Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Irish
#1565555
Ok Kaatje, jij bent echt een rare hond. 2 weken geleden voor het eerst sardientjes gegeven, super mjam ging schoon op.
Week erop motte ze het opeens niet meer. Ik had het toen samen met gemalen konijn/kwartel en runderlever met scheut yoghurt in de blender gemixt (ranzig!) en toen ging de bak schoon op!

Nou heb ik alleen de sardien geblenderd en is het jakkiebah. Zou ik het met groentenmix kunnen blenderen?
Door Xada
#1565889
Ik koop zoveel mogelijk vers, maar is dat niet voorradig of heel duur, dan gebruik ik ook wel diepvries groentes.
Ik weet niet waar je woont, maar als er een markt is dan gooit de groenteboer aan het eind van de middag veel weg. Als je daar even vraagt kun je dat vaak gratis mee krijgen en heel vaak zitten er groentes bij die niet zo mooi meer zijn, maar goed te eten.
#1567107
Ik gebruik veel diepvriesgroente voor de mix, want ondanks mijn goede voornemen om in 2010 de mix te maken op de dag dat ik de groenten koop, blijft in de praktijk de groente nogal eens een paar dagen tot een week in de koelkast liggen, en dat komt de hoeveelheid vitaminen ook niet ten goede. Diepvriesgroente heeft meer vitamine over dan verse groente die langdurig ongebruikt in de koelkast rondhangt, heb ik begrepen.

En wat de vis betreft: ik doe er meestal een blikje of twee tonijn doorheen, een stuk of zes eieren, gemalen noten, alles. En ze zijn er dol op hier!
#1567263
Niet om te zeuren maar toch ff (kan het niet laten): je weet toch wel dat tonijn nogal veel zware metalen en vooral kwik kan bevatten (roofvis, eind van de voedselketen, op de mens na dan). En dat bij de vangst van tonijn heel veel dolfijnen het loodje leggen. Er is tonijn te krijgen die op een nette manier gevangen wordt, met lijnen, dat staat er dan op en dan sneuvelen er geen dolfijnen bij. Maar het zware-metalen-probleem blijft.
#1567386
Mevroi Kruim schreef: Ik gebruik meestal vers (biologisch) maar ook bv diepvries spinazie omdat dat maar zo kort vers verkrijgbaar is.
Niet TEveel spinazie gebruiken hoor!
(TEveel spinazie kan de absorptie van calcium tegen gaan)
#1567412
Mevroi Kruim schreef: Niet om te zeuren maar toch ff (kan het niet laten): je weet toch wel dat tonijn nogal veel zware metalen en vooral kwik kan bevatten (roofvis, eind van de voedselketen, op de mens na dan). En dat bij de vangst van tonijn heel veel dolfijnen het loodje leggen. Er is tonijn te krijgen die op een nette manier gevangen wordt, met lijnen, dat staat er dan op en dan sneuvelen er geen dolfijnen bij. Maar het zware-metalen-probleem blijft.
Yep, weet ik allemaal. Ik koop dan ook alleen blikjes waarop staat dat de tonijn met lijnen is gevangen, en doe alleen twee blikjes door de groentenmix (die toereikend is voor ongeveer zes porties voor drie grote honden). Verder krijgen ze alleen verse vis. Ik zou ook graag eens andere blikvis door de mix doen, maar hier in Duitsland is alle andere blikvis opgeleukt met tomatensaus, kappertjessaus, currysaus, pikante saus, pikante tomatensaus met curry en kappertjes, enzovoort. Alles scheisse, also...

Enne, je zeurt maar lekker, hoor! Ik heb al zoveel geleerd van het "gezeur" hier op bp! ;D
#1567417
Anne in Duitsland schreef: Verder krijgen ze alleen verse vis. Ik zou ook graag eens andere blikvis door de mix doen, maar hier in Duitsland is alle andere blikvis opgeleukt met tomatensaus, kappertjessaus, currysaus, pikante saus, pikante tomatensaus met curry en kappertjes, enzovoort. Alles scheisse, also...
Anne...ik kan af en toe goedkoop GROTE  sardien in tomatensauce kopen...
gewoon in de vergiet en onder de kraan de sauce er af spoelen en je houd de schone sardien over!
Makreel kan ook!
#1567425
Irish schreef: I love my keukenmachine/blender!
Heb echt een uber mooi groenten-sardienemixprutje gemaakt  :D :D :D
Ik vind vis in de keukenmachien met recht bagger/prut  worden..als 't nodig is dan knip ik ze liever in kleine stukjes met de schaar
en de groenten blijft MIX
#1567459
202Spots schreef: Anne...ik kan af en toe goedkoop GROTE  sardien in tomatensauce kopen...
gewoon in de vergiet en onder de kraan de sauce er af spoelen en je houd de schone sardien over!
Makreel kan ook!
Echt? Is de tomatensaus en alle kruiden en specerijen die er verder nog in zitten niet al helemaal in de vis gezogen dan? Ik koop de tonijn altijd in olijfolie; ik weet dat je die eigenlijk moet afspoelen vanwege het zout, maar op de totale hoeveelheid groentenmix is het zoutgehalte volgens mij te verwaarlozen, en een beetje olijfolie is toch ook niet slecht voor de honden?

Makreel en sardien geef ik verder gewoon vers. Die zou ik natuurlijk ook door de mix kunnen doen.  :g:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door