Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1595134
Frau Anne is een tikje verward nu... Ik meen toch echt begrepen te hebben dat je je hond geen water mag laten drinken na het eten van botten, omdat die daardoor te snel door het spijsverteringssysteem gaan en dus niet goed verteerd worden, met als gevolg: kans op stukjes bot in de ontlasting en, veel erger, darmperforaties. Een hele tijd geleden was daarover een topic op bp, wat ik niet kan terugvinden.

Nou is het onderwerp in een ander topic hier ook ter sprake gekomen, en lees ik ineens dat dat hele waterverhaal niet klopt.

Mijn vraag nu: kan ik de honden toch gewoon meteen na het eten laten drinken?
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 22 apr 2010, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#1595230
Hier drinken ze de ene keer wel, maar meestal niet na het eten van botten.
Maar als ze willen drinken laat ik ze gewoon gaan.
m.i. kan het geen kwaad,als ze na een brokken maaltijd eten, zou je ook problemen kunnen veronderstellen,omdat brokken uitzetten, dat lijkt mij veel erger.
#1595231
[quote="vanaalst"]
hier drinken ze ook gewoon na het eten, alleen wel met mate...
[/quote]

Met mate omdat jij bepaalt dat ze niet meer mogen drinken (m.a.w., je haalt de waterbak weg)? Of hebben zelf geen behoefte aan meer water op dat moment?
En als jij het water weghaalt: waarom doe je dat dan? Waarom laat je ze niet te veel drinken?

Ben gewoon erg benieuwd naar de manier waarop het spijsverteringssysteem omgaat met water na botwerk. Het leek me namelijk heel logisch dat  stukken bot worden meegespoeld en dan misschien te snel in de darmen terechtkomen, maar blijkbaar is dat niet het geval.
#1595282
Zoals ik ook schreef bij de andere topic:  Ik heb ook gelezen dat drinken iet mocht, bij mij gaat dus altijd de bak een tijdje weg.
Dat het alweer achterhaald is , dat heb ik dan weer gemist.
Pfff barfplaats is ook niet meer bij te houden zo snel en veel wordt er geschreven.
Het is bijna een dagtaak om het bij te houden. (wel een leuke dagtaak als ik er tijd voor zou hebben trouwens)

Ik zou ook wel willen weten:  WAT IS HET NU???

groetjes Trudie
#1595286
het enigste wat me zo snel op komt is misschien dat het teveel  drinken na t eten het zuur meer verdunt/minder zuur wordt waardoor het eten minder snel verteerd.
ook denk ik dat door  veel drinken naar eten de botten heus niet onverteerd door de spijsvertering gespoeld worden hoor  :biggrin2:
#1595363
Hier wordt met name na een botmaaltijd waar ze lang mee bezig zijn water gedronken. Daar heb ik nooit problemen van gezien. Zou ik de waterbak weghalen drinken ze evengoed als ze dorst hebben, want ze drinken bij voorkeur uit de vijver.

Verder geloof ik niet in het "wegspoelen" van bot. Deze gedachte laat me heel sterk denken aan een soortgelijk verhaal dat vroeger bij de paarden rondging; die mochten niet drinken nadat ze haver hadden gegeten, want het water spoelde de (dure) haver uit de maag. Dat was ook zo'n fabeltje. 

En als ik dan naar wilde dieren kijk (dwz, ik heb dat regelmatig op tv gezien): Na het eten van hun prooi gaan ze water drinken. En dan pas slapen.
#1595666
[quote="Anne in Duitsland"]
Met mate omdat jij bepaalt dat ze niet meer mogen drinken (m.a.w., je haalt de waterbak weg)? Of hebben zelf geen behoefte aan meer water op dat moment?
En als jij het water weghaalt: waarom doe je dat dan? Waarom laat je ze niet te veel drinken?

Ben gewoon erg benieuwd naar de manier waarop het spijsverteringssysteem omgaat met water na botwerk. Het leek me namelijk heel logisch dat  stukken bot worden meegespoeld en dan misschien te snel in de darmen terechtkomen, maar blijkbaar is dat niet het geval.
[/quote]
ik haal het niet weg maar zeg ze van dat het genoeg is en dat zeg ik omdat ze dan zoveel drinken dat ik daarna kan gaan dweilen.......ze kotsen het water nm weer net zo hard uit als dat het naar binnen is gegaan..
dus ja ze mogen drinken maar na een stevig botwerk drinken ze zoveel dat het er weer uitkomt, vandaar gedoseerd
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door