Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#159042
Ik heb net van iemand 3 verse (rauwe) makrelen gehad. We lusten hier zelf geen makreel :-X dus zijn ze voor de honden. Toen ik ze in de vriezer stopte (de makrelen hoor, niet de honden) voelde ik op de ruggen hele kleine stekeltjes zitten, overigens zonder scherpe puntjes er aan. Moet ik deze eraf halen voor ik de makreel aan m'n honden geef? Of zijn het rugvinnetjes o.i.d. en kan ik ze gewoon laten zitten?
En makreel is toch zeevis? Moet dat ook 2 weken in de vriezer voordat ik het kan geven?
Door Lizzy
#159049
Nou, ik haal de stekeltjes er niet af en ik geef ze dus zo. Heel. Met alles erop en eraan. En ja, makreel is zeevis dus die kun je zo geven! Onze Brutus vindt makreel de lekkerst vis. Pinkel vindt het ook wel lekker maar dan in stukjes gesneden aub.
Door Audrina
#159079
Ik vind ze te groot om 1 hele aan 1 hond te geven. Ik ga er denk ik eerst 1 in 3 stukken snijden om ff te proberen, 2 grote stukken voor m'n dames en een wat kleiner stuk voor Donny. Want met Donny weet je maar nooit of ie het lust. En die "stekeltjes" laat ik dus gewoon lekker zitten. ;) Vrijdag visdag. ;D
Door Audrina
#163225
De makreel was niet zo'n succes. Donny weigerde het te eten, zelfs nadat ik het heel even in de keukenmachine had gestopt om het kleiner te maken. De dames hebben er wel lekker van gegeten, maar Tess is er een nacht en een dag goed ziek van geweest en heeft flink lopen spugen. :-\ Ik had toch 3 makrelen dus ik heb ik het nog een keer geprobeerd en Tess werd er weer ziek van. :(
Ik snap er niks van, want ze heeft ook al zo vaak gerookte makreel (ja, dat is ook niet alles) op en ook al een paar keer kleine stukjes rauwe makreel. Ze werkt zo hele forellen, haringen, schollen en sardienen naar binnen en dat gaat wel goed. En als die makreel niet meer goed was geweest had daisy ook ziek moeten zijn, want dat is juist degene met de zwakke maag.
Geen makreel meer dus voor mijn hondjes.
Door 202spots
#163230
Audrina schreef: De makreel was niet zo'n succes. Donny weigerde het te eten, zelfs nadat ik het heel even in de keukenmachine had gestopt om het kleiner te maken. De dames hebben er wel lekker van gegeten, maar Tess is er een nacht en een dag goed ziek van geweest en heeft flink lopen spugen. :-\ Ik had toch 3 makrelen dus ik heb ik het nog een keer geprobeerd en Tess werd er weer ziek van. :(
Ik snap er niks van, want ze heeft ook al zo vaak gerookte makreel (ja, dat is ook niet alles) op en ook al een paar keer kleine stukjes rauwe makreel. Ze werkt zo hele forellen, haringen, schollen en sardienen naar binnen en dat gaat wel goed. En als die makreel niet meer goed was geweest had daisy ook ziek moeten zijn, want dat is juist degene met de zwakke maag.
Geen makreel meer dus voor mijn hondjes.
Hmm vreemd dat ze er ziek van werd...misschien toch TE veel gegeven?
Of anders klein knippen/malen en door wat groenten doen?
Door Audrina
#163258
Nee, teveel is het niet geweest. Ik heb 1 makreel van ca 700 a 800 gram in 3en gedeeld en Tess het kleinste stuk gegeven. Andere vissen werkt ze ook zo (helemaal heel) naar binnen en dat gaat wel goed. Met botten (geitenribben, lamsnekken, e.d.) heeft ze ook geen enkele moeite.
Nou ja, dan maar geen makreel meer, ik durf het gewoon niet meer aan. Jammer, want ze vindt het wel onwijs lekker. Gelukkig zijn er nog genoeg andere soorten vis en dat gaat wel goed.
Door Audrina
#163284
Ze loopt dan een nacht en een ochtend om de 15 minuten te spugen, zelfs als er niks meer uit komt. :( En ik kan dan aan haar hele houding zien dat ze zich helemaal niet lekker voelt. Pierige ogen, wegkruipen, in elkaar duiken, vacht voelt anders dan normaal, enz. Maar ik heb niet het idee dat ze pijn had ofzo. En diarree heeft ze daarna niet gehad. Ze ging ook niet meteen spugen, maar pas een paar uur later. Om 7 uur 's avonds heeft ze gegeten en 's nachts om een uur of 1 begon ze dan te spugen.
Misschien kwam het omdat ik normaal schoongemaakte vis geef, zonder organen e.d. maar wel met de graten er nog in en de kop & staart er nog aan. Deze makrelen waren nog helemaal intact, op de darmen na. Tess had alleen de kop en een klein stukje lijf.
Door Lizzy
#163288
Ach gossie... wat zielig... Nee, als mijn hond er zo ziek van zou worden, dan zou het bij mij ook van het menu af gaan!

