Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door peanut
#1570135
Hallo allemaal!

Zouden jullie me kunnen vertellen of dit "menu'tje" er goed uitziet?

Mn hond (waarschijnlijk kruising herder/collie en nog wat) is nu ruim 8 mnd en weegt zo'n 27 kilo.
Ik wil m rond de 600gr per dag gaan voeren. Pas dat natuurlijk aan wanneer ik zie dat het teveel of te weinig is.
Heb hier al heel wat afgesnuffeld en zie dat het meest "ideale" menu voor t grootste gedeelte uit bot bestaat. Ik vind dat zelf wat veel en denk dat het wel wat minder kan.
Peanut is gek op spiervlees, dus ik dacht het zo te gaan doen;

Ong 350gr spiervlees (wissel met alle diersoorten)
Ong 150gr orgaan
Wat knaagwerk, zoals eende- en kippennekjes, ruggetjes, konijnedingetjes (het kleinere werk, zeg maar)

Het vlees verdeel ik over twee maaltijden en doe daar een portie (ter groote van n ijsblokje) groenteprut bij (ik gooi bijv broccoli, wortel, witlof, 2 eieren en wat teentjes knoflook id blender) en een lepeltje schapenvet. En af en toe gooi ik n onsje kruidenmix van Carnibest (boekmaag) door zn hapje.
Het knaagwerkje krijgt -ie na de middagwandeling.

Hij krijgt zowiezo één keer per week n makreeltje, maar da's wel n gerookte. Smullen we dan samen op.

Dan had ik nog n paar vraagjes;

- Welke organen kan ik m geven? Zijn maagjes bijvoorbeeld organen? Ik geloof dat ik m liever geen lever geef, ivm alle opgeslagen rotzooi daarin.

- Is kip nog wel veilig om te geven?

- Is een zalmkop ook "knaagwerk"?

- Wat is een lekker knaagdingetje voor m (bot) met redelijk wat vlees eraan, behalve de nekjes en ruggetjes? Kan ik m ook lamsbout geven bijvoorbeeld? Klinkt zo smakelijk.
Geloof dat ik ribben enzo n beetje griezelig vind. En aan karkassen zit geloof ik niet zoveel vlees.

Ben benieuwd naar jullie reaktie.
Heb net 'n lekkere ruime vriezer aangeschaft, maar wil even jullie advies afwachten voor ik eea ga bestellen.

Bedankt alvast!!

Monique
#1570285
Je hebt het echt verkeerd als je denkt dat je hond (een jonge hond ook nog) met zo weinig bot toe kan.
De percentages voor de verschillende onderdelen hier op BP staan er niet voor niets.

Lever hoort er zeker bij.

Een gerookte makreel zou ik dus nooit geven. Het is verhit dus de graten hebben een andere (harde) structuur gekregen.
En dat is nu juist niet de bedoeling om zoiets te voeren.

Het menu-tje welke jij hier neerzet vind ik geen menu.
Ik zou m.b.v. de barf rekenhulp een echt menu maken (voorbeelden genoeg) en dan dit nog eens een keer hier neerzetten.

Succes.
Gebruikersavatar
Door Else
#1570416
Ik sluit me aan bij Rosalie.
- Vleesbot moet je voeren (dit is dus geen kaal bot maar bot met 50% vlees eraan), je hond heeft calcium nodig
- Lamsbout is erg hard en in mijn ogen niet geschikt om te voeren, heb het zelf ook besteld maar snij nu al het vlees ervan af (was dus een miskoop)
- het ene karkas zit meer vlees aan dan de andere. Ik bestel kip en parelhoen karkas bij herby en dat is prima.
- ribben, mits ribben van jonge dieren als lam, zijn i.i.g. geschikter om te voeren dan zo'n lamsbout, maar zou ik niet mee beginnen als je net gaat barfen
- schapenvet in je groente mix is niet nodig

