Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1567803
Ik heb een probleempje met Gorby.

zaterdag had hij opeens (het zeurde wel al effe hoor, met wat rode stipjes) enorme jeuk in zijn rechter oorschelp, echt de schelp zelf.
gek werd tie opeens, piepen, schuren, krabben en vooral schudden.
dat kunnen we niet hebben gezien zijn zeer beschadigde bloemkooloren, nog ff geprobeerd met de verzachtende tinctuur die we van Hildegard hebben gehad, maar geen houden aan. En dat schudden werd steeds heftiger, hij liep ook helemaal met zijn kop scheef.
Dus gauw een oorzalf gezoch waar cortiderm o.i.d inzit (cortisol, of cortisone het maakte me niet uit) uit persoonlijke ervaring weet ik hoe erg zo'n abrupte huidreactie voelt, hoe extreem de jeuk....... dus ingemasseerd, echt alleen de aangedane plekken en binnen 20-30min kalmeerde Gorby.
Een paar uur later had het zich teruggetrokken tot de oorspronkelijk plekjes. Ik heb nog t/m gistermogen gezalfd (dus in totaal misschien 5x) en het oor is nu totaal rustig.

Tot vanmiddag: van het 1 op het andere moment gaat het andere oor, en ik kijk en het is 1 grote rode brand in die flap, mogelijjk nog erger dan de vorige keer aan de andere kant. Nu niet afgewacht, Gorby raakte er gewoon van in paniek (misschien door zijn traumatisch oor verleden) en dus de zalf erop.
Zelfde reactie, net nog eens gezalfd en tis misschien nog 20% van wat er zat vanmiddag om half 5.

ik denk zelf aan een allergisch reactie op iets en dan moet het bijna zitten in zijn middag-soepje van :
wortels (3 stuks) halve grote appel, 3 scheppen kwark en een halve eetlepel kokosolie.
mijn gevoel zegt dat het de appel is, maar kan dat, of denken jullie aan iets anders.

het enige wat hij ook nog op heeft is een pensstaaf (zo'n krakerig ding)

hij heeft dit nog nooit eerder gehad, dus het moet iets van de laatste ca. 14dagen zijn, en sinds die tijd krijgt hij dat mixje en die pensstaven.
maar pens eet hij al maanden door zijn voeding.........

of zou het iets van buiten zijn, een contact allergie, maar wat dan.

hij heeft verder geen jeuk, niet op zijn voetjes, niet in zijn vacht, helemaal niks, alleen die oorschelpen zelf dus.
want ik heb de oren zelf niet gezalfd, en toch is het aan 1 kant al over, en links al enorm teruggetrokken/

De opluchting bij Gorby. ik pakte dat flesje oorzalf vanmiddag en hij rende naar de keuken ging op de mat klaar zitten......... zalven alsjeblieft  :)
hoezo zijn honden slim, en hij laat zich zo lief helpen en verzorgen

morgen ff geen fruit/groente hapje, we zitten morgenmiddag in Den Hoek.
maar als iemand al een goed idee heeft????

ik heb zo'n schuldgevoel hierover, want wat geef ik hem, wat dit opwekt, ??
n ik baal ervan.
zn ontlasting gaat zoooo goed, hij ziet er zo goed uit, en nu dit weer...........
en de totaal geruineerde oren van Gorby laten niets toe, het is 1 groot litteken tot onder in bij het trommelvlies.
Laatst gewijzigd door Jacqueline1968 op di 30 mar 2010, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Greece
#1567829
Tjee wat een ellende...maar wel lief dat hij gauw is gaan zitten om gezalfd te worden.
Of appel de boosdoener is..het zou kunnen. Of wortel...daar wil ook nog wel eens een reactie op komen.
Je kan er alleen maar achter komen door of de appel of de wortel of de pensstaaf te geven. Wel zielig als daar weer zo'n reactie op komt maar dan weet je het wel gelijk.
#1567863
wortel zit (dacht ik hoor, misschien heb ik het mis) en bietenpulp trouwens, toch veel in voeding, vooral ook in slechte diner, en daar heeft gorby in overvloedt van gehad, maar ja allergieen zijn rare dingen.

het is wel schrikken, ik zal net niet thuis zijn, hij wordt helemaal gek, die oren zijn zo'n drama.
onze da had pas speciaal 2 studentes meegenomen toen wij kwamen om Gorby's oren te zien.
De dames waren er stuk van, 1 stond met tranen, de da zei toen ook dat het belangrijk was voor hen om te zien wat er gebeurd als mensen ooronstekingen niet serieus nemen, en dat wat ze nu zagen maar een zwakke afspiegeling was van de pijn die de hond heeft gehad.

