Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#1578000
Hoi, ik ben nieuw op dit forum, dus misschien kom ik met een vraag die al heel vaak is gesteld, maar ik vond het niet met zoeken.

Ik heb nu twee fretten, die prooi eten, maar ik wil ook heel erg graag een kat (of twee als de katten daar veel gelukkiger van worden). De fretten (Puk en Jip) zijn supermakkelijke eters, en eten vooral muizen, hamsters, woestijnratten, weanerratten, kwartels en duiven, waarbij ze over de laatste twee wel twee dagen doen. Daarnaast krijgen ze af en toe een eendagskuiken, insecten (van die bevroren dingen in een pak, die ik dan laat ontdooien, al slagen ze er heel incidenteel ook in om zelf iets te vangen) en soms een schaaltje kvv, en dat is dan carnibest fret of kat diabetes, of haaks kip of konijn. Bandit doen we niet zo vaak, omdat het blok te groot is voor één portie, maar zo dik dat ik het niet makkelijk in stukken kan hakken.

Voor fretten is het belangrijkst dat ze volledige, volwassen prooi krijgen, en als je zelf iets wil maken moet je dus zelf die proporties in de gaten houden. Ik hoef dat niet, omdat hun voornaamste voedsel al volledige volwassen prooi is.

Hoe zit dat met katten? Is het voor katten ook een volwaardig menu? Moeten katten er nog grotere prooi bij eten, of is dat niet nodig? Is vis echt noodzakelijk? Willen katten ook af en toe een schaaltje insecten?

En hoe makkelijk eten katten hele prooi? Puk en Jip hebben in het nest al prooi gehad, en eten alles, helemaal. Ik moet alleen soms bij taaie hamsters een gat in de vacht maken, maar verder lossen ze alles zelf op, en afgezien van een paar veertjes bij gevogelte, gaat alles helemaal op. Ik vind dat ideaal, omdat ik er niet zo'n fan van ben om aan hun eten te zitten, en volgens mij, en hun dierenarts, is dat ook veruit het gezondst. Ik neem aan dat het voor katten ook het gezondst is als ze de vacht en veren en poten etc mee opeten, maar doen ze dat ook?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1578057
Ah, het is gelukt zie ik.

De acceptatiegraad van prooidieren voor katten is echt een stuk lager.
Als een kat op vers en ook op prooi is afgespeend, is de kans erg groot dat deze dat ook zal blijven eten. Er zijn maar weinig katten bij wie dit het geval is, dus zal je dat moeten uitproberen bij jouw toekomstige haarballen. Hier ontdekte ik per toeval dat ot helemaal wild is van dat soort dingen (muv hamsters), maar Sien moet er niets van hebben. Sien houdt ook niet van veren om haar eten en ook niet als er nog een darmkanaal inzit. Sien eet wel kuikens en soms een door mij gepluimde duif. Zelf pluimt ze deze niet, dus moet ik dat doen. Sien eet geen gevederde kwartels, ook niet als ik ze heb gepluimd. Sien eet alleen dure kale.

Ik zou insecten niet als volwaardig onderdeel van het menu zien. ik geef soms levende in de winter, voor de activiteit (mogen ze zelf vangen) en er zitten ook best wat vitamines in.
flin kan daar vast wel meer over vertellen en ook wat de voedingswaarde van bevroren/dode insecten is.

Voor katten is het ook belangrijk de verhoudingen in de gaten te houden. Een teveel aan prooien die niet volwassen zijn, geeft sowieso een calcium (en mogelijk ook magnesium) gebrek. En het is natuurlijk ook belangrijk meerdere diersoorten te voeren, voor een breed scala aan allerlei voedingsstoffen. Als je alleen compleet kvv en volwassen prooien voert, zal je zelf weinig tot niet meer hoeven te rekenen, theoretisch.

Vette vis wordt aangeraden voor de balans tussen de omega-vetzuren. De meeste katten eten een dieet rijk aan plofkip en dat soort dingen en dan is de balans zoek. Katten eten geen walnoten en geen avocado's, dus daarom af en toe vette vis of anders een goede visolie met weinig verontreiniging.

Een pak kvv kan je ook (gedeeltelijk) ontdooien en dan in porties verdelen en weer invriezen, gaan ze echt niet dood van.

Ik weet niet of het echt nodig is voor katten om ruwe vezels in de zin van haren en veren naar binnen te krijgen. Ze krijgen er iig extra haarballen van. Pootjes en koppen en hersenen en ogen bevatten wel belangrijke voedingsstoffen.
Door fem fatale
#1578085
Fretten krijgen juist geen haarballen als ze regelmatig vachtjes en veren eten.

Ik denk dat Puk en Jip gemiddeld eens in de 3 weken ieder een kuiken krijgen, en eens in de twee weken een schaaltje insectjes. Meer snack dan voer dus. Van kuiken is het alleen jammer dat ze die dag dan verder niet meer heel veel muizen eten, waardoor ze er megavieze poep van krijgen. Net zoiets als van eitjes ongeveer (die krijgen ze nog minder vaak, ik heb in het afgelopen jaar 3 keer eieren gekocht, en omdat ik weet dat ik ze toch nooit op krijg voordat ze vies worden, krijgen Puk en Jip op de dag van de aankoop één ei. Ze eten trouwens geen schaal, maar slepen er wel een paar dagen mee rond.)

