Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DianaB
#1560
Hallo,
Kreeg via een andere site de tip over het bestaan van barfplaats.nl. Korte uitleg: ik wil graag over op vers voer voor mijn 2 border collies. Zoals wellicht bekend hebben borders toch een redelijke desinteresse in eten. Die van mij althans wel. Ik doe al vrij veel met de oudste (ze zijn 1 jaar en een half jaar oud), zoals de gangbare cursussen, begin met behendigheid, schapen drijven eens per week etc. Heb even op jullie site wat dingen bekeken en ben daar alleen al een hele avond druk mee geweest.
Als ik het allemaal lees, zakt me de moed eigenlijk wel in de schoenen. Zo nauw als een samengestelde voeding luistert! Weet dus totaal niet hoe te beginnen. Bovendien lees ik veel over kippennekken, granen (welke?) groenten, botten, Carnibest, bibi (hier nog nooit van gehoord). Het enige wat ik bij mijn honden merk, is dat wanneer ze pens krijgen (inderdaad pakje uit supermarkt) ze dat heel lekker vinden. Maar alles vers.....weet totaal niet hoe ik daar aan moet komen, hoe kom je dan aan vers vlees?, ook al gelezen over konijnen etc., hoe kom je daar dan aan? Ik zie dus door de bomen het bos niet meer.....
Daarbij komt: het lijkt me dus, als je alles vers koopt, ontzettend veel werk hebt en de koelkast dus vol staat met eten voor de honden.......
Voor de volledigheid: ik werk parttime, heb 3 opgroeiende kids (16, 15 en 8 jaar oud) die uiteraard ook de nodige aandacht (en uiteraard eten........) behoeven. Daarnaast dus de honden (die op sommige dagen nog meer aandacht krijgen dan de kids).
Dus:.......Graag advies en een oppepper!
Door Lizzy
#1561
Hoi Diana! Kalm maar! Het komt allemaal goed ;D!

Je kunt namelijk voor twee dingen kiezen:

a)Een voeding zelf samenstellen (en dat is helemaal niet zo moeilijk hoor, als je de basis regels maar volgt en vandaar dat je je wel in dit zelf samenstellen moet verdiepen).

b)Een kant en klare rauwe versvleesvoeding kopen. Deze is compleet (zit dus alles in), deze is rauw en vers (wordt bewaard in de vriezer - je hebt dus wel een vriezer nodig, maar die heb je met zelf samenstellen ook nodig).

Een versvlees voeding is ongeveer net zo makkelijk als brokken! Alle vitamines en mineralen zitten er in en de honden vinden het heerlijk! Het is ook nog eens vele, vele malen gezonder dan brokken (niet te vergelijken met brokken). Als je voor de versvleesvoeding zou kiezen, dan zijn er diverse merken waar je uit kunt kiezen. Er zijn uitmuntende merken en er zijn merken die zeer goed zijn en er zijn merken die we iets minder vinden. Nogmaals, versvlees is NET zo makkelijk (OK, bijna net zo makkelijk) als brokken. Je ontdooit het en je doet het in de etensbak en klaar is Kees!

Ik denk dat jij vooral in de war bent geraakt door de mensen die versvlees geven en daarnaast nog 1 of twee dagen (of meer) per week erbij barfen (oftewel "zelf samenstellen"). Dit is helemaal niet noodzakelijk, maar veel mensen vinden dat gewoon leuk!

OK, hier volgen wat versvleesvoeding merken die je kunt geven. De meeste zijn niet te koop in supermarkt of dierenspeciaalzaak. Sommige merken werken namelijk met verkooppunten. De verkooppunten kun je vinden op de websites die ik er bij geef, OK? Ik zal ook gelijk proberen (waar mogelijk) mijn mening over de merken geven:

AHV (http://www.ahv-breda.nl): Geen ervaring mee. Ik hoor vaak dat het een middenklasser is en dat er veel te veel graan in zit. Volgens mij in sommige dierenspeciaalzaken te krijgen en wordt aan huis afgeleverd (heb ik begrepen).

Bibi (http://www.bibidiervoeding.nl): Vroeger wist ik meer over de samenstelling dan vandaag de dag. Het schijnt nog steeds een voortreffelijke rauwe voeding te zijn. Bevat gemalen botten voor de calcium (zeer positief). Wordt verkocht in 1 dierenwinkel in Hoogvliet en via verkooppunten.

