Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1586763
Ik wil vanaf begin mei 3-4 dagen per week kvv geven: dinsdag - donderdag of vrijdag en de andere dagen barf.
Die Kvv bestaat voornamelijk uit: Haaks Barf, All Animal en Alaska.
Dat zijn drie fabrikanten waarvan ik de verhoudingen weet die ze gebruiken in hun kvv.

Ter info: Falco krijgt 130 gram per dag, Toby 120 gram, Gizmo 200 gram en Elias 300 gram verdeeld over 2 maaltijden. De dagen die ze barf krijgen zou ik ze graag ongeveer evenveel geven (op het zicht, de kleinere stukken bot wel voor de lichtere hondjes)  Onze hondjes wegen ongeveer: Toby 6,5 kg, Falco 8,5 kg en Elias en Gizmo ongeveer 10 kg. Ze doen het goed op de hoeveelheden die ze krijgen. Falco heeft neiging tot overgewicht dus krijgt wel wat minder als 2% maar als hij barf krijgt wil ik hem wel wat meer geven.

Vrijdag krijgen ze Alaska, dat is 800 gram en komt net goed uit met onze honden, dan heb ik de dag nadien geen overschot.
Die Alaska wil ik af en toe vervangen door een heel prooidier (kip of kwartel). Het liefst kwartel omdat deze niet te groot zijn voor onze honden.
Zaterdag wil ik een bot ongeveer 50%50 geven waarvan: kippenkarkas, eendenkarkas, parelhoenkarkas en later ook lamsribben en konijnenrug.   Elks ongeveer 200 gram.
Die dag krijgen ze dan ook nog een beetje spiervlees bij, ongeveer 100 gram per hond (waarvan 6% groentenmix).  De groentenmix komt zo uit, omdat ik porties spiervlees van 750 gram in de diepvries heb zitten en 150 gram groenten  = 900 gram waarvan 150 gram groenten.  
Omdat ze dan zaterdag vrij veel gekregen hebben, zou ik zondag alleen nog spiervlees en groenten willen geven. Elks ongeveer 125 gram in totaal waarvan ook weer 6% groentenmix.
Als ik dan over zaterdag en zondag kijk, krijgen ze 6% groentenmix, 50% vleesbot en ja de rest spiervlees.  Dat komt dan perfect uit met mijn porties spiervlees in de vriezer en groenten.
Organen geef ik maar af en toe bij, dat zou dan 100 gram (25 gram per hond) zijn, dus 10% orgaan over die twee dagen.
Die steek ik in porties van 100 gram in de vriezer.
Dus dan krijgen de hondjes elks apart over die twee dagen ongeveer 425 gram.
Falco en Toby krijgen dan dus wat meer en Gizmo ongeveer wat hij moet krijgen en Elias iets minder.
Dat om het me wat gemakkelijker te maken. Zo komen ze ongeveer aan de juiste verhoudingen en moet ik niet liggen knoeien met hun vleesbotten om die in kleinere porties te verdelen.  De kleinere hondjes krijgen dus wel de kleinste stukken want ik zal de meeste karkassen zowiezo in 2 moeten verdelen.
Het is ook allemaal echt maar ongeveer.
Dan maandag wordt het hier visdag.  De ene keer krijgen ze 's morgens 1/4e zalmkop ongeveer (150 gram) en 's avonds nog wat zalmsnippers (buikwand).  Die zalmkoppen zijn wel helemaal niet in gelijke stukken verdeeld, dus de lichtste hondjes krijgen de lichtste stukken.  Dat wissel ik af met: sardientjes, haring en makreel.  Dat zijn wel volledige vissen.
Dinsdag krijgen Toby en Falco wat minder kvv, ter compensatie omdat ze dan in het weekend wat meer barf hebben gekregen.

Het spiervlees wat ik zaterdag & zondag zou geven zou zijn: kangoeroe, hert, kalkoen, konijn, haas, geit en lam

De orgaanmix die ik af en toe wil gaan geven:  
25 gram lamslever
50 gram lamshart
25 gram lamsniertjes

De groentenmix bestaat uit:
Bloemkool
Broccoli
Komkommer
Wortels met loof
Knolselder
Notenmengeling


Dus om het eventjes kort samengevat hier neer te zetten:

Ma: zalmkop + snippers of makreel/sardientjes/panharing
Di: KVV (All Animal of Haaks Barf)
Wo: KVV (All Animal of Haaks Barf)
Do: KVV (All Animal of Haaks Barf)
Vr: KVV Alaska of een kwartel (zonder veren)
Za: Vleesbot 50%50 ongeveer 200 gram+ 100 gram spiervlees (waarvan 6% groenten)
Zo: 100 gram spiervlees (waarvan 6% groenten)
En af en toe orgaanmix bij zaterdag en zondag toegevoegd (ongeveer 10%)

Wat vinden jullie hiervan?
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op do 15 apr 2010, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#1587116
[quote="josevl"]
je geeft     4x  kvv
dan zou ik 1 x vis geven
                 1x botvlees
                 1 x spiervlees

dan kom je op 7 dagen uit en ik zou geen orgaan meer geven dat zit al veel in kvv
[/quote]

Er zit 15% orgaan in de kvv die ik geef, dus niet te veel. Daarom wil ik ook af en toe orgaan bijgeven (maxium 10%) maar zeker niet altijd.

