Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door viperenoscar
#1567058
Hallo allemaal

Heel interessant forum!
Jullie hebben met enthousiast gemaakt over Barf en ik wil nu ook starten met mijn hond van brok naar Barf over te zetten.
Nu heb ik toch nog wat vraagjes.
Ik heb een Sheltie van 8 jaar en weegt ongeveer 8 kilo. Hoeveel voer zouden jullie hem geven?
Ik heb uitgerekend 1`60-560 gram per dag. Van brokken krijgt hij nu 125 g per dag, maar ik heb het idee dat dat niet te vergelijken is met Barf want dan wordt het wel heel weinig.
Zou 200 g misschien wat zijn? Ik wil niet dat hij honger lijdt maar ook niet dat hij te dik wordt.
Omdat hij nierproblemen heeft wou ik het aangepaste nierdieet geven.
20% vleesbot
25% groenten met aardappel
5 % schapenvet / visolie
20% spiervlees
20% pens
5 % orgaanvlees
5 % eieren en zuivel

Hoe zouden jullie dit aan pakken? Groenten moet ie dan toch elke dag, dat is ook geen probleem want dat is makkelijk te doseren maar moet hij ook elke dag vleesbot? Want dan heb ik wel een uitdaging omdat een kipnek toch al weer meer weegt?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie!

Groetjes Geertje
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1567064
Mijn ene hond weegt 15 kilo en krijgt 250 gram en mijn andere hond weegt 12.5 en krijgt ook 250  gram.

Dus ongeveer 2 %.

Ik denk voor jouw hond zo ongeveer 200 gram,je merkt snel genoeg of dat te weinig of te veel is,je hond in de gaten houden.


Ik zelf geef geen aardappel.
ook geen visolie of schaoenvet ,maar ik weet niet of dat moet met een nier dieet.


Ik geef niet iedere dag vlees/bot maar er zijn er wel die dat wel doen.

Ligt ook aan de hond hier gaat het goed met om de dag vlees/bot
Door Lizzy
#1567067
viperenoscar schreef: Hallo allemaal

Heel interessant forum!
Jullie hebben met enthousiast gemaakt over Barf en ik wil nu ook starten met mijn hond van brok naar Barf over te zetten.
Nu heb ik toch nog wat vraagjes.
Ik heb een Sheltie van 8 jaar en weegt ongeveer 8 kilo. Hoeveel voer zouden jullie hem geven?
Ik heb uitgerekend 1`60-560 gram per dag. Van brokken krijgt hij nu 125 g per dag, maar ik heb het idee dat dat niet te vergelijken is met Barf want dan wordt het wel heel weinig.
Zou 200 g misschien wat zijn? Ik wil niet dat hij honger lijdt maar ook niet dat hij te dik wordt.
Omdat hij nierproblemen heeft wou ik het aangepaste nierdieet geven.
20% vleesbot
25% groenten met aardappel
5 % schapenvet / visolie
20% spiervlees
20% pens
5 % orgaanvlees
5 % eieren en zuivel

Hoe zouden jullie dit aan pakken? Groenten moet ie dan toch elke dag, dat is ook geen probleem want dat is makkelijk te doseren maar moet hij ook elke dag vleesbot? Want dan heb ik wel een uitdaging omdat een kipnek toch al weer meer weegt?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie!

Groetjes Geertje
Hoi Geertje,
Wat leuk dat je enthousiast bent geworden!
Een Sheltie van 8 kg zou ik, om te beginnen, 2% a 3% het het huidige lichaamsgewicht (of het ideale lichaamsgewicht) gaan voeren. Dat is tussen de 160 en 240 gram per dag. Dus ik denk dat 200 gram een goed uitgangspunt is.

Met deze kleine hoeveelheden is het inderdaad lastig om elke dag groenten en elke dag vleesbot te voeren. Maar of je nou 280 gram vleesbot per week verdeeld over 7 of over 5 dagen: het blijft lastig. Want 280 gram verdelen over 7 dagen is 40 gram vleesbot per dag en 280 gram verdelen over 5 dagen is 56 gram per dag.... Beide lastig. Ik zou zelf toch het vleesbot over tenminste 5 dagen verdelen omdat een nierpatient er bij gebaad is zo stabiel mogelijk te eten.
Door Xada
#1567080
Hallo Viper en Oscar, welkom bij de club.
Je schrijft bij de groentes en aardappelen. Hiermee bedoel je de zoete aardappel ofwel de batata? Want dat is het beste voor je hondje. Zelf heb ik ook een hond die ik een nierdieet geef en de waardes waren in 5 maanden tijd gezakt tot normaal. (Ze waren eerst boven de 200 en het ging in een stijgende lijn omhoog). Ik hoop dat je dat ook bereikt met je eigen hondje.
Door Emmanuelle
#1567133
Hoi Geertje,

Van harte welkom hier!

Wij hebben een Sheltie (Falco) van 8,5 kg en die krijgt 120 gram per dag.
En die is zeker niet mager (naar de dikkere kant maar niet te dik).
Shelties hebben gemakkelijker de neiging tot overgewicht.
Maar het hangt volledig af van hond tot hond.  We hebben nog een Sheltie, die weegt 10 kg en krijgt 200 gram per dag. En die is net goed van dikte.
Je zult het even moeten uitzoeken en aankijken hoe hij het doet.  Het is moeilijk om te zeggen hoeveel je juist moet geven, maar je kunt misschien inderdaad beginnen met 200 gram per dag.
Om je een idee te geven, onze Gizmo krijgt 2%, onze Toby krijgt ook 2%, Elias krijgt tussen de 3 en 4% (die is ook nog maar 7 maanden) en Falco ongeveer 1,5%.
En ze zijn eigenlijk allemaal goed van dikte.
Als ze te dik/mager worden pas ik het gewoon weer aan.

Groetjes en veel succes!

Emmanuelle
#1567161
Bedankt voor jullie reacties!
Dus als het goed is is het belangrijkste om alle ingrediënten elke dag te geven (in hoeverre mogelijk natuurlijk)
Ik ga kijken hoeveel een kipnek weegt anders moet ik hierna maar overstappen naar gemalen kipnekken, dan is het wel beter te verdelen.
Als aardappel gebruik ik eigenlijk een gewone kookaardappel, zit hier dan nog zoveel verschil in?
Ik ben ook erg benieuwd naar de verschillen die ik ga merken bij mijn hond en of zijn vacht weer mooi gaat glanzen. Maar als ik jullie zo hoor dan heb ik toch wel heel hoge verwachtingen!!!

Groetjes Geertje
#1567467
Hallo Geertje, welkom op Barfplaats  :)
viperenoscar schreef: Als aardappel gebruik ik eigenlijk een gewone kookaardappel, zit hier dan nog zoveel verschil in?
De bataat/zoete aardappel is eigenlijk geen echte aardappel, maar de wortel van een plant.
Als je de zoekfunctie gebruikt vind je ongetwijfeld meer informatie hierover.

Hopelijk knapt je hondje lekker op van het goede eten.

Groetjes,
Hanneke
Door Too
#1567562
Welkom Geertje  :)

Kleine hoeveelheden vleesbot is best te doen, je hebt van te voren wel wat extra knip- en hakwerk maar t voordeel is dat kip, parelhoen, patrijs ed niet erg hard is  ;)

Voor mijn katten heb ik echt dag-porties vleesbot van 40 á 50 gr in de vriezer , als ik me goed herinner weegt een kippennek ong 50gr en is een eendennek rond de 100/120gr
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door