Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Quinten
#1589455
Hallo allemaal,

Ik heb een DH pup van 9 weken, nu inmiddels bijna 12 weken, die na een dag geen brok (Royal C) meer door zijn keel kreeg. Pens compleet, door de dierenspeciaalzaak aanbevolen, is hij echter gek op, maar dat wordt weer sterk afgeraden door de dierenarts, i.v.m. teveel aan calcium.
Ik werd er radeloos van.
Na meer dan 4 dagen vasten van de hond en van alles geprobeerd te hebben ging ik eens op internet zoeken wat er zoal over pens e.d. wordt geschreven en toen kwam ik op dit forum terecht.
Nu wil ik heel graag overstappen op Barf en Quinten is het daar helemaal mee eens. Ik heb echter ook nog 13 kilo brok staan.

Nu mijn vraag: is iemand van jullie bereid om mij persoonlijk (b.v. via mail) te begeleiden zodat de overstap op een verantwoorde manier gebeurd?

groeten, Hans
Door Rimanda
#1589576
Zou de brok lekker proberen te verkopen... (of naar het asiel brengen)
Eerst even een weekje of 2 kvv geven en dan ook goed inlezen in het barfen..
Zorgen voor je spulletjes en dan lekker gaan barfen :)
Door mettrop
#1589604
helemaal met rimanda eens!!!!!!

toen wij onze pup kregen, vrat ie zijn brokken ook niet, toen ook kvv geprobeerd, verder in gaan verdiepen, hier terecht gekomen, en inmiddels  staat onze boxer (morgen 5 maand) alweer 1,5 maand volledig op barf (en daarvoor vanaf 12 weken op kvv).

het bevalt ons super, harry ziet er goed uit, en hij groeit mooi, dus wat wil je nog meer!


wilco
Door Too
#1589606
Hallo Hans, welkom op Barfplaats!

Wat een slimme hond heb je  ;) vers is altijd lekkerder dan droge brok

Er is hier op t forum genoeg [in]leesstof voor een hele week.. t  hele grote voordeel van zelf-samenstellen is dat je exact weet wat je je hond voert én waarom.
Wat t calcium verhaal van je dierenarts.. dat teveel kan ontstaan bij calciumsupplementen, wanneer er een natuurlijke calciumbron [bot, al dan niet gemalen] gevoerd wordt is dat risico niet aanwezig!

Wat we 'hier' meestal adviseren... begin met lezen, maak een opzetje voor je menu, plaats t hier en we gaan met z'n allen aan de gang om je verder te helpen.

Voor nu zou ik, net als Rimanda, zeggen... doneer de brokken aan t goede doel en voer eerst een kvv [een complete diepvries voeding] bij voorkeur een merk dat bot als calciumbron heeft [oa Carnivoer, Carnibest, Haaksbarf etc]

Succes en vragen staat vrij!
Door Xada
#1589613
Hallo Hans, welkom op barfplaats.
Heel goed dat je wil overstappen op verse voeding. En het leuke van barfen, tenminste dat merkte ik, dat je blijft lezen omdat het zo simpel is. Je leest door om toch iets te vinden wat het ingewikkelder maakt, maar dat zul je niet tegenkomen.
Succes.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1589803
ja in de tussentijd moet je hond natuurlijk ook al eten. en niet alleen pens.. begin even met het makkelijke.. denk in de 1e instantie aan kippenvleugels die kun je overal kopen (wel eerst vasthouden en de hoekjes even inknippen zodat je hond goed afbijt) en  ook die pens .en lees dan in intussen hier op het forum wat je allemaal kunt gaan geven.
Door Quinten
#1589842
Te koop: De beste puppiebrok die er is. Ongeveer 13 kilo   :D

Allemaal hartelijk dank voor de leuke reakties. Het sterkt mij in het zelfvertrouwen om te gaan Barfen. Gek, zelf barf ik al mijn leven lang.... :P

Ik heb de afgelopen week al heel wat gelezen op dit forum en als ik het goed begrijp gaan kippenvleugels en brok niet samen vanwege de maagzuren etc.
Maar kan ik naast de kvv wel alvast beginnen met de kippenvleugels die Aquillo voorstelt, of is het beter om eerst 2 weken alleen kvv te geven?

