Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nyncke
#1587712
Hoe doen jullie het?

Ik zie hier regelmatig van die keurige schema's staan van wat wanneer wordt gevoerd.
Dat heb ik eigenlijk nooit gedaan.

Ik bereken wat ik nodig heb voor een hele maand en dat verdeel ik keurig netjes...iedere dag half vleesbot, half spier of orgaan...een beetje vaker spier als orgaan. ( zo probeer ik het te doen...lukt niet altijd )
Daarnaast zorg ik dat ik minimaal 7 soorten dieren in de vrieskist heb maar meestal zijn dat er wel meer.
1x per week een pensdag.
En dan heb ik altijd wat extra's, voor Cadiz eens een lamskop of runderstrot of ik koop een braadkuiken in de supermarkt.
Voor de katten eens eendagskuiken of een zalmkop.
Gebruikersavatar
Door nova
#1587743
Ik heb ook geen keurig schema, tenminste niet een schema van maandag konijn en dinsdag kip.
Wel heb ik een patroon  wat ik volg :

Zondag pens, andere dagen vleesbot  (6x per week)  waarvan 3x aangevuld met spiervlees, 3 maal aangevuld met orgaan(maag, hart, strot). en geef ik lever, dan ook nog wat spiervlees erbij.
Ik heb geen patroon in het diersoort, of deel van het dier. Dus geen nek op maandag, en de week later dezelfde diersoort maar dan karkas
Ik kom al snel aan 10 diersoorten , dus afwisseling is er ruimschoots lijkt me ;)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1587781
Ik deed het altijd wel een lijstje maken,toen werd het een lijstje met alles sp of vl/bot en o/pens.v.


Ik heb ook een aantal vleessoorten dus dat komt wel goed.

zoiets
Maandag     M. kefir met groente en orgaan   A  vleesbot
Dinsdag        M .kefir met eitje                             A  spiervlees
Woensdag   M. kefir met groente en orgaan    A vleesbot
Donderdag   M kefir                                               A  vis
Vrijdag          M  kefir groente en orgaan            A  vleesbot
Zaterdag      M kefir          met eitje                      A spiervlees
Zondag         M  kefir  groente en orgaan            A  vleesbot

Maandag       M kefir                                              A spiervlees
Dinsdag         M kefir met groente                         A vleesbot
Woensdag    M kefir        met eitje                         A  pens
Donderdag    M  kefir met groente                        A vleesbot
Vrijdag          M  kefir       met eitje                        A spiervlees
Zaterdag       M  kefir met groente                         A vleesbot
Zondag         M  kefir                                               A vis
Laatst gewijzigd door *Marga* op vr 16 apr 2010, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1587827
In begin deed in wel aan schema's. Nu niet meer.
Houdt het in gedachte bij,
1x per week vismaaltijd.
1x per 2 weken een pens-maaltijd.
Dan wekelijks een portie hart, lever en nier, meestal verdeelt over 2 of 3 dagen.
2x per week groente erbij.
en 1x per week geen vleesbot, maar spiervlees.
Als ik het dan een keer uitreken voor de leukigheid kom ik ongeveer aan de percentages die ik wil voeren.
Moet ik zeggen dat ik het wel makkelijker vindt nu ik er 3 kilo vlees per dag uit moet halen dan toen dat nog 1kg was.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1587828
euh
ja hier via een schema
voeren ook niet iedere dag compleet.
Het wordt zelfs volgens schema in de vriezer gelegd!!  :P