Carnibest (http://www.carnibest.nl): Een zeer voortreffelijke rauw/versvleesvoeding. Eerlijke en gedegen informatie op de website te lezen en zeer goede voorlichting van de eigenaresse van dit bedrijf. Bevat gemalen botten voor de calcium (zeer postief). Wordt via verkooppunten verkocht en bij het bedrijf in Ermelo.

Duck (wwwducknatuurvoeding.com): Wordt verkocht in diverse dierenspeciaalzaken. Bevat net als AHV vrij veel graan. Bevat wel gemalen botten (positief). Geen ervaring met dit merk.

Energique (http://www.energique.nl): wordt verkocht bij diverse dierenspeciaalzaken en wordt in sommige plaatsen aan huis afgeleverd. Goed merk. Volgens mijn gegevens is de eiwitfractie aan de hoge kant.

Frostifit (ik weet de URL niet): Geen idee waar en hoe dit verkocht wordt. Volgens mij is dit geen complete voeding maar bijvoeding. Misschien weet iemand anders daar meer over.

Kivo (http://www.kivo-petfood.nl). Geen ervaring met dit merk.

Rodi (http://www.rodi-petfood.nl). Te koop in supermarkt. Er bestaan complete en niet-complete versies van dit merk. Het is niet mijn favoriete voeding. Het bevat vooral veel pens en weinig (duur) spiervlees). Graan gehalte is hoog.

Runner: in de winkel laten. Drie keer niks. De pens schijnt wel aardig goed te zijn, maar de complete voeding is niet over nagedacht.

Smuldier: In de winkel laten. Drie keer niks. De producent van dit bedrijf heeft weinig kennis van zaken.

Nou, ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt! Als je zelf de voeding wilt gaan samenstellen, da's ook geen probleem hoor! Kunnen we je ook mee helpen!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 jul 2003, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eidos
#1562
Hallo,
Kreeg via een andere site de tip over het bestaan van barfplaats.nl. Korte uitleg: ik wil graag over op vers voer voor mijn 2 border collies. Zoals wellicht bekend hebben borders toch een redelijke desinteresse in eten. Die van mij althans wel. Ik doe al vrij veel met de oudste (ze zijn 1 jaar en een half jaar oud), zoals de gangbare cursussen, begin met behendigheid, schapen drijven eens per week etc. Heb even op jullie site wat dingen bekeken en ben daar alleen al een hele avond druk mee geweest.
Als ik het allemaal lees, zakt me de moed eigenlijk wel in de schoenen. Zo nauw als een samengestelde voeding luistert! Weet dus totaal niet hoe te beginnen. Bovendien lees ik veel over kippennekken, granen (welke?) groenten, botten, Carnibest, bibi (hier nog nooit van gehoord). Het enige wat ik bij mijn honden merk, is dat wanneer ze pens krijgen (inderdaad pakje uit supermarkt) ze dat heel lekker vinden. Maar alles vers.....weet totaal niet hoe ik daar aan moet komen, hoe kom je dan aan vers vlees?, ook al gelezen over konijnen etc., hoe kom je daar dan aan? Ik zie dus door de bomen het bos niet meer.....
Daarbij komt: het lijkt me dus, als je alles vers koopt, ontzettend veel werk hebt en de koelkast dus vol staat met eten voor de honden.......
Voor de volledigheid: ik werk parttime, heb 3 opgroeiende kids (16, 15 en 8 jaar oud) die uiteraard ook de nodige aandacht (en uiteraard eten........) behoeven. Daarnaast dus de honden (die op sommige dagen nog meer aandacht krijgen dan de kids).
Dus:.......Graag advies en een oppepper!
Hai Diana,

Ik snap precies hoe je je voelt, zo liep ik hier ook te surfen de eerste dagen.. ;). Wat belangrijk is om te weten is of je compleet versvoer wil geven of alles zelf wil samenstellen. Zoals ik uit jou verhaal begrijp is het laatste nog niks voor jou ( ook omdat het erg moeilijk is om elke dag de juiste hoeveelheden en dergelijke te geven voor een goede gezondheid ). Er zijn een aantal merken op de markt die dit voor je doen. Een aantal van deze merken zijn :
Carnibest
Bibi
Rodi
Energique
Duck
AHV
Niet al deze merken zijn in de winkel te koop, en daarvoor kom je dus terecht bij verkoopadressen. Kijk dus eens op : http://www.carnibest.nl, http://www.bibidiervoeding.nl.. De andere sites weet ik ook nog niet, maar daar kan een van de anderen je vast wel aan helpen. In deze merken zit dus al alles wat jou hond nodig heeft, al heeft iedereen zijn favoriete merk hier. Kippenekken granen en groenten hoef je dus niet zelf te kopen en klaar te maken als je aan een goede versvoeding begint uit de diepvries, al kan je als je dat leuk vind altijd wel een dagje zelf gaan klooien met prutjes en nekjes enzo enzo..

