biggrin2:. Doe de snoeischaar-test anders even op de niet-dragende botten!
De poten kan ik denk ik wel bij de trainers van onze hondenschool kwijt; die barfen ook, maar op z'n Duits: met veel olietjes, en twee of drie keer in de week een flink stuk dragend bot ???. Ik moet het allemaal nog even van dichtbij bekijken en aanhoren, maar verder blijf ik lekker barfen à la hollandaise!
Ik ken het Duitse barfen nu inderdaad ook beter en het wijkt af van hoe wij het hier doen ja. Het is meer de Ian Billinghurst stijl en wij hebben eerder van alle rauw-schrijvers het beste gepakt. Wees maar verstandig, luister maar naar ons :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kira
#1595864
ik voer ook regelmatig wat huid en haar etc van geit, het valt mij op dat Theemuts die altijd veel schors/aarde eet bij regelmatig wat haar opeens een stuk minder schors/aarde eet. Het komt er weer heel mooi uit in de ontlasting. Ik zou gewoon het bot testen met de snoeischaar, en als het de test doorstaat geven, en anders of het vlees eraf laten kluiven (dat kan onze kleine beer heel goed, die zet haar tanden niet in harde dingen), of er zelf afhalen. Ik voer ook de darmen etc allemaal. Nou eetsmakelijk zou ik zeggen.
#1595905
[quote="Lizzy"]
J
Ik ken het Duitse barfen nu inderdaad ook beter en het wijkt af van hoe wij het hier doen ja. Het is meer de Ian Billinghurst stijl en wij hebben eerder van alle rauw-schrijvers het beste gepakt. Wees maar verstandig, luister maar naar ons :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
[/quote]

Aber selbstverständlich, tante Lizzy! :biggrin2:
#1595908
[quote="kira"]
ik voer ook regelmatig wat huid en haar etc van geit, het valt mij op dat Theemuts die altijd veel schors/aarde eet bij regelmatig wat haar opeens een stuk minder schors/aarde eet. Het komt er weer heel mooi uit in de ontlasting. Ik zou gewoon het bot testen met de snoeischaar, en als het de test doorstaat geven, en anders of het vlees eraf laten kluiven (dat kan onze kleine beer heel goed, die zet haar tanden niet in harde dingen), of er zelf afhalen. Ik voer ook de darmen etc allemaal. Nou eetsmakelijk zou ik zeggen.
[/quote]

O echt? Lusten honden die? Ik dacht dat je die bij het kippen etc. slachten er altijd voorzichtig uit moest halen omdat honden het vlees niet meer lusten als er ook maar één molecuul darminhoud mee in aanraking was geweest.
Naja, ik leg het gewoon voor ze neer, en wie het hebben wil, mag het houden. Ik sla effe over... :surrender:
#1595909
O, en o ja, wat ik altijd al wilde vragen: wat voor snoeischaar wordt met "snoeischaar" eigenlijk bedoeld, zo in het algemeen? Wij hebben van die handgevalletjes voor het snijden van rozenstruiken en dunne takjes, en zo'n ding met lange armen maar ook een korte snijkop, voor iets dikkere takken. Maakt waarschijnlijk nogal verschil of je de ene of de andere soort schaar gebruikt. Welke kan ik voor snoeischaartesten het beste nemen?
Door henneke
#1596078
[quote="Anne in Duitsland"]
O, en o ja, wat ik altijd al wilde vragen: wat voor snoeischaar wordt met "snoeischaar" eigenlijk bedoeld, zo in het algemeen? Wij hebben van die handgevalletjes voor het snijden van rozenstruiken en dunne takjes, en zo'n ding met lange armen maar ook een korte snijkop, voor iets dikkere takken. Maakt waarschijnlijk nogal verschil of je de ene of de andere soort schaar gebruikt. Welke kan ik voor snoeischaartesten het beste nemen?
[/quote]

als ik die met lange armen nodig zou hebben dan krijgen mijn honden het niet te eten hoor , de snoeischaar daar bedoelen we echt een gewone planten snoeischaar mee  ;)
#1600110
[quote="henneke"]
als ik die met lange armen nodig zou hebben dan krijgen mijn honden het niet te eten hoor , de snoeischaar daar bedoelen we echt een gewone planten snoeischaar mee  ;)
[/quote]

Die gebruik ik inderdaad ook altijd. Al is ook dat relatief, want botten die ik niet krijg doorgeknipt, jast me vent doormidden zonder met zijn ogen te knipperen...  :D ;D

Overigens heb ik dat met die darmen inmiddels uitgeprobeerd. Ik geloof dat ik mijn honden nog nooit zo dolenthousiast heb gezien als op het moment dat ik die in een bak op de grond zette! :o Ik had ze (de darmen) in drie stukken gesneden (volgende keer doen we dat met een knijper op de neus...), en ik geloof dat Max er zelfs niets van heeft geproefd, zo snel had Laika het voor zijn neus weggesnaaid. Zelfs Scotch, onze pas bekeerde barfer, inhaleerde zijn stuk darm alsof hij nog nooit zoiets lekkers had gegeten!

Rare beesten, honden.  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door