Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1587084
Nou... ik had het hier ook al een paar keer over in mijn KVV topicje... (http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 627.0.html) omdat ik recept pas begonnen ben met poes vers vlees voeren. Helaas gaat het poepen sinds die tijd een stuk minder...
Verder gaat alles eigenlijk goed, ze eet (en goed ook :D), ze drinkt, ze zit niet extreem veel op de bak... ze lijkt het af en toe even te proberen, maar ik vind niks. Ze uit ook geen pijn, ook niet als ik aan haar buikje zit.
Maar het feit blijft dat er dus geen poepjes zijn. In het begin was het om de paar dagen, en dan een drol van brokkenformaat. Maar nu heeft ze sinds dit weekend niet gepoept. Dat is voor mij de laatste druppel, vanavond gaan we met Mispel naar de dierenarts.

Zoals ik altijd braaf doe, bel ik eerst even. Waarschijnlijk krijgen we een laxeermiddel mee en Mispel zal een klysma krijgen, als de dierenarts inderdaad vermoed dat verstopping het geval is.
Ik vind dit allemaal maar helemaal niks en heb te doen met Mispeltje (en mezelf want ik ben overbezorgd  :-[ , heb er vannacht om wakker gelegen).

Het voornaamste wat mij opvalt is dat dit gebeurd is sinds ik twee weekjes geleden begonnen ben met KVV... en ik ben dus ook erg benieuwd naar tips &  tricks om dit in de toekomst tegen te gaan... en natuurlijk over het issue zelf.
Laatst gewijzigd door Cizsel op do 15 apr 2010, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#1587137
Mijn kater van 2 ½ die met brokken ook al harde drollen had, had in het begin met kvv ook veel moeite met poepen.
Geef hem soms (2x p/week) klein beetje olijfolie door het eten, dit helpt bij hem iig wel wat (andere olie lust/wil hij niet)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1587455
een kat die geen pijn aangeeft en niet het eten er binnen een half uur weer uitgooit en verder wel gewoon goed eet net als anders, zou ik geen klysma of laxeerspul geven eigenlijk...
ik neem aan dat je absoluut geen drollen hebt gevonden in de kattenbak na 3x doorscheppen en zoeken en dat ze nooit buiten komt.

ik snap je zenuwachtigheid wel, maar alles gaat eigenlijk wel goed en ze voelt zich zelf er ook goed onder. mss neemt ze wel alles helemaal goed op ofzo en zijn er daarom geen resten.

hou er rekening mee dat de dokter je een zak brokken gaat aansmeren.
Door Cizsel
#1587529
Nee hoor, mijn dierenarts is niet anti-vers.... of hij wel pro-vers is weet ik niet. Hij had er in ieder geval geen commentaar op en hij wist wat CB was!

Hij heeft haar even goed gevoeld en gecontroleerd. Ze heeft wel een beetje ontlasting, maar zeer zeker geen ophoping of wat dan ook... GELUKKIG! Ze heeft dan ook geen klysma gehad. Zijn gok is dat het voer gewoon zo goed opgenomen word, dat er echt ontzettend weinig ontlasting is. Dat, of ze moet toch stiekem ergens achter poepen waar ik het niet kan zien, maar dat ben ik niet van haar gewend, en verwacht ik ook absoluut niet want ze is altijd 100% zindelijk geweest.

Ik heb inderdaad de bak wel 100x uitgeschept en behalve dikke plassen niks gevonden. Het is klontergrit, dus ik heb de plassen ook even uit elkaar gehaald om te kijken of het niet stiekem diarree was ofzo, maar dat was het niet. Ze komt op het moment ook helemaal niet buiten, omdat ik het goed in de gaten wil houden... anders had ik wel gegokt dat ze buiten wat had gedaan.

De dierenarts heeft wel Tractonorm? meegegeven en daar moet ik haar de komende dagen 2x per dag een klein beetje van geven, om te kijken of het dan wat meer op gang komt. Als ze er diarree van krijgt, moet ik even bellen om te kijken of ze minder krijgt of dan niet meer. Ook heeft ze extra water toegediend gekregen. Ik wil het laxeermiddeltje zeker even een paar dagen geven door haar vlees, maar niet teveel. Ik hou het ook zeker goed in de gaten. Ik mag de dierenarts ook altijd bellen want hij heeft dit weekend dienst.