Je moet inderdaad eerst een 'echt' menu maken waar de percentages juist in staan vermeld en dan kun je meer feedback verwachten denk ik! Kijk bij vragen en problemen BARF en daar staat van alles uitgewerkt voor de beginnende barfer.
Succes, even rekenen en je hebt een mooi menuutje! :)
Door peanut
#1570460
Bedankt voor de snelle reakties.
Moet misschien even uitleggen waarom ik niet zo heel gedetailleerd Peanut zn menu hier heb neergezet.
Ik kan zijn voeding niet verspreid over n week uitrekenen, omdat ik stewardess ben en dus soms dagen weg ben. Peanut is dan bij n geweldig stel dat n hondenuitlaatservice runt.
En nu gaan bij sommigen hier misschien de haren overeind staan, maar daar krijgt hij dus brok te eten. In het begin gaf ik wel KVV mee, maar dat liet -ie staan en ging brokjes vd andere honden eten. Nu eet -ie met smaak zn brok daar (Farmfood, geperst) en gaat eigenlijk ontzettend goed met zn ontlasting. Hij poept één keer per dag en de ontlasting is donker bruin en stevig.
Maar wat ik wel 't belangrijkste vind; hij eet alles met smaak en is n erg happy en actief mannetje.
Ik ben nog niet echt begonnen met Barfen, maar ben al eea ah proberen.
Nu krijgt ie bijvoorbeeld half KVV, half spiervlees en n nekje of ruggetje per dag. Ik voer m al KVV sinds -ie bij me is.
Verder kluift -ie zich 'n ongeluk aan bullepezen, varkensoren, vleeskluiven, mergpijpjes, etc. Geef 'm eigenlijk alleen maar "natuurlijk" snoep (gedroogd wild, haas, visjes, pensstaafjes, luchtpijpjes, etc)
Als de viskraam hier staat ih weekend, haal ik altijd n flinke makreel en die eten we dan gezellie samen op. Ik voer m niet de graten, hoor. Ik weet dat gekookte botjes niet goed voor ze zijn.

Misschien moet ik m wel iets meer vleesbot gaan voeren dan.
Dan zou ik 'm per dag ong 300 gr vleesbot, 200 gram spiervlees en 100 gram orgaan voeren. En ik zorg er wel voor dat -ie gevarieerd eet, hoor. Dus van alle dieren wat.
Sorry nogmaals dat ik hier niet zo'n heel gedailleerd menu neer kan zetten, maar kunnen jullie me zeggen of dit goede verhoudingen zijn? Ik denk het wel namelijk.
#1570534
Maar wil je hem volledig barf gaan voeren of ook nog brokken? (of die dagen kvv?)
Denk dat dit niet echt goed is voor zijn maag.
Vers heeft een andere zuurtegraag als brok.

Verder zou je dan dus 50% vleesbot, 33,3% spiervlees en 16.7% orgaan.
Dat zou kunnen.. Als je compleet barf wil gaan voeren moet je er wel aan denken dat ze qua orgaan wel nier, lever en hart krijgen. (er is natuurlijk nog veel meer orgaan wat je kan geven)
Daarnaast als je volledig barf wil gaan voeren zou je toch wel een menu'tje moeten maken om echt goede reacties te kunnen krijgen..
Je hoeft niet perse die dagen aan te houden dat je het voert.. maar al maak je een menu met bv 4 dagen barf en 3 kvv.
#1570542
Ik zou ook geen brokken combineren met BARF, je kan dan problemen krijgen met de vertering.
Kvv en BARF combineren is geen probleem.

Kan je oppas 'm niet even apart zetten met eten, zodat ie niet de brokken van de andere honden op kan eten?
Door Nadia
#1570625
Tja, je hebt een hond niet voor niks. Je bent veel tijden weg.. Maar dat vind ik geen excuus om maar wat te doen met eten. Gelukkig sta je er open voor wat je hond wel nodig heeft.

Inderdaad zoals gezegt, geen brok en vlees. Lees je voor de rest eens goed in..

Een ongeluk snoepen aan 'natuurlijke' snoepjes is ook niet goed!! Bullepezen bevatten mega veel eiwitten. En mergpijpjes?? Je bedoeld die je in de soep kunt doen?? das dus niet geschikt om te geven.. VEEEEELS te hard, en de ring kan ook klem komen te zitten om de onderkaak.
#1570800
Barf is niet iets wat je zomaar kan doen...je moet hier 100% je aandacht bij hebben...
kan jij dit niet doen omdat je veel weg bent dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om veel verschillende soorten kvv's te gaan geven. Dit is altijd nog beter dan barf met brokken te gaan combineren!
#1571009
Allereerst welkom hier!
Goed dat je nadenkt over hoe je je hond gezond kan voeden.