Een van mijn huidige prooidieradressen verkoopt bevroren spiering, haring en sprot. Zijn dat vette vissen? (Ik mág niet eens vis eten van de allergoloog, naast dat ik het gewoon niet wil als vega, dus ik heb echt geen idee.) Ze zijn wel helemaal, dus met vissenhersens, en andere vissentroep.
Hoe vaak zou je dan ongeveer vis moeten geven?

En wat geven jullie als tractatie/beloning?
Ik geef nu kippenhartjes, kippennekjes, en gedroogde kipvleugeltjes. Die laatste omdat fretten ook wel eens iet willen krijgen wat ze wél mogen verstoppen, gedroogde kipdingen gaan niet zo stinken. Nu staat op de nekjes en vleugeltjes een kat, dus dat zal wel prima zijn voor katten. Op de hartjes staat dat ze voor mensen bedoeld zijn, maar daar trek ik me niets van aan.
Door fem fatale
#1578096
Overigens is fretten overzetten tamelijk lastig hoor. Ik ben bij Isis (mijn vorige fret) iets van anderhalf jaar bezig geweest om haar zo ver te krijgen dat ze óók carnibest at. Nu was die al wel redelijk bejaard toen ik ermee begon, maar vanaf het moment dat ze het wel wilde eten, naast de brokjes dan, leek ze weer een stuk jonger.

Maar daar ben ik nooit verder gekomen dan bakjes carnibest met warm water. Als ik Puk en Jip zoiets voorschotel kijken ze me vies aan, die eten alleen eten met vacht, waar je op moet kauwen. (Die schaaltjes kvv zijn dan ook om te zorgen dat ze het niet helemaal afleren. Als ze ooit medicijnen nodig hebben laten die zich makkelijker verstoppen in wat kvv dan in een muis. Walthampap gaat er helemaal niet in.)

Voor Puk en Jip onthoofd ik de hamsters half, dan zit er een beginnetje aan, en vinden ze hem vervolgens heerlijk, en kunnen ze de vacht wel opeten. Maar zonder begin snappen ze hem gewoon niet, taai vachtje en korte pootjes is gewoon vaag. Zou dat voor Ot niet helpen, af en toe een gat in de hamster raggen? (Alleen niet de buikstreek doen, hakt wel makkelijk, maar is vrij lastig voor elkaar te krijgen zónder de darmen te beschadigen, en dat stinkt.)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1578115
ik zou 1-2x per week een ei of kuiken aanraden, liever niet meer dan 3-4x per week. ik ken ook geen katten die de schalen eten.
spiering, haring en sprot zijn volgens mij vette vissen. sardien, zalm, tonijn, ansjovis, gewone makreel en horsmakreel zijn dat ook iig. Sien krijgt 1x per week vette vis, een half tot heel blikje ofzo of 1 kleine hele vis als ik die heb (sardien of horsmakreel).

kippenhart valt onder orgaan (als je kvv voert, zit daar meestal ruim voldoende orgaan al in, zeker van kippen), kippennekken zijn vleesbot.
hier krijgen ze als snoepje ook gedroogd vlees. meestal runderrepen van de hondenafdeling of van die lamsstrips. als ik in een gulle bui ben, proline boxby-reepjes. nu hebben ze een zak gedroogde struisvogelmaagrepen gekregen, en dat vinden ze ook erg lekker. Ot is verslaafd aan whiskaskitbits. gezond is anders, daarom krijgt ze die niet zo vaak. sien krijgt liever helemaal geen snacks, want die is al dik genoeg.
Van die kattensticks van de natuurwinkel vinden ze hier ook lekker en bevatten nog een redelijk vleesaandeel. Die krijgen ze heel soms, niet vaker dan 1x per maand.


Ot vindt hamster niet zo lekker. En ook wel te taai eigenlijk. Ot houdt van staart aan haar eten, daar begint ze ook meestal mee.
Door Cizsel
#1578126
Chick'n Snacks! Dat zijn gedroogde kippenstukjes.... Mispel is er gek op, en de frettepettette ook
Kan ze tot nu toe alleen bij mijn fretten-opvang krijgen, in Delfzijl
Door fem fatale
#1578151
Cizsel schreef: ???