Maar euh ons eten gaat ook volgens schema, er wordt gekeken wat we gaan eten iedere avond, dan ingredienten uitgezocht, dan boodschapjes gedaan (voor een week)
Toen we dat niet vantevoren opschreven gooiden we altijd zo veel weg, en dat vind ik dan wel zo zonde en onnodig.
Door Benjy en Misty
#1587870
Zelf doe ik het volgens schema. Ik vind het zo het makkelijkste. Ik weet op welke dag ze wat krijgen en hoeveel. Een enkel keertje wijk ik er wel eens van af, bv wanneer ik ruimte nodig heb eerst iets groots eruit halen of wanneer ik naar de markt ben geweest en het is al ontdooit dan wissel ik het ook om met de dagen.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1587888
Ik heb ook een schema, dat vind ik gewoon prettiger.
Ben een wat onzeker persoon en dan vind ik het fijn om een goed leidraad te hebben.
Wijk er wel eens vanaf hoor, zeker omdat Charlie nog wat mutserig is met vleesbot, maar voor mij werkt het zo.
Door calimero_a
#1587892
Wij verdelen het op moment dat de bestelling binnenkomt. Dan gaat het in grote zakken/dozen de vriezer in: per hond/per week een tas... En Dat wordt dan wel afgewogen op dat moment, en dan weet ik als ik voer dat er elke week een doos/tas leegmoet, dus 1x een uurtje nadenken en daarna dom graaien in de vriezer  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#1587979
calimero_a schreef: Wij verdelen het op moment dat de bestelling binnenkomt. Dan gaat het in grote zakken/dozen de vriezer in: per hond/per week een tas... En Dat wordt dan wel afgewogen op dat moment, en dan weet ik als ik voer dat er elke week een doos/tas leegmoet, dus 1x een uurtje nadenken en daarna dom graaien in de vriezer  :biggrin2:
hey das eigelijk ook wel erg handig....
Door Metaldog
#1588058
Hier ook alles met lijstjes. Lijstje voor de menu, lijstje vriezer voorraad, lijstje van de kleurschema's vd vriezer indeling, lijstje wat op is, lijstje wat gehaald en waar gehaald moet worden, lijstje van een week eten voor ons zelf....... Volgens mijn man is het een afwijking, ik hou gewoon van overzicht...... :) lijstjes lijstjes lijstjes Ben er gek op...
Door wenche
#1588090
Ik maak een schema, maar dat is meer zodat lief eventueel eens uit de vriezer kan leggen wat de volgende dag gevoerd moet worden...
Zelf trek ik meestal wat uit de vriezer dat ze nog niet hebben gehad die week... Kijk niet eens op het lijstje...
Wel is zo'n menu handig om te weten wat je ongeveer moet bestellen...
Door Stef@nie
#1588093
calimero_a schreef: Wij verdelen het op moment dat de bestelling binnenkomt. Dan gaat het in grote zakken/dozen de vriezer in: per hond/per week een tas... En Dat wordt dan wel afgewogen op dat moment, en dan weet ik als ik voer dat er elke week een doos/tas leegmoet, dus 1x een uurtje nadenken en daarna dom graaien in de vriezer  :biggrin2:
Ja, zo doe ik het ook. Aan de hand van een weekmenuutje gooi ik een tas vol voor een week. Het is op dat moment even sorteren, maar daarna inderdaad heel makkelijk graaien uit een tas :D . En als de tas leeg is, weet ik dat ze die week alles binnen heeft gekregen. En ik kan zo ook nog eens heel handig inschatten voor hoeveel weken eten er nog in de vriezer zit.
Door sandrra
#1588299
Ik heb ooit een schema gemaakt als spiekbriefje voor mezelf. Zo wist/weet ik precies wat ze iedere dag krijgen. (Ondertussen weet ik dat wel uit mijn hoofd Nu hangt het er nog voor als ik weg ben en manlief ze moet voeren).
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1588329
ik zou ook wel graag wat meer schema willen hebben..
maar kiek krijgt 440 gr per dag.. en dan kom ik zooo beroerd uit!
ze zou dan ong. 1,25 kg bot en 1,25 kg spier krijgen (40% van ieder)
en 600 gr orgaan..
(groentes doe ik extra)
als ik daar een weekschema van wil maken.. blijf ik onherroepelijk met iig bot en spier in de koelkast zitten..
of ik moet dingen ontdooien en weer invriezen..
als ik probeer een schema te maken.. raak ik vreselijk in de war..  :-[
Door Stef@nie
#1588357
spreeuwtje schreef: ik zou ook wel graag wat meer schema willen hebben..
maar kiek krijgt 440 gr per dag.. en dan kom ik zooo beroerd uit!
ze zou dan ong. 1,25 kg bot en 1,25 kg spier krijgen (40% van ieder)
en 600 gr orgaan..
(groentes doe ik extra)
als ik daar een weekschema van wil maken.. blijf ik onherroepelijk met iig bot en spier in de koelkast zitten..
of ik moet dingen ontdooien en weer invriezen..

als ik probeer een schema te maken.. raak ik vreselijk in de war..  :-[
Dit snap ik niet helemaal... Haal je alles voor een week uit de vriezer, of?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door