Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjet
#1593954
Luna is in december gesteriliseerd. Ze was toen 28 kilo. Aangezien je overal hoort dat je moet oppassen met te dik worden na sterilisatie, ben ik toen behoorlijk teruggegaan in hoeveelheid eten (volgens mij ging ze van 750 g naar 550 gram, ze mocht toen sowieso wel ietsjes afvallen).
Maar sinds ongeveer anderhalve maand, toen ze begon te verharen, viel me ineens op dat ze echt te weinig vet op de ribbetjes had. Je voelde ruggewervel en heupbotten veel te goed! En ze bleek 25 kg te wegen...
Ben toen steeds wat meer gaan voeren, ze zit nu alweer op die 750 gram, maar ik vind het eerlijk gezegd nog niet echt opschieten (pas geleden was ze 25,8 kg). Ze wordt trouwens over precies een maand 2 jaar.

Toch nog maar meer gaan geven denk ik? Is dit heel raar na sterilisatie, of ben ik gewoon te fors omlaag gegaan met voeren. Ach dat arme ding, en ze houdt zo van eten  :)
Door pallas
#1593973
Ik heb hier ook een teef die geholpen is, trouwen ook een reu.
Niks te merken van sneller dik worden.

aan komen kost ook tijd, je kan wel wat meer geven dan 750 , want als dat haar goede hoeveelheid eten is zal ze er niet zo vlug van aankomen.
Door Greece
#1593978
Ik denk dat je veel te rigoreus te werk bent gegaan. Liefst bijna een kwart (bijna 25%!!) minder gaan voeren terwijl het niet zeker was of Luna dik zou worden. Dus in plaats van te stabiliseren is ze 3 kg afgevallen terwijl ze ook nog niet echt is uitgezwaard.
Als het mijn hond zou zijn zou ik haar nog iets meer geven maar niet teveel in een keer. Probeer het met ca. 10% ( zo is mij dat geleerd) en hou dat minstens 2 weken vol.
Zie je verbetering dan is het goed zo niet dan nog iets erbij. Als je het met 10% opvoert en Luna wordt toch te zwaar dan hoef je ook niet zo veel terug in de hoeveelheid voer.
Door Too
#1594249
Ik kreeg [voor de dames poes] ook t advies om ca 20% te minderen na sterilisatie ..

Voeren doe je uiteindelijk vooral met je handen en ogen, en evt een weegschaal om dat te controleren, blijkbaar heeft je hond meer nodig dan ze nu krijgt.. net als Rosalie zou ik met kleine beetjes -gedurende wat langere tijd- gaan verhogen tot je een mooie balans vindt.
Door mysmoothcollies
#1594457
Hoi, volgens mij zijn de adviezen om minder te voeren voornamelijk gebaseerd op br*k, mijn ervaring tot nu toe is dat het bij de meeste herders erg meevalt met aankomen, zeker wanneer ze jong zijn. Zijn ze wat ouder dan komen de pondjes er makkelijker bij. Ik ben nooit minder gaan geven na de sterrilisatie in ieder geval. Maar het zal ongetwijfelt ook hier van hond tot hond en van ras tot ras verschillen. Blijven voeren met je ogen en verstand dus maar... :D ;D ::)
Door Mevroi Kruim
#1594889
Die adviezen om een kwart minder te gaan voeren ken ik, had ik dat met Tara gedaan was ze omgevallen van de honger. Die is gewoon hetzelfde blijven eten en pas de laatste jaren, nu ze inmiddels 13 is, ben ik wat gaan minderen met voer, gewoon omdat ze minder doet.
Voeren met je ogen  ;) die zijn een betere graadmeter dan al die regeltjes.
Door Marjet
#1595729
Dank voor jullie reacties. Ik was denk ik een beetje bang geworden van alle verhalen over als je hond een keer te dik is, dat je het er dan zo moeilijk weer afkrijgt enzo. Dus dat wilde ik met alle macht voorkomen. He getver m'n arme hondje honger laten lijden.  :-[ :-[ :-[
'k Ga nog klein beetje meer geven en dan even afwachten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door