Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1592202
Hallo
tereerste wil ik zeggen dat mijn D,A ook nu om is ja in Thailand he zoozoo :biggrin2: , ze heeft vandaag mijn honden nagekeken ook de Dherder voor zijn gebit(( de kiezen zitten nog niet vast ))) en inderdaad ze zegt nu zzelf buiten dan de  Dherder  die nog niet goed in zijn vacht zit en alleen binnen kant achterbenen bulten heeft verder er supper gezond uit ziet  (((((,volgens hier door personen is die aan het ontgiften,,))))) Endat de shishu,s geweldig er uit zien ook de pup die ik bij haar vandaan heb daarover zegt ze van dat die anders  is dan haar  broer en 2 zusjes mooie vooooollllle vacht goede stevige botjes  . Maaaaaar nu toch nog een opmerking van haar kant ,, ze weet dat ik nu vooral de botten laat malen  de 2 oudere shishu,s hebben een erge onderbijtend  gebit en kunnen geen bot veroberenwel geprobeerd maar geen doen, . Maar als de D herder weer normaal kan eten geef ik hem toch weer  vleesbot  , en daarover heeft zij haar twijfels  over evt evt dat er een stukje bot een darm kan beschadigen sorry sorry maar ze liet een voorbeeld zien  hahahahah via een condoom ja ik lach er nu om ze liet dat vol lopen met water en toen deed ze er  stokje,s  in  met wat prut van ,,  en dat moest dan via de boven kant naar benedenen dan zal het uit z,n poepertje moeten komen in zijn geheel ahha  Maar  onderweg dan bleef dan af en toe z,n stukje steken aan de wand  van als het zo zal zijn als voorbeeld de Darm van de hond en dat verontrust haar ook al weet ze van het sterkere zuurgraad ze zegt het kan en duidelijk het kan een lekkage opleveren .,,.,?? !!  ze vindt dat ik beter op deze mannier door kan gaan met  het malen is heel fijn . Ik schrijf dit nu op barfplaats om dat ik er toch redelijk over nagedacht heb ,,,nu  wil graag een mening hier over  , En nogmaals reallyyy het is geen komentaar van de D,a over dat vers vlees enz enz  niet goed is zoals ik eerder vertelde ze is nu ook om,,,, alleen verontrustend en ja kan heeeeee . Misschien zijn er hier ook Dierenartsen wie een mening hebben hier over??

rt Henk te Thailand
#1592207
Wat fijn dat ze toch zo goed als om is! Ben dan wel geen da maar denk er dit over;

Ze gaat er hier vanuit dat er stukjes bot worden uitgepoept.. Dit is dus normaal gesproken niet het geval! Die bereiken de darm dus niet en worden al verteerd in de maag  ;). Als er stukken bot worden uitgepoept, dan gaat er volgens mij iets mis en verteerd de hond zijn eten nog niet goed genoeg.
Er word hier ook altijd aangeraden een bot te geven met veel vlees eraan. Dit is ook om eventuele botstukjes in te pakken.
#1592210
Het bot verteert in de maag, komt dus niet als een botje in de darmen. De honden poepen dus geen botjes! Vooropgesteld natuurlijk dat de hond gewend is om rauwe vleesbotten te eten en de ph van zijn maag dus heel laag is (1-2). Vandaar dat je ook altijd moet beginnen met de kleine, zachte botjes die geen kwaad kunnen, Kraakbeen wordt hier door geen van mijn honden goed verteert, maar dat wordt heel zacht en buigzaam en wordt gewoon uitgepoept.  ;)
#1592211
ik ben geen dierenarts maar ik heb nog nooit complete stukken bot in de ontlasting van mijn honden (of katten) gezien.

als ze eens een keer teveel bot hebben gehad komt het er nog krijt/poeder achtig uit en niet in hele stukken.
#1592215
brie schreef: ik ben geen dierenarts maar ik heb nog nooit complete stukken bot in de ontlasting van mijn honden (of katten) gezien.

als ze eens een keer teveel bot hebben gehad komt het er nog krijt/poeder achtig uit en niet in hele stukken.

