Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ikke1980
#1585616
Hallo,

Ik heb de zoekmachine al gebruikt maar kwam er toch niet helemaal uit.
Sinds kort hebben wij er 2 katers bij, vader en zoon. Omdat onze hond KVV krijgt, dacht ik dat dat ook wel makkelijk zou zijn mbt tot de katten om deze ook KVV te geven. Nu kan ik hier in de buurt alleen aan honden-KVV komen en dan meestal alleen maar Smuldier (en soms Rodi of Runner).
Heb het eens geprobeerd bij de katten en zoonlief vrat in 1 keer de Smuldier Vlees Compleet op en vader was de volgende dag al om (nadat ik twee keer wat blikvoer er door gemengd had). Ze vinden het lekker, en eten binnen 10 minuten hun bakjes leeg, zelfs met pens dus! En dat terwijl het echte brokken-katten zijn en nog nooit rauw vlees hadden gehad, laat staan met pens! Heel goed dus!!!
Alleen vroeg ik me toch af of het wel goed is om de Smuldier (de compleet versie) te voeren. Voor mij is het wel makkelijk, maar krijgen de katten geen tekorten op deze manier, omdat Smuldier volgens mij voornamelijk voor honden bedoeld is? Hoe kan ik dat aanvullen op een makkelijke manier?
Of is het beter om de enkelvoudige versies te voeren en deze wat aan te vullen (hoe dan?)?

En nog een vraagje: hoeveel mogen ze ervan hebben?
Zoon (1 jaar, groot, slungelig, niet erg gespierd maar wel een beetje dikke buik) krijgt ongeveer 150 gram per dag.
Vader (bijna 2, klein, wel gespierd maar vrij mager) geef ik tussen de 150 en 200 gram per dag.
Klopt dit ongeveer?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Door bloemetje
#1585631
Dat ze dat eten  :o. Smuldier staat namelijk aardig bol van de pens en de meeste katten gruwen daarvan!
Maar goed, je voert dus Rodi, smuldier en Runner. Dat zou ik blijven doen want het is echt beter om af te wisselen, het zijn namelijk niet de kwalitatief meest hoogstaande kvv's (zo staan ze bekend althans).
Op zich is het niet heel erg om vooral hondenkvv te voeren maar het bevat wel meer granen als kattenkvv. Omdat katten absoluut geen granen nodig hebben is het niet een topmanier van voeren.
Daarbij hebben poezen een verhoogde behoefte aan taurine en daarom is het verstandig om zo nu en dan rood vlees of hart bij te voeren.
Persoonlijk zou ik een paar dagen zelf samen gaan stellen erbij of gedeeltelijk poezenkvv gaan voeren.

Hoeveelheden zou ik niet weten. Ik doe maar wat  :biggrin2:. Mijn poezen hebben totaal geen neiging om zich te overeten namelijk. Als de jouwe dat ook niet hebben zou ik me niet druk maken. ;)
Laatst gewijzigd door bloemetje op wo 14 apr 2010, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#1585636
Mijn 2 oosterlingen zijn ook dol op pens, ze krijgen dan ook regelmatig honden-kvv

Je zou idd hart kunnen geven, ik geef ze hier kippenhart ivm poes die geen koe verdraagt.
Kippennekjes zijn ook leuk kluifmateriaal.
Door Ikke1980
#1585644
Haha, ja ze vinden het heerlijk! Ze staan te mauwen en te dringen als het voedertijd is  :D
Ja dat er veel granen inzitten weet ik, maar het is altijd beter dan brokken toch? In brokken zit nog veel meer graan?
Er is hier nu eenmaal eigenlijk alleen honden KVV te verkrijgen. Kan wel bestellen via internet, maar heb maar een kleine vriezer dus dat schiet niet op.
En ik zal er sowieso hart bij voeren (is de enkelvoudige hartversie van Smuldier daar geschikt voor? Want dat is hier wel verkrijgbaar).
Ze verkopen hier ook de enkelvoudige kip en hart van Smuldier. Hoe vaak kan ik dat geven ter aanvulling (of is dat niet echt een aanvulling?)? Bijvoorbeeld 1 keer in de week een complete maaltijd vervangen door enkelvoudige kip + 1 keer in de week een maaltijd vervangen voor hart?
Door bloemetje
#1585650
Zowat alles is toch beter als brok  ::) :biggrin2:

