Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door simba2009
#1576079
hallo allemaal.ik ben sinds vorige week begonnen met kvv van smuldier omdat ik van de brokken afwil,de labrador pup van ons is 6mnd en weegt 21 kilo.hij krijgt op dit moment 3 maaltijden van smuldier.ik wil dus ook gaan barfen maar moet me nog heel goed inlezen.maar omdat hij het niet goed doet op de brok en veeeel poepte ben ik over gestapt van brok naar smuldier en nu wil ik een doorstart maken.nu hij dus die smuldier krijgt vraag ik me eigen af of ik hem niet te kort doe aan de evt vleesbot ivm de calcium.smuldier is dan wel compleet volgens hun maar is dit echt goed,voor even tijdelijk of moet ik ervan af vandaag wat bij geven graag jullie bevindingen.
hieronder zal ik even de ingredienten opschrijven die die binnen krijgt

Deze complete maaltijd bestaat uit een basis van verse runderpens, vlees, lever, hart, schapenvet, groenten, ontsloten tarwe, zonnebloemolie, vitamines en mineralen.
Door Nadia
#1576199
Smuldier is op zich wel een complete voeding. je doet er echter helemaaal niet slecht aan om wat daarnaast te variëren. Je zou vleesbotten kunnen toevoegen van konijn, eend, parelhoen etc.

heb je de penscompleet of de vleescompleet. Afgaande van je post zou ik zeggen de penscompleet daar je pens als eerste noemt in de ingrediënten lijst. Dit zou dan de blauwe verpakking moeten zijn!
Ik ben zelf van mening dat je dan beter de vleescompleet kunt nemen. Anders krijg je hond te veel pens binnen.

De genoemde vleesbotten zijn een mooie aanvulling omdat deze niet in de smuldier zitten. Als je elke dag een karkasje wilt toevoegen hoef je niet zo zeer rekening te houden met de percentages!

Maar overstappen op barf is uiteraard helemaaaal geweldig! Succes ermee!

Oh ja, welkom hier!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1576366
Allereerst welkom hier  :)

Smuldier is zeker 100x beter dan brokken. Alleen heb jij een opgroeiende hond en die fase in het leven is zo belangrijk.
Wat jezelf ookal zegt, in smudier zit een calciumpreparaat, en dat vindt ik voor een jonge hond niet optimaal.
Lees onderstaande link maar eens, dat wordt wat uitgebreider uitgelegd:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,48632.0.html

Voor je jonge hond zou ik dus een kvv kiezen met een natuurlijke calciumbron.
Meerdere merken hebben dat, aan jou de keus welke je graag wil en welke goed bij je hond past.
O.a. carnibest, naturis, haaksbarf, all animal en nog meer hebben een natuurlijke calciumbron.
En daarnaast wat af te wisselen met wat barf-producten als je wil.

Of je kunt kiezen voledig te gaan barfen, ook niet moeilijk, maar dan is het wel handig je hier even in te lezen en een menu te maken.
En dan kun je beginnen.

Succes met je keuze! en vragen staat altijd vrij.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1576465
Smuldier is opgeleukt met een premix, dus dan kun je in principe geen tekorten krijgen. Je mist dan, zolang je alleen dit voer geeft de natuurijke calcium, maar dat is alleen echt een probleem als er in je kvv ook geen calcium zit. De voorkeur gaat altijd uit naar een natuurlijke calciumbron, maar en/en zet, afgezien van het knaagplezier weinig zoden aan de dijk.
Als je hond dit goed verteerd kun je makkelijk na een weekje eens beginnen met wat kipnekken erbij te geven. Of je gebruikt (om te beginnen) eens de enkelvoudige kipversie van Smuldier (dat zijn gemalen karkassen) en knutselt daar een maaltijdje van met at spiervlees erbij, schepje groente, eitje enz.
Door simba2009
#1579318
[quote="Angelique"]
Smuldier is opgeleukt met een premix, dus dan kun je in principe geen tekorten krijgen. Je mist dan, zolang je alleen dit voer geeft de natuurijke calcium, maar dat is alleen echt een probleem als er in je kvv ook geen calcium zit. De voorkeur gaat altijd uit naar een natuurlijke calciumbron, maar en/en zet, afgezien van het knaagplezier weinig zoden aan de dijk.
Als je hond dit goed verteerd kun je makkelijk na een weekje eens beginnen met wat kipnekken erbij te geven. Of je gebruikt (om te beginnen) eens de enkelvoudige kipversie van Smuldier (dat zijn gemalen karkassen) en knutselt daar een maaltijdje van met at spiervlees erbij, schepje groente, eitje enz.
[/quote]

dank jullie wel voor de reactie's maar zoals jullie zeggen zit er in smuldier geen natuurlijke calciumbron hoe zit dat dan als honden op een brok zitten??ik bedoel,ik ga niet terug hoor ben gewoon benieuwd hoe dat dan zit.
ik heb gisteren bij A.H vleescompleet(smuldier)gehaald maar onze simba eet daar dus 1200gr.van.is dat niet teveel hij weegt 21 kilo en is 6mnd.
als ik hem minder geef is ie net een stofzuiger met uitlaten,en hij vergeet dan te plassen en te poepen.
of zeggen jullie'het geeft niet afbouwen'kan altijd,moet er wel bij zeggen dat hij ziet er mager uit eng gewoon.hoop weer op reactie's
Laatst gewijzigd door simba2009 op vr 09 apr 2010, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#1579693
Voeren doe je op het oog; ziet hij er mager uit, voer je meer(dat zou ik dus doen omdat je zegt dat hij er eng mager uitziet....) en andersom. Wat er op de verpakking staat, is een richtlijn....
1200 gram is 5% van z'n huidige lichaamsgewicht en hij is nog in de groei met z'n 6 mnd. Ik zou dus eens even kijken hoe hij het doet op een grotere hoeveelheid. Liz voer ik op 't moment 8% van haar huidige lichaamsgewicht....

En in brok zit (volgens mij) ook geen natuurlijke calciumbron.
Door M@rina
#1580315
Ik voer ook Kvv en wissel carnibest in verschillende smaken af met de penscomplet van smuldier.
Wat ik soms ook doe is beide mixen; een deel eend van caribest met een deel penscompleet, omdat ik inderdaad gelezen had dat de penscompleet te veel pens bevat as je dit alleen voert.
Verder krijgen ze hier zo nu en dan een kippen- of eendenekje of een kippenpootje. Af en toe een eitje, beetje yoghurt wat groenterestjes van wat we zelf eten, een sardientje of blikje tonijn op water. Dit laatste doe ik meer voor het plezier wat mijn honden beleven aan het eten van al die verschillende dingen.

Ik heb ook een pup van bijna 6 maanden, een veel kleiner hondje maar die zit op ongeveer 6 % van zijn lichaamsgewicht. Hij weegt bijna 9 kg en krijgt 520 gram per dagverdeelt over 2 maaltijden meestal eet hij het op soms niet, hij heeft nogal last van losse kiesjes  ;)
Carnibest houdt als richtlijn aan zo'n 40 tot 60 gram per kg lichaamsgewicht, maar zoals mijn voorganger al zegt voeren doe je op zicht en gevoel... als je de ribben kunt voelen zonder druk dan zijn ze aan de magere kant als je hard moet drukken om de ribben te voelen dan zijn ze aan de zware kant.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door