De rest van de uitleg over vers/ barf enzo enzo laat ik aan de anderen over aangezien hun er VEEL meer vanaf weten. Maar troost je als je hier zo een paar weken komt snap je steeds meer en word je steeds fanatieker ;D. Dat jij nu de keuze maakt om vers te gaan geven aan jou honden is al een hele stap, houdt er wel rekening mee dat veel mensen dit niet zullen snappen ( Ik maak dat nu dagelijks mee ), maar laat je niet ontmoedigen, als je eenmaal ziet hoe je honden genieten van al het lekkers, en ze steeds mooier en gezonder worden, weet je waar je het voor doet ;) :D.

Groetjes van barbara
Door DianaB
#1563
Hoi,
Dat is snel, leuk!
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Het is inderdaad de bedoeling om ook zelf wat in elkaar te gaan frutselen, omdat me dat leuk lijkt en ik denk dat het beter is voor de honden. De versvleesvoeding dan gebruiken voor de keren dat ik minder tijd heb of het niet goed uitkomt......
Misschien wil ik alles wel te snel.... Heb verschillende berichten gelezen, ook over kippennekken, karkassen van konijnen, allerlei groenten waarvan ik het bestaan nauwelijks weet....Hoe kom je daar dan allemaal aan, en bijv. aan lappen pens?
Geef de honden wel eens een Rodi schijf en heb ooit een bot (volgens mij een koeieknie) gekocht bij de slager, die dan gekookt en gegeven) was de oudste (jongste heeft dat nog niet gehad) zeker 1,5 uur druk mee, maar wel lekker). Maar volgens mij moet je botten niet koken? Geef ook wel eens karnemelk, vinden ze heerlijk. Dit is natuurlijk heeeeeeeeeel summier wat ik aan vers gegeven heb, vergeleken bij wat jullie allemaal doen. Wil dus graag over gaan op ook zelf frutselen, weet alleen niet hoe te beginnen en waar te kopen........
Ook een belangrijke reden is eigenlijk het feit dat de jongste (geen ras border) volgens mij gevoelige darmen heeft, meestal wel gevormde ontlasting, soms aan de dunne en altijd 3 of 4 keer per dag een behoorlijke hoeveelheid. Eet meer dan de oudste (wel rashond) en drinkt ook veel meer. De oudste heeft nergens last van, maar volgens mij kan de vacht wel wat beter. Wel heb ik een paar maanden geleden een foto laten maken van de heupen van de oudste, omdat ie pinkte. Alles was goed, alleen was een bepaald bot wat te wit op de foto, dus moest ik over op minder eiwitrijk voer, maar daar zat ik al op! Laat het nog een keer controleren....
Groetjes,
DianaB
Hoi Diana! Kalm maar! Het komt allemaal goed ;D!

Je kunt namelijk voor twee dingen kiezen:

a)Een voeding zelf samenstellen (en dat is helemaal niet zo moeilijk hoor, als je de basis regels maar volgt en vandaar dat je je wel in dit zelf samenstellen moet verdiepen).

b)Een kant en klare rauwe versvleesvoeding kopen. Deze is compleet (zit dus alles in), deze is rauw en vers (wordt bewaard in de vriezer - je hebt dus wel een vriezer nodig, maar die heb je met zelf samenstellen ook nodig).

Een versvlees voeding is ongeveer net zo makkelijk als brokken! Alle vitamines en mineralen zitten er in en de honden vinden het heerlijk! Het is ook nog eens vele, vele malen gezonder dan brokken (niet te vergelijken met brokken). Als je voor de versvleesvoeding zou kiezen, dan zijn er diverse merken waar je uit kunt kiezen. Er zijn uitmuntende merken en er zijn merken die zeer goed zijn en er zijn merken die we iets minder vinden. Nogmaals, versvlees is NET zo makkelijk (OK, bijna net zo makkelijk) als brokken. Je ontdooit het en je doet het in de etensbak en klaar is Kees!