4x kvv is inderdaad ja
1x vis was ik dus van plan te geven (maandag)
1 x botvlees (ja op zaterdag) en dan verdeel ik nog spiervlees over zaterdag en zondag, dus komt ongeveer neer op wat jij zegt  ;)
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op do 15 apr 2010, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#1587727
[quote="May Linn"]
Ziet er goed uit, luxe! Volgens mij heb je heel goed uitgedoktert zo met al die gewichten verdelen :biggrin2:
Af en toe een eitje en beetje knoflook is ook een goede aanvulling.
[/quote]

Dank je wel!
Ja ben er wel even mee bezig geweest  ;)

Nog een paar vraagjes:

Hoe lang blijft een groentenmix goed in de vriezer? Ik hoop dat die even goedblijft want ik heb heel veel in de vriezer zitten.
Ik had tijd dus heb ineens genoeg gemaakt, zonder erover na te denken dat het misschien niet zo lang goed blijft in de vriezer.
Ik heb er niet zo bij stilgestaan omdat kvv toch meestal een jaar in de vriezer bewaart, en daar zitten dikwijls ook groenten doorheen...

En zalmkoppen & zalmsnippers in de vriezer?  Ik heb veel gekregen, daar gaan ze wel even over doen om alles op te eten...

Groetjes,

Emmanuelle
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 16 apr 2010, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#1587734
vlees en vis blijft behoorlijk lang goed, ik denk dat je pas na een jaar of meer moet gaan nadenken dat de voedingstoffen wat achteruit gaan. Maar eetbaar blijft het wel.
Bij groente(mix) gaat dat wel sneller, na een maand gaan de voedingswaardes al wat achteruit. Ik weet niet voor hoeveel weken je hebt gemaakt?
Maar ikzelf zou me er niet zo'n zorgen over maken, ze krijgen nog zat voedingswaardes binnen.
Miss af en toe eens wat overgebleven groentes van jezelf geven, dan los het verschil ook wel weer beetje op.
#1587738
[quote="May Linn"]
vlees en vis blijft behoorlijk lang goed, ik denk dat je pas na een jaar of meer moet gaan nadenken dat de voedingstoffen wat achteruit gaan. Maar eetbaar blijft het wel.
Bij groente(mix) gaat dat wel sneller, na een maand gaan de voedingswaardes al wat achteruit. Ik weet niet voor hoeveel weken je hebt gemaakt?
Maar ikzelf zou me er niet zo'n zorgen over maken, ze krijgen nog zat voedingswaardes binnen.
Miss af en toe eens wat overgebleven groentes van jezelf geven, dan los het verschil ook wel weer beetje op.
[/quote]

Oké dank je, dat is wel een geruststelling.
Voelde me al best down, omdat ik zoveel in de vriezer heb zitten en het toch behoorlijk wat plaats inneemt.  Ik heb zo'n 15 kg vis gekregen.
Als het dan nog eens niet goed blijft...
Goh omdat ik maar een paar dagen barf ga geven, ga ik dus ook maar af en toe een portie groentenmix moeten geven.
Denk dat ik wel een half jaar toekom ofzo  :shy:
Ik heb er echt niet bij stilgestaan.  Ik had even veel tijd dus dacht: maak gewoon lekker ineens voor een paar maanden :shy:
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 16 apr 2010, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#1587816
[quote="Emmanuelle"]
Oké dank je, dat is wel een geruststelling.
Voelde me al best down, omdat ik zoveel in de vriezer heb zitten en het toch behoorlijk wat plaats inneemt. Ik heb zo'n 15 kg vis gekregen.
Als het dan nog eens niet goed blijft...
Goh omdat ik maar een paar dagen barf ga geven, ga ik dus ook maar af en toe een portie groentenmix moeten geven.
Denk dat ik wel een half jaar toekom ofzo :shy:
Ik heb er echt niet bij stilgestaan. Ik had even veel tijd dus dacht: maak gewoon lekker ineens voor een paar maanden :shy:

[/quote]

Ahja kan gebeuren toch. Vis een half jaar in de vriezer zou ik geen probleem vinden, kwam hier laatst nog wat orgaan tegen van zeker een half jaar terug, naja dat gaat gewoon in hoor, het bederft niet in de vriezer  ;)
Ook verdwijnen niet alle voedingswaardes uit de groentemix. Dat maak ikzelf hier max. voor 2 maanden, maar dat wist ik in het begin ook niet.
Aldoende leren we zo bij  :biggrin2:
#1588008
[quote="May Linn"]
Ahja kan gebeuren toch. Vis een half jaar in de vriezer zou ik geen probleem vinden, kwam hier laatst nog wat orgaan tegen van zeker een half jaar terug, naja dat gaat gewoon in hoor, het bederft niet in de vriezer  ;)
Ook verdwijnen niet alle voedingswaardes uit de groentemix. Dat maak ikzelf hier max. voor 2 maanden, maar dat wist ik in het begin ook niet.
Aldoende leren we zo bij  :biggrin2:
[/quote]

Dank je wel :)  Ja inderdaad aldoende leren we bij. En daar is echt heel weinig over te vinden over de houdbaarheid van groentenmix in de vriezer.
Maar slecht zal het wel niet worden (hoop ik), enkel voedingswaarde verliezen.
Ik heb daar om eerlijk te zijn echt niet bij stilgestaan. Omdat kvv een jaar goed blijft in de vriezer dacht ik gewoon ineens een hele hoeveelheid groentenmix te maken.
Ik dacht: dan ben ik er voor een tijdje vanaf  ;)
De volgende keer dan toch maar in kleinere hoeveelheden maken.  En als we wat overschotjes hebben van ons krijgen ze het er ook gewoon bij.
#1591687
Ik heb ook voor 2 tot 3 mnd groentenmix gemaakt voordat ik wist dat het naar 1 mnd achteruit gaat met de voedingswaarde.
Aan de andere kant denk ik dan weer hoe lang heb ik m'n eigen boontjes in de vriezer zitten , ook wel langer dan een maand.
Dus ik denk dat je je hond echt niet drastisch te kort doet al je de groentemix ietsje te lang in je vriezer bewaart.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door