Ik vind het zeker wel heel prettig dat ik even heen geweest bent, nu weet ik in ieder geval zeker dat er niets mis is. Ik vond het heel moeilijk, want ze zag er prima uit en uitte geen pijn, maarja, ze poepte niet. De dierenarts merkte wel op dat haar buikje wat gassig voelde, maar, dat kon van het voer komen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ook zei hij dat ze een klein beetje hartgruis heeft :(
Maar niet iets om ons direct zorgen over te maken.
#1588326
Vanmorgen vond ik echt een mega-drol in de bak. Als ik zo moet gokken was het zeker een brokkendrol van zo'n 12 centimeter... dat is lang voor poes haar doen. Gezien ik op vers kleinere drolletjes verwacht, misschien toch een beetje verstopt geweest? Ik ben blij dat het er nu uit is in ieder geval. Het was geen diarree of wat dan ook, mooie stevige drol, mijns inziens niet heel hard ofzo.
Ze was vanmorgen ook super tevreden en heel erg in haar sas! Ik blijf goed in de gaten houden hoe het nu gaat...
#1588598
Tis natuurlijk effe wennen voor die ouwe darmpjes.
Mijn katten poepen volgens mij ook niet elke dag meer sinds ze vers eten en diegene die soms moeilijk poept geft het gelukkig wel aan als de stoelgang een keer wat moeilijk is en dan gaat er beetje olie door ´t eten (alhoewel er in CB ook al olie zit)
#1589043
Cizsel schreef: Ja zeker! Ik ben ook best opgelucht. En benieuwd hoe het nu verder gaat!
Hier ook een poes waarmee ik een zeer vervelende ervaring heb gehad ivm een verstopping.
Ik geef nu per 50 gram kvv 1 ml lactulose (Duphalac). Sindsdien gaat het goed.
Zoek hier even of op google op lactulose als je hier meer over wil weten.
Naar mijn mening is dit onder de vele 'hulpmiddelen' het veiligste wat je kunt geven.

Zelf wil ik ook gaan proberen wat meer spiervlees aan de kvv toe te voegen.
#1589230
Lactulose is ook het werkende bestanddeel van tractonorm....
Maar de humane variant lactulose is dan goedkoper maar daar wel mee uitkijken en de babyhoeveelheid geven.
(die 1ml is wel veilig, heb ik ook vaak aan oude verstopte kater gegeven)
#1589380
Sorry, het gaat om hartruis inderdaad... foutje  :-[

Ik heb de tractonorm gewoon nog volgens de voorgeschreven hoeveelheid gedaan, maar poes raakt nu wat in de diarree... ik wil maandag even naar de dierenarts bellen over hoe nu verder, maar wat zijn jullie tips? Helemaal stoppen? Afbouwen? Of alleen minder geven? Ik moet nu twee keer per dag een kleine theelepen geven, en ik doe de theelepel ook niet helemaal vol.

Als ik dit moet blijven geven, wist ik al van de lactulose! Dat kon je gewoon bij de apotheek halen toch? Ik wou het in ieder geval eerst via de dierenarts doen voordat ik zelf zomaar laxeermiddelen ging toedienen.

Heel erg bedankt voor de tips!
#1589568
Ik heb een verdeelspuitje erbij gepakt en 1 theelepel is ca. 1ml ... deze theelepel althans, en dat twee keer per dag. De dierenarts had ook gezegd 2ml omdat ze maar 3kg weegt.

Okay, ik denk dat ik nu eerst stop, en kijk hoe het gaat. Ik zal een beetje olie geven af en toe en/of vette vis (zit in haar menu). Als ze dan nog niet goed poept ga ik proberen met 2x daags 0,5ml tractonorm.... denk ik? Of om de dag... Ik zal dit allemaal ook even overleggen met de DA.

Ook heeft Mispel vannacht overgegeven... vorige week ook 1x maar toen had ik haar een heel klein beetje melk gegeven wat blijkbaar niet zo goed viel... deze keer heb ik haar niets gegeven... nou maak ik me met 1x overgeven niet direct druk... het voer zal wel niet lekker gevallen zijn ofzo? Ze krijgt gewoon nog KVV...

Verder voelt ze zich wel weer prettig volgens mij en ze heeft verder gewoon goed gegeten. Ze heeft sinds gisteren twee keer een klein diarreetje gepoept.... dus ik ga lekker kijken of ze nu weer in haar goede ritme kan komen! 1x per dag een vers-drolletje... verheug me er nu al op :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door