Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lynn
#1586989
Halloo allemaal

Ik ben volledig nieuw in het wereldje van BARF. Hier op het forum ben ik al nuttige tips tegen gekomen en ook heb ik een 'menu' kunnen samenstellen voor mijn hond. Maar toch heb ik nog enkele vragen...

Ik moet dus een nieuwe vriezer aanschaffen aangezien de huidige te klein is en vol zit met menseneten.
Nu had ik een vrieskist gezien met een netto inhoud van 204 liter en afmetingen van 86.5x80.6x64.8 (in cm HxBxD).
Hoeveel kg BARF-vlees zou ik hierin kunnen bewaren ongeveer?

Ook heb ik een lijstje samengesteld met BARF-leveranciers en hun prijzen. Met daarbij ook het 'type', en hiermee bedoel ik dan vleesbot, spiervlees, orgaan of vis. Dat lijstje kan je vinden onder de pagina 'BARF' op onze site : http://home.scarlet.be/hestertess/
Zou iemand het zien zitten om dat heel 'grof'/snel na te kijken of ik dat goed heb gedaan?
Eventueel is het lijstje nog te gebruiken als een soort samenvatting voor anderen...

En kan ik best eerst eens iets proberen bij mijn corgi, of lusten ze het over het algemeen wel? En kan ik beginnen te bestellen?
Ze staat nu op Hills-brokken. Ook wordt ze snel te zwaar. Moet ik dan nog ergens op letten, dat ik van iets niet te veel geef?

Haar 'proef'menutje ga ik in een ander topic uitschrijven.
Door DJ_Doerak_Tucker
#1587008
Hoi en welkom! Wat goed dat je gaat overstappen! Ik wilde uit nieuwsgierigheid even op je lijstje kijken maar toen ik op de link klikte werd er meteen een trojan horse melding gemaakt in 3-voud. Heb je site dus maar niet bekeken :(.

Succes met info verzamelen en inlezen!
Door Lynn
#1587012
DJ en Doerak schreef: Hoi en welkom! Wat goed dat je gaat overstappen! Ik wilde uit nieuwsgierigheid even op je lijstje kijken maar toen ik op de link klikte werd er meteen een trojan horse melding gemaakt in 3-voud. Heb je site dus maar niet bekeken :(.

Succes met info verzamelen en inlezen!
Die sites tegenwoordig... Thuis krijg ik die melding ook, maar hier op het werk niet. Vreemd. Maar ik ga er aan werken.
Misschien dat je het volgende kan proberen: http://home.scarlet.be/hestertess/BARF.xls
Want aan het Excel-blad zou het niet mogen liggen. Dat heb ik al een paar keer gescand... Ik werk eraan.

Dank je wel! Het is een heleboel om in te lezen  :o :)
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1587015
:hi: :hi: :hi: :hi:

DJ en Doerak schreef: Hoi en welkom! Wat goed dat je gaat overstappen! Ik wilde uit nieuwsgierigheid even op je lijstje kijken maar toen ik op de link klikte werd er meteen een trojan horse melding gemaakt in 3-voud. Heb je site dus maar niet bekeken :(.

Succes met info verzamelen en inlezen!
Ik ook.
Door Lynn
#1587020
Ik heb nu de hele site eraf gehaald en er terug op gezet. Gaat't nu beter?
Anders via de rechtstreekse link...
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1587274
Type Percentage Gram
Vleesbot 50 % 1050 gr
Spiervlees 17 % 360 gr
Groentes 10 % 210 gr
Orgaan - Lever 18 % 42 gr
Orgaan - Pens  196 gr
Orgaan - Andere  137 gr
Vis 5 % 105 gr



ff de hoeveelheden voor hester van de pagina gehaald :biggrin2:

persoonlijk vind ik t teveel vleesbot en te weinig spiervlees.




o ja , WELKOM  :-[ :-[ :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#1587283
Welkom!

