Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1586569
Ik heb me even flink ingelezen hier en moet zeggen dat het toch niet zo makkelijk allemaal is als dat het lijkt.

Merkte dat de juiste producten krijgen tegen respectabele prijzen wel lastig is, ook omdat je zelf veel moet kijken van wat is nu wat. De meeste slagers weten wel hoe jij je biefstuk wilt, maar zeg je spiervlees, tja, dat zit niet zomaar in het standaard pakket.

Voor het poelierswerk heb ik nu een mooi adresje kunnen vinden waar ik al mijn wensen op 2 dagen tijd klaar heb liggen en ook nog tegen naar mijn idee bodemprijsjes.
Voor het grovere werk ben ik nog steeds aan het zoeken naar een goed adres, maar dat gaat ook wel lukken denk ik.

Nu heb ik voor mijn reutje (om te beginnen) het volgende menu samengesteld. De andere 2 krijgen in principe hetzelfde, alleen verhoudingsgewijs andere gewichten.

Hij weegt 21 kg (bordercollie) is een middelgrote hond, dus ik houd een percentage aan van 4% om te starten. dit pas ik dan aan hoe hij het straks gaat doen qua gewicht.

Ik wil voorlopig 's morgens gewoon KVV (duck uitmuntend compleet) blijven geven en dan om de dag de avond maaltijd vervangen door Barf.
Dit totdat zowel de honden alsook ik gewend zijn aan het barfen.

Nu wilde ik hem op die dagen het volgende geven:

Nodig per dag 840 gram Barf/2 = 420 Gram compleet

Rauw vleesbot 50%                    210 gram kippennekjes
Orgaanvlees 15%                          25 gram kippenmaagjes
                                                      25 gram kippenniertjes
                                                      15 gram kippenlever
rauwe groenten 10%                    40 gram sla, witlof, worteltjes, sperziebonen en paksoi
spiervlees 25%                          105 gram nog te kijken wat ik kan krijgen

Dan 1 x in de week een beetje yoghurt en 1 rauw eitje.

Zit ik zo op de goede weg om te beginnen, of vergeet ik nog iets?

Groetjes Paul
#1586669
Hoi,

Ik geef onze honden ook gedeeltelijk kvv en gedeeltelijk barf binnenkort.
Vanaf mei ga ik daarmee van start, want had nog wat "oude" kvv in de vriezer zitten die ik eerst op wil hebben.
Het ziet er op zich wel goed uit vind ik.
Omdat je de helft kvv geeft, zou ik niet te veel orgaan gaan toevoegen, want meestal wordt in kvv meer orgaan gebruikt dan nodig is.  Ik denk niet dat Duck ergens schrijft wat de verhoudingen van hun kvv zijn.
Ik ga 3 dagen barf geven waarvan 1 dag vis, mijn hondjes krijgen geen orgaan toegevoegd.  Af en toe wil ik ze het wel eens introduceren, zodat ze dat ook eens kunnen proeven.  Maar echt nodig is het niet dat je het bijgeeft.  De kvv die ik geef daarvan weet ik dan nog dat er maar 15% orgaan inzit.  Dus volgens mij is het voor jou echt niet nodig om nog orgaan toe te voegen.


Van vleesbot zou ik zeker niet alleen kippennekjes blijven gebruiken, aangezien je een border collie hebt kun je al snel op eendennekken overschakelen.
Ik heb zelfs kippennekken overgeslagen omdat Falco zo schrokkerig is en een eendennek al op 1,2,3 op heeft.
Om die reden ben ik ook meteen overgegaan op karkassen. Dus ik denk dat je bij een border collie zeker snel kunt overgaan op grotere barf stukken.
Ook omdat je verder kvv geeft, is het toch leuker voor hem dat hij wat meer kauwwerk krijgt.  Dan geef je bv. de ene dag een bot, maar dan kan je de andere dag bv. alleen spiervlees geven.
Om zo een grotere hoeveelheid bot te kunnen geven. Zo doe ik het bv. met onze kleinere honden, want het is geen doen van een karkas in 10 stukken te snijden bij wijze van spreken.  Dus dan krijgen ze van mij lekker een half karkas elks, en de dag nadien enkel spiervlees en groenten.

Verder het % waarmee je start, ik zou persoonlijk met 3% starten van zijn lichaamsgewicht.  4% lijkt me aan de hoge kant.  Onze hondjes krijgen nu gemiddeld 2% en zijn perfect van gewicht.  Maar dat is natuurlijk voor elke hond verschillend.

Het komt ook allemaal niet zo nauw als je de helft kvv geeft hoor. 

