Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1595950
Kain krijgt op donderdag standaard 400-500 gram pens met 2 konijnenkoppen en een 200 gram kwark.

Nu heeft hij de dag erna altijd krijtontlasting. het eerste gedeelte is goed, maar na een cm of twee is het zo wit als wat.
Hij krijgt nu de pens en konijnkop samen (voorheen kreeg hij eerst het een en later het ander) dit verbeterde iets, maar nog niet helemaal. Uiteraard heb ik al een ander diersoort geprobeerd, een eendenrug. hier had hij het iets minder mee, maar toch nog steeds een te krijtige ontlasting.
Eend met spiervlees geeft geen probs, konijnenkop met spiervlees weet ik niet.

Herkent iemand dit??? Alleen pens geeft een te slappe ontlasting!
Door Nadia
#1595972
Nee, hij krijgt iedere dag 400 gram bot. het is dus altijd hetzelfde. Altijd goede ontlasting.

Ik dacht ook dat het in de konijnenkop zat, maar wanneer ik eend geef ipv konijnenkop, dan heeft ie het nog. Iets minder, maar toch. Hij poept ook altijd heel veel na pens.
Door BarfBull
#1596000
Onze bull produceert altijd heel stevige ontlasting nadat ze pens heeft gegeten... maar daarmee houdt de vergelijking met Kain dan ook op, want haar pensdrollen zijn mooi compact, terwijl Kain blijkbaar juist veel poept na het eten van pens.
Poeh, lastig... Ik probeer een beetje met je mee te denken, maar ik ben nog niet zo getraind in het analyseren van poepproblemen van andermans hond  :-[  
Laatst gewijzigd door BarfBull op ma 23 mei 2011, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door henneke
#1596074
het kan natuurlijk ook zijn dat hij de hele week net een beetje veel bot eet en na zijn pensdag de boel schoont van binnen , je kan eens kijken hoe het gaat als je de pens in twee keer geeft bijv maandag en vrijdag ?
ik zou dan wel opletten of hij niet verstopt raakt  ;)
Door Nadia
#1596544
Hmmm daar zit wel wat in.. Kain krijgt nu 45% bot.
Hoe zie ik dat als hij verstopt zou raken?? Gewoon moeite met poepen?

Ik wil volgende week eens kijken hoe hij reageert op of 1 konijnenkop, OF een ander botwerk. Iets van kip, of een ander deel van konijn. Heb ook nog parelhoen. Lam heb ik ook, maar das ook het betere botwerk. De krokodil is ook hard, de fazant heeft nog zijn ingewandjes, dat lijkt me ook geen goede combi.. Wat heb ik nogmeer aan botwerk?? Ah, haas, maar das ook stevig!

Ik probeer het volgende week eens met een ander zacht dier, werkt dat niet dan zn botwerk wat omlaag. (krijt nu 2300 gram per week, ik weeg alles af, dus er zit niet veel in. zou het voldoende zijn als ik dit naar 2000 gram haal??) Of krijgt hij zo te weinig bot.. 
Als hij werkelijk teveel bot krijgt, dan wil ik het probleem oplossen en niet gaan 'toveren' om zijn ontlasting goed te krijgen.
Of denk ik nu veels te moeilijk?
Door bulldelicious
#1596588
geef je 45% bot of vleesbot? want 45% bot alleen lijkt me berhoorlijk veel, dan is zijn krijtontlasting goed te verklaren. Ik zou wat bot minderen en meer spiervlees geven. Je moet ook wat zoeken waar jou hond het best op doet, de percentages zijn richtlijnen maar elke hond is anders, dus het kan goed zijn dat je wat minder bot moet geven.
Door Benjy en Misty
#1596639
Hier hebben ze beide nooit problemen met pens. Niet in combinatie met wat anders en ook niet met alleen pens. De ontlasting is stevig, wel best zwart. Hier krijgen ze zelfs 50% bot.

Misschien is het niet de ontlasting van de dag ervoor maar van de dag dáárvoor. Bv wanneer hij op woensdag pens krijgt dat de ontlasting van donderdag nog van dinsdag is. Ik merk dit wel eens wanneer ze een lekkernij hebben gekregen en ze daarvan zachte ontlasting hebben dat het toch 2 dagen tijd nodig heeft om naar buiten te komen. Maar elke hond is natuurlijk weer anders. :-\
Door Nadia
#1596677
@ Bulledelicious, 45% vleesbot is in de regel niet te veel hoor. Deze zijn in het gunstigste geval 50-50 (vlees en bot)
Zeker moet je naar iedere hond appart kijken, ik vind het alleen zo vreemd dat hij het eerder (lees 2 maanden geleden) nooit heeft gehad!

@ Nicole, ik zal eens kijken wat zijn ontlasting de dagen ervoor geeft. Mij is nooit slechte ontlasting opgevallen. Gisteravond had hij nogsteeds moeite met poepen!
Door bulldelicious
#1596722
Nadia schreef: @ Bulledelicious, 45% vleesbot is in de regel niet te veel hoor. Deze zijn in het gunstigste geval 50-50 (vlees en bot)
Zeker moet je naar iedere hond appart kijken, ik vind het alleen zo vreemd dat hij het eerder (lees 2 maanden geleden) nooit heeft gehad!

dat was de vraag, is het alleen bot (kaal dus) of vleesbot, want voor kaal bot vind ik 45% wel veel, maar als het vleesbot is zit je idd goed  ;)
misschien toch wat minderen en observeren wat het geeft....  het is in elk geval raar dat hij het twee maanden geleden nooit had... :-\
Door annielaumen
#1596751
Toen ik begon met barf was het botpercentage te hoog voor Astrid
Ze gilde met poepen en had krijtontlasting
Ben toen met andere percentages begonnen
Nu voer ik tussen de 10 en 15 % bot
Orgaan tussen de 10 en 15 %
Spiervlees tussen de 60 en 70 %
Pens voer ik altijd alleen dus zonder bot
Nog nooit problemen gehad met alleen pens
Door henneke
#1596815
kijk 1 ding is zeker een hond krijgt geen krijtpoep van pens , dus de pens doet wat het oa moet doen het laxeert ! je zal dus echt moeten zoeken naar de dader die krijtpoep geeft , bij Bo bij mij is het lamsribben , geitenribben , hertenribben en in mindere mate krokodil .
als ik zoiets heb liggen dan kan hij het wel eten maar ik moet er voor zorgen dat het niet meer dan twee keer per week dit soort botten zijn  ;)
Door Nadia
#1596881
Phoe, ik heb zoveel verschillende soorten vleesbotten, Kain krijgt nooit twee keer in de week hetzelfde aan vleesbot. (in de regel) Ik ga eens wat dingen uitprobere, geen konijnenkop, minder vleesbot enz. Want je hebt gelijk dat de pens schoonmaakt.

Het zal dus even zoeken worden waar het probleem zit.
Door tt-tjes
#1596911
Als Fjurdy konijnenkop krijgt heeft hij ook altijd krijtpoep. Het is natuurlijk bijna alleen maar bot, met alleen wat hersenen.
Je zou kunnen proberen om geen 400 gr p/dag te geven als hij pens krijgt maar bijvoorbeeld 300 gram of misschien nog minder en de rest dan aanvullen met pens.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door