Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mcSnurk
#1582662
waar ligt dat aan?
We hebben een tijdje foliumzuurtabletjes gegeven en het was op peil, maar nu is het weer te laag.
Blijkbaar had ik bericht van de DA gekregen, maar heb niks ontvangen, en is het zoek geraakt in de post >:(. En ik maar wachten op de uitslag ::).
Terwijl er sprake zou zijn van een vit b12 tekort en slechte opname, en blijkbaar is de vit b12 nu wel in orde en de injecties van de baan ???
Verdorie, het lijkt wel een achtbaan >:(
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1583038
Krijgt Ayuk medicijnen en zo ja, welke??
Bepaalde medicatie kan de opname/omzetting van foliumzuur negatief beinvloeden namelijk...
Door mcSnurk
#1583050
yuki11 schreef: Krijgt Ayuk medicijnen en zo ja, welke??
Bepaalde medicatie kan de opname/omzetting van foliumzuur negatief beinvloeden namelijk...
nee, geen medicatie.
Niet goed opnemen, waar ligt dat aan? Is er dan gebrek aan een of ander stofje? Of ligt dat aan een bepaald orgaan?
Laatst gewijzigd door mcSnurk op ma 11 jun 2012, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1583057
Bij gebruik van foliumzuurtabletjes kan de B12 waarde ook goed meten, terwijl ie dat niet is....
Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je al geen foliumzuur meer gaf, toen hij B12 kreeg??
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1583064
Niet goed opnemen, kan liggen aan de darmen, aan de (omzetting in de) lever of aan bv het missen van de juiste enzymen.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1583068
"In de borstelzone van de cellen van de dunne darmmucosa worden folaatverbindingen in het voedsel grotendeels ontdaan van hun glutaminezuurketen (polyglutamylketen) en omgezet in de monoglutamaatvorm. Dit gebeurt vooral in het eerste deel van de dunne darm (vooral het jejunum) door een groep van zinkafhankelijke intracelluliare enzymen in het darmkanaal (folyl polyglutamaat hydrolases, ook wel folaatdeconjugases genoemd). Dit proces kan worden verstoord door chronisch alcoholgebruik en sommig voedsel (waaronder sinaasappels en peulvruchten).[15]

Daarna wordt folaat in ongeconjugeerde vorm via actief transport – en in mindere mate passieve diffusie – geabsorbeerd. In de epitheelcellen van de darmwand wordt het folaat vervolgens gereduceerd tot dihydrofolaat, en vervolgens nogmaals gereduceerd tot tetrahydrofolaat. Het enzym dihydrofolaatreductase katalyseert beide omzettingen.

Vanuit de epitheelcellen in het maagdarmkanaal wordt folaat als 5-MTHF-monoglutamaat aan de bloedsomloop afgegeven. In normale omstandigheden komt folaat in het plasma uitsluitend als 5-MTHF voor, vooral gebonden aan proteïnen. Dit proces heeft een beperkte capaciteit. Wanneer er relatief veel foliumzuur (als voedingssupplement) binnengekregen wordt, komt ook ongemetaboliseerd foliumzuur in de bloedstroom, wordt aldaar opgenomen door cellen en wordt gereduceerd door dihydrofolaatreductase to tetrahydrofolaat.

De opname van foliumzuur is afhankelijk van de zuurgraad (pH) binnen het jejunum (optimaal 6). Een stijging van de pH tot 6.3 vermindert de biologische beschikbaarheid met meer dan 30%, wat relevant is in verband met veelvoorkomende pH-problematiek van het maagdarmkanaal bij de westerse mens.

Folaat uit natuurlijke bronnen wordt minder goed opgenomen dan de synthetische vorm die in voedingsupplementen en verrijkte voeding voorkomt.[16] Folaat uit de voeding wordt ongeveer 20% minder goed opgenomen dan foliumzuur. Dit verschil wordt mede veroorzaakt door remmers van het deconjugase-enzym, die in sommige voedingsmiddelen voorkomen.

Synthetisch foliumzuur wordt goed opgenomen en heeft een biologische beschikbaarheid van ongeveer 85%. In de lever wordt het gemetaboliseerd tot één van de polyglutamaatvormen, welke identiek zijn met de polyglutamaten in de voeding. Een significante hoeveelheid wordt uitgescheiden via de gal, maar het meeste wordt opnieuw opgenomen. Deze voortdurende enterohepatische cyclus van foliumzuur is belangrijk voor het handhaven van adequate niveaus in het lichaam. Alcohol verstoort dit mechanisme.
Door mcSnurk
#1583070
yuki11 schreef: Bij gebruik van foliumzuurtabletjes kan de B12 waarde ook goed meten, terwijl ie dat niet is....
Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je al geen foliumzuur meer gaf, toen hij B12 kreeg??

nee, dat is allebei een maand of 2 geleden gestopt. Foliumzuur was toen ok, b12 pietsie te laag. Nu is gekeken of hij voldoende uit de voeding haalde. En verwacht werd een b12 tekort ivm die lagere waarde toen. Maar b12 zou nu in orde zijn maar folium weer te laag.

Het kan aan de darmen, de lever of enzymen liggen :-\. Ik dacht dat dat voor b12 was, maar blijkbaar dus ook voor foliumzuur?
Laatst gewijzigd door mcSnurk op ma 11 jun 2012, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mcSnurk
#1583080
owww pfff wat een verhaal, mijn hoofd draait er van. Dat moet ik nog een paar keer lezen.

Ik ben even wat wazig..... dus het zou 30% beter opgenomen worden als de zuurgraad euhhh zuurder wordt dus? ???
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1583985
gemmaa schreef: owww pfff wat een verhaal, mijn hoofd draait er van. Dat moet ik nog een paar keer lezen.

Ik ben even wat wazig..... dus het zou 30% beter opgenomen worden als de zuurgraad euhhh zuurder wordt dus? ???
Nee, andersom. De optimale pH is 6. Als de pH bv 6,3 is, dan neemt de biologische beschikbaarheid van het foliumzuur al met 30% af.
Door mcSnurk
#1584416
yuki11 schreef: Nee, andersom. De optimale pH is 6. Als de pH bv 6,3 is, dan neemt de biologische beschikbaarheid van het foliumzuur al met 30% af.
das als het nu niet goed opgenomen wordt en stel de maag is dat schuld (stel, weet het niet) dan zou de zuurgraad van de maag omlaag moeten?
>:( waarom snap ik dit niet ???, blijkbaar zit tussen mijn oren alleen maar lalalalalalalaaaaa :-[

Maar het zou ook nog aan zinkafhankelijke enzymen kunnen liggen :-\. Of aan nog een ander soort enzymen :-\. Zou je kunnen testen of daar een tekort aan is? Of op zinktekort? :-\

In ieder geval is zowaar vandaag het recept met de post gekomen, is dus toch niet zoek geraakt. Zou niet gek zijn als het nu ook nog te lezen zou zijn ::). Volgens mij krijgen dokters extra cursus in onleesbaar handschrift
Door mcSnurk
#1585306
yuki11 schreef: Misschien zou je hem chorella kunnen geven, daar zit eigenlijk alles in.
Bedankt voor hulp en uitleg!!!! :-*
Laatst gewijzigd door mcSnurk op ma 11 jun 2012, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door