Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jacqueline1968
#1575955
Vorige week hebben we in De Bilt voor Gorby darm compositum mee gekregen, het ruikt zo'n beetje als een ouderwets kruidenrekje  ;)
en Gorby krijgt 6-8druppels ontgifting (ivm met zijn overbelaste lever)
verder eigenlijk niets bijzonders, behalve zijn versvlees, verse groentes, lijnzaad, en kokosolie.

maar sinds vorige week donderdag (we zijn woensdag in Den Hoek geweest) heeft hij wat onregelmatig ontlasting, en het is ook erg onregelmatig van kwaliteit, zo heeft hij vanochtend hele mooie bruine keutels (bruiner dan we ooit gezien hebben in een jaar, geel is typisch giardia is mij vertelt) maar vanavond was het weer veel en veels te nat, net geen diarree maar toch...... :-\
En dat is dus nu als een dag of 6. Al eerder was het 2x echt wel prut, om dan weer te herstellen naar redelijk tot goed.

zou dat van die parasieten compositum kunnen zijn, wie heeft er ervaring mee?
of zou ik gewoon moeten bellen morgen?

ik vind dat zo moeilijk, ben altijd bang dat ik te snel zeur, maar tis gewoon een aantal weken beter geweest dat dit.
Door Jacqueline1968
#1576028
moet ik de stoute schoenen maar aantrekken :-[
ben zo bang een domme vraag te stellen, want bij hun bleek vorige week toch dat de giardia niet erg actief was, Michelle heeft het zelfs nog "blind" door een ander laten nameten, en die kwam op precies dezelfde waarde, en dan denk ik.......... misschien zie ik te veel, maar die darmen van Gorby......

toch michelle maar bellen dan morgen.....

vanavond gewogen en hij was keurig 39.8kg en dat is voor hem heel gewoon en al nu zo'n 3,5mnd stabiel (goed teken toch?)
Door Sella
#1576214
Diego heeft dat ook gehad van de parasietcompositum. Bij hem heeft het niet geholpen overigens.
Je moet ook even kijken hoe je het toedient.
mijn kanjer vondt het zo goor dat het na 3 dagen alleen onder dwang naar binnen ging in een spuitje aangemend met yoghurt, alleen werdt de ontlasting toen nog slechter.
Ik heb het maar 10 dagen volgehouden omdat het een hel was om het naar binnen te krijgen bij die sterke vent van mij.
Overigens is mijn hond allergisch voor een paar dingen die in het mengsel zit. Dus daar zou het evt ook aan kunnen liggen is mij verteld de dunne ontlasting.

Geef je die mooie knappe vent van jou nog even een dikke knuffel van mij?
Door Jacqueline1968
#1576323
Gorby is alles eter, tis echt gewoon erg, dus ook met dat kruidenmengsel, waar mn hele huis naar ruikt, gaat het eten naar binnen.
Maar ik kan me goed voorstellen dat een hond het niet lust, ik zou het ook niet moeten, tis zo scherp.

Vanochtend was Gorbys ontlasting al weer een stuk beter, maar hij krijgt 3 maaltijden en niet altijd dat spul er overheen.

Lastig hoor, want misschien is het inderdaad een ingredient, of de sterkte van de kruiden.
Ik trek mn stoute schoenen maar aan, en ga maar bellen  ;)

Die knuf komt goed hoor, onze zwarte ruigharige vriend is gek op knuffels, daar is hij er heel veel van te kort gekomen de 1e 5jaar. :)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1576362
Darmcompositum is niet hetzelfde als parasieten compositum. Welke heeft Gorby?
Dat ze geen hoge Giardia belasting meten, wil nog niet zeggen dat jij je aanstelt ofzo :-*
Het wil zeggen dat er iets anders mis is met zijn darmen. Want dat er iets niet goed is, dat is zeker. Misschien is een lage Giardia belasting voor hem al te veel.
Ik zou rustig bellen, daar zijn ze tenslotte voor. En domme vragen bestaan niet. Als je iets niet vertrouwt liever 10x voor niets gebeld dan een keer te laat.
Door Jacqueline1968
#1576399
hij heeft de parasieten compositum ;).
Michelle vond waardes van de dunne en dikkedarm die aangaven dat er ontsteking/irritatie zit, niet heel extreem, maar gezond zijn ze beslist niet.
Ook de lever had het moeilijk. En zijn afweer was lang niet optimaal, maar over het algemeen was ze toch positief verrast, en haar collega's met haar. Het verhaal (en de foto's, echo en bloeduislagen van vorig najaar) liegen er niet om.
Hij komt van zover......... met alle hulp die we krijgen  :-*

Ga ik vanmiddag maar ff bellen (ben ik rustig thuis).