Puk van de filmpjes op YouTube? :P
Nee, mijn camera is stuk, dus er bestaan bijna geen foto's en filmpjes van Puk en Jip (of iig veel minder dan mijn trotse moederhart zou willen).
Door fem fatale
#1578159
koekje schreef: ik zou 1-2x per week een ei of kuiken aanraden, liever niet meer dan 3-4x per week.
Zo vaak? Als mijn vriezer vol zit met andere dingen moeten ze het hier soms wel twee maanden zonder doen, maar zeker nooit vaker dan 1 kuiken per fret per week.
koekje schreef: spiering, haring en sprot zijn volgens mij vette vissen. sardien, zalm, tonijn, ansjovis, gewone makreel en horsmakreel zijn dat ook iig. Sien krijgt 1x per week vette vis, een half tot heel blikje ofzo of 1 kleine hele vis als ik die heb (sardien of horsmakreel).
Die blikjes, zijn dat mensenblikjes (zit daar dan niet allemaal mensenmeuk en nietrauwe vis in?) of zijn er speciale kattenblikjes? Zalm en tonijn heeft de supermarkt wel in rauwe mensenversie, maar makreel weet ik niet zeker. Veel mensen kopen koolvisfilets in zulke enorme hoeveelheden dat het vast voor hun kat is en niet voor zichzelf, is dat heel lekker, of heel gezond? Of alleen maar heel goedkoop?
koekje schreef: Ot vindt hamster niet zo lekker. En ook wel te taai eigenlijk. Ot houdt van staart aan haar eten, daar begint ze ook meestal mee.
Puk houdt van staart en pootjes, maar Jip is dol op hoofdjes.
Door flin
#1578691
fem fatale schreef:
Voor fretten is het belangrijkst dat ze volledige, volwassen prooi krijgen, en als je zelf iets wil maken moet je dus zelf die proporties in de gaten houden. Ik hoef dat niet, omdat hun voornaamste voedsel al volledige volwassen prooi is.

Hoe zit dat met katten? Is het voor katten ook een volwaardig menu? Moeten katten er nog grotere prooi bij eten, of is dat niet nodig? Is vis echt noodzakelijk? Willen katten ook af en toe een schaaltje insecten?

k vind dat ideaal, omdat ik er niet zo'n fan van ben om aan hun eten te zitten, en volgens mij, en hun dierenarts, is dat ook veruit het gezondst. Ik neem aan dat het voor katten ook het gezondst is als ze de vacht en veren en poten etc mee opeten, maar doen ze dat ook?
Hai, en welkom,

'k weet nix van fretten, behalve dat 'k 't leuke dieren vind; er wandelt hier int durp wel n's een gast met 2 fretten, die mogen buiten snuffelen en klauteren aan 'n riempje, en dan sta ik erbij te kijken....leuk spul !

als je kijkt naar 't menu van 'n wilde kat (voorzover daar onderzoek naar is gedaan), dan bestaat dat uit knaagdier, vogeltjes en wat spinnen en andere insecten
om daar verder op in te gaan ist slim om species appropriate voer in je achterhoofd te houden;
een gemiddelde kleine prooi (muis, rat) heeft maar zo'n 10 % bot, maar wèl een % calcium : fosfor , zeg 1.2/1.4 tot 2.2 :1,
terwijl een grotere prooi (zeg kip) meer bot inhoud,(zo'n 15 %) maar de ca : fo daalt naar 1.1:1
daarnaast is muis of rat een compleet pakketje (itt een kippenrug)

krekels bevatten ook flink calcium,naast allerlei zinc koper en nog wat, (er is geen overduidelijke lijst van)
en ja, ze vinden ze hier heerlijk, sprinkhanen eten ze ook, maar 's geen aangenaam gezicht....

vis is in principe geen voer voor katten, mochten de katzels daar verder zonder problemen op reageren, dan zou 'k wel wat vette vis geven
Door fem fatale
#1578726
Dus kleine prooi is prima als hoofdvoer? Eigenlijk precies wat de fretten eten dus.

Nu nog een kat zoeken die dat gewoon eet. Misschien een zak muizen aan het asiel geven, en dan vragen of ze mij bellen als ze een kat hebben die ze enthousiast naar binnen werkt  ;)
Door Robian
#1579011
fem fatale schreef: Dus kleine prooi is prima als hoofdvoer? Eigenlijk precies wat de fretten eten dus.

Nu nog een kat zoeken die dat gewoon eet. Misschien een zak muizen aan het asiel geven, en dan vragen of ze mij bellen als ze een kat hebben die ze enthousiast naar binnen werkt ;)

;D ;D ;D volgens mij krijgen ze bij dat asiel een hartverzakking als je dat vraagt :D

Kleine prooi is idd prima als hoofdvoer. Helaas weigeren 3 van mijn 4 huis tijgers alles waar ze maar enigzins moeite voor moeten doen. (en die heb ik als kitten gekregen)
De enige die wel wil knagen is de oude muts die ik 4 jaar geleden op een leeftijd van 16 jaar uit het asiel heb gehaald ::)
Door fem fatale
#1579014
Robian schreef: ;D ;D ;D volgens mij krijgen ze bij dat asiel een hartverzakking als je dat vraagt :D

Waarom? Ze vragen toch altijd om voerdonaties? Moeten ze niet miepen als ze dat ook eens krijgen ;)
Door Robian
#1579015
fem fatale schreef: Waarom? Ze vragen toch altijd om voerdonaties? Moeten ze niet miepen als ze dat ook eens krijgen ;)
Mag ik mee als je een zak met hamsters gaat brengen :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door