`
Ja, en eigenlijk komt dat kruimelige naar mijn idee niet zozeer omdat je teveel bot hebt gegeven, maar omdat er te weinig vlees bij zat. Oftewel, de verhouding niet goed was. Maar verteren doet het evengoed. Hier zie ik dat ook als ze bijvoorbeeld een halve lamskop hebben gehad. Dat is best een groot ding voor mijn honden. Ik geef daar altijd nog wat spiervlees bij maar het is moeilijk inschatten hoeveel er bij moet, en soms zit ik aan de lage kant. En dan is de ontlasting daarna korrelig. Geef ik genoeg vlees bij, merk je daar niets van.
#1592217
dank al vast voor de reactie,s  . tot hedden heb ik ook geen stukjes gezien  in de ontlasting  .
Maar ze zegt ook de D,a het kan wel , het is ook alleen een verontrustend iets van haar kant  ,  dank jullie alvats
#1592220
Anne in Duitsland schreef: Wat eventueel voor problemen kan zorgen is als je je honden meteen na het eten van botwerk laat drinken. Dan spoelt de boel te snel door zonder netjes te verteren. Waterbak wegzetten dus als ze klaar zijn met eten!
Dit is voor mij persoonlijk nu een supper tip zeg gohhhhhhhhhhh ik geef altijd water  sooooooooooooooo dank je
#1592818
Anne in Duitsland schreef: Wat eventueel voor problemen kan zorgen is als je je honden meteen na het eten van botwerk laat drinken. Dan spoelt de boel te snel door zonder netjes te verteren. Waterbak wegzetten dus als ze klaar zijn met eten!
Is dit gebaseerd op eigen waarneming? Als ze hier een flinke tijd aan het kauwen zijn geweest, bv. bij lamskop of  zalmkop, dan hebben ze dorst en drinken ze altijd als het op is. Nooit geen problemen mee gehad.
Kleine hoeveelheden vloeistof worden in de maag via een speciale sleuf getransporteerd, voorbij aan het voedsel dat in de maag zit. Grotere hoeveelheden die over de rand van die sleuf lopen kunnen alleen hele kleine voedseldeeltjes meenemen wanneer het vocht weer terugloopt in die sleuf. Botten vallen daar mijns inziens niet onder.
#1593042
Ook ik heb nog nooit gemerkt dat er intacte stukjes bot worden uitgepoept. Wel valt me op dat poepjes van Tico, die ik in de tuin terug vindt en al even hebben gelegen, na verloop van tijd wit worden. Het is net of er dan een krijtje in de vorm van een drolletje ligt. Alles wat het poepje bruin maakte is afgebroken en een kalkachtig restant is over.

Hij krijgt altijd goed bevleest bot of er vlees bij. Vorige week heeft hij zijn eerste konijnenkop gehad en daar heeft hij pens bijgekregen. Geen problemen opgeleverd, zelfs geen tanden terug gevonden.

Ik kan ook eigenlijk niet zeggen dat ik zijn ontlasting vies vind, zelfs mijn moeder zei dat waar Tico onlangs 4 dagen logeerde, dat ze zijn poepjes nog schoner/frisser vind dan die van baby's. Ze heeft hem dan ook gewoon barf gevoerd wat ik heel flink vind van d'r, haar kennende!

Perfect zo'n logeeradres! Sorry, off topic.  :-[

Kortom Henk, ik zou me absoluut geen zorgen maken om botdelen die de darmen zouden kunnen beschadigen. Dan zouden wolven in de natuur ook om de haverklap het loodje moeten leggen vanwege een darmperforatie!
#1593115
pike schreef: Is dit gebaseerd op eigen waarneming? Als ze hier een flinke tijd aan het kauwen zijn geweest, bv. bij lamskop of  zalmkop, dan hebben ze dorst en drinken ze altijd als het op is. Nooit geen problemen mee gehad.
Kleine hoeveelheden vloeistof worden in de maag via een speciale sleuf getransporteerd, voorbij aan het voedsel dat in de maag zit. Grotere hoeveelheden die over de rand van die sleuf lopen kunnen alleen hele kleine voedseldeeltjes meenemen wanneer het vocht weer terugloopt in die sleuf. Botten vallen daar mijns inziens niet onder.
O? Ik heb de geen-water-na-het-eten-waarschuwing toch echt hier van barfplaats, hoor. In het begin liet ik ze gewoon drinken wanneer ze wilden, totdat ik las dat dat geen goed idee was. Is alweer een tijd geleden, volgens mij was er een discussie in de bar-plaats over, dus die zal er inmiddels wel niet meer zijn. Toch eens nakijken dan.
#1593146
Benjy is onlangs bij de da geweest en toen hebben ze een röntgen gemaakt van het eerste deel van de darmen gemaakt waarop 2 kleine stukjes te zien waren. Misschien van de bal die hij had opgegeten maar waarschijnlijk (volgens de da) stukjes bot. Ze heeft niet gezegd dat het kwaad zou kunnen.

Iemand anders vertelde me eens dat haar honden al op hoge leeftijd op BARF waren over gegaan en dat haar honden de botjes niet konden verteren. De werveltjes bv zag je zo in de ontlasting zitten. Zij is daarom weer terug gegaan naar KVV

Hier drinken ze trouwens ook na de maaltijd.
#1593147
Benjy en Misty schreef: Benjy is onlangs bij de da geweest en toen hebben ze een röntgen gemaakt van het eerste deel van de darmen gemaakt waarop 2 kleine stukjes te zien waren. Misschien van de bal die hij had opgegeten maar waarschijnlijk (volgens de da) stukjes bot. Ze heeft niet gezegd dat het kwaad zou kunnen.

Iemand anders vertelde me eens dat haar honden al op hoge leeftijd op BARF waren over gegaan en dat haar honden de botjes niet konden verteren. De werveltjes bv zag je zo in de ontlasting zitten. Zij is daarom weer terug gegaan naar KVV

Hier drinken ze trouwens ook na de maaltijd.
dank voor de reactie.  mijn da zegt ook dat het evt zal kunnen  en lekkage als z,n stukje een wand zal raken verder is ze nu helemaal om haha ze geeft nu zelf haar Shishu een zusje van mijn pup o.k ik help haar nu  wat ik dan maakt voor de dag en gelijk ook voor haar pup dussssssss
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door