Ik zou dat dan zo doen ja! Ik gaf zelf trouwens vaak Rodi Lamshart aan de poezen.
En als je eens een diersoort kunt krijgen die niet in de smuldier/rodi zit (dus geen rund&kip bijv) dan zou ik dat zeer zeker voeren. Zijn toch weer extra voedingsstoffen.
Door Ikke1980
#1585655
Oké, dank voor je reactie!
Smuldier en Rodi haal ik gewoon bij de AH om de hoek, maar eens in de week of 2 weken ga ik naar de dierenwinkel en daar hebben ze wat meer keus. Dwz daar hebben ze ook smaken als lam & rijst en met eend geloof ik (weet even niet meer welk merk). Dat is ook wel honden kvv, maar net wat meer afwisseling dus.
En zal daarnaast af en toe wat rauwe kipfilet of een visje geven.
Door bloemetje
#1585662
Lam en eend zijn leuke aanvullingen! Zou dat eend geen carnibest kunnen zijn?

Rauwe kipfilet zit niet echt veel zoden aan de dijk met dit menu heel eerlijk gezegd, dan zou ik liever een lekkere runderlap geven voor de taurine en om lekker te knagen. Een vet visje is een goed plan!
Door Ikke1980
#1585670
Nee helaas geen Carnibest. Had de vorige keer al goed in de vriezer gekeken, maar helaas alleen hondenkvv dus  :(
Ik zal es vragen of ze dat niet kunnen bestellen.
Goed plan van dat runderlapje, helemaal niet aan gedacht!  :thumbup:
Door Cizsel
#1585745
Ik doe het precies zo met Mispel. Ik voer nu ook blokjes lamshart bij zo nu en dan. En ik wissel af met kipfilet, visfilet... ik heb gisteren bij de AH blikjes Tonijn op water en sardines (op olie, maar gewoon goed uitspoelen mag)... vindt ze heerlijk. Gewoon de versies voor de mens dus. Op die manier kom je ook wel aan je afwisseling. Je kan bijna alles wel aan de katten geven, aan vlees en vis, volgens mij... als het maar geen varkensvlees is!!

Hm, ze hebben Smuldier bij de Albert Heijn bij jou? Luxe, ik moet ervoor naar de Jumbo of de Supercoop.
Door Ikke1980
#1586107
Yep, hier hebben ze gewoon Smuldier bij AH! En ook de Rodi dus. En die AH is hier echt om de hoek, dus da´s wel handig.
Ze hebben de volgende versies hier: Smuldier Vlees Compleet (Glutenvrij) en Vlees/Pens Compleet. En verder de volgende enkelvoudige: kip, hart, vlees en pens. Rodi ook twee complete versies, weet alleen zo even niet meer welke.
Ik heb wel eens gehoord dat je bij AH gewoon kunt vragen of ze het voor je bestellen (zonder dat zij het in het assortiment hebben), dus misschien is dat een optie?
Door Cizsel
#1587061
Volgens mij zitten in Smuldier Vlees Compleet inderdaad geen granen.
Over dat bestellen bij de Albert Heijn kan je misschien even op hun website opzoeken... en anders gewoon vragen! Je hebt alleen wel kans dat er extra kosten aan verbonden zitten, dat weet ik verder niet. Ik heb het eerlijk gezegd ook nog nooit eerder gehoord...

Ben toch wel jaloers hoor, de AH zit hier ook om de hoek maar ik moet een stuk verder om aan het eten voor poes te komen... op de blikjes vis na dan. :P
#1587300
Ikke1980 schreef: Ik heb wel eens gehoord dat je bij AH gewoon kunt vragen of ze het voor je bestellen (zonder dat zij het in het assortiment hebben), dus misschien is dat een optie?
Hangt ervanaf of het alleen niet bij jou bij de AH in het assortiment, of bij AH als geheel niet. Als bij geen enkele AH in het assortiment is, kun je in de winkel geen bestelcode vinden, en is ie dus niet bestelbaar. Dan kun je wel een mail naar de klantenservice om te vragen of het artikel opgenomen kan worden in het assortiment, maar dat doen ze niet na 1 email.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door