Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Emmanuelle
#1572092
Gisteren hebben we onze hondjes voor het eerst een rauw bot: een eendennek, gegeven.
Gizmo, Toby en Elias deden het heel goed, rustig en kauwden heel goed.
Alleen Falco  ::)  Van zo gauw hij het had begon hij het al vanachter in zijn keel te steken om door te slikken.
Het heeft nog geen minuut geduurd of het was weg.  Ja ik kon niets doen, want kom ik te dichtbij dan zal hij het helemaal doorslikken.
Dus kon ik niet anders als op een afstand toekijken.
De volgende keer zal ik proberen met vast te houden, maar volgens mij wilt hij dan alleen nog erger gaan schrokken.
Maar ik ga het proberen.
Hij heeft er gelukkig geen last van ondervonden. Al had ik wel schrik... hun eerste bot en dan gelijk ik zo'n grote stukken naar binnen...
Ik geloof dat het in 2x naar binnen gegaan is  >:(  Dat is dus waar ik voor vreesde met rauwe botten...
Kan dat eigenlijk kwaad?
Hoe kan ik dat schrokken het beste oplossen denken jullie?
En wat is nog een bot wat ik bv. aan hen kan geven, wat niet te veel kwaad kan als het in grote stukken naar binnen gaat?
Dan kan ik eens iets anders geven als eendennekken.
Door Benjy en Misty
#1572115
Hier schrokken ze ook altijd. Vooral Misty kan er wat van! Naar mijn idee is het het beste om zo groot mogelijk te geven want dan moeten ze wel kauwen. Misschien wanneer de honden afzonderlijk te eten krijgen zonder iemand erbij? En ja, vasthouden is natuurlijk ook een optie, dat doe ik bij Misty met de kalkoennekken.
Door Emmanuelle
#1572139
vanaalst schreef: dan zou ik het platslaan.....
en geen nekken meer geven maar karkassen die slikken ze niet zo naar binnen...
Is zo'n karkas dan  goed om meteen mee te beginnen na zo'n eendennek?
Ik bedoel, ze hebben hier alleen nog maar een eendennek gekregen.
Ik zit er ook een beetje mee dat karkassen zo groot zijn...
En hij zal zo'n karkas ook zo snel mogelijk naar binnen werken hoor, dat kan dan geen kwaad?
Ik weet ook niet hoe ik karkassen onder onze 4 honden moet verdelen.  Zo'n 4 eendennekken zijn net goed als maaltijd voor hen maar karkassen lijken me dan weer heel groot.
Wat voor karkassen raad je dan aan voor zo'n gulzige hond?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1572154
hoe groter het geen is wat je geeft, des te minder kans dat ze het naar achteren laten glijden..
en geloof me zo'n karkas glijdt echt niet naar binnen, daar moeten ze toch eerst effies op knagen..
begin dat met kipkarkassen, die zijn wat kleiner dan de eend, en ook wat zachter....
effies wegen en anders geef je ze de dag erna wat minder...doe ik hier ook wel....
Door Emmanuelle
#1572156
vanaalst schreef: hoe groter het geen is wat je geeft, des te minder kans dat ze het naar achteren laten glijden..
en geloof me zo'n karkas glijdt echt niet naar binnen, daar moeten ze toch eerst effies op knagen..
begin dat met kipkarkassen, die zijn wat kleiner dan de eend, en ook wat zachter....
effies wegen en anders geef je ze de dag erna wat minder...doe ik hier ook wel....
Oké en als ik nu zo'n kippenkarkas 's morgens geef, slaag ik dan best de maaltijd nadien over of geef ik best nog wat spiervlees & groenten bij?
Ze krijgen hier 2x per dag eten.  En dan zou ik bv. 's morgens wat spiervlees en groenten geven en 's avonds het karkas...
Door sandrra
#1572159
Ik zou ze gewoon alles geven die dag en de dag erna wat minder...
Als ik hier Mazoe alleen bot geef op een dag dan poept ze krijt en heeft echt moeite. Zolang ik dingen samen geeft heeft ze hier geen last van.
Door Emmanuelle
#1572160
SandRRa schreef: Ik zou ze gewoon alles geven die dag en de dag erna wat minder...
Als ik hier Mazoe alleen bot geef op een dag dan poept ze krijt en heeft echt moeite. Zolang ik dingen samen geeft heeft ze hier geen last van.
Mag dat dan eigenlijk in 2 maaltijden verdeeld zijn?  bv. 's morgens spiervlees en 's avonds het bot. Of moet dat dan echt in 1 maaltijd omwille van de ontlasting?
Door 202Spots
#1572288
vanaalst schreef: dan zou ik het platslaan.....
en geen nekken meer geven maar karkassen die slikken ze niet zo naar binnen...
Toen ik de nekken plat sloeg...was het nog makkelijker om in 1 x door te slikken.. :-\
Vasthouden vond ik beter, en karkassen is helemaal makkelijker, voor kleine hondjes kan je de karkas ook halveren
of de helft op laten kluiven en dan weg halen voor volgende maaltijd.
Of apart voeren en dan de overgebleven helft aan andere hond geven
Door deja
#1572483
Hoe zwaar zijn je hondjes dan, mij katten eten vaak al een heel karkas als ze niet zo groot zijn anders knip ik ze door en als het dan weer te weinig is doe ik er een kippennekje bij.
Door ~anna~
#1572566
Sommige honden blijven schrokken of gaan schrokken als ze ouder worden.
Apart laten eten dat helpt soms ook, als je vleesbot geeft is het goed om ze lekker in alle rust, dus apart te laten eten.
een goed bevleesd kipkarkas kan je zo geven, ik geef meestal avonds vleesbot zodat het lekker kan verteren.
Je kan ook voor het vleesbot eerst wat pens of spiervlees geven.
Ik geef mijn oudje die op latere leeftijd ging schrokken met een penslap en een eendenek, nu alleen nog kvv en stukjes pens en spiervlees, hij is bijna 13 jaar en zo is het gewoon beter.
Honden die blijven schrokken kan je beter geen vleesbot geven maar zelf voor ze gaan malen of kvv geven.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1572950
is dat je eerste bot wat je geintroduceerd hebt? Niet eerst wat kip proberen (karkas, nekken)
Didge heeft altijd geschrokt, weet niet hoe snel hij het van begin naar einde moet krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door