Ik denk dat jij vooral in de war bent geraakt door de mensen die versvlees geven en daarnaast nog 1 of twee dagen (of meer) per week erbij barfen (oftewel "zelf samenstellen"). Dit is helemaal niet noodzakelijk, maar veel mensen vinden dat gewoon leuk!

OK, hier volgen wat versvleesvoeding merken die je kunt geven. De meeste zijn niet te koop in supermarkt of dierenspeciaalzaak. Sommige merken werken namelijk met verkooppunten. De verkooppunten kun je vinden op de websites die ik er bij geef, OK? Ik zal ook gelijk proberen (waar mogelijk) mijn mening over de merken geven:

AHV (http://www.ahv-breda.nl): Geen ervaring mee. Ik hoor vaak dat het een middenklasser is en dat er veel te veel graan in zit. Volgens mij in sommige dierenspeciaalzaken te krijgen en wordt aan huis afgeleverd (heb ik begrepen).

Bibi (http://www.bibidiervoeding.nl): Vroeger wist ik meer over de samenstelling dan vandaag de dag. Het schijnt nog steeds een voortreffelijke rauwe voeding te zijn. Bevat gemalen botten voor de calcium (zeer positief). Wordt verkocht in 1 dierenwinkel in Hoogvliet en via verkooppunten.

Carnibest (http://www.carnibest.nl): Een zeer voortreffelijke rauw/versvleesvoeding. Eerlijke en gedegen informatie op de website te lezen en zeer goede voorlichting van de eigenaresse van dit bedrijf. Bevat gemalen botten voor de calcium (zeer postief). Wordt via verkooppunten verkocht en bij het bedrijf in Ermelo.

Duck (wwwducknatuurvoeding.com): Wordt verkocht in diverse dierenspeciaalzaken. Bevat net als AHV vrij veel graan. Bevat wel gemalen botten (positief). Geen ervaring met dit merk.

Energique (http://www.energique.nl): wordt verkocht bij diverse dierenspeciaalzaken en wordt in sommige plaatsen aan huis afgeleverd. Goed merk. Volgens mijn gegevens is de eiwitfractie aan de hoge kant.

Frostifit (ik weet de URL niet): Geen idee waar en hoe dit verkocht wordt. Volgens mij is dit geen complete voeding maar bijvoeding. Misschien weet iemand anders daar meer over.

Kivo (http://www.kivo-petfood.nl). Geen ervaring met dit merk.

Rodi (http://www.rodi-petfood.nl). Te koop in supermarkt. Er bestaan complete en niet-complete versies van dit merk. Het is niet mijn favoriete voeding. Het bevat vooral veel pens en weinig (duur) spiervlees). Graan gehalte is hoog.

Runner: in de winkel laten. Drie keer niks. De pens schijnt wel aardig goed te zijn, maar de complete voeding is niet over nagedacht.

Smuldier: In de winkel laten. Drie keer niks. De producent van dit bedrijf heeft weinig kennis van zaken.

Nou, ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt! Als je zelf de voeding wilt gaan samenstellen, da's ook geen probleem hoor! Kunnen we je ook mee helpen!

