Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marinus
#1585076
Graag jullie tips over het volgende. Mijn hond eet al heel lang alle smaken Naturis KVV behalve kip. Ik ben nu zo'n 6 weken bezig om over te stappen op barf maar het wil niet lukken. Chico eet maar een paar diersoorten en dan nog niet eens alle delen van die dieren. Ook niet als ik hem 5 dagen niks geef.
Dit is natuurlijk erg jammer want ik heb een dikke vrieskist van bijna 500 liter vol met alle diersoorten. Ik heb al een aantal keren geprobeerd een menu samen te stellen maar tot nu toe lukt dat steeds niet omdat hij dan weer niet wil eten. Wat kun je doen? Je kunt hem niet dwingen? Graag jullie adviezen en tips.
Hij eet met smaak; geitenribben en hertenribben. Eendennekken (eendkarkas weer niet). Hertennekken lust hij ook maar die zijn wel erg hard dus wil ik niet wekelijks geven. Pens alleen gemaken (Naturis) Lappen pens lukt ook niet. Haasbout vind hij heerlijk maar haaskarkas kijkt ie niet eens naar. Ook parelhoen geen intresse. Gemalen paardenvlees van Herby lukt echter weer wel. rauw eitje ook en klodder kwark of yoghurt gaat ook wel.
Alle soorten kip, geen intresse
Wat te doen? Ik hoop op veel tips want het begint moeilijk te worden om een menu rond te rekenen.
Afbeelding
Door orinake
#1585137
Kieskeurige etertjes altijd leuk he :)
Op de duur haal je echt een hele trukendoos bovenom ze te laten eten :)
Chipsy (rottieteef van bijna 8  staat nu 2 jaar op barf) wilde duivenkarkas - de eerste dag weigert ze, de 2de dag eet ze het met smaak op.
Eendenkarkas: de ene moment weigert ze - de volgende moment vreet ze u handen bijna mee op.
Lever: ff soppen in kokend water en ze eet het op, anders laat ze het liggen...

Wat ik hier doe: 2 max 3 dagen na elkaar aanbieden
Orgaan en spiervlees: licht verwarmen (koken of bakken)
Als ze echt soorten weigeren: een periode niet geven en nadien terug aanbieden.
Sommige dingen moeten ze ook LEREN eten.
Penslappen is hier soms lachwekkend bij nieuwkes (of logeetjes) ze moeten hun tanden en poten leren gebruiken :)
Door Anne in Zweden
#1585171
Aaaah, mijn favoriete onderwerp, het barfthema bij uitstek waarin ik een doorgewinterde expert ben! ;D

Ik heb namelijk acht maanden lang met onze Scotch gestreden over het thema barfen. Ook hij weigerde in het begin botten te kraken, zodat ik hem alles gemalen aanbood: eerst met heet water overgoten, zodat het niet helemaal rauw meer was, daarna gemixt met groentenmix waarin rijkelijk blikvis en eieren vermengd zaten, afgewisseld/vermengd met blikjes kattenvoer waarin geen granen verwerkt waren, afgewisseld/vermengd met yoghurt/kefir/karnemelk, tot hij op een gegeven moment zijn gemalen botten en vlees met smaak opat als er maar iets doorheen zat. Op een gegeven moment stond hij ook piepend van ongeduld op zijn "rauwe prakkie + iets erdoor" te wachten, dus lekker vond hij zijn rauwe voer wel, als het met iets vermengd werd.

Maar wat echt de doorslag heeft gegeven voor Scotch was: de botten licht gedroogd aanbieden. Ik had al in een vroeg stadium een droogmachine bij Tieneke (hier op bp) geregeld om trainingssnacks te maken, en een ander bp-lid vertelde op een gegeven moment dat ze ook kippennekjes droogde. Verhip, dacht ik, dát ga ik op Scotch uitproberen. Want ik had de indruk dat hij met name het glibberige gevoel van rauw vleesbot niet fijn vond. Ik heb toen een paar eendennekken gedroogd (3-4 uur maar), en die kraakte hij sneller dan het geluid naar binnen. Na twee dagen heb ik hem ook eens een rauwe eendennek voorgehouden, en die maakte hij nog sneller soldaat. Dat was een week of twee geleden nu, en dat heeft de doorslag gegeven. Inmiddels eet hij rauwe kippen-, eenden- en kalkoennekken, konijnkarkassen en -bouten en -koppen, fazantenkarkassen en -bouten en zelfs kippenpootjes, die hij voorheen liet liggen zonder ze een blik waardig te keuren.

Mijn advies dus: maak een smakelijke groentenmix met rijkelijk veel blikvis of graanloos kattenvoer uit blik erdoor, alsmede een paar eitjes en een scheut zuivel (maakt niet uit wat, als je hond het maar lekker vindt!), en probeer eens een vleesbotje te drogen. Als je geen droger hebt, kun je ook wat botwerk in de oven drogen (op zo laag mogelijke temperatuur, om te voorkomen dat de botten gaar worden en daardoor gevaarlijk gaan splinteren). Als je je oven op minder dan 50 graden kunt instellen, zit je wel goed. Droog ze een uur of wat, en geef ze dan aan je hond. Misschien dat ie ze dan, net als Scotch, onweerstaanbaar gaat vinden!

