Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Babsiej
#1576942
Hoi Allemaal,

Een maandje geleden ongeveer begon mijn kater ( niet gecastreerd ) buiten de bak te plassen. Ik dacht in eerste instantie dat dit toch katergedrag was, dus maar even apart gehouden...

Vervolgens kwam bij mijn moeder een plekje vrij dus kat daarheen zodat hij vrij rond kon ( en kan ) lopen. Omdat hij bleef plassen ben ik na 2,5 week naar de dierenarts te gaan om m te laten casteren. Nog wel even zijn urine laten onderzoeken omdat ik vond dat hij wel rare plaatsen had om te plassen ( aanrecht, laminaat etc, echt plassen dus niet sproeien)

Heeft meneer blaasgruis en een ontsteking!  Dus nu krijgt hij brokjes van royal canin van de dierenarts, dit zou hij waarschijnlijk de rest van zijn leven moeten eten. .. Maar nu zag ik dus de ingredienten en mn haren gaan er van overeind staan.. Als eerste werd genoemd granen  :o En daarna kippenmeel  :-X  Nu snap ik best dat hij dit wel even moet hebben om het gruis op te lossen maar zn hele leven op die baggerzooi ??  :-[ Bij mij thuis wordt er vlees gegeten, gewoon BARF. Al geruime tijd overigens hij eet al een jaar rauw bij mij. Hetzij eerst KVV.

Iemand ervaring met gruis bij katten en evt het daarbij behorende dieet?

Alvast bedankt!!

Groetjes
Barbara
Door Mevroi Kruim
#1577235
Als je ff 3 topics omhoog kijkt zie je daar al de nodige info over dieet en blaasgruis.
En er zijn hier heel veel iemanden die de nodige ervaring hebben met blaasgruis en vers en een goed dieet.

Bij veel katten is het voldoende om ze over te zetten op vers om het gruis weg te krijgen en weg te houden. Bij sommige katten werkt dat niet en moet je meer doen.
Het is iig belangrijk om te weten wat voor soort gruis hij heeft en wat de zuurgraad van de urine is.
Door Nyncke
#1578531
Even navragen welke blaasgruisvorm hij heeft.

Als hij struviet heeft dan vind ik dit de beste oplossing. Heb het met Binkie gedaan en na veel gemodder was hij blaasgruisvrij.

*4 maanden geef je Prins struvit voer, dit lost de struvit op. ( is vele malen goedkoper als dierenartsvoer en werkt perfect )
*als tussendoortje geef je als vat vers en kvv


Na 4 maanden laten testen bij dierenarts, als hij helemaal struvitvrij is, helemaal over op versvoer of barf.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1578998
verhit commercieel blaasgruisvoer bevat dan als extra component een verzuurder. en in het geval van brok, is het gewoon hele zure hele droge brok.
nou, ik denk dat je in dat geval beter extra kunt verzuren, waar nodig (meten is weten!), bij een rauw dieet.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1579467
De kat van mijn dochter krijgt ook vers en met extra water en appelazijn en dat gaat heel goed,geen blaasgruis meer gehad :)
Door Babsiej
#1592791
Ik heb dit voorgelegd maar volgens de dierenarts is er is met het fosfor gehalte en nog iets waardoor hij toch nog de brokjes moet hebben en niet over moet gaan op rauw voer.