En 50% vleesbot vind ik niet teveel maar 17% spiervlees wel te weinig. Als je de aanbevolen hoeveelheid orgaan, 15%, neemt hou je 35% voor voor spiervlees en andere zaken. Zeg 10% voor groente en overige, blijft 25% voor spiervlees over.
Door Lynn
#1587785
Dit beter:

50 % vleesbot
20 % spiervlees
15 % orgaan
10 % groentes
05 % vis

Ik zou ook graag een beetje vis blijven geven, waardoor ik dus die 25 % die overschiet verdeel onder vis en spiervlees...
Of is het dan nog te weinig?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1587801
Welkom hier!

Afhankelijk van de vis die je voert kun je het onder vleesbot of spiervlees of compleet scharen. (zalmkop = vleesbot, sardientjes = compleet of spiervlees, zalmfilet = spiervlees enz.)
Vis hoef je dus niet persé apart in te delen. Hier krijgen ze 1 maaltijd per week vette vis, meestal zalmkop of zalmgraat en dit gaat dan gewoon mee onder de teller vleesbot.
Ik lees dat sommige honden niet tegen een hele maaltijd vette vis kunnen, ze gaan er van aan de diaree. Maar daar kom je alleen achter door het uit te proberen  ;)
Door Lynn
#1587804
Ok, ja, dan heb ik nu ongeveer 25 % spiervlees (20 % + 5 % vis).
En als het de ene week eens zalmfilet (spiervlees) is en de andere week zalmkop (vleesbot), dat zal het probleem waarschijnlijk ook niet zijn denk/hoop ik...
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1587822
Lynn schreef: Ok, ja, dan heb ik nu ongeveer 25 % spiervlees (20 % + 5 % vis).
En als het de ene week eens zalmfilet (spiervlees) is en de andere week zalmkop (vleesbot), dat zal het probleem waarschijnlijk ook niet zijn denk/hoop ik...
Klopt. Het is ook gewoon uit proberen hoe je hondje het erop doet, sommige kunnen wat minder goed tegen veel vleesbot en sommige vinden groentes helemaal niet te eten, das gewoon een kwestie van uitproberen.
Een hond krijgt pas tekorten na een week of 10 eenzijdig (bv alleen spiervlees van 1 dier) eten, dus als je gewoon afwisselt, kijkt naar de ontlasting (niet te hard/niet te zacht) en ongeveer de percentages in de gaten houdt is er niets aan de hand en zal je hond het prima doen op barf!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1587826
May Linn schreef: Klopt. Het is ook gewoon uit proberen hoe je hondje het erop doet, sommige kunnen wat minder goed tegen veel vleesbot en sommige vinden groentes helemaal niet te eten, das gewoon een kwestie van uitproberen.
Een hond krijgt pas tekorten na een week of 10 eenzijdig (bv alleen spiervlees van 1 dier) eten, dus als je gewoon afwisselt, kijkt naar de ontlasting (niet te hard/niet te zacht) en ongeveer de percentages in de gaten houdt is er niets aan de hand en zal je hond het prima doen op barf!
hier poepen ze dus ook krijt als ze 50 procent vleesbot krijgen  :biggrin2: :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1587830
lauraV schreef: hier poepen ze dus ook krijt als ze 50 procent vleesbot krijgen :biggrin2: :biggrin2:
De border collie's hier kunnen er ook niet zo goed tegen, dus ik probeer altijd het vleesbotpercentage (leuk woord  :biggrin2:) wat aan de lagere kant te houden (rond de 40%) en nooit enkel een maaltijd vleesbot te voeren.
De herders hier hebben er dan weer geen last van en kunnen gerust een hele maaltijd vleesbot krijgen, maar ze eten meestal mee met de borders, dus voor beide geen probleem.
Door Roef & Hidde
#1587912
Lynn schreef: Ik denk dat ik de eerste weken gewoon haar ontlasting ga controleren, leuk werkje  ::) :D
welkom hier :) en ja met barf gaat er een wereld voor je open :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door