Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door WissKey
#1572891
Ik ben mijn lijstje met geschikte groenten eens onder de loep aan het nemen en me meer aan het oriënteren op de supplementen. Ik vind het lastig om variatie aan te brengen in de onder de grond groeiende groenten. De boven de grond groeiende zijn er naar mijn idee zoveel meer. Hoe stellen jullie de mixen samen?
Om voldoende omega 3 en 6 vetzuren binnen te krijgen, wordt soms visolie gegeven m.n. als er geen vis gevoerd wordt. Weten jullie waarom er dan niet gekozen wordt voor lijn- of koolzaadolie of walnotenolie? En heeft de olie dezelfde werking als wanneer je lijnzaad, koolzaad of walnoten in gemalen vorm zou geven? Klopt het dat zaden en pitten in ongemalen vorm alleen dienen als vezelbron en dat in gemalen vorm ook de vitaminen er uit benut kunnen worden.
Laatste vraag: wat geven jullie aan supplementen, waarom en hoeveel?

Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1572946
misschien ben ik wel geen goede hondebaas, want ik kijk eerlijk gezegd nooit zo naar de groente of ze boven of onder de grond groeien :-[. Ik probeer wel zoveel mogelijk te varieren maar kijk ook naar mijn eigen portemonnee. Meestal koop ik de groente in de aanbieding of wat sterk is afgeprijst.
De poedels eten hier slecht vis dus die krijgen hier 2 a 3 keer per week een visoliecapsule. de cattles eten gewoon vis 1 keer per week. Kay kan de zal niet meer verdragen (te vet??) dus zij krijgt 1 keer in de 2 weken makreel of haring en gaat de andere week met de visoliecapsules van de poedels mee. Koolzaadolie e.d heb ik geen ervaring mee. Heel af en toe doe ik wat gemalen notenmix door de groentemix.
Kay en Vienna krijgen als supplementen groenlipmossel en glucobest. Kay sinds 1 maand Cortarex en Vienna multivitamine
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1572992
Hoi Sandra, welkom hier!

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,795.0.html
Miss heb je hier wat aan.
Als ik zelf groentemix maak, let ik wel altijd op dat iets van boven en onder de grond heb en niet teveel koolsoorten.
Maar ook let ik erop wat er in de aanbieding is, het komt ook allemaal niet zo nauw met variëren van groentes.
Doe er meestal wel wortels en alfalfa door en af en toe eens wat noten, en de rest is geheel naar eigen fantasie.

lijnzaadolie, koolzaadolie of walnotenolie bevat inactieve omega 3 geloof ik.
Wij mensen kunnen dat prima omzetten naar de omega 3 die je wil hebben, honden niet.
Volgens mij stondt dat ergens in de bieb, zal even zoeken.
Gevonden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,53599.0.html

Supplementen geef ik hier alleen aan de honden die minder gezond zijn.
Mijn oude hond van 10, die beetje atrose heeft krijgt Corta RX en glucobest.
En mijn middelste hond die HD, ED en het in de rug heeft krijgt Corta RX, spiersupport en puur Spondy.
De andere honden krijgen geen supplementen, wel voeg ik soms wat zeewier toe en soms wat chlorella, maar geen olie ofzo, ze krijgen 1x per vette vismaaltijd.

Over de noten, als je ze niet maalt, zijn ze grotendeels alleen nuttig als vezelbron. Gemalen kan je hond wel de vitamine's opnemen.
Door WissKey
#1573084
Dank voor de reacties.
Als ik het goed begrijp uit het stuk van Lizzy, halen de honden voldoende Omega 6 vetzuren uit het vlees dat ze krijgen. Omega 3 vetzuren zitten in bladgroenten. Kan ik daaruit de conclusie trekken dat als ze voldoende groenten krijgen, het niet nodig is om olie toe te voegen? Zo ja, hoeveel bladgroenten zouden ze dan moeten krijgen?

Verder kom ik in het lijstje met groenten een opmerking tegen dat sla goed gegeven zou kunnen worden maar dat ijsbergsla geen voedingswaarde heeft. Op internet kom ik echter het volgende tegen:

Voedingswaarde per 100 gram:
Energetische waarde 8 kcal
Vitamine C 3 mg
IJzer 1 mg
Vezel 2,8 gram

Ik kan echter weinig vinden over de voedingswaarden van andere slasoorten en kan het dus niet echt vergelijken. Zijn de genoemde voedingswaarden laag ten opzichte van andere slasoorten of zijn de waarden uit ijsbergsla slecht op te nemen voor honden waardoor er wordt aangegeven dat er geen voedingswaarde is?