Groetjes,

Emmanuelle
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op do 15 apr 2010, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#1587909
Voor de vleesbotten en spiervlees gebeld naar de Fa Blijlevens naast het slachthuis in kerkrade. Hier werd ik vriendelijk te woord gestaan en kreeg ook meteen uitleg hierover.
Vleesbotten van runderen voor € 3,00 de kilo (losse botten schoon ook verkrijgbaar voor € 0,50 per kilo) en spiervlees (afvalstukken) van diverse delen van het rund met vet € 3,00 de kilo en zonder vet € 4,00 de kilo.

De vleesbotten worden op verzoek in kleinere stukken gemaakt (graties). Ik heb meteen om te beginnen 5 kilo vleesbot en 5 kilo spiervlees met vet genomen.

Dus in principe is mijn menu compleet en kunnen de hondjes vanaf morgen gaan smullen.

Ik pas het wel voor de volwassen hondjes nog aan naar 3% voeding en voor de pup zal ik nog een kleine 7% aanhouden om te beginnen.

Groetjes Paul
#1587937
Ik zou de pagina over vleesbotten hier op het forum eens goed lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Botten van runderen geef je zeker niet aan een beginnende barfer, zelfs niet aan honden die al langer aan het barfen zijn.
Kalf kan wel, maar dan moet je hond toch al verder gevorderd zijn...
Ook niet als het in kleinere stukken gemaakt is. Dat bot is volgens mij veel te hard.
Ik zou er toch mee opletten, ik zou het nooit aan mijn honden geven.

Het rundsvlees zal wel goed zijn.
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 16 apr 2010, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#1588031
Ik ga met Emmanuelle, geef geen botten van rund! Kalf kan mits erg jong dier en dan alleen de niet dragende delen.
In het bottendocument staat het water uitgebreider beschreven.
beter kan je beginnen met botten van kip, eend, parelhoen, kwartel, konijn.
En dan later kun je daar nog aan toevoegen, haas, lams- en geitenribben, lams-/geitennek.
#1588575
Ja ze beginnen gewoon ook op kippennekjes.
Ik zal de botten uit het rundvlees snijden, schijnbaar nog niet goed genoeg gelezen  :-[
Maar goed, alle begin is lastig he.

Spiersnipsels zien er heel erg mooi uit, zijn ook van verschillende delen van het beest.

Groetjes Paul
#1588604
[quote="Eagan"]
Ja ze beginnen gewoon ook op kippennekjes.
Ik zal de botten uit het rundvlees snijden, schijnbaar nog niet goed genoeg gelezen  :-[
Maar goed, alle begin is lastig he.

Spiersnipsels zien er heel erg mooi uit, zijn ook van verschillende delen van het beest.

Groetjes Paul
[/quote]
Het is goed dat je het hier even neerzet, wij zijn er om je te helpen he. Dan snijd je er inderdaad best alle botten uit, het zou ook best gevaarlijk kunnen zijn dus zie dat je ze er allemaal even uithaalt. Alle begin is inderdaad lastig, ik ben ook beginner en maak ook fouten. Zo heb ik groentenmix gemaakt waar ik een half jaar mee toekom :-)
#1588958
Hai Paul, welkom op Barfplaats

Heb je trouwens gezien dat bij 'verzamelplaats' een topic van Jol staat.... lekkere, betaalbare vleesjes en vleesbot in Zuid Limburg!!
Wellicht interessant voor de variatie
#1590227
[quote="Too"]
Hai Paul, welkom op Barfplaats

Heb je trouwens gezien dat bij 'verzamelplaats' een topic van Jol staat.... lekkere, betaalbare vleesjes en vleesbot in Zuid Limburg!!
Wellicht interessant voor de variatie
[/quote]

Jip gezien, gelezen en meteen pb.  ;D

Allemaal bedankt voor de reacties. Voel me echt een leerling die moet leren hoe hij zijn hond moet voeren.  ::)

We zijn hier met zijn tweeen ons aan het verdiepen, maar het is zo veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel leesvoer, dat je het soms niet meer weet.

Deze week gaan we ons meer orienteren op waar we wat kunnen gaan kopen.

Nu hebben we nog veel kip, maar willen ass. wel gaan uitbreiden.

En natuurlijk eens op onderzoek uitgaan naar een andere vriezer, want denk zelf dat dat wel nodig is :D

Wrs zullen nog vele vragen volgen. :biggrin2:
#1590272
Wat een geld voor rundvlees zeg!! Echt veeeeeel te duur. Dat is niet leuk barfen zo.. Kan stukken goedkoper!
In de verzamelplaats heb ik een oproep geplaatst voor rundvlees!

