Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door lauraV
#1576647
wat is beter voor t brokkenhondje van een vriendin als extraatje ?
Afbeelding
pens of boekmaag?

en hoeveel kilo kan een boekmaag zijn?
Laatst gewijzigd door lauraV op wo 07 apr 2010, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nyncke
#1576680
Hoe bedoel je als extraatje, 1 vervangende maaltijd in de week?

Ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt wat goed/ beter is.
Cadiz doet een moord voor boekmaag, het is een heerlijkheid al die bijna poep ;)
Maar tegen pens zegt hij geen nee, vooral schapenpens vind hij erg lekker.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1576682
zo een 2 a 3 keer in de week ongeveer een 5oo gram  ( bv smorgens en savonds normale hoeveelheid brok ) ?
Door Esther Q
#1576696
Misschien kun je beide afwisselen. Ik zou een groot stuk geven, zodat hij moet knagen, of anders heel kleine stukjes van maken. Maar bedoel je dat je 2 a 3 maaltijden in de week in het geheel wilt vervangen door pens? Misschien is het dan goed om ook wat andere barfdingetjes erbij te zoeken voor de afwisseling?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1576717
Esther Q schreef: Misschien kun je beide afwisselen. Ik zou een groot stuk geven, zodat hij moet knagen, of anders heel kleine stukjes van maken. Maar bedoel je dat je 2 a 3 maaltijden in de week in het geheel wilt vervangen door pens? Misschien is het dan goed om ook wat andere barfdingetjes erbij te zoeken voor de afwisseling?
deze hond zal door t baasje helaas altijd op brok blijven  :-[  :-[
ik  had een tijdje terug nekken geruild voor haas gemalen deze heeft ze gelukkig wel aangenomen en een gedeelte rauw opgevoerd , tot zo voor iets naar de DA moest en over het vlees begon :'(
de dierenarts zei dat ze t moest koken ivm bacterien  :'( :'(
nu wil ze t niet meer voeren , maar wel evt pens proberen (alsof dat niet stinkt :o )
maar goed , ik ben allang blij dat ze interresse toont .......
de hond is alles behalve verzadigd van de brok en probeerd buiten ook alles op te eten ....
alles wat de DA tegen haar zegt is wet ....helaas
vind t gewoon zielig , vandaar dat ik de hond een paar kleine maaltijden (snacks) erbij probeer te voeren.
Door Nyncke
#1578524
Dan lijkt mij dat hij in verhouding teveel pens/ boekmaag binnenkrijgt, zelfs met helemaal barf/ versvoeren dan is het een hoog percentage.
Ik zou dan 1 x in de week pens of boekmaag geven en de andere keren een compleet versie van een kvv.
Door Nadia
#1578639
Ik weet precies wat je bedoeld met de DA is wet! Helaas :(

Ik hoop dat ze snel tot inkeer komt. heb je haar al uitgelegd wat betreft de zuurtegraad?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1578847
Nadia schreef: Ik weet precies wat je bedoeld met de DA is wet! Helaas :(

Ik hoop dat ze snel tot inkeer komt. heb je haar al uitgelegd wat betreft de zuurtegraad?
ja heb ik uitgelegd , hond reageerde goed op de extraatjes rauwe vlees , alleen t baasje ........ :-[ :-[
vind t heel janner want de hond ziet eruit , vacht die aan t schilferen is , slechte gewrichten / botten , altijd en overal willen eten......
vaak neem ik gedroogde stukken vlees mee die hij graag aanneemt.
gister t nog eens bij het baasje geprobeerd en me voorgenomen dat als ze niet positief genoeg  reageerd ik  met zorgen voor zou stoppen.....

helaas dus , .......arm hondje........ :-[ :-[ :-[ :-[ :
Door orinake
#1578938
lauraV schreef: ja heb ik uitgelegd , hond reageerde goed op de extraatjes rauwe vlees , alleen t baasje ........ :-[ :-[
vind t heel janner want de hond ziet eruit , vacht die aan t schilferen is , slechte gewrichten / botten , altijd en overal willen eten......
vaak neem ik gedroogde stukken vlees mee die hij graag aanneemt.
gister t nog eens bij het baasje geprobeerd en me voorgenomen dat als ze niet positief genoeg  reageerd ik  met zorgen voor zou stoppen.....

helaas dus , .......arm hondje........ :-[ :-[ :-[ :-[ :


Waarom mensen gaan pushen tot rauw voeren zonder dat ze enige kennis hebben???
Ik ben nu al enige tijd bezig met rauw voeren en leer nog altijd bij.
Rauw voeren is goed als je het met volle verstand doet.
Ikzelf stel mijn menu's op (honden en poezen) ze eten allemaal hetzelfde enkel andere hoeveelheden, maar ik ga echt niet alles op de gram afwegen.
Rauw voeren zit niet alleen in de basispercentages, je moet ook kijken naar je eigen hond...
Er zijn veel mensen die willen starten met rauw, maar zelf opzoeken, nee hoor... Sorry maar begin er dan niet aan.