Succes ermee!
Door Marinus
#1585195
Kijk dat is een bruikbaar verhaal!!! Hartstikke bedankt! Ik ga er mee aan de slag. Oven onder de 50 graden uurtje drogen is echt niet gevaarlijk dus. Ik ben erg benieuwd want barfen is super leuk alleen wel moeilijk als je hond niet alles eet. Hij hoeft van mij ook niet alles te eten maar 5 diersoorten en dan ook nog orgaan is toch wel minimaal om volledig te voeren.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1585237
Hier ook een herder die nu grote rauwe stukken eet nadat ik het eerst een tijdje een paar uur gedroogd had.
Ik droogde het de eerste dagen ook wel langer dan een uur. Vlot een uur of 3-4 en meteen de volgende keer al beginnen met minder lang drogen.
Resultaat na een paar weken is dat ie alles met smaak weg kraakt, nu zelfs ook nieuwe dingen zonder dat ik ze in de droger gehad heb.
Hetzelfde zou je ook met orgaan kunnen doen.
Succes! Het komt echt goed  :)
Door Anne in Zweden
#1585266
HannekeKjell schreef: Hier ook een herder die nu grote rauwe stukken eet nadat ik het eerst een tijdje een paar uur gedroogd had.
Ik droogde het de eerste dagen ook wel langer dan een uur. Vlot een uur of 3-4 en meteen de volgende keer al beginnen met minder lang drogen.
Resultaat na een paar weken is dat ie alles met smaak weg kraakt, nu zelfs ook nieuwe dingen zonder dat ik ze in de droger gehad heb.
Hetzelfde zou je ook met orgaan kunnen doen.
Succes! Het komt echt goed  :)
Heb je dat in de oven gedaan, of in een droogmachine? Ik weet niet welke temperatuur de droogmachine gebruikt om te drogen (de gebruiksaanwijzing was in het Tsjechisch  :D), en zou met een gewone oven geloof ik wat voorzichtiger zijn qua temperatuur (of dus met de droogtijd), om gaarkoken van de botten te voorkomen. In ieder geval geeft dat gedroogde laagje vlees aan de buitenkant het bot volgens mij net even wat meer geur, kraak en smaak, waardoor het voor moeilijke barfers aanvaardbaarder wordt de tanden erin te zetten. Zoals gezegd, bij onze Scotch is het kwartje twee weken geleden gevallen, en nu eet hij eigenlijk alles - heb hem vanavond ganzenkarkas en -nek, een kippenvleugel en een paar lamsribben voorgezet, en het gaat schoon op nu, zonder miepen. Als je me een maand geleden had verteld dat hij zo'n ommezwaai zou maken, zou ik je ongelovig hebben aangekeken!
Door Esther Q
#1585301
Wij hebben af en toe nieuwe honden en soms eet er eentje erg moeilijk. Het is per hond zoeken naar de formule die bij die hond werkt. Dus zoeken we naar dat wat ze wel eten en van daaruit breiden we uit. Bv eten ze wel vis, dan geven we bij de vis steeds een stukje van iets anders. Als ze dat laten liggen dan krijgen ze het de volgende dag eerst met alleen wat vissmaak eroverheen en pas als het op is de vis. Verder is het een kwestie van doorzetten. Eten ze het niet, dan niet. Hup bak weg, volgende dag weer een kans. Sommige zijn heel volhardend, maar wij ook. Uiteindelijk gaan ze allemaal eten. Onze laatste moeilijkerd moest duidelijk wennen aan al die rare dingen in haar bek en ook aan het moeten scheuren en trekken. Het zijn tot nu toe altijd honden die weinig interesse in voedsel hebben die moeilijk zijn. Ze blijven bij iets nieuws vaak weer even tutten en eten sowieso voorzichtiger en langzamer dan andere honden.
Gebruikersavatar
Door Else
#1585317
Onze hond lust ook meerdere dingen niet(eend, fazant, gans, konijn/ haas), ook niet na ff aanbakken/ 5 dagen voorzetten....
Ik heb uiteindelijk toch wel een heel scala gevonden (na van alles uitproberen) wat meneer wel lust (parelhoen, kip, lam, hert, rund, zalm, paard).
Ik geef nu gewoon de dingen die hij wel lust, steeds de strijd aangaan en je hond niet zien eten was ik op een gegeven moment een beetje zat van.
Hij werd er ook beroerd van als ik hem een paar dagen niet liet eten.
Uiteindelijk krijgt hij nu nog wel een gevarieerd menu met 6 diersoorten maar ik heb in het begin ook weer diverse dingen weg gegeven aan anderen omdat hij het niet lustte. Mijn mooie menu's gingen zo idd ook weer naar de filestijnen, frustrerend.... >:(

Ik heb trouwens in het begin nog eend vermalen in een grote gehaktmolen van een kennis dat ging wel wat beter met eten omdat ik er dan kvv doorheen gooide en vervolgens het percentage kvv steeds minder ging maken. Echter als ik alleen de gemalen eenden brij voorzette weigerde die pertinent.