Ik heb zowaar een pakje kvv van Renske in de koelkast staan. Dat durfde ik niet te geven omdat er gemalen bot in zit, en dat mag volgens de dierenarts absoluut niet. Nu begrijp ik door Too dat dit een natuurlijke calciumbron is.
Jullie begrijpen dat ik flink bang ben gemaakt...

O ja, het excel bestand met de berekeningen zijn erg handig. Ik vind het alleen nog een beetje eng om er zomaar op over te stappen, vandaar de vraag waarmee ik deze topic opende.

Nog iets: mij is altijd geleerd dat kippebotten gevaarlijk zijn i.v.m. versplintering. Maar als ik het goed heb begrepen gaat dat alleen op voor gekookte botten?
Laatst gewijzigd door Quinten op za 17 apr 2010, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1589853
Jaah dat heb je goed begrepen! Door verhitting verandert de structuur dusdanig dat een bot gaat splinteren en juist dát levert grote gevaren op.

Renske.. t is al wel iets beter dan brok maar alles wat buiten de koeling/vriezer bewaard wordt heeft weinig met  echt vers en rauw te maken.
Naast kvv kan en mag je best wat vleesbotjes geven, houd t voorlopig even op de beginnersbotten 
Door Quinten
#1589863
Gelukkig heb ik maar 1 pakje die ik hem morgen kan geven want dat is altijd nog beter dan brok. Maandag kan ik dan wel naar de speciaalzaak om Carnivoer o.d. te halen. Ik gaf hem net een heel klein stukje uit de hand en hij vrat mijn vingers er nu al bijna bij op.

Daarnaast heb ik ingevroren Pens Compleet van Duck die ik nu al geef om het tekort, wat hij aan brok eet, aan te vullen. Hierin zitten vlees, groenten en plantaardige bijproducten.

Mij zegt het meeste niet veel, maar een van jullie vast wel:
Vocht 67%; ruw eiwit 9,5%; ruw vet 6,5%; ruwe as 1,9%; ruwe celstof 1,2%; kopersultaat pentahydraat, koper: 8,8 mg/kg; vitamine A: 9000 IE/kg; vitamine D3: 1600 IE/kg; vitamine E: 81,9 mg/kg.

100 gram van dit goedje heeft hij ook binnen no-time achter de kiezen :) En.., geen diarree

Kan ik dit in eerste instantie ook blijven geven?
Laatst gewijzigd door Quinten op za 17 apr 2010, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door anneke62
#1589868
Pens Compleet kan je hem ook blijven geven, alle KVV waar COMPLEET op staat is een volwaardige maaltijd. Je zult zien dat er ook KVV wordt verkocht die niet compleet is, maar bijvoorbeeld 100% van het één of andere dier, zoals 100% geit, 100% konijn enz. Bij deze KVV moet je wel echt volgens het Barf-principe voeren, dus minimaal 5 verschillende diersoorten afwisselend voeren.

Zelf voer ik altijd KVV met als aanvulling wat Barf-materiaal, zoals  kippennekken, eendennekken, karkasjes van kleine diersoorten enz. Dat kan iedere hond makkelijk wegwerken, dus een DH-pup van 13 weken ook hoor. Kijk bij de Barf-menu's eens naar het menu wat Fayah heeft gemaakt voor haar Rottweiler-pup, dat is vergelijkbaar qua grootte hond lijkt me. http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,69100.0.html

Verder gewoon veel vragen en je niet bang laten maken door alle mensen die het allemaal zo goed denken te weten en je weer aan de brokken proberen te krijgen, die blijf je vanaf nu altijd tegenkomen en daar moet je gewoon een gladde rug voor ontwikkelen!
Door mettrop
#1589897
leuk dat je al zo snel overtuigd bent!!

net nog ff mijn eerste topic opgezocht, dan kun je zien dat het bij mij net zo ging (+ een paar leuke filmpjes)
in de eerste post zei ik nog dat ik m nog een paar dagen per week op brok zou houden ;D ;D ;D
na zijn eerste kvv hap heeft ie geen brok meer gezien, en een goeie maand later zat ie volledig op barf.

wilco
Door Lizzy
#1589898
Quinten schreef: Hallo allemaal,

Ik heb een DH pup van 9 weken, nu inmiddels bijna 12 weken, die na een dag geen brok (Royal C) meer door zijn keel kreeg. Pens compleet, door de dierenspeciaalzaak aanbevolen, is hij echter gek op, maar dat wordt weer sterk afgeraden door de dierenarts, i.v.m. teveel aan calcium.
Ik werd er radeloos van.
Na meer dan 4 dagen vasten van de hond en van alles geprobeerd te hebben ging ik eens op internet zoeken wat er zoal over pens e.d. wordt geschreven en toen kwam ik op dit forum terecht.
Nu wil ik heel graag overstappen op Barf en Quinten is het daar helemaal mee eens. Ik heb echter ook nog 13 kilo brok staan.