Wat die DA's betreft: 3/4 van de DA's zijn brokkenmensen. Mijn eigen DA ook, toch staat zij open voor het feit dat ik weiger brokken te geven. Ze heeft heel wat opzoekingswerk gedaan en vind het interessant om over bij te leren, al zal ze klanten altijd brokken blijven adviseren.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1578971
ff een uitleg  : baasje zou rauwe voeding niet helemaal  zelf kunnen bekostigen ( zelf ben ik ook niet erg vermogend , maar voor die laatste jaren die de hond nog rest had ik m daar graag mee willen "verwennen".)
heb aangeboden om 2/3e van de kosten over te nemen ( de hond weegt 55 kilo) maar dan helemaal barf , en anders minimaal KVV te gaan en zelfs er een grote vriezer voor aan te schaffen en hier neer te zetten.
klinkt misschien erg fanatiek , maar wat zou jij doen als de hond er slecht uitziet of die je met de maanden achteruit ziet gaan met het ene probleem gevolgd door de andere?
ze is alleen zo onzeker ....durft nog niet eens zalmolie te geven omdat ze niet weet hoeveel ze moet voeren, en als ik dat dan voor dr heb opgezocht twijfelt ze nog
pffffffff.......had zo graag anders voor die hond gewild !!  :'(
ik krijg steeds meer moeite om daar naartoe te gaan, maar heb er een streep onder gezet voor wat betreft het vlees , helaas kun je niet iedere hond helpen  :-[ :-[
Door orinake
#1579229
lauraV schreef: ff een uitleg  : baasje zou rauwe voeding niet helemaal  zelf kunnen bekostigen ( zelf ben ik ook niet erg vermogend , maar voor die laatste jaren die de hond nog rest had ik m daar graag mee willen "verwennen".)
heb aangeboden om 2/3e van de kosten over te nemen ( de hond weegt 55 kilo) maar dan helemaal barf , en anders minimaal KVV te gaan en zelfs er een grote vriezer voor aan te schaffen en hier neer te zetten.
klinkt misschien erg fanatiek , maar wat zou jij doen als de hond er slecht uitziet of die je met de maanden achteruit ziet gaan met het ene probleem gevolgd door de andere?
ze is alleen zo onzeker ....durft nog niet eens zalmolie te geven omdat ze niet weet hoeveel ze moet voeren, en als ik dat dan voor dr heb opgezocht twijfelt ze nog
pffffffff.......had zo graag anders voor die hond gewild !!  :'(
ik krijg steeds meer moeite om daar naartoe te gaan, maar heb er een streep onder gezet voor wat betreft het vlees , helaas kun je niet iedere hond helpen  :-[ :-[
niet volledig kunnen bekostigen?
Barf is stukken voordeliger dan brok...

wat betreft die hond: als die er zo slecht uit ziet: naar de DA ermee, volledig bloedonderzoek en andere brokken....
Sommige honden verdragen niet zo maar elke brok.
En je kan dan zeggen: jamaar hij staat op heel dure brokken (hills - eukanuba - royal canin enz), duurder wil nog niet zeggen: beter voor de hond :)
Ik heb hier een hondje geweten die enkel aldibrokken at, voor mij de grootste brol die er bestaat (was niet eens lekker) maar voor die hond wel de gepaste voeding...
Door Paula1976
#1579270
Als je zelf al niet heel vermogend ben, zou ik al zeker niet 2/3 van de kosten op mij nemen om andermans hond te voeren! Hoe sneu het ook is voor die hond, als de baas niet wil/durft dan houdt het mijn inziens op! Heb wel respect voor je dat je dat wilt doen, het ga mij een brug te ver.

Probeer het los te laten, je kan niet alle beestjes redden! Het enige wat je kan doen is uitleggen waarom jij denkt (zeker weet) dat vers beter is en het positieve effect dat het zal hebben op de gezondheid van het dier. Als ze aldi of lidl br#kken koopt weet ik nog niet zo net of barf wel goedkoper is, je moet ook maar net de juiste adresjes in de buurt hebben zitten voor barf.

Ze zou zich wel heel veel DA kosten hebben kunnen besparen als ze geen br#kken had gevoerd maar vers...... maar ja, er zijn en blijven altijd mensen die dingen niet willen aannemen. En waarschijnlijk gaan de hakken alleen maar meer in het zand als je blijft aandringen.

Ik begrijp dat het moeilijk voor je is vooral als je baasje en hond geregeld ziet, als ik het goed begrijp is het baasje een vriendin van je. Het zou ook reuze zonde zijn als hierdoor de vriendschap verloren gaat!

Sterkte er mee!
Door Benjy en Misty
#1582593
Ik vind het echt geweldig hoe je je voor dit hondje (en baasje) wilt inzetten!!! :-* Misschien is het nog een optie om met baasje en hond naar een DA te gaan waarvan je zeker weet dat die ook voor rauwe voeding is. Helaas zijn deze wel dun gezaaid... Wanneer het baasje de DA hoort zeggen dat rauw goed is gaat het baasje misschien alsnog over... of baasje is verknocht aan de huidige DA. :-\

Toch denk ik dat de "vraatzucht" van het hondje niet noodzakelijk van de brokken hoeft te komen. Benjy is ook vraatzuchtig, eet echt alles wat hij maar kan krijgen en wanneer er iemand komt die lekkers mee neemt moet hij/zij uitkijken voor zijn vingers. Misty is al even erg. Samen gaan ze op jacht naar al dat lekkers dat buiten voor de vogels wordt gegooid of afval dat de vissers achter laten! Het is ook het ras. :-[

Benjy heeft trouwens vele soorten brok gehad. Alle dure merken ten spijt... daarna een (voor mij) onbekend merk maar hier deed hij het van de brokken toch het beste op dus inderdaad duur hoeft niet goed te zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door