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door chooky
#1564
Ik weet nniet waar je wooont, maar ik zelf haal kippevleugels op de markt (4 kg voor 5 euro of zo) kippenekken en kippekarkassen bij de groene slager in het dorp (daar haal ik ook mijn orgaan vlees, is een mix van lever hart en nier, kan het ook apart krijgen. Hij heeft ook kopvlees, lamshartjes etc), soms bij Corine Bunschoten (van de carnibest) in Ermelo als ik toch carnibest ga halen voor de poesjes, of eventueel bij de poelier (1 euro per kilo dacht ik).
Lams- en kalfsvlees haal ik bij de islamitische slager in het dorp. Ik krijg zijn afval (bestorven en wel ) gratis en thuisbezorgd :D. In ruil haal ik ook wel eens duurder vlees. pas nog geiteribben (hij zei nog: doe er wat knoflook en kruiden bij, in de oven of op de bbq... hmmmmm.. ;D maar chooky vond ze erg lekker) en kalfsstaarten.
Lams- en kalfsribben haal ik vaak ook bij Corine in Ermelo.
het heeft wel even geduurd voordat ik alles een beetje doorhad. je kunt ook een mailtje ssturen naar een goede (zelfslachtende) slager in de buurt. Kijk eens op http://rauwvoer.pagina.nl onderaan staan links met vleesleveranciers. Er is er een die "wie is uw slager?" of zo heet. Daar kan je allerlei criteria invullen (zoals regio, zelfslachten en biologisch) en dan krijg de adressen en emailadressen van de slaagers in je buurt.
Als je toevallig in Zeist of omstreken woont (of iemand anders natuurlijk...) kan ik je wel wat leuke adresjes geven.
groetjes en veel succes op je zoektocht. het levert vast veel leuke coontacten op. heb ik ook gehad.
Ev
Door DianaB
#1565
Ha,
Dankjewel voor de tips. Wel luxe als je het vlees zelfs thuisbezorgd krijgt. Zal even kijken op de rauwvoer pagina. Kippevleugels etc. kan ik hier ook wel op de markt kopen (woon in Enschede), maar wat doe je er dan mee? koken of rauw? zoals je merkt, weet er nog bitter weinig van...pfffff.
Groeten
DianaB
Door Lizzy
#1566
Ha,
Dankjewel voor de tips. Wel luxe als je het vlees zelfs thuisbezorgd krijgt. Zal even kijken op de rauwvoer pagina. Kippevleugels etc. kan ik hier ook wel op de markt kopen (woon in Enschede), maar wat doe je er dan mee? koken of rauw? zoals je merkt, weet er nog bitter weinig van...pfffff.
Groeten
DianaB
Hoi DianaB, mag ik je vragen alsjeblieft niet te hard van stapel te lopen met dingen als kippenvleugels? Kippenvleugels kUnnen namelijk vastlopen in het maag/darm kanaal en zeker bij honden die het niet gewend zijn te eten... Honden moeten eerst leren rauw vlees te verteren, dan leren om botten (ook kippenvleugels) te kauwen en te verteren en, je doet er goed aan eerst te weten wat je precies moet doen en moet geven, voordat je deze kippenvleugels aan je hond geeft (ze worden inderdaad rauw gegeten).

Lees anders even het document "honden en het eten van botten" onder INFORMATIE. Daar staat ook in dat kippenvleugels geen "beginners voedsel" voor de hond is. ALS je zelf samen wilt gaan stellen en botten wilt gaan geven, dan doe je er goed aan om de hond eerst aan rauw/vers vlees te wennen en dan eerst kippennekken te geven. Dat staat ook allemaal in het document.

Deze waarschuwing is niet om je te ontmoedigen hoor, begrijp me goed, maar kippenvleugels kunnen echt listige dingen zijn om te geven. Mijn honden eten al lang vers en rauw vlees en ook rauwe (geschikte) botten, maar zelf ik ben nog voorzichtig met die dingen. Ik heb namelijk 1 hond die er niet goed op bijt en voor hem knip ik nog steeds de botten van de kippenvleugel in met een snoeischaar.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 jul 2003, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#1567
Alles rauw. Bij de informatie op barfplaats staat ook hoe je het beste kan beginnen met het bottengedeelte. Als de hond namelijk altijd al brokken heeft gegeten moet z'n spijsvertering nog even wennen.
Kippenekken zijn het beste om mee te beginnen, maar kippevleugels kunnen ook wel (zijn wij ook mee begonnen). Wat je zou kunnen doen is platslaan of inknippen om de hond in het begin even te helpen.
Een aantal dingen zijn wel belangrijk met botjes:
- rauw!!! want als je ze verhit verandert de structuur waardoor ze gevaarlijk worden (gaan splinteren enzo)
- haal tot zo'n twee uur na het eten even de bak water weg. Het water zou de botjes te vroeg mee kunnen laten stromen de darmen in (ze verteren in het zuur van de maag, de darmen zijn veel minder zuur)
- blijf er altijd bij. je weet het nooit.
- Geef ze niet tegelijk met de brokken. Het verteert op een andere manier en de hond kan er last van krijgen. Als er zo'n 8 uur tussen zit is het geen probleem.
- let even op hoe de hond eet. Is het een schrokker, dan kun je het ene eind vasthouden terwijl hij aan het andere eind eet, dan kun je hem misschien leren rustiger te eten (let op voor je eigen vingers) Ik heb zelf het geluk gehad dat chooky erg zorgvuldig eet. echt hapje voor hapje.
Als me nog meer te binnen schiet schrijf ik dat ook nog wel even op. Succes
Door DianaB
#1568
Oke,
Ik zal eerst op de site nog heel wat gaan lezen/leren. Ik had gedacht dat ik met barfen dus redelijk snel kon beginnen, maar lijkt me toch niet. Je moet inderdaad donders goed weten wat je doet merk ik wel. Staan er ook beschrijvingen van kant-en-klaar barfmenuutjes op de site? Of stel ik het nu te simpel? Dan krijg je ook een idee hoe het allemaal moet.....
Gr.
Diana
Door DianaB
#1569
nog maar eens,
Ik heb de indruk dat het waarschijnlijk nog niet erg veel gebeurd? barfen en vers vlees voeding e.d.? Ik ken aardig wat honden + baasjes om me heen die natuurlijk allemaal zeggen veel te weten over het fenomeen hond, maar ik ken er niet een die vers vlees voeding geeft of barft. Ik woon in het oosten van NL. Weet dus ook niet goed waar alles te koop is (of er hier slachterijen zijn weet ik al helemaal niet). Ik denk dat het "barfen" erg goed is en wil graag proberen, als het bevalt kan ik uiteraard ook anderen stimuleren!
Ik ken nl. ook iemand die een hollandse herder heeft, stapelgek mee is, veel mee doet, maar: de hond (en ook hun vorige hollandse) heeft een allergie. Dierenartsen weten niet welke allergie, gebruikt dus lam en rijst brokken en zit al een jaar aan de Prednison (hond is 2 jaar oud). Dierenarts denkt dat de hond dit ook altijd zal moeten blijven gebruiken. Lijkt me niet goed........
Gr.
Diana
Door Ink
#1570
Pronk's Dog Shop
Rietmolenstraat 100 Enschede
Tel. 053-4316966
Fax 053-4364617
E-mail: [email protected]

