Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#158610
Femke schreef: Hoihoi,

Ik vraag me af of een Berner Sennenhond ook tot de black&tan honden behoort.............

Weet iemand dat?

Femke
Volgens mij mag black&Tan geen witte aftekening hebben.
Door qyan
#158654
volgens mij alleen honden die oorspronkelijk alleen black and tan zijn, zonder wit en dergelijke, maar zeker weten doe ik het niet!
Door lekker kort
#158656
Angelique schreef:

Volgens mij mag black&Tan geen witte aftekening hebben.
Uit mijn hoofd stond bij Tina op de stamboom driekleur, bij een berner wordt het bruin Taan kleurig genoemd
Door Femke
#158668
hmmm laat ik de vraag anders stellen:

Er is toch vermoedelijk een verband tussen een hond die drager is van een black&tan gen en een grotere vatbaarheid voor parvo (of wellicht: geen gewenste uitwerking na een enting tegen parvo)

Is de Berner Sennenhond drager van zo'n gen? Misschien heterozygoot - vandaar toch de witte aftekening?

Is er wel eens onderzoek naar gedaan waarom black-and-tan honden gevoeliger lijken te zijn voor Parvo?
Laatst gewijzigd door Femke op wo 01 sep 2004, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#158669
eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of er onderzoek naar gedaan is, eerlijk gezegd ook nooit naar gezocht.
ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar
Door Femke
#158670
qyan schreef: volgens mij alleen honden die oorspronkelijk alleen black and tan zijn, zonder wit en dergelijke, maar zeker weten doe ik het niet!
Wendy had jij niet bij qyan een titer bepaling laten doen voor en na een parvo enting? Ik dacht dat ik daar eens iets over gelezen had maar zeker weten doe ik het niet :-\
Door qyan
#158673
nee, qyan heeft nog geen titerbepaling gehad.
hij zou eigenlijk in november geent moeten worden, dus in oktober laat ik zijn titer bepalen.
als die laag is laat ik enten (moet wel voor trainen) en na de enting laat ik dan weer de titer bepalen.
als dan blijkt dat met enten de titer ook niet hoger wordt, is deze enting gewoon onzin en lijkt het erop dat dobers de enting dus niet kunnen pakken en met die resultaten ga ik dan naar de vereniging en wordt er niet meer geent.
wat ik wel weet is dat als een volwassen dober parvo oploopt, dat de volwassen dober dit niet overleeft en andere rassen als ze volwassen zijn kunnen het geloof ik wel overleven.
dacht dat tannetje al wel dobers had getiterd en dat ze een lage titer hadden, geloof ook iemand met een dober hier op bp die een te lage titer had.
maar zeker weten doe ik het ff niet meer, zou ik het verhaal ff op moeten zoeken.
Door Femke
#158685
qyan schreef: nee, qyan heeft nog geen titerbepaling gehad.
hij zou eigenlijk in november geent moeten worden, dus in oktober laat ik zijn titer bepalen.
als die laag is laat ik enten (moet wel voor trainen) en na de enting laat ik dan weer de titer bepalen.
als dan blijkt dat met enten de titer ook niet hoger wordt, is deze enting gewoon onzin en lijkt het erop dat dobers de enting dus niet kunnen pakken en met die resultaten ga ik dan naar de vereniging en wordt er niet meer geent.
wat ik wel weet is dat als een volwassen dober parvo oploopt, dat de volwassen dober dit niet overleeft en andere rassen als ze volwassen zijn kunnen het geloof ik wel overleven.
dacht dat tannetje al wel dobers had getiterd en dat ze een lage titer hadden, geloof ook iemand met een dober hier op bp die een te lage titer had.
maar zeker weten doe ik het ff niet meer, zou ik het verhaal ff op moeten zoeken.

hmmmm interessant verhaal.

Zou dit parvo verhaal alleen voor Dobers opgaan of voor alle black and tan honden? Ik lees nl regelmatig in dat black and tan honden ' gevoeliger' zijn voor parvo maar vraag me af of dat wel zo is.

Als zo'n parvo enting helemaal niets doet bij een black and tan hond is het natuurlijk ineens een heel ander verhaal, dan heeft het weinig meer met gevoeliger-zijn te maken (toch ??? ???)
Tannetje als je dit leest, weet jij er meer over te vertellen?

Zit nu op mijn werk maar ik zal vanavond eens serieus op zoek gaan want ik begin inmiddels wel erg nieuwsgierig te worden ::)
Door qyan
#158709
Femke schreef:


hmmmm interessant verhaal.

Zou dit parvo verhaal alleen voor Dobers opgaan of voor alle black and tan honden? Ik lees nl regelmatig in dat black and tan honden ' gevoeliger' zijn voor parvo maar vraag me af of dat wel zo is.

Als zo'n parvo enting helemaal niets doet bij een black and tan hond is het natuurlijk ineens een heel ander verhaal, dan heeft het weinig meer met gevoeliger-zijn te maken (toch ??? ???)
Tannetje als je dit leest, weet jij er meer over te vertellen?

Zit nu op mijn werk maar ik zal vanavond eens serieus op zoek gaan want ik begin inmiddels wel erg nieuwsgierig te worden ::)
volgens mij vooral de rottweiler en de dobermann, maar weet er ook het fijne niet van :-\
volgens mij was er ook nog iets met geheugencellen naast het testen van de titer, maar geheugencellen kan je niet testen, dus is het te hopen dat er wel geheugencellen zijn, lijkt mij althans.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#158738
Een berner is een driekleur, een zwart witte hond met tan aftekening, genetisch gezien is dat toch wat anders dan een black and tan
Door Femke
#158750
sylvia schreef: Een berner is een driekleur, een zwart witte hond met tan aftekening, genetisch gezien is dat toch wat anders dan een black and tan
maar is er dan helemaal geen black&tan in het gen aanwezig?

Als je kijkt naar de plaats, kleur en vorm van de aftekening? Lijkt sprekend op die van bijv. een dober.

Kan er geen sprake zijn van een heterozygoot gen met bijv een recessief allel voor de black & tan aftekening en een een dominant allel voor de witte aftekening?

Kweetniehoor zoveel kaas heb ik nou ook weer niet gegeten van genetica 8)
Door Femke
#158751
sjips ik zit dat stukje nog eens door te lezen, en ik vraag me af of ik niet allerlei termen door elkaar zit te smijten. :o
Tis ook al een jaar of wat geleden dat ik het laatst genetica heb gehad.

Hopelijk is de strekking van mijn verhaal wel duidelijk :-\ ???
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door