Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1570916
Ik geef momenteel alle dagen KVV, maar ik zou graag 2 dagen per week ook zelf gaan samenstellen.
Ik hoorde dat in KVV al voldoende orgaan zit, dat je in die 2 dagen geen extra orgaan hoeft te geven.
De meeste kvv die ik geef daar zit wel 15% orgaan in, dus ik hoop dat het geen kwaad kan dat ik die 2 dagen geen orgaan geef.
Anders mogen jullie het altijd zeggen, dan pas ik mijn menu nog een beetje aan.
Die 2 dagen zou ik dus rauw bot, spiervlees en groenten willen geven.  's morgens spiervlees en groenten en 's avonds een rauw bot.
Ik heb 2 verhoudingen bedacht, rekening gehouden met een eendennek (die ik meestal zal geven) omdat ik wil beginnen met eendennekken.
Falco is heel gulzig dus ik durf nog niet verder te gaan.
Een nek heb ik rekening gehouden met 40% bot en 60% spiervlees.
Welke van volgende verhoudingen is volgens jullie het beste?  Het bot en vlees van de eendennek heb ik even apart genoteerd.
Het zal waarschijnlijk ook afhankelijk zijn per hond, maar ik moet ergens beginnen en ik weet niet of de tweede te veel spiervlees is?
Ik heb het in totaal op 800 gram berekend, omdat ze hier 750-800 gram per dag krijgen leek me dat het gemakkelijkste.

Eendennek bot 200 gram 25%
Eendennek spiervlees 300 gram 37,5%
Spiervlees andere diersoort 200 gram 25%
Groentenmix 100 gram 12,5%

Ofwel:
Eendennek bot 200 gram 25%
Eend spiervlees 300 gram 37,5%
Spiervlees andere diersoort 250 gram 31,25%
Groentenmix 50 gram 6,25%
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 02 apr 2010, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#1570976
uhhh volgens mij ben je nu veels te moeilijk aan het doen  :biggrin2:

Ga er gewoon vanuit dat een bot (en zeker een eendennek) 50% bot& 50% vlees is. Dat noemen wij dus een vleesbot  ;)

De barfrekenhulp percentages zijn:
50% vleesbot
10-15% groentes
15-20% orgaan
15-25% spiervlees

Dat orgaan hoeft al niet dus doe je gewoon lekker makkelijk

50 % vleesbot
35% spiervlees
15%groentes

Vul dat in in de rekentabel en dan heb je zo je hoeveelheden per week  :)

http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=67
#1571093
[quote="bloemetje"]
uhhh volgens mij ben je nu veels te moeilijk aan het doen  :biggrin2:

Ga er gewoon vanuit dat een bot (en zeker een eendennek) 50% bot& 50% vlees is. Dat noemen wij dus een vleesbot  ;)

De barfrekenhulp percentages zijn:
50% vleesbot
10-15% groentes
15-20% orgaan
15-25% spiervlees

Dat orgaan hoeft al niet dus doe je gewoon lekker makkelijk

50 % vleesbot
35% spiervlees
15%groentes

Vul dat in in de rekentabel en dan heb je zo je hoeveelheden per week  :)

http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=67
[/quote]

Dank je wel!  Ja ik wist niet of het te veel spiervlees zou zijn :)  Maar blijkbaar mag dat wel 35% zijn.
Ja het lijkt in de verhoudingen veel te moeilijk, maar voor mij is het gemakkelijker.
Als ik 4 eendennekken neem voor onze 4 honden, dan kom ik op 500 gram eendennekken ongeveer.
Ze krijgen ongeveer 800 gram eten op een dag samen.
Als ik dan 200 of 250 gram vlees bij geef, kan ik een kg vlees gemakkelijk in 4 of 5 porties verdelen.
Vandaar komt ik op zo'n rare procenten, maar om het vlees & bot te verdelen is het stukken gemakkelijker.
Alleen neemt het vleesbot dan bij mij wel iets meer % in.  Zo'n 62%.
Is dat erg?

Groetjes,

Emmanuelle
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 02 apr 2010, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#1571150
[quote="Emmanuelle"]
Dank je wel!  Ja ik wist niet of het te veel spiervlees zou zijn :)  Maar blijkbaar mag dat wel 35% zijn.
Ja het lijkt in de verhoudingen veel te moeilijk, maar voor mij is het gemakkelijker.
Als ik 4 eendennekken neem voor onze 4 honden, dan kom ik op 500 gram eendennekken ongeveer.
Ze krijgen ongeveer 800 gram eten op een dag samen.
Als ik dan 200 of 250 gram vlees bij geef, kan ik een kg vlees gemakkelijk in 4 of 5 porties verdelen.
Vandaar komt ik op zo'n rare procenten, maar om het vlees & bot te verdelen is het stukken gemakkelijker.
Alleen neemt het vleesbot dan bij mij wel iets meer % in.  Zo'n 62%.
Is dat erg?

Groetjes,

Emmanuelle


[/quote]



You've lost me here  :( :-X :-[. Barfrekenhulpen maken lukt me wel maar rekenen dus niet  :biggrin2:

Wil je nu dan de percentages zo doen?

62% vleesbot
23% spiervlees
15% groentemix

???????????????? I'm confused  :-X

Als het antwoord ja is zeg ik; dat zal je moeten testen. Het kan weleens krijtpoep geven denk ik..
#1571237
[quote="bloemetje"]


You've lost me here  :( :-X :-[. Barfrekenhulpen maken lukt me wel maar rekenen dus niet  :biggrin2:

Wil je nu dan de percentages zo doen?

62% vleesbot
23% spiervlees
15% groentemix

???????????????? I'm confused  :-X

Als het antwoord ja is zeg ik; dat zal je moeten testen. Het kan weleens krijtpoep geven denk ik..
[/quote]

Ja zo wou ik het ongeveer gaan doen. Omdat het zo het beste uitkomt met de eendennekken. 4 eendennekken zijn 500 gram in totaal.
Ik zal iets meer spiervlees geven en iets meer groenten.  Dan krijgen ze wel meer eten die dagen.
Dan zit ik op 55% rauw bot.  Lijkt me beter hé? :)
Over 4 honden verdeeld krijgen ze nog niet zoveel meer hoor.  Dan is de verhouding wel iets beter.
Ik ben ook niet goed in rekenen hoor, maar ik zet alles in excell  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 02 apr 2010, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door