Lip a 1 euro de kilo
Strot a 1 euro de kilo
hart (orgaanvlees) voor 1,70 de kilo Dit zijn vele leukere prijzen dan wat ik bij jou lees. Ik geef niet meer dan 3 euro per kilo uit aan vlees. En dat vind ik al heel duur. alleen de lamsnieren betaal ik wat meer voor. maar daar heb ik ook heel weinig voor nodig! Je kunt hier nog in meebestellen als je wilt!
Op dinsdag en zaterdag staat een poelier op de markt in heerlen. Hier kun je ook verschillende dingen bestellen wat leuk is voor de hond.
Jolanda heeft ook leuke spullen, dat had je al gevonden.

Let ook op de naanhof. Deze heeft vaak ook leuke producten in de aanbieding!
#1590303
Orgaan is meestal t duurtse, zo'n 2,50 de kilo lamsnieren betaal ik 4 euro de kilo voor. Maar daar heb je weinig van nodig!
Spiervlees betaal je tussen de euro en 2,50 meestal.
Vleesbot is vaak het goedkoopste. Maar het is gewoon goed opletten. Ik koop veel bij Jolanda. En dan nu mijn eigen adresje voor het rundvlees. Gewoon goed de verzamelplaats in de gate houden!! Dan kom je al een heel eind.
#1591215
Hey Paul,

Ik vind het uitgangspunt van 4% wel oke, aangezien jouw honden werken en erg beweeglijk zijn. Duster valt af met 2% terwijl dat voor Kyra en Tanja genoeg is. Duster is de beweeglijkste van het stel en krijgt ongeveer 3,5%. Maar hij werkt niet zoals die van jullie.
Hoeveel % van de duck geef je nu? Is dat ook 4% ?

Ik zou zelf niet met kippennekken beginnen, ik vind ze voor een middelgrote hond akelig klein :-\ Zelf ben ik met kippenbouten begonnen (van de naanhof, in de aanbieding 1,50 per kg geloof ik) en dat kan prima, ze zijn zacht genoeg en wat groter van formaat. Kipkarkassen kan ook omdat die ook wat groter zijn.
Voor de pup zouden kippennekken wel kunnen, maar voor volwassen honden zou ik het persoonlijk niet doen.

Runderbotten indd niet voeren, daar bijten de honden hun tanden op kapot. De runderstrot waar Nadia het over heeft kan makkelijk, dat is heel zacht bot met lekker vlees er omheen.
De runderlippen zijn lapjes vlees en kun je prima voeren aan de pup en de volwassen honden.

In het begin heb ik vooral gekeken dat ik per kg minder betaalde dan wat ik voor de kvv betaalde. Ik voerde carnibest en als ik dan onder de €3,65 per kg bleef vond ik het al prima.

Wanneer je wilt mag je wel een paar kg eendenruggen van mij overnemen (60cent per kg excl btw) Deze zijn mooi groot en zacht genoeg voor in het begin. :)
Ik moet even in mijn vriezer kijken, want misschien dat ik nog 5kg hertenvlees kan missen (2euro per kg)
Dan heb je vleessoorten die wat toevoegen aan je menu naast de kvv.

Als er dingen zijn die je wilt uitproberen (om te kijken of de honden het lusten) geef je maar een gil en dan kijk ik of ik het in de vriezer heb, het kan missen en dan kun je dat van mij overnemen (bijv 1kg per diersoort)

Runderpens moet je in ieder geval niet bij de beste man naast het slachthuis halen, daar is het te duur. Over een aantal weken ga ik weer runderpens halen en die kosten 4euro voor een hele pens. Deze moet je dan wel nog in porties snijden. Voordeel van deze verse pens is dat ie niet stinkt (qua geur lijkt het totaal niet op de gedroogde pens of de pens van smuldier)
Wil je tot die tijd toch wat pens hebben; ik heb ze per +/- 1kg geportioneerd en daar kun je dan wel een paar zakjes van overnemen.

Misschien dat je een oproep kunt plaatsen in de 'vraag en aanbod barfproducten' voor beginnersbotten in het zuiden. Er zijn misschien wel een aantal limburgers die wat zachte botten kunnen missen.
#1591248
~Ik sluit me bij Jolanda aan.. Ik heb ook nog een duik in mijn vriezer genomen, heb er nog wel veel inliggen.. Maar niet meer echt iets veel over.. Dat heb ik al her en der doorverkocht.. Ik ben blij dat ik nu wat ruimte krijg in mijn vriezer! hihi..

Maar de runderstrot, das geen Bot Jolan. Das kraakbeen.. Kain heeft er wel even voor nodig om doorheen te komen!! Lekker knaagwerk!
Ik ga 30 april het rundvlees bestellen, mocht je willen meebestellen, graag voor die tijd laten weten!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door