Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jacoba
#1567859
Hallo,

laat ik beginnen te vertellen dat wij 2 poezen om ons heen mogen hebben. Ze zijn 13 en 15 jaar jong.

Nu liggen de volgende samenstellingen (binnenkort) gemalen in onze vriezer:

1 kilo konijn:
70% karkas
15% hart
15% long

1 kilo eend:
35% nek
35% karkas
15% hart
15% lever

Wie schijnt zijn/haar lichtje over het aanvullen van de hoeveelheid % vlees om tot een (redelijk) juiste verhouding te komen?
Zelf dacht ik aan 1 op 1.

Groet, Nicole.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1567926
[me=koekje]pakt de rekenmachien erbij[/me]

je hebt nu 2 kilo gemalen incomplete prak.
70% vleesbot (1400 gram)
30% orgaan (de helft hart, 1/4 long en 1/4 lever) (600 gram; 300, 150, 150)

Dit is idd niet compleet. De ideale percentages zijn ongeveer 40-50% vleesbot, 15-20% orgaan en de rest spiervlees. En zeker 4 tot 5 diersoorten, jij hebt er maar 2. hart en lever zijn essentiele organen, maar in maagjes en nieren zitten ook weer allerlei voedingsstoffen. longen hebben weinig voedingswaarde, dus voor de volgende keer zou ik die er niet meer in doen.

Om van je prak een iets completer geheel te maken, zou ik 400 gram vleesbot toevoegen, geen extra orgaan erbij, maar wel 2400 gram spiervlees. De dingen die je toevoegt, graag zoveel mogelijk van allerlei andere diersoorten dan konijn en eend. Denk aan kip, parelhoen, rundvlees, paard, lam, geit, etc.
Je komt dan op 4,8 kilo gemalen prak, die je best compleet mag noemen. Geef er ook af en toe een kuikentje bij, maar wissel voor de volgende maling zeker af in diersoorten en onderdelen daarvan. Voor de volgende maling zou ik ook eerder 4 verschillende soorten orgaan nemen en deze dan in 4 gelijke porties doen (dus niet de helft weer hart).

Je basis die je nu al in je vriezer hebt, welk kvv is dit?
Door Jacoba
#1567958
O.K.

Vlees/bot toevoegen ben ik wat voorzichtig mee vanwege eerdere ontlastingsproblemen.
De mixen zijn al gemalen (Kiezebrink) dus daar kan ik verder heel weinig mee...
Was van plan hier hazenvlees (aan de konijn) en eendenborstfilet (aan de eend) toe te voegen.
Verder hebben we nog: wildmix, konijn van een ander merk waarvan ook paard/kip en kip, beefmix wat ze redelijk tot heel goed eten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1567975
Als je 400 gram vleesbot toevoegt (en ook 2400 gram spiervlees) kom je aan de volgende percentages:
45% vleesbot (ik zou hier niet veel onder gaan zitten), 15% orgaan en 40% spiervlees.
Ik ga er van uit dat je ook af en toe een kuikentje of een heel eitje of eventueel wat yoghurt ofzo erbij geeft.
Door Jacoba
#1568047
Als ik deze percentages aanhou, kom ik uit op 1600 gram spiervlees ipv 2400 gram?

1800 gram vleesbot = 45%
  600 gram orgaan  = 15%
1600 gram spiervl.  = 40 %

Hier wordt alleen kvv gevoerd. Kuikens zitten in de beefmix (en deze vinden ze heel erg lekker).
Gemalen kuikens heb ik ook, maar aten ze de eerste keer niet. Misschien een volgende keer?
Yoghurt ga ik opzoeken waar dat ook alweer goed voor is. Heb veel gelezen, maar onthouden kan ik niet alles.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1568068
gemalen kuikens is vieze snot, ik zou eens hele proberen.
yoghurt is niet persé nodig, maar meestal vinden ze het wel lekker en het kan mss helpen voor de poeperij.
Door Jacoba
#1568800
Vrij glibberig idd om het in porties te verdelen.
Voor de ontlasting gebruik ik lactulose en dit gaat goed. Maar ze zullen nooit het DE ultieme keutel maken.
Ze verschillen nogal in maat en vorm. Hier maak ik me echter niet zo druk om, ALS ze maar poepen,
zonder teveel moeite hoeven te doen en zonder bloed en veel slijm. Dat is gelukkig verleden tijd.

Yoghurt ga ik proberen.

Bedankt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door