Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#1577810
Ik help iemand met haar hond over te zetten op barf. De hond heeft precies de klachten die Baiko voorheen ook had. Nu heb ik voorgesteld om met een eliminatiedieet te beginnen. Maar dat is niet zo simpel als het lijkt. Ik dacht aan eend. Maar ik kan eigenlijk alleen eend-vleesbot en eendenhart krijgen. Spiervlees is er niet voor een normale prijs.

Nu dacht ik: als ik het samen met paardenvlees combineer dan heb ik twee vleessoorten die de hond nog niet kent. Dan kan ik het vleesbot/nek van de eend nemen, hart van de eend, spiervlees van paard en de lever en nieren ook van paard.

Is dit een goed plan? Zo kan ik toch een goed menu samenstellen en heb ik van alles wat. Dit voor de eerste 6 weken en dan elke 6 weken met een diersoort uitbreiden.
Door Lizzy
#1577939
Ik zou eerlijk gezegd ook beginnen met gewoon barf en dan exclusief 1 diersoort waar je altijd nog mee zou kunnen elimineren. Maar de kans dat het nodig is, is erg klein. Ik zou 1 diersoort gebruiken bij een eliminatie anders weet je nog niet welke problemen veroorzaakt. Kun je aan eendkarkas komen? Die is meestal erg goed bevleesd.
Door Lizzy
#1578265
WillyP schreef: karkas is goed aan te komen en nekken ook, inderdaad goed bevlees. maar ik mis dan de organen op hart na. Hoe los ik dit dan op?
Ik zou me voor die paar weken geen zorgen maken. Het is een volwassen hond, toch? Je kunt behoorlijk ongestraft 10 weken niet compleet voeren.
Door ulla
#1578366
Eendenvlees, en lever is wel aan te komen, en ik weet niet wat je een normale prijs vindt, maar een fatsoenlijk stukje paardenvlees en rund kost net zoveel. ;)
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1578656
Dus als ik het goed begrijp zeggen jullie als de hond van brokken last heeft kan hij zo op barf overstappen zonder eliminatie-dieet? En dan dus 1 diersoort bv. eend totaal niet geven, zodat dat altijd nog achter de hand gehouden wordt voor eliminatie?

Nu heb ik dit ook bij mijn hond gedaan, maar het is toch anders als het om een hond van iemand anders gaat. Dan durfde ik eigenlijk geen risico te nemen. Maar inderdaad nu jullie het zo zeggen (en ook de ervaring die ik zelf heb) durf ik wel een compleet menu te maken met de gewone diersoorten.

De hond is bijna 1 jaar. Een grote hond en nog een beetje in de groei.  3% voeren om te beginnen? Hij loopt volgens mij nog niet mee aan de fiets en wordt er normaal met hem gewandeld. Ik weet nog dat Baiko in het begin flink afviel nadat ik overgestapt was van brokken naar barf.

Even een selectie uit de diersoorten die ik dan wil gaan gebruiken in het menu.

- runderkop- of spiervlees
- kalkoennek
- kipkarkas (biologisch)
- zalmkop
- orgaan van rund of kip (waarschijnlijk rund omdat dit goedkoper is en dan de lever van kip)
- paardenkop- of spiervlees

Dit is puur om een start te maken en dan kunnen we later kijken wat er nog meer toe te voegen valt.

Eendennek of karkas laten we dan nu de eerste tijd even achterwege.
ulla schreef: Eendenvlees, en lever is wel aan te komen, en ik weet niet wat je een normale prijs vindt, maar een fatsoenlijk stukje paardenvlees en rund kost net zoveel. ;)
Ik betaal voor paardenvlees en rundervlees (super kwaliteit) € 2,- per kg. Ik denk dat eendenvlees veel duurder is. Of weet iemand daar ook een goed adres voor?
Door Lizzy
#1578796
WillyP schreef: Dus als ik het goed begrijp zeggen jullie als de hond van brokken last heeft kan hij zo op barf overstappen zonder eliminatie-dieet? En dan dus 1 diersoort bv. eend totaal niet geven, zodat dat altijd nog achter de hand gehouden wordt voor eliminatie?

Nu heb ik dit ook bij mijn hond gedaan, maar het is toch anders als het om een hond van iemand anders gaat. Dan durfde ik eigenlijk geen risico te nemen. Maar inderdaad nu jullie het zo zeggen (en ook de ervaring die ik zelf heb) durf ik wel een compleet menu te maken met de gewone diersoorten.
Ja, zo zou ik het doen. Elimineren is waarschijnlijk niet nodig.
De hond is bijna 1 jaar. Een grote hond en nog een beetje in de groei.  3% voeren om te beginnen? Hij loopt volgens mij nog niet mee aan de fiets en wordt er normaal met hem gewandeld. Ik weet nog dat Baiko in het begin flink afviel nadat ik overgestapt was van brokken naar barf.
3% lijkt me dan een goed uitgangspunt.
Even een selectie uit de diersoorten die ik dan wil gaan gebruiken in het menu.
- runderkop- of spiervlees
- kalkoennek
- kipkarkas (biologisch)
- zalmkop
- orgaan van rund of kip (waarschijnlijk rund omdat dit goedkoper is en dan de lever van kip)
- paardenkop- of spiervlees

Dit is puur om een start te maken en dan kunnen we later kijken wat er nog meer toe te voegen valt.
Lijkt me een prima start.
Eendennek of karkas laten we dan nu de eerste tijd even achterwege.
Ja, dat zou ik dus ook doen. Mocht elimineren nodig zijn, kun je eend gaan geven (of konijn).
Ik betaal voor paardenvlees en rundervlees (super kwaliteit) € 2,- per kg. Ik denk dat eendenvlees veel duurder is. Of weet iemand daar ook een goed adres voor?
Nee, daar kan ik je helaas niet mee helpen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door