Tja, ik denk dan niet dat de organen zijn, als ze die toch niet heeft opgegeten. Ik weet wel dat de organen van makreel heel erg snel bederven. Als je gaat zeevissen, dan willen ze niet eens dat je de vis meeneemt met orgaan er nog in. Die worden er door de schipper direct uitgesneden. Maar ja, als ze die niet op heeft gegeten, dan is het dus niet de organen.

Je kunt haar natuurlijk altijd een ander visje geven, toch?
Gebruikersavatar
Door Binno
#163291
Audrina schreef: Ze loopt dan een nacht en een ochtend om de 15 minuten te spugen, zelfs als er niks meer uit komt.
Zou het kunnen dat ze misschien toch last heeft van de graten? En dat het eigenlijk meer irritatie is en niet echt spugen?
Vorige week heeft Binno een viskop gegeten (zalmforel) en zij heeft pas uren daarna, 's nachts dus, lopen spugen alsof er iets in haar slokdarm zat... 's Anderendaags was het gewoon over, heeft ze gewoon gegeten en ook geen diarree.
??? ;)
Door Lizzy
#163293
Nou, dat vind ik inderdaad helemaal niet zo'n gekke gedachte! Met name omdat ze alleen de kop en de staart heeft gegeten en dus geen vis-vlees heeft binnen gekregen. Je zou het misschien kunnen vergelijken met een kaal bot op nuchtere maag?

Hoe dan ook: ik zou het niet meer geven want dit is echt zielig....
Door Audrina
#163294
Ja Lizzy, andere vissen genoeg. Forel, schol, sardienen en haring vindt ze ook onwijs lekker en dat gaat wel goed.
Zou het kunnen dat ze misschien toch last heeft van de graten? En dat het eigenlijk meer irritatie is en niet echt spugen?
Ik weet het niet. Andere vis eet ze ook zo op en daar heeft ze geen last van. Nu is een makreel wel iets groter dan een forel, dus die graten zullen ook wel groter zijn. Maar ze was echt goed ziek, dus ik durf ze geen makreel meer te geven en ik durf ook niet te proberen wat er gebeurt als ik de makreel eerst maal met de keukenmachine. Het is niet fijn om je hond zo ziek te zien en nu ruikt kots nooit fijn, maar uitgekotste makreel is echt verschrikkelijk. :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#163299
Hier spugen er ook een paar altijd na makreel. Dit zijn dan wel hele vissies, dus niet alleen graat en/of kop. :-\
Der zit misschien iets (kweeniewat) in waar sommigen toch niet zo lekker tegen kunnen.
Wij houden het lekker bij de sardines, die vinden ze nog lekkerder ook :D
Door Audrina
#163302
En jij hebt toch ook grote honden. :-\
Ik weet niet of ze hier sardienes lekkerder vinden, volgens mij proeven ze hier af en toe niet eens wat ze eten. ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#163312
Audrina schreef: En jij hebt toch ook grote honden. :-\
Ik weet niet of ze hier sardienes lekkerder vinden, volgens mij proeven ze hier af en toe niet eens wat ze eten. ::)
Ja, en hele kleine makreeltjes al speciaal uitgezocht om uit te sluiten dat de graten te groot of te dik zouden zijn. :-\

Aan makreel ruiken ze eerst voordat het opgegeten wordt en als ik met zo'n zak sardines aan kom zetten breken ze de tent af :D Daaruit concludeer ik dan maar voorzichtig dat ze de sardines lekkerder vinden :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door