Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twanneke
#1581
Ik wil nog even terug komen op vitamine E.

Vandaag ben ik op mijn werk bezig geweest met de keurings dienst over natuurlijke vitamine E en wil jullie de info die ik heb ontvangen niet onthouden.

Een poosje terug zijn er in opdracht van de keurings denst diverse natuurlijke vit. E supplementen uit de winkels gehaald. De reden was dat er in natuurlijke vit E de kankerverwekkende stof (Bezo(a)pyreen) was aangetroffen. Dit blijkt in vrijwel alle natuurlijke vitamine E te zitten maar levert pas boven de 250 mg per dag (vit. E) gevaren op.

Ik schijf dit omdat veel van jullie aardig wat olie door het voer van de honden doen, en sommige ook supplementen geven. Let er dus op hoeveel vitamine E je hond binnen krijgt!
Door Lizzy
#1582
Hoi Twanneke, dank je! Ik heb de vitamine E capsules ook al weggegooid. In visolie zit trouwens ook vitamine E, maar ik weet niet of de hoeveelheid kwaad kan.

Nou zit er in tarwekiemolie (uit een flesje) ook veel vitamine E. Heb jij enig idee of dit ook deze stof bevat?

Groetjes, Lizzy
Door Diegel
#1583
Hoi, Lizzy

In mijn visoliecapsules zit maar 5 mg vit E per capsule dus ik denk dat dat totaal geen kwaad kan (ipv 250 mg).

Op mijn flesjes tarwekiemolie staat 270 mg per 100 gr olie, dus ik moet al heel veel lepeltjes geven voor ze dat binnenkrijgt...

Ik weet wel niet echt welke andere natuurlijke vit E bronnen er zijn.

Groetjes, Lieve
Door Lizzy
#1584
Hoi, Lizzy

In mijn visoliecapsules zit maar 5 mg vit E per capsule dus ik denk dat dat totaal geen kwaad kan (ipv 250 mg).

Op mijn flesjes tarwekiemolie staat 270 mg per 100 gr olie, dus ik moet al heel veel lepeltjes geven voor ze dat binnenkrijgt...

Ik weet wel niet echt welke andere natuurlijke vit E bronnen er zijn.

Groetjes, Lieve
Hoi Lieve, bedankt voor deze reactie! Ik denk dat ik gewoon maar lekker wat tarwekiemolie blijf voeren dan! (ik geef het ongeveer 1 of 2 keer per week dus dat is niet zoveel - 1 theelepel per hond).
Groetjes, Lizzy
Door ine
#1586
Ok, ik weet, dat het hier niet hoort, maar toch vraag ik het!!
Hoe zit dat nu met brokken, daar wordt toch ook natuurlijke vit. E in gedaan, om het houdbaar te houden?
Of ben ik nu helemaal in de war? :-[
Door Lizzy
#1587
Ok, ik weet, dat het hier niet hoort, maar toch vraag ik het!!
Hoe zit dat nu met brokken, daar wordt toch ook natuurlijke vit. E in gedaan, om het houdbaar te houden?
Of ben ik nu helemaal in de war? :-[
Nou, er wordt vitamine E in gedaan (inderdaad). Of dit natuurlijke vitamine is en hoeveel dat is? Ik zou het niet weten. Maar, nu jij het zo opbrengt, begin ik dit ineens HEEL interessant te vinden! Want, volgens mij zijn de hoeveelheden vit. E in brokken vrij hoog. Als ze natuurlijke vit E gebruiken..., wat betekent dat dan? Mmmm..... Boeiend!
Groetjes, Lizzy
Door ine
#1588
Het zou veel verklaren over de ziektes bij honden, van de laatste 20/30 jaar!
Daardoor schoot het me ook te binnen!
Door Ink
#1589
Vitamine E 200 mg per kg brokken merk X. Oorsprong? Nobody knows.
Door Lizzy
#1590
Vitamine E 200 mg per kg brokken merk X. Oorsprong? Nobody knows.
Als je het niet erg vindt, ben ik weer blij dat ik ze niet voer..... Ik vind dit angstig. Misschien maken we ons druk om nix, maar ik vind dit toch een vervelend idee.. Wat jullie?

Ik geloof overigens niet dat men al lang vitamine E gebruikt. Volgens mij is dat redelijk "nieuw". Vroeger gebruikte ze BHT en BHA
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 05 aug 2003, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Diegel
#1591

Vroeger gebruikte ze BHT en BHA
??? Nieuwe term voor mij dus: Wat is dat?
Door Lizzy
#1593

??? Nieuwe term voor mij dus: Wat is dat?
BHA, BHT, Propylgallaat en Etoxyquine zijn middelen waarmee de meeste brokfabrikanten voorkomen dat de vetten in de brokken gaan oxideren. Met andere woorden: het zijn chemische antioxydanten.

BHA is bekend onder het E nummer E320 en BHT onder E321. Beide middelen hebben nogal vervelende bijwerkingen en mogen niet in baby, peuter of kleutervoeding verwerkt worden. Wel in puppy en hondenvoeding....

Groetjes, izzy
Door Diegel
#1594
BAH dus, ipv BHA >:(

Ik liep vandaag nog in de supermarkt langs de honden'voeding'... je moet bijna een zonnebril opzetten voor al de verschillende kleurtjes die ze in die pakken stoppen, en stinken... En dan vinden sommige mensen dat honden stinken, ja natuurlijk, als je dat erin stopt... >:(
Door ine
#1595

Als je het niet erg vindt, ben ik weer blij dat ik ze niet voer..... Ik vind dit angstig. Misschien maken we ons druk om nix, maar ik vind dit toch een vervelend idee.. Wat jullie?

Ik geloof overigens niet dat men al lang vitamine E gebruikt. Volgens mij is dat redelijk "nieuw". Vroeger gebruikte ze BHT en BHA
Groetjes, Lizzy
Ok, daar heb je gelijk in, maar ook daarvan is nog niet zo vreselijk lang bekend, wat dat kan betekenen, voor je huisdieren.
Nu is het weer de natuurlijke vit. E, wat is het volgende?
De hoeveelheden, die Ink noemt, zijn misschien niet gevaarlijk voor de mens, maar hoe gevaarlijk is het voor een hond? Daar is geen onderzoek naar gedaan!
En dan te bedenken, dat vele honden een dagelijkse portie krijgen en ook hun hele leven lang!
Ik schrijf dit niet om op te hitsen, maar ik schrijf even mijn gedachten op! Tenslotte voer ik zelf mijn honden ook nog een paar dagen per week brokken! :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door