Ik denk dat je 2 optie's hebt.
Vleesbot in combinatie met brok vindt ikzelf niet erg geschikt, het maagzuur krijgt namelijk een andere waarde door brok en als ie dan stukken bot moet verteren kan dat een risico opleveren. Het risico wordt wel een stuk kleiner als je alleen kleine botten geeft, zoals kip, konijn, eendennek, kwartel enzo.
Maar toch zou ikzelf er niet gerust op zijn.

Wat je bv wel kan doen is een voledig barf-menu opstellen (40-50%vleesbot, 15-20% orgaan, 5-15% groente en rest spiervlees) en de dagen dat hij bij de hondenuitlaatservice verblijft, soorten spiervlees/groente/orgaan en gemalen vleesbot in pakketjes meegeven wat hij wel lekker vindt en goed eet.
Ik weet niet hoeveel dagen hij daar gemiddelt verblijft? en of dat losse dagen zijn of meerdere dagen aan elkaar?

Als je dan naast brokken wat wil barfen zou ik geen vleesbot geven, maar bv kvv of gemalen vleesbot en daarnaast groente/orgaan/spiervlees, af en toe een kleine vis (sardientje ofzo).
Ikzelf zou het niet ideaal vinden en liever volledig barfen. Maar denk wel dat belangrijk is mee te denken in hoe je hond gezonder te kunnen voeren vandaar de adviezen.
Door peanut
#1571073
Ik ben wel heel bewust bezig met het welzijn van mn lieve mannetje hier, hoor. Vandaar dat ik m ook liever geen brok voer, maar dat wat ie echt nodig heeft; vlees en bot.
Peanut is vanuit de opvang bij mij gekomen en heb hier goed over nagedacht. Ik ben welliswaar soms van huis (minder vaak dan mensen denken). Dan logeert Peanut in n waar hondenparadijs; twee van mn naaste vrienden runnen een hondenuitlaatservice. Zij zijn daar erg bedreven in en het welzijn van alle dieren die daar komen, staat bij hun voorop. Zij vinden het ook absoluut geen punt hem vers te voeren en hem daarbij in de gaten te houden. De reden dat we hem de laatste tijd brok geven (nog maar één keer gebeurd), is omdat hij de laatste tijd echt alles liet staan. En de brokjes at ie wel. Nu komt dat denk ik doordat ie 2 weken geleden is geopereerd (wolfsklauwtjes en melktandje verwijderd) en niet helemaal in zn element was. Maar het komt duidelijk weer terug.
Wanneer ik niet vlieg, heeft meneertje mijn volle aandacht; ga iedere dag met m naar het bos. Ik ben bijvoorbeeld net 3 dgn weggeweest en nu ben ik weer n volle week vrij.
Ik hoop echt dat jullie niet denken dat ik zomaar wat doe met zn eten; breek mn hoofd erover. Is gewoon allemaal zoveel info om te verwerken als je begint met Barfen.
Ik geef ook echt de voorkeur aan compleet Barf en dus niet combineren met brok.
Momenteel is mn vriezer er nog niet en de bestelling die ik bij Richard's Versvoeding wil doen, wordt pas over n week geleverd.
Roei dus nu met de riemen die ik heb; geef 'm Carnibest in combinatie met spiervlees en wat klein knaagwerk (kippen en eendennekjes), dat ik via n kennis kan krijgen.
Ik wilde hem naast KVV goed kluifwerk geven. Nu weet ik beter, maar ik dacht dat bullepezen, mergpijpjes, knoken, gedroogd spiervlees en andere vleeskluiven redelijk natuurlijke botten waren.
Maar goed, zal nu een menu'tje hier neerzetten waar jullie wel wat aan hebben en mij hier en daar kunnen bijsturen.

Over het algemeen is Peanut 10 dgn p/mnd bij de oppas, dus verdeel ik de week even zo; 4 dgn bij mij, 3 dagen bij oppas.