we zien gelukkig de laatste weken geen slijm meer en heel heel langzaam wordt de ontlasting bruiner, de klinkt vast heel raar, maar het is maanden hel geel geweest of mosgroen en alle kleuren daar tussen in, maar geen bruin. hij gaat echt vooruit en is zoooo'n blije beer, daar genieten we elke dag van  :)
Soms denk ik: ik ben gek, wat geeft het nu dat de ontlasting geel is, of wat vlokkerig of groen, ik zie soms drab liggen in het park............
maar we zouden Gorby zo graag nog een paar gezonde jaren gunnen, na alle geestelijke en fysieke ellende.
Door Mevroi Kruim
#1576437
Nee, jij bent niet gek maar een hele goeie baas voor Gorby! Jij kijkt goed naar je hond, je weet wat normaal is voor hem en wat niet en als er iets niet normaal is dan gaan er alarmbellen rinkelen. Nooit negeren, die alarmbellen! Misschien weet je niet altijd waarom ze afgaan maar er is geheid een reden voor dus neem jezelf serieus. En een goeie da weet dat ook en neemt een eigenaar dan ook serieus als die bezorgd is.
Door Jacqueline1968
#1576782
ik heb gebeld, en...... ben teruggebeld door Michelle  :).

die vond het niks erg en snapte waar de zorgen vandaan komen.
na wat heen en weer gepraat en denken wil ze hem graag op de 2x daags 4 druppels detox houden
de parasiet comp. draaien we even terug, vandaag helemaal niet, morgen weer voorzichtig met 1 lepeltje beginnen.
gorby's darmen zijn zo verziekt en zo in onbalans met darmflora dat daar al die rare kleuren van komen (de ene bacterie te veel en iets anders weer te weinig)
maar als er nog volop rommel zit, ook in de organen, moet het er toch uit.

wat ze heel fijn vond om te horen is dat hij blaakt van energie, en dat nu al een dag of 10-12 aan 1 stuk door, zonder de soms zware dippen die we daar in hebben gezien. Hij drinkt ook heel matig, en blijft dus makkelijk op gewicht, iets wat allemaal duidt naar een niet of matige actieve giardia.
het duidt allemaal meer op darmen die nog heel wat te herstellen hebben.

vandaag is het "kruidenrekje"dus maar dicht gebleven.  ik hoop vanaf overmorgen ook weer eens een worteltje te kunnen geven, want het lijkt er steeds meer op dat hij inderdaad op de appel allergisch heeft gereageerd.
Door dogsunlimited
#1578370
Is het wel verstandig om deze 2 te combineren? Je schrijft in je eerste bericht dat je ook ontgifting voor de lever hebt gekregen. In de parasietcompositum zit o.a. curcuma die leverreinigend werkt. En nog een aantal kruidensoorten die ontgiften. Dat houdt ook in dat die lever en gal continu belast raken, waardoor je door een slechte galfunctie ook dunne ontlasting houdt. Bij honden met auto-immune aandoeningen is het vaak verstandiger om niet alles door elkaar te gebruiken, met name om juist die lever te ontlasten.
Ik heb zelf ook de parasietcompositum en bouw de eerste paar dagen op met 1 schep en daarna de hoeveelheid die ze mogen hebben. Ze hebben er nooit slappe ontlasting op.
Door Jacqueline1968
#1578457
Michelle Sliedrecht (da in den hoek) vond beiden belangrijk, en met de ontgifting moesten we zeker door gaan.
De gal schijnt opzich wel normaal te werken, de rare kleuren kunnen ook van een verstoorde darmflora zijn (heeft ze mij verteld)

we hebben nu 1,5dag niet gebruikt en de ontlasting was weer meer in hetzelfde ritme, nog niet optimaal, maar dat is het zelden.
Hoewel we voor wat we nu zien, vorig jaar echt getekend zouden hebben, dat blijkt ook uit het feit dat hij met relatief weinig voeding op gewicht blijft.
Is de giarda erg actief of de darmen erg stuk (hetzelfde zo'n beetje) valt hij snel af.
Vanavond ben ik met een klein schepje begonnen, morgen ook 1x en dan langzaam naar 2x en dan volgende week woensdag even overleggen met Michelle.

Ik geloof niet dat Gorby een auto-immuun ziekte heeft (gelukkig) hij is/werd geteisterd door wormen, ondervoeding, giarda, zeer slechte voeding, te weinig drinken, weinig beweging etc etc. Maar in de grond vonden ze het in Den Hoek (maar ook onze eigen da, die echt een geweldig mens en arts is) Gorby een sterke en in de basis heel gezonde hond en moesten we vertrouwen dat hij ook dit laatste nog achter zich gaat laten  ;).

Maar voorzichtig zijn we zeker hoor, Michelle had al min of meer gewaarschuwd en was ook niet verbaasd dat ik belde, ze was er juist blij om  :-[ (en ik me maar druk maken dat ze boos of geirriteerd zou zijn).
Maar als er nog rommel van wormen/giardia zit, moet het er toch uit zei ze, en dat geloof ik ook wel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door