Nu mijn vraag: is iemand van jullie bereid om mij persoonlijk (b.v. via mail) te begeleiden zodat de overstap op een verantwoorde manier gebeurd?

groeten, Hans
Hoi Hans,
Je wilt gaan barfen, toch? Zelf samenstellen? Heb je niks aan dit topic?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Door Quinten
#1589982
Wegens een korte vakantie van de webmaster heeft het een aantal dagen geduurd voordat ik de goedkeuring voor deelname aan dit forum kreeg. Daar zitten voordelen aan: omdat ik zo radeloos was kon ik niet anders dan veel lezen, uitgepluizen en opzoeken.
Zo ook de topic waar jij, Lizzy, nu naar verwijst. Zelfs de rekenhulp staat al op mijn pc.
Ik ben sowieso voorstander van vers en afwisselend voer, ik wist alleen niet dat Barf bestond, dus die keuze was niet moeilijk Wilco.

De enige drempel die ik nog moest nemen was de overstap. Ik las iets over dat vleesbot niet samen gaat met brok, dus waar start je dan mee.
Ik wist ook niet of ik er goed aan deed om pens compleet van Duck als alternatief voor de brok te geven en de kvv van Renske durfde ik al helemaal niet te geven vanwege het gemalen bot. Ik had namelijk aan de dierenarts gevraagd of ik een bot moest koken of rauw moest geven en deze kwam met het calcium-verhaal en dat ik door botten te geven mijn hond zeer zeker en op z'n minst aan HD zou helpen.
Tja, en ik kon het forum nog niet op......

Nu eet Quinten eindelijk sinds eergisteren de hoeveelheid brok die hij mag hebben (pfff)
:D Vanmorgen rook hij de kvv al en werd hij al erg ongeduldig. En toen hij de bak leeg had, bleef hij heel enthousiast aan mijn voeten lopen met de vraag: 'mag ik nog meer?'
'Vanmiddag Quinten, vanmiddag.'  ;D ;D

Omdat ik even moet roeien met de riemen die ik in huis heb (halve dagelijkse hoeveelheid kvv en pens compleet), heb ik vanmorgen een kwart kvv gegeven en wil ik rond 12 uur 100 gram pens compleet geven.
Vervolgens rond 16:00 uur de resterende kvv en vanavond om 20:00 uur tot slot nog 100 gram pens compleet
Dat wordt een smuldag voor hem  :D

Ik wil dus de brok overslaan, die hang ik morgen te koop in de supermarkt en van de opbrengst koop ik Barf in.

Wat raden jullie mij aan betreffende kvv: Als ik naar de compleet maaltijden kijk dan is daarin niet zo gek veel keuze, of wel?
Carnivoer, Haaksbarf is hier in de buurt niet te krijgen. Carnibest wel, maar die zaak is maandags gesloten. Duck is hier wel verkrijgbaar.

Morgen wil ik hem dus kvv geven en kippenvleugeltjes. Ik wil het afwisselen door bijvoorbeeld dinsdag eendennek te geven (ik heb begrepen dat in Harderwijk een eendenslagerij zit(?)
Hoeveel botvlees mag ik hem per dag, om mee te beginnen, eigenlijk geven?