Maandag; - 250gr spiervlees rund
                - 150gr konijnenniertjes
                - 300 gr eendenekjes
                - ong 50gr groenteprut

Dinsdag; - 250gr paardenvlees
              - 150gr lams/schaapshart
              - 300gr kippenkarkas
              - ong 50gr groenteprut
              - lepeltje schapenvet

Woensdag; - 250gr haasspiervlees
                    - 150gr runderpens
                    - 300gr kippennekjes
                    - ong 50gr groenteprut

Donderdag; - 250gr wildassorti
                    - 150gr eendenlever
                    - 300gr zalmkoppen
                    - ong 50gr groenteprut
                    - lepeltje schapenvet

Vrijdag (bij oppas); - 250gr rundvlees
                              - 250gr botmix eend/konijn/haas
                              - 150gr runderpens
                              - ong 50gr groenteprut/scheut zalmolie

Zaterdag (bij oppas); - 250gr kalkoenvlees
                                  - 250gr zalmmix
                                  - 150gr runderhart
                                  - ong 50gr groenteprut

Zondag (bij oppas); - 250gr haasspiervlees
                                - 250gr botmix kip/eend
                                - 150gr kippenmaagjes
                                - ong 50gr groenteprut/scheut zalmolie

Hè, hè... Nu even n bakkie koffie voor t baasje...  :D
Door peanut
#1571077
Bedankt ook voor je reaktie, May Linn. Zie het net pas.
Maar volgens mij komt jouw advies redelijk in de buurt met wat ik net uitgedokterd heb.
Nu nog even kijken hoe we alles gaan rangschikken in de vriezer...  ???
Door Nadia
#1571299
Ziet er over het algemeen netjes uit.
Paar dingen:
- wat zijn je % (dan kan er echt wat zinnigs over gezegd worden)
- zalmolie heb je niet nodig als je ook al vette vis voert (wellicht kun je dit wat opvoeren)
- Je verhouding lever/nier/hart/maag vind ik niet zo denderend. Je voert even veel nier/lever als maag.
- Ook heb je geen schapenvet nodig.

Je afwisseling is wel heel goed!
#1571717
hoi

ik ben ook nog maar een beginner, maar die makreel die jullie gezellig samen eten, zou ik niet doen, gerookte vis wordt namelijk eerst gepekeld, en is denk ik dus veel te zout! verder wel top dat je oppas wel rauw wil voeren!

wilco
Door peanut
#1571886
Is dat echt zo slecht, gerookte makreel? Hij vindt t erg lekker. Ik dacht dat t wel goed voor m zou zijn.
Wat voor vis kan ik m dan geven als extra'tje?
Vwb die percentages; komt ongeveer neer op 50% vleesbot, 30% (spier)vlees, 20% orgaan.
Die groenteprut reken ik er niet echt bij; extra'tje, zeg maar.
Wilde eigenlijk geen groente voeren, maar las toen over die groenteprutjes en volgens mij kunnen wat extra vitamientjes geen kwaad.
Hoe werkt dat dan precies met de verhoudingen lever/nier/maagjes? Geloof dat je van lever en nier iets minder kunt voeren, toch? Dat kan ik zo snel niet ergens terugvinden.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
#1572012
Dat-ie gerookte makreel lekker vind kan ik me wel voorstellen.  :biggrin2:
In de plaats hiervan verse makreel, zalm, sardientjes.

Als ik menu doorreken geef je iedere dag 750 gr. voer i.p.v de 600 gr. die je wilt gaan geven. Ik reken de groenteprut wel mee omdat het in jouw menu ook iedere dag wordt gegeven. Tel ik dit niet mee dan kom ik op 700 gram.
Dat is iedere dag 150 gram c.q. 100 gram meer.

Je voert aan spiervlees 250 gr.  i.p.v 180 gr.
Is iets meer dan 40% i.p.v. 30%

Je voert aan orgaan 150 gr. i.p.v. 120 gr.
Dat is 25% i.p.v. 20%.

Een keer wat meer is niet erg maar dit is structueel.

De hoeveelheid vleesbot klopt dan weer wel.

Voor lever kan je aanhouden 50 gr. per 10 kg. lichaamsgewicht.
1 x p.w. niertjes  en 1 x p.w. maagjes en de rest hart is goed.
Kan je aan nog wat ander orgaan komen b.v. milt, testikels dan mag je daar ook wat van geven.

Geef je dat lepeltje schapenvet om een bepaalde reden? Is echt niet nodig.
Omdat je ook al 2 x p.w. vis voert kan je de zalmolie weglaten.

Als je de hoeveelheden aanpast dan heb je al een puik menu met een mooie afwisseling.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door