en dan toch die oren laten verzorgen he, toen we hem net hadden, pakte hij bij mijn man gelijk heel zacht zijn hand in zijn bek zo gauw hij in de buurt van de oren kwam, dat is nu niet meer zo (toen waren ze ook erg ontstoken) ik heb altijd wel aan zijn oren mogen zitten, ik praat dan zacht tegen hem en hij laat het in alle rust toe...... de dappere dodo.

tja, elimineren noemen ze dat he?
ik hoop zo dat iemand het herkent, of dat ze morgen in Den Hoek uitsluitsel kunnen geven.
Ik zit maar met die appel, ik ken mensen die allergisch zijn voor appels......... die staan onder de brand, maar waarom nu alleen in die oren?
Dat is wel de enige onbehaarde huid die onze zwarte ruwhaar heeft trouwens  ;)
#1568131
heb flink zitten googelen en kwam op galbulten (urticaria) en dan zo'n heftige uitbraak die zich ook weer terugtrekt.

zou het dat kunnen zijn?

wat kan ik dan het beste doen met zo'n uitbraak: want hoe harder hij krabt, schudt, schuurt hoe erger de jeuk en de pijn (want die oren zijn al helemaal kapot) ik moet iets jeukstillends hebben, ik hoorde ergens iets over tea-tree olie, zou dat wat zijn?

de candendadula oplossing werkt totaal niet, lijkt wel erger te worden.

zooo benieuwd naar vanmiddag in de bilt, we willen eerst alleen maar info, er zal wel veel over ons heen komen, beslissingen over wat voor behandeling dan ook, nemen we later. gorby heeft nog steeds goede ontlasting die gat neigen naar bruin (ipv geel, beige, knalgeel, groen etc)
en hij voelt zich duidelijk goed (op die jeukaanvallen in zn oren na dus  :-\)
Door mcSnurk
#1568156
oef, het zit Gorby ook echt niet mee :'( Netelroos kan veroorzaakt worden door giardia :-\. Ik meen als ze in de galwegen zitten.
Denk dat je dan ook iets van een soort eliminatie moet gaan doen. Niet alle groentes en olie vlak achter elkaar geven. Maar eentje toevoegen, dat een paar weken aankijken, dan pas de volgende. Ik weet niet of je een voedingsdagboek bijhoudt?
Als het aan de voeding ligt is de enige oplossing dat weg laten. Als het aan de giardia ligt, kweet niet :-\
#1568213
ik kwam zowel appel als wortel tegen als trigger, ik maar dat dat het is, moet er niet aan denken dat het de giardia is, hij heeft er nooit eerder last van gehad het afgelopen jaar, en die giardia zit er al heel lang.

nee, het zit hem niet mee, en hij is zoooo van nature een vriendelijke hond, echt een vriend om in huis te hebben,
soms zou je er een beetje moedeloos van worden, heb je het 1 onder controle, komt het andere (vast logisch, maar niet leuk)  :'(

hij krijgt niet zoveel en die rode bultjes zijn van de laatste 2 weken, en sinds die tijd krijgt hij:
appel/wortel/kwark/kokosolie in een mix

en door het voer extra: lijnzaadolie.

appel en wortel worden ergens genoemd als trigger voor galbulten-aanval.
ik kwam netelroos/giardia ook ergens tegen bij mensen, maar dat is zeer zeldzaam, dat zal ons toch niet overkomen he........ :(
Laatst gewijzigd door Jacqueline1968 op wo 31 mar 2010, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door inni
#1568671
Ach wat zielig.

Ik zou héél voorzichtig bv wat appel geven ipv een mixje, komt er geen reactie dan de volgende keer iets bijvoegen. Doe het op momenten waarvan je weet dat je hem goed in 't oog kunt houden. Misschien reageert hij toch op het pensstaafje of één van de olie's. Hopelijk weet je snel waarvan zo'n hevige reactie komt en kan je hem er in de toekomst voor behoeden.
Een dikke :bigarmhug: voor die flinkerd.
#1568953
zo, terug uit De Bilt, pfff, dat was een consult van ruim 2 uur.