Geef je gedroogde of verse chlorella en waar koop je het? Klopt het dat de gedroogde variant meer voedingswaarde heeft als verse?
En als laatste: vanwaar de vermelding specifiek bij spinazie dat je er niet teveel van mag geven?
Laatst gewijzigd door WissKey op zo 04 apr 2010, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Greece
#1573153
Hoi Wisskey,

Ik denk dat je je het te moeilijk maakt met de groenten m.b.t allerlei voedingswaarden.
Het beste is om een goede afwisseling te maken net zoals je dat voor jezelf doet.(ga ik er vanuit dat je ook groenten eet  ;))
Als je ook  vis voert ( en dan het liefst de vettere soorten zoals zalm, makreel, sardientjes) krijgt jouw hond de juiste Omega 3 vetzuren binnen. En als je dan ook nog bladgroenten geeft...dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Extra olie toe voegen is n.m.m. dan niet nodig.

Chlorella kan je niet vers kopen. Het is een algje en is te verkrijgen als poeder en in pilvorm.
Je kan het b.v. bij De Tuinen kopen.

V.w.b. spinazie; daar heb ik geen antwoord op, heb het zelfde gelezen.
Ik geef p.w. ca. 50gr hiervan. Maar of dat teveel is???
Door Deesje
#1573155
spinazie beinvloedt de calciumopname, maar ik moet eerlijk toegeven dat het precieze principe ergens in mijn grijze massa 'verdwenen' is..

chlorella kun je ook kopen bij www.chlorella-alg.com het is niet zo duur als bij de tuinen en andere reformzaken en ik vind de service super.. gedroogd is de concentratie veel hoger (vocht eruit) dus is inderdaad de voedingswaarde groter.. maar ik geloof ook niet dat je ze vers kunt krijgen..
Door WissKey
#1573683
Ik heb met één van mijn honden enorm veel moeite om hem op gewicht te krijgen en te houden. Ik heb begrepen dat L-Carnitine zorgt voor een verbeterde vetstofwisseling, dat opgeslagen vetten gemakkelijker naar het gedeelte van de cel getransporteerd kunnen worden waar ze vervolgens verbrandt worden en dat L-carnitine meer energie oplevert omdat het vet aanspreekt als energiebron. Natuurlijk zit het al in rood vlees, maar zou het nog aangevuld kunnen worden met een supplement? Om zijn gewicht beheersbaar te houden krijgt hij verder alleen maar magere vleessoorten, geen botten maar eierschil als calciumbron, groenten als maagvulling en veel beweging. E.e.a. uiteraard afgestemd met een holistisch dierenarts, maar dat van die L-carnitine schiet me zo even te binnen.
Deesje schreef: chlorella kun je ook kopen bij http://www.chlorella-alg.com het is niet zo duur als bij de tuinen en andere reformzaken en ik vind de service super..
Gebruik je het Koreaanse poeder?
Laatst gewijzigd door WissKey op zo 04 apr 2010, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door WissKey
#1576958
WissKey schreef: Ik heb met één van mijn honden enorm veel moeite om hem op gewicht te krijgen en te houden. Ik heb begrepen dat L-Carnitine zorgt voor een verbeterde vetstofwisseling, dat opgeslagen vetten gemakkelijker naar het gedeelte van de cel getransporteerd kunnen worden waar ze vervolgens verbrandt worden en dat L-carnitine meer energie oplevert omdat het vet aanspreekt als energiebron. Natuurlijk zit het al in rood vlees, maar zou het nog aangevuld kunnen worden met een supplement? Om zijn gewicht beheersbaar te houden krijgt hij verder alleen maar magere vleessoorten, geen botten maar eierschil als calciumbron, groenten als maagvulling en veel beweging. E.e.a. uiteraard afgestemd met een holistisch dierenarts, maar dat van die L-carnitine schiet me zo even te binnen.

Gebruik je het Koreaanse poeder?

Niemand?
Door Lizzy
#1576983
De natuurlijke bronnen voor L carnitine zijn: rundvlees, lamsvlees, schapenvlees. Ik neem aan dat jouw hond deze drie vleessoorten al krijgt? Ik denk eerlijk gezegd dat supplementeren dan geen zin heeft. Is je hond echt te dik?
Door WissKey
#1577107
Dank voor je reactie. De vleessoorten had ik in een andere reactie van jou ook gezien. Zijn gewicht schommelt rond 7,8 kilo terwijl hij idealiter gezien maximaal 6,5 zou moeten wegen. Procentueel gezien dus echt veel te veel. We lopen op een redelijk niveau behendigheid en ook qua andere bewegingsvormen vraag ik fysiek best wat van hem. Vandaar dat ik echt wat aan dat gewicht wil doen en daar alles voor uit de kast wil halen.

Wat groenten betreft kwam ik in een ander topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg343167 een reactie van jou tegen waarin je een rijtje groenten op somt die niet veel koolhydraten bevatten. Zoekend op internet kom ik o.a. bij Atkins uit die aangeeft dat bietjes, worteltjes, pastinaak, peultjes, zoete aardappelen, gewone aardappelen en yams koolhydraatrijk zijn. In jouw rijtje komen bietjes, worteltjes en peultjes wel voor. Heeft dat te maken met dat een hondenstelsel daar anders mee om gaat als mensen of betreft het een verschil van inzicht?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door