Zalm luste hij trouwens in het begin ook wisselend en eet hij nu met veel smaak op  ???

Veel succes ermee!!
Door Hertog
#1585361
Gister zowaar verse sardientjes gegeten. Hier is wennen aan de smaak blijkbaar een ding. Want hij liet ze eerst 3 dagen liggen en kon ik ze weggooien. Toen heb ik er 1 geprakt met een heel blikje sardientjes (dit vind hij jammie) erdoor en het werd gegeten. Gister dus 3 sardientjes in stukjes gehakt en vermengt met 1 blikje. De volgende stap is sardientjes in stukken hakken en de laatste stap is insmeren met.
Andere dingen worden echt niet gegeten. Deze bied ik dan gewoon niet meer aan. Jammer dan, er is keus genoeg.
Door Butch
#1585388
Misschien iets wat helemaal bij jou niet speelt, maar ik heb ook een tijdje gedacht dat mijn hond een moelijke eter werd. Drie-vier weken heeft hij heel slecht gegeten, een paar keer echt vier-vijf dagen niks en daarna nog maar nauwelijks. Bij hem bleek het te liggen aan alle loopse teefjes hier in de buurt en hij was net anderhalf of zo, dus de hormonen speelden vreselijk op. Nu het voorjaar is en er weer loopse teefjes zijn zie ik dat hij weer gaat lopen miepen met sommige soorten die hij normaal gesproken heerlijk vind.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat hij wel eendennekken maar geen eendenkarkassen zou lusten. Dat is toch het zelfde dier? Ik kan me nog iets voorstellen bij lever van hetzelfde beest, maar botvlees of botvlees?? Voor mij is dat toch wel een aanwijzing dat het niet aan de smaak ligt, maar meer aan de struktuur, gladheid of vorm. Overigens kan het ook zijn dat er nog een stukje orgaan in het karkas zit en dat hij dat niet lust.
Butch lust ook geen konijnkarkas als ik het orgaanpakketje er niet uit trek.  ::)

Vooral blijven geven en let erop dat je geen aandacht geeft aan zijn gemiep. Voor je het weet beloon je zijn gemuts en wordt het alleen maar moeilijker. Dus helemaal niks zeggen en na een minuutje of twee bak weg en weglopen zonder wat te zeggen of naar hem te kijken.

Geweldige foto trouwens!!  :thumbsupup:
Door Marinus
#1585605
Ja dank je! Bedankt voor alle tips. Ik ga ermee aan de slag. En van die loopse teven zou heel goed mogelijk zijn. Hij is nu anderhalf dus heeft zowieso al heel veel intresse in teven...
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1585624
Anne in Duitsland schreef: Heb je dat in de oven gedaan, of in een droogmachine?
In een droogmachine en ik heb de eerste paar keer na het drogen de verschillende vleesbotten in stukken geknipt, gebogen en bekeken,
en ik zag geen verschil met rauwe botten.
Als Kjell het kraakt klinkt het gedeeltelijk gedroogde vleesbot ook niet anders dan de helemaal rauwe variant.
Misschien als er heel weinig vlees aan de botten zou zitten dat het drogen wel meer invloed zou hebben, dat weet ik niet.
Door Butch
#1585687
Marinus schreef: En van die loopse teven zou heel goed mogelijk zijn. Hij is nu anderhalf dus heeft zowieso al heel veel intresse in teven...
En probeer dat maar eens te corrigeren!  ;D  ;D

Succces!
Door anneke62
#1586140
HannekeKjell schreef: In een droogmachine en ik heb de eerste paar keer na het drogen de verschillende vleesbotten in stukken geknipt, gebogen en bekeken,
en ik zag geen verschil met rauwe botten.
Als Kjell het kraakt klinkt het gedeeltelijk gedroogde vleesbot ook niet anders dan de helemaal rauwe variant.
Misschien als er heel weinig vlees aan de botten zou zitten dat het drogen wel meer invloed zou hebben, dat weet ik niet.

We hebben het er hier al wel eens eerder over gehad, maar je kan bijvoorbeeld ook kippenvoetjes drogen, daar zit héél weinig vlees aan en dat worden echt heerlijke, krokante snackjes voor je hond als je ze droogt!
Door Marinus
#1586177
Heb vanmiddag een droogapparaaat besteld via internet. Ik ben benieuwd. En jullie maken zo ook koekjes om te trainen begrijp ik? Als iemand daar tips en ervaringen mee heeft? Deel ze met me. Tot nu toe gebruik ik nog gewoon kant en klare koekjes maar dat moet natuurlijk ook anders...

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door