http://www.carnibest.nl

Als je eerst een kant-en-klaar versvoer gaat geven is het altijd mogelijk om daarna zelf te gaan samenstellen. Je hebt dan een beetje de tijd om je voor te bereiden.
Door Lizzy
#1571
Hoi DianaB, ik ben zeer geneigd het met Ink eens te zijn... Ik denk dat je wel wat tijd nodig hebt om je te verdiepen en voor te bereiden.

Helaas kun je met barf geen standaard menuutje geven. Barf is namelijk een manier/methode van voeren en het bestaat niet uit menu's.

Voor het dieet van de hond moet je ongeveer per week zorgen dat de hond binnen krijgt:

40% tot 60% rauwe vleesbotten (zie wel onder INFORMATIE de info over botten), afhankelijk van hoeveel rauwe vleesbotten die je geeft: aangevuld met spiervlees, 15% - 20% fruit en groentepuree, 10% - 15% orgaanvlees, 5% - 10% tafelrestjes en/of granen, zuivel, eieren, supplementen, etc. Uiteindelijk moet je dus zo'n 70% - 75% voedingsmiddelen geven van dierlijke afkomst (vlees, botten, orgaanvlees, eieren en dergelijke).

Onder menu's kun je wel vinden wat de parttime en fulltime barfers allemaal aan hun hond geven (de meeste geven het per week op). Dat is misschien leerzaam, hoewel het aan te raden is om vooral goed naar jouw hond te kijken en het eten goed af te stemmen op jouw hond. En, houdt wel in je achterhoofd dat jouw hond eerst moet wennen aan het verteren van rauw vlees en al helemaal aan het verteren/kauwen van vleesbotten.

Groetjes, Lizzy
Door Lupa
#1572
hoi diana,
ik zou beginnen met kant en klaar vers voeding, dan kan je honden ook wennen er aan, tussen door kun je verder je barf uitbreiden,(ook theoretisch) ik ben ook begonnen met 2 dagen per week vlees en de rest brokken :-[,nu geef ik samen gesteld en 2 dagen kant en klaar vers, ik heb er wel 2 jaar over gedaan om de goeie keuze te maken voor mijn honden
Door DianaB
#1573
Hoi Lupa,

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met de goede keuze maken? Is het zo dat de ene hond bepaald vlees, groenten e.d. niet kan verdragen en de andere wel?
Door Lupa
#1574
dat ook, maar ook de hoeveelheid, en hoe wil je barfen, volledig of parttime,of wat voor soort voer je wilt geven, sommige hebben meer granen dan andere.Een van mijn kooikers krijgt bv minder voer dan de andere kooiker, de flatcoated zit op bijna 1 kilo voer per dag, dat komt omdat ze veel traint.
Met deze manier van voeren moetje er in groeien, en veel naar de behoeftes van je hond luisteren of kijken, want iedere hond is anders.
Maar ik kan je wel een ding zeggen ik zag ook door de bomen het bos niet meer maar ben toch heel blij dat ik door gezet heb.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door