Op dit moment speelt er nog iets anders, heb gisteren bloedonderzoek laten doen en daar kwam juist de uitslag van binnen dat ook zijn lever niet naar behoren functioneert...
Nu dus ook eerst dat behandelen en dan maar hopen dat het daarna weer beter gaat..
Door Mevroi Kruim
#1594203
Weer zo'n da die de ballen verstand heeft van vers  >:(
Het fosfor-gehalte moet idd niet te hoog zijn en daarom voer je gevogelte en geen rood vlees (grote grazers) en niet te veel bot.
Er is geen enkele reden om geen vers te voeren en er zijn veel redenen om juist bij blaasgruis wel vers te voeren: het is vele malen gezonder, het verzuurt van zichzelf al, het bevat veel vocht (essentieel bij gruis). Als je dan nog extra verzuurders toevoegt, vitC en appelazijn, dan heb je een veel beter voer dan welk da-brokje dan ook. Eeuwig zonde om dan die gore droge granenmeuk te gaan voeren. Van granen krijgen katten juist gruis, van droge brokken idem.
Door miss_d
#1596945
Mijn katertje dat op vers stond is op advies van de dierenarts overgegaan op brokken om zijn struviet op te lossen- en zijn Ph steeg door de brokken juist met 0,5! Mijn ervaring met dierenartsen is dat ze er niet allemaal evenveel verstand van hebben, ze hebben geleerd: struviet -> brok en zo moet het zijn. Pas had ik helaas weer een verstopte kat en met een paar drupjes azijn door het eten en een kwart vitaminepilletje van orthica C500 is zijn Ph prima. Ik heb besloten de mannetjes voortaan altijd een vitaminepilletje te geven en het vlees gewoon met appelazijn te bewerken. Het meisje eet ook mee van het verse vlees met azijn, maar ook haar Ph is prima dus daar ondervindt ze geen schade van verder.  
Laatst gewijzigd door miss_d op za 24 apr 2010, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#1597026
Babsiej schreef: Ik heb dit voorgelegd maar volgens de dierenarts is er is met het fosfor gehalte en nog iets waardoor hij toch nog de brokjes moet hebben en niet over moet gaan op rauw voer.

Op dit moment speelt er nog iets anders, heb gisteren bloedonderzoek laten doen en daar kwam juist de uitslag van binnen dat ook zijn lever niet naar behoren functioneert...
Nu dus ook eerst dat behandelen en dan maar hopen dat het daarna weer beter gaat..
Hier ook een kater waar de lever het niet helemaal goed meer doet. Dit is een kater die vroeger in de br*kkentijd ook ooit een blaasontsteking heeft gehad, blaas en nieren zijn nu goed met versvoeren dus zijn da wil hem vooral op vers blijven zien....
(ja, kat en ik zijn blij met deze da)
Door jacqueline2
#1637949
het probleem heb ik nu met mijn gecastreerde  Rottweiler van 8, hij heeft blaasgruis en plast bloed, ondanks dat hij vers voer van smuldier eet.
Nu heeft hij een antibiotica kuur en moet op brokken. Volgens de da is het versvoer te eiwitrijk voor hem. :-[
Toch ook maar aan de appelazijn en meer gevogelte? 
Heeft een van jullie een goed antwoord voor mijn Oskie?
Door Mevroi Kruim
#1638027
Misschien handig om je vraag ook even bij de hondenafdeling onder Medisch te plaatsen. En als je daar ff zoekt vind je veel informatie over blaasgruis en nierproblemen, en passende verse dieten.

Die kreet van te eiwitrijk is onzin, versvoer bevat evenveel eiwit als brokken, alleen zit er meer vocht bij. Het eiwitgehalte van barf is optimaal voor je kamerwolf. Pas als een hond of kat in het laatste stadium van nierfalen zit heeft het zin om het eiwitgehalte te gaan beperken, maar vaak is het dier dan al zo ziek dat inslapen humaner is.
Daarnaast bevatten brokken allemaal zetmeel, wat de urine basisch maakt. Struviet ontstaat in basischie urine, vers maakt urine zuur ergo vers is beter.
Het kan zijn dat je hond een blaasontsteking ahd opgelopen, daardoor wordt de urine ook meer basisch en zie je ook struvietvorming. Alleen vers voeren is dan niet genoeg, de bacterien moeten ook weg dus een goede AB-kuur is dan onontbeerlijk. Het is dan wel handig als de da de urine op kweek heeft gezet om te weten welke bacterie het is en dus welke AB moet worden gegeven. Intussen kun je helpen de urine te verzuren, waardoor de bacterie het niet leuk meer vindt, door appelazijn en vooral vitC te geven naast versvoer. Verder is het heel belangrijk dat je hond genoeg drinkt om de blaas goed door te spoelen. Flinke plons water door het eten, altijd het vleesvocht geven dat bij ontdooien vrijkomt, water met een scheutje karnemelk geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door