Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bien
#1570770
Klopt hetvolgende:

kipkarkas en kiprugstuk is nagenoeg hetzelfde (wellicht is het bot van kiprugstuk wat harder?)

kippemaag geven ipv groetemix omdat je dan maaginhoud geeft? (welke magen kun je nog meer geven dan?)
Door marye
#1570788
Volgens mij zijn ruggen meestal wat bevleesder dan karkassen.
Kippenmaag zou ik niet als vervanging zien van groentemix, maar als orgaan.
Het bevat over het algemeen geen groente en de biokippen krijgen maar weinig gevarieerd te eten.
Door Bien
#1570796
marye schreef: Volgens mij zijn ruggen meestal wat bevleesder dan karkassen.
Kippenmaag zou ik niet als vervanging zien van groentemix, maar als orgaan.
Het bevat over het algemeen geen groente en de biokippen krijgen maar weinig gevarieerd te eten.

Duidelijk  :)

Nog iemand een andere mening?

Hoe portioneer je die kipkarkas/kippenrugstuk? Is dat de snoeischaar techniek?  ;)
Door Bien
#1570913
trimsalon schreef: waarom wil je ze hakken/snoeien? Zo groot zijn ze niet.
Ervaring hier is dat de ruggen wel iets harder zijn dan de karkassen. Maar ligt denk ik ook aan de kippen zelf (oud/jong)
De hoeveelheid (gewicht per stuk) zal waarschijnlijk te veel zijn voor onze pup vandaar.
tis me helemaal duidelijk.
Door bedaan
#1570944
Bien schreef: De hoeveelheid (gewicht per stuk) zal waarschijnlijk te veel zijn voor onze pup vandaar.
tis me helemaal duidelijk.
De kippenruggen die ik hier heb zijn ongeveer 150 gram per stuk, denk dat een pup dat makkelijk kan hebben. Bedan at die ook als pupje van 9 weken
Door Bien
#1570946
bedaan schreef: De kippenruggen die ik hier heb zijn ongeveer 150 gram per stuk, denk dat een pup dat makkelijk kan hebben. Bedan at die ook als pupje van 9 weken
Zorgen om niets, super bedankt voor je reactie onze pup is nu 4,5 KG dus moet kunnen dan!
#1571170
Bien schreef: Thanks

is het bot van de rug nu harder als dat van een karkas?
Een karkas is het rugstuk met de borstpartij er nog aan vast. Hoe hard het een en ander is ligt aan de oorspronkelijke kip. Het rugstuk is wel harder dan het borstgedeelte, dat is vaak grotendeels kraakbeen.
#1571173
Bien schreef: Klopt hetvolgende:

kipkarkas en kiprugstuk is nagenoeg hetzelfde (wellicht is het bot van kiprugstuk wat harder?)

kippemaag geven ipv groetemix omdat je dan maaginhoud geeft? (welke magen kun je nog meer geven dan?)
Nee. Kipmaag is gewoon orgaan en als er al iets inzit dan is dat graan en dat kan niet als vervanging dienen voor je groentemix. De meeste magen worden ook "gepeld" dus leeg verkocht.
Door Bien
#1571177
Angelique schreef: Nee. Kipmaag is gewoon orgaan en als er al iets inzit dan is dat graan en dat kan niet als vervanging dienen voor je groentemix. De meeste magen worden ook "gepeld" dus leeg verkocht.
Duidelijk ;-) thanks!
Gebruikersavatar
Door pike
#1571736
Het ligt er eigenlijk een beetje aan waar je kipkarkas koopt. Als ik kipkarkas hier bij de poelier haal heb ik dus complete karkassen, dat is dus het rugdeel en borstdeel nog aan elkaar, dus echt een heel karkas. Soms zitten alle organen er ook nog in. En dan is het dus echt niet gelijk aan kipperug. Die  karkassen zijn dan veel meer. Als ik echter kipkarkas bestel bij een barfleverancier dan krijg ik alleen het borstdeel. Dat vind ik weer niet vergelijkbaar met rugstuk omdat het borstbeen veel zachter is dan de ruggegraat. Maar de rugstukken zijn soms weer zó ieniemienie dat die ook niet veel voorstellen. BLijft tobben met de kip  :biggrin2: Liefst heb ik de echte complete karkassen, waar voor de honden ook nog wat aan te knippen valt.
Door Too
#1571741
:D :D t blijft een kwestie van per keer/leverancier bekijken...
'mijn' kipruggen van de poelier zijn eigenlijk kuikenruggen, niet groot/zwaar [100/140gr] makkelijk knaagbaar voor de katten en altijd goed bevleesd
Hij heeft ook wel kale karkassen, die zijn écht kaal.. daar kan ik helemaal niks mee
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door