Als ik eea goed begrepen heb:

Gorby kwam er eigenlijk best heel goed uit, dunne en dikkedarm en de lever gaven aan het moeilijk te hebben..
En zijn immuunsysteem is niet bepaald optimaal, maar al met al waren ze eigenlijk toch wel positief verrast, ze vonden het een mooie hond  :D
(is tie ook natuurlijk  ::)) het was niet eens zo dat hij heel positief iets aan gaf op giardia, veel andere dingen bv ziekte van lyme kon ze uitsluiten.

met zn voeding zitten we super op de goede weg, hij had 1 heeele negatieve reactie en dat was op de appel, verder was eea neutraal en de belangrijkste dingen voor hem waren positief.
2 soorten cerea staven waren ook negatief, de andere 2 kleuren waren neutraal.
Hij was heel positief op de probiotica die we hem al maanden geven, dat verraste haar echt, dat was duidelijk, dus die blijft hij gewoon krijgen.
En hij was helemaal niet negatief op de oorzalf, wat fijn is, want dan kunnen we daar op terug vallen als het niet anders kan, ze schrokken (zoals iedereen) van de oren hoe kapot ze zijn tot onder aan de gehoorgang, maar ja, dat valt niet meer te maken, wel goed voor te zorgen.

Van die fruit/groente mix gaan we na 2 dagen rust voorzichtig met de kwark en de kokosolie beginnen, dat houden we een week vol, en dan kijken of de worteltjes er weer bij kunnen.

Hij heeft een antiparasietcomp. gehad, een ontgiftingsmiddel waar we heel voorzichtig mee moeten zijn omdat hij aangaf heftig te kunnen reageren, en een heel lichte oorreiniger.

hij liet zich rustig "meteren" , de plakkers met de kabels gingen erop, en Gorby viel om  :) eerst liet hij zijn hoofd in mn handen zakken, daarna was hij heel ontspannen, de hele tijd door, en ging gelukkig ook die grote antenne bij hem achterop weer heerlijk zwiepen.

het was nuttig en leerzaam, we zitten instinctief op de goede weg, ook de middelen van de kl. homeopate kwamen er goed uit, vooral de belangrijkste.

nu maar hopen dat die afschuwelijke brandoren wegblijven, want dat was geen grapje, maar omdat Gorby eigenlijk geen "allergie" hond is, en ze eigenlijk op dit moment uitsloot dat het uit de giardia/gal zelf komt is het hopelijk inderdaad de appel geweest.

Grappig was hoe Gorby reageerde op het eerste meten van hem zelf, zonder dat hij keek, zag je spieren bewegen onder zijn huid, hij voelde.
Ze vonden het een hele fijne hond, met een zachtaardig en gevoelig karakter, een hond die echt "bij" mensen hoort, een band kan aangaan, en dat is nu juist wat zijn vorige baas (behalve dat hij fysiek slecht voor hem heeft gezorgd) niet deed en dat ook tegen ons heeft gezegd, dat hij nooit een band met Gorby was aangegaan omdat hij altijd al het idee had gehad dat hij de hond niet houden kon......... wat moet dat Gorby verdriet hebben gedaan.
Maar ze vonden hem heel "gaaf" in karakter, hij kroop bij Erik Laarakkers bijna in de broekzak, heel intens contact maakte hij daarmee.

Morgen beginnen we met het ontgiften en de anti-parasietcomp. en de appels....... die eten we zelf maar op  :)
#1568963
Rosalie schreef: Hoe is vandaag in Den Hoed gegaan Jacqueline?

Oh..zie net dat je verhaal.
yes, maar tis moeilijk het in mn hoofd te ordenen.
maar wat zeker stond: we zitten op de goede weg en zijn van super diep gekomen.
over 4 weken terug, hopelijk zijn darmen en lever dan ook al weer wat beter.
Door Greece
#1568968
Wat fijn om te horen dat jullie op de goede weg zijn, toch.
En zo herkenbaar, die ontspanning tijdens de behandeling. Is Gorby nu ook niet slaperig en moet je hem ook veel laten drinken?

Toch die appel..he...maar goed dat weet je nu dan ook gelijk. Hoef je het niet meer te testen.
#1568984
we zijn eerst langs de macdonalds gegaan, er stond mega file op de rijksweg van Utrecht naar Rotterdam en we hadden honger..

Gorby sliep languit achterin, is niet wakker geweest.
Was zooo blij weer thuis te zijn (aandoenlijk gewoon) heeft een bak voer op en is op zijn dikke bed gekropen.

Over drinken heeft ze niks gezegd, wel dat hij behoorlijk traag/sloom kan worden met het ontgiften, we moesten er voorzichtig zijn en mogen altijd bellen als we er geen goed gevoel over hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door