Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#1575620
Dat ziet er nu als volgt uit.

Maandag      600 gr kvv
Dinsdag        600 gr konijnkarkas ( of eendennek/kippennek )
Woensdag    600 gr pens
Donderdag  450 gr spiervlees ( geit/paard/rund ) 150 gr orgaan
Vrijdag          600 gr kvv
Zaterdag      600 gr vis
Zondag        600 gr spiervlees

groenten komen door de week met de tafelrestjes wel goed, eitje en yogurt krijgt ie gewoon als extra erbij...

( hij weegt nu zo'n 10/11 kg...en is 12 weken )
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1575662
Ik vind het erg veel pens. Zeker gezien het feit dat er in kvv al meer dan voldoende zit. Zou liever op die dag ander orgaan (bij voorkeur lever en hart) geven.
Ook is het percentage bot erg laag. Het is een beetje moeilijk omdat je natuurlijk ook kvv geeft om echt een goed menu samen te stellen. Mag ik vragen waarom je niet volledig zelf samenstelt?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1575797
Ik weet niet welke kvv je geeft? Maar hoe dan ook, doorgaans zit er al veel orgaan in kvv. Dus ik zou ook minder orgaan geven. En dat dan vervangen door vleesbot.
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#1575853
@ Rovanne, ik geef niet volledig rauw omdat ik erg bang ben dat ik Boris iets tekort doe/geef. En ik ga er met kvv van uit dat ik daarmee het eventuele tekort aanvul...

@ Kaio...ik geef vooral verschillende soorten van Lupa en naturis...

Dus teveel orgaan...

Maar pens is toch geen orgaan maar compleet...want als pens compleet is zou ik nl 4 dagen compleet voeren, en 3 dagen samengesteld...en dan kom ik nl wel aardig uit lijkt mij
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#1575934
als ik 6% van 11 kg aanhou kom ik op 4620 gr per week en 660 gr per dag

4 dagen hiervan voer ik compleet, in de andere 3 dagen moet ik dus zelf zo samenstellen dat ik ook daarbij op compleet kom

3dagen x 700 gr per dag is 2100 gr
50% vleesbot = 1050/3=  350 gr per dag
15% orgaan = 315 gr/3=105 gr per dag
35% spiervlees= 735gr/3= 250 gr per dag

als ik dan als volgt voer kom ik heel aardig in de buurt toch?

maandag      700 gr kvv
dinsdag        700 gr vleesbot
woensdag    700 gr pens
Donderdag    350 gr vleesbot, 315 gr orgaan
Vrijdag          700 gr kvv
Zaterdag      700 gr Vis
Zondag        700 gr spiervlees

op termijn wil ik ws de kvv wel vervangen door barf, maar nu gewoon nog even niet.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1575983
[quote="Fayah"]
@ Rovanne, ik geef niet volledig rauw omdat ik erg bang ben dat ik Boris iets tekort doe/geef. En ik ga er met kvv van uit dat ik daarmee het eventuele tekort aanvul...

@ Kaio...ik geef vooral verschillende soorten van Lupa en naturis...

Dus teveel orgaan...

Maar pens is toch geen orgaan maar compleet...want als pens compleet is zou ik nl 4 dagen compleet voeren, en 3 dagen samengesteld...en dan kom ik nl wel aardig uit lijkt mij
[/quote]

Nou het is zeker niet compleet (er zit immers geen bot in) maar ik vind het orgaan.
Ik zou, als ik jou was, die pens gewoon overslaan en op de dag dat je ook orgaan geeft, lever en hart geven. Geef i.p.v. die maaltijd pens spiervlees. Dan ziet het er al een stuk beter uit. Immers, kvv is al compleet dus je hoeft niets uit te rekenen wat dat betreft. Vis erbij is altijd goed natuurlijk.
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op do 08 apr 2010, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1576202
Een kvv is heel algemeen, je doet je hond niks te kort als je helemaal zelf samenstelt. Elke hond heeft andere behoeftes (meer/minder bot etc). Daarnaast weet je niet exact wat je voert.. Het blijft gissen, dus weet je ook helemaal niet of je pup wel echt alles binnen krijgt.
KVV is prima hoor, maar ik weet zeker dat jij het zelf helemaal kunt samenstellen! Ik wil je anders ook wel helpen.
Anders krijg je dus dit.. je weet niet exact wat in de kvv zit, dus weet je ook niet exact wat je eigenlijk zou moeten toevoegen.
Gebruikersavatar
Door Else
#1576288
Je voert op 1 dag alleen vleesbot (dinsdag), je hebt dan kans dat je hond aan de brokkelpoep gaat en er moeilijk vanaf kan komen maar misschien heeft jouw hond daar geen last van!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1576375
Voordeel van rauw voeren is dat je best veel marge hebt en dat je hond toch een goede hoeveel vitamine/mineralen binnen krijgt.
Als je kvv voert is dat prima, maar wat Nadia al zegt, je weet nooit precies wat er aan percentages inzit, dus enige wat je kan doen is het onder compleet rekenen.
Je voert 2 dagen kvv, dan heb je nog 5 dagen om te vullen.
Vis is iets van hele vis? Zoja dan is dat ook compleet, nog 4 dagen te gaan.

Pens vindt ik niet een complete maaltijd, vergelijk de voedingswaarde in pens maar eens met voedingswaarde van spiervlees, vleesbot en andere organen, dan zul je zien dat het niet compleet is. Een prooidier kun je onder compleet scharen, maar pens niet.
Wat je bv wel kan doen, is eens in de 2 weken een hele dag pens geven, dat klopt dan wel weer aardig qua percentages, geloof dat je dan uitkomt op 8-9% pens en dat prima.

Die 4 dagen kun je dus gewoon met barfpercentages invullen. Miss is het wel even opletten of Boris tegen een hele dag alleen vleesbot kan.
Groente zou je er ook nog bij kunnen geven, ik vindt dat voor een jonge opgroeiende hond wel belangrijk, maar de meningen verschillen zoals je weet  ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1576376
[quote="Else!"]
Je voert op 1 dag alleen vleesbot (dinsdag), je hebt dan kans dat je hond aan de brokkelpoep gaat en er moeilijk vanaf kan komen maar misschien heeft jouw hond daar geen last van!
[/quote]


Ik voer 3,5 dag mijn honden alleen vleesbot. Kan prima, zeker als je de andere dagen alleen spier- of orgaanvlees voert.
Door Nadia
#1577758
Phoe, dat moet ik met Kain niet doen hoor alleen vleesbot. Ik zie bij hem al verschil in ontlasting als ik te lang tussen bot en vlees in heb laten zitten.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1577838
Hier om de dag vlees/bot en de andere dag spiervlees of pens of vis en gaat perfect zo,nergens last van.

Ik geef maar een keer per dag eten en maar een soort per dag :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1578032
Denk dat het ook verschilt per hond of je hele vleesbot maaltijd kan geven.
Hier hebben 2 nergens last van en bij de andere 3 moet ik er wel opletten.
Door wenche
#1586592
[quote="Fayah"]
Vooralsnog heeft Boris geen last van een hele dag vleesbot...dus ga voorlopig maar zo door...
[/quote]

Ik had voor Pip al vanaf dag 1 hetzelfde menu als DeeJay (maar dan natuurlijk aangepaste hoeveelheden) en dat ging/gaat erg goed... Geen problemen mee gehad..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door