Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1580282
Afgelopen week heb ik van twee van onze honden (teckel en border collie) op 20 waarden het bloed laten onderzoeken.
Bij beide honden alle waarden uitstekend op het aantal rode bloedlichaampjes bij de Border Collie na.
Aantal rode bloedlichaampjes mag tussen 21 een 55 liggen, bij haar waren het er 61. Iets te veel dus. Niet verontrustend.
Dit komt vaker voor bij zwaar getrainde honden, maar ik vind niet dat zij erg zwaar getraind is.
Het kan ook voorkomen als het lichaam lange tijd met minder zuurstof heeft moeten doen. Dat kan bij haar het geval zijn geweest omdat zij verleden jaar lange tijd last heeft gehad van een longontsteking. Wellicht heeft ze daar een verminderde longcapaciteit aan overgehouden.
We laten haar bloed over 10 dagen weer prikken (dan moet ze terugkomen voor nacontrole operatie weghalen cyste) en dan wordt opnieuw gemeten.

Wat ik mij nu afvraag is of het eventueel ook kan komen omdat ze vers eten i.p.v. brokken? Soms lees ik hier dat de waarden van versgevoerde honden af kunnen wijken t.o.v. brokken gevoerde honden.
Ik wil dit graag weten. Niet om eventueel als excuus te gebruiken, maar puur omdat het me interesseert.
Door pallas
#1580376
Ik had die uitslag met Didot ook.
Volgens de d.a was er niet zoveel verontrustends aan. Ook idd een normaal gesproken zwaar getrainde hond, maar de meting was na de winterstop. Ik vond persoonlijk dus niet dat ie zo mega afgetraind was. :-\
Maar het is ook weer niet een bedeesde bankhanger he ;)

Heb hem niet nog eens daarna laten prikken, dus kan je geen vergelijk bieden.
Door Ons Elftal
#1580388
*Dorothea* schreef: Was ze niet toevallig een beetje uitgedroogd? Dat kan ook een verhoogd hematocriet geven.
Er was inderdaad nog een oorzaak waar de verhoging van kon komen, maar ik wist hem niet meer. Maar inderdaad, dat was uitdroging. Ze is niet ziek geweest, dus ik neem aan dat ze niet uitgedroogd was. De dierenarts heeft ook niets bijzonders aan haar gemerkt voordat ze onder narcose ging (toen is het bloed afgenomen). Uitdroging merk je toch wel?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1580431
Ons Elftal schreef: Er was inderdaad nog een oorzaak waar de verhoging van kon komen, maar ik wist hem niet meer. Maar inderdaad, dat was uitdroging. Ze is niet ziek geweest, dus ik neem aan dat ze niet uitgedroogd was. De dierenarts heeft ook niets bijzonders aan haar gemerkt voordat ze onder narcose ging (toen is het bloed afgenomen). Uitdroging merk je toch wel?
Het bloed is niet toevallig afgenomen nadat ze al een prik hadden gegeven?
Is er ook gekeken naar ureum en totaal eiwit?
Door Ons Elftal
#1580437
*Dorothea* schreef: Het bloed is niet toevallig afgenomen nadat ze al een prik hadden gegeven?
Is er ook gekeken naar ureum en totaal eiwit?
Ja, ze had al wel een prik gehad voordat het bloed afgenomen was.
Ze hebben ongeveer op 20 waarden onderzocht, omdat ik vind dat ze nog niet helemaal de oude is na de longontsteking. Ik heb dus een uitgebreid onderzoek gevraagd. Voor de rest was alles uitstekend.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1580440
Ons Elftal schreef: Ja, ze had al wel een prik gehad voordat het bloed afgenomen was.
Ze hebben ongeveer op 20 waarden onderzocht, omdat ik vind dat ze nog niet helemaal de oude is na de longontsteking. Ik heb dus een uitgebreid onderzoek gevraagd. Voor de rest was alles uitstekend.

Ok als ze iets van domitor heeft gehad alvorens de bloedafname dan kan dat de toegenomen hoeveelheid rode bloedcellen verklaren.
Door Ons Elftal
#1580518
*Dorothea* schreef: Ok als ze iets van domitor heeft gehad alvorens de bloedafname dan kan dat de toegenomen hoeveelheid rode bloedcellen verklaren.
Volgens mij heeft ze dat wel gehad. Omdat het een border collie is en we niet weten of zij een defect gen heeft, krijgt ze een andere narcose. Volgens mij is dat inderdaad iets van domitor.
Goh, dat dat dan al zo snel invloed heeft zeg! Ik zou denken dat zoiets een paar maanden nodig heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door