En nu ga ik de eerste topic van Wilco even opzoeken...
Laatst gewijzigd door Quinten op zo 18 apr 2010, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1590034
Quinten schreef: Wegens een korte vakantie van de webmaster heeft het een aantal dagen geduurd voordat ik de goedkeuring voor deelname aan dit forum kreeg. Daar zitten voordelen aan: omdat ik zo radeloos was kon ik niet anders dan veel lezen, uitgepluizen en opzoeken.
Zo ook de topic waar jij, Lizzy, nu naar verwijst. Zelfs de rekenhulp staat al op mijn pc.
Ik ben sowieso voorstander van vers en afwisselend voer, ik wist alleen niet dat Barf bestond, dus die keuze was niet moeilijk Wilco.
Oh, sorry :-[, ja, ik was inderdaad mijn pup ophalen in de Duitsland en heb dat niet goed geregeld, het goedkeuren van leden, wanneer ik er niet ben. Slordig. Wordt aan gewerkt!
De enige drempel die ik nog moest nemen was de overstap. Ik las iets over dat vleesbot niet samen gaat met brok, dus waar start je dan mee.
Ik wist ook niet of ik er goed aan deed om pens compleet van Duck als alternatief voor de brok te geven en de kvv van Renske durfde ik al helemaal niet te geven vanwege het gemalen bot. Ik had namelijk aan de dierenarts gevraagd of ik een bot moest koken of rauw moest geven en deze kwam met het calcium-verhaal en dat ik door botten te geven mijn hond zeer zeker en op z'n minst aan HD zou helpen.
Tja, en ik kon het forum nog niet op......
Ja, de gemiddelde DA heeft echt nul verstand van voeding, dus negeer die maar. En negeer Renske ook maar want dat is gekookte bagger. Duck is veel beter.
Nu eet Quinten eindelijk sinds eergisteren de hoeveelheid brok die hij mag hebben (pfff)
:D Vanmorgen rook hij de kvv al en werd hij al erg ongeduldig. En toen hij de bak leeg had, bleef hij heel enthousiast aan mijn voeten lopen met de vraag: 'mag ik nog meer?'
'Vanmiddag Quinten, vanmiddag.'  ;D ;D
Grappig, dat Quinten het zo lekker vindt!
Omdat ik even moet roeien met de riemen die ik in huis heb (halve dagelijkse hoeveelheid kvv en pens compleet), heb ik vanmorgen een kwart kvv gegeven en wil ik rond 12 uur 100 gram pens compleet geven.
Vervolgens rond 16:00 uur de resterende kvv en vanavond om 20:00 uur tot slot nog 100 gram pens compleet
Dat wordt een smuldag voor hem  :D
Prima!
Ik wil dus de brok overslaan, die hang ik morgen te koop in de supermarkt en van de opbrengst koop ik Barf in.
Goed geregeld :biggrin2:
Wat raden jullie mij aan betreffende kvv: Als ik naar de compleet maaltijden kijk dan is daarin niet zo gek veel keuze, of wel?
Carnivoer, Haaksbarf is hier in de buurt niet te krijgen. Carnibest wel, maar die zaak is maandags gesloten. Duck is hier wel verkrijgbaar.
Ik zou dan lekker Duck en Carnibest afwisselen!
Morgen wil ik hem dus kvv geven en kippenvleugeltjes. Ik wil het afwisselen door bijvoorbeeld dinsdag eendennek te geven (ik heb begrepen dat in Harderwijk een eendenslagerij zit(?)
Hoeveel botvlees mag ik hem per dag, om mee te beginnen, eigenlijk geven?
Ik zou naast KVV niet teveel vleesbot geven. Want in KVV zit ook al vleesbot dus dat wordt dan een beetje teveel. Je kunt een KVV maaltijd wel vervangen door wat spiervlees, groeten en vleesbot. Zolang je nog meer dan de helft KVV geeft, zou ik geen orgaanvlees geven. Maar spiervlees, vleesbot, groenten en vis kan prima.

Knip je de kippenvleugels om te beginnen even goed door?!
Door Quinten
#1590046
Nou Lizzy, alle nadelen hebben hun voordelen, zo ook je trip naar Duitsland versus het goedkeuren van leden.
Ik was gedwongen mij eerst in te lezen i.p.v. eerst een vragenvuur te lanceren... Spiritueel gezien moest het dus zo zijn  :angel:

Ik heb een goede snoeischaar om de vleugels in te knippen hoor, dat komt wel goed.
Groenten vind ik het moeilijkst om uit te balanceren. Je kunt bij de supermarkt gehakte groenten kopen met van alles en nog wat erin, bijvoorbeeld voor de groentensoep, is dat wat?
:apple:

Nog even een vraagje: Als ik kippenvleugels, eendennek etc. geef, kan ik dan de dagelijkse hoeveelheid van de rekenhulp aanhouden en kan ik dat verdelen over een hele dag?
Laatst gewijzigd door Quinten op zo 18 apr 2010, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door