Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Wilhelmien
#1592649
Ben hier alweer een hele tijd niet geweest maar voor deze vraag moet ik toch echt bij barfplaats zijn.

Hebben jullie wel eens vaker een rood-paars laagje gezien om de ontlasting heen? Twee DA's wisten niet wat het was, in ieder geval geen bloed. Ze vroegen zelfs of ze ook bietjes aten, kleur is wel vergelijkbaar. Mijn kater barft al enige jaren en sinds enkele weken zie ik het met enige regelmaat.
Mijn ideeën waren of toch bloed en een reactie met het silicaatgrit in de kattenbak? (ik moet nog een verse drol kijken en kleur vergelijken)
Of misschien toevoegingen in het blikvoer wat ze er soms overheen krijgen als ze erg moeilijk eten? (maar dan zouden al mijn poezels er last van moeten hebben)


Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën.....ik ben al enige tijd erg verbaast over de kleur.
Door Nadia
#1593712
Dit staat in het boek van mogens eliasen:

"Eens om de zoveel tijd (een paar weken) kan er een grijzige slijmlaag om de ontlasting
zitten: dit is een gezond teken. De darmen hebben zich ontdaan van de oude slijmlaag."

Maar bij jou is het rood.. Ik gok dan toch op kleurstof uit blikvoer.
Door Kefraya
#1598464
Een van mijn katten heeft ook al heel lang wat slijmerig bloed bij de ontlasting. Ze heeft echt een soort hoesje om het bovenste deel van het drolletje zitten. Dat lijkt wel een beetje op wat jij omschrijft.
Ik geef al zeer geruime tijd psyllium door de kvv omdat ik dacht dat het daar aanlag. Laatst hoorde ik haar zachtjes mauwen op de bak en toen bleven ook wat druppeltjes bloed achter in het grint terwijl de ontlasting zacht was.
Ik heb nu ontlasting naar de da gebracht en daar blijkt in elk geval dat er geen parasieten, geen giardia of andere afwijkingen zijn (phew!). Ik ga binnenkort een keertje met haar langs voor een inwendig onderzoek en zal laten weten wat daar uitkomt. Misschien heb je er wat aan?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door