Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Sandra K
#1559126
Op de site van Darf staat dat er een chemische analyse is gedaan door het KBBL.
Deze is als volgt:

Eiwit  18%
Vet      15%
Vocht      64%
Ruwe celstof  1.60%
Calcium      0.52%
Fosfor  0.29%
Koper    0.06%
Vit A    6.150 I.E
Vit D3    640 I.E.
Vit. E    21 I.E

Is dat wat? Ik heb er niet zoveel verstand van. Mij leken de vitamine A en D3 wel redelijk. Alleen vitamine E wat laag?
Door mysmoothcollies
#1559148
Ben ook wel benieuwd, maar ehm voer je alleen Darf of ook andere merken? Dan lijkt het mij niet zo heel belangrijk, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Door Celicaatje
#1559625
Ik heb ook geen idee wat betreft het vitamine E gehalte.
2 Van mijn honden deden het wat minder goed op Darf zou het kunnen dat de vit E dan te weinig is?
Ik heb nog een beetje Darf maar ben overgestapt nu op iets anders...
Door Sandra K
#1560070
Geloof dat ik me niet zoveel zorgen hoef te maken. Ze eten hier ongeveer voor 50% van de Darf. Ook krijgen ze nog 2x per week een eitje, eigen groentemix en spiervlees van andere diersoorten. Ze zullen dus wel genoeg vitamine e binnen krijgen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1560154
[quote="Celicaatje"]
Ik heb ook geen idee wat betreft het vitamine E gehalte.
2 Van mijn honden deden het wat minder goed op Darf zou het kunnen dat de vit E dan te weinig is?Ik heb nog een beetje Darf maar ben overgestapt nu op iets anders...
[/quote]

Mwah, je kan vreselijk lang te weinig vit. E geven zonder dat je daar iets van merkt.  Maar er zijn gelukkig nog tig andere redenen te bedenken waarom je hond het niet goed doet op een voertje.
Door Lizzy
#1560388
[quote="Sandra K"]
Op de site van Darf staat dat er een chemische analyse is gedaan door het KBBL.
Deze is als volgt:

Eiwit   18%
Vet       15%
Vocht      64%
Ruwe celstof   1.60%
Calcium      0.52%
Fosfor  0.29%
Koper     0.06%
Vit A    6.150 I.E
Vit D3     640 I.E.
Vit. E     21 I.E

Is dat wat? Ik heb er niet zoveel verstand van. Mij leken de vitamine A en D3 wel redelijk. Alleen vitamine E wat laag?
[/quote]

Een hond heeft 15 mg vitamine E per dag nodig. Mogen jullie zelf even rekenen ( :biggrin2:) maar 1 IE is 0,67 mg. Is dat niet 14 mg? Maar goed, per hoeveel xx zitten deze hoeveelheden vitamines er in?
Door Sandra K
#1560429
Ik neem aan dat de analyse per kilo is. Als ik zoek naar vergelijkingsmateriaal is dat gebruikelijk. Die 15 mgr is dat per hond, of een hond van een aantal kilo's.
Anders zouden mijn hondjes van 10 kilo, ieder een kilo Darf per dag moeten eten. Dat vinden ze vast niet erg, maar ik ben bang voor de neveneffecten ;D.

Enige vergelijkingsmateriaal dat ik kan vinden is de info van Energique, die voegen 21 mgr. toe in hun versie I en 50 mgr. in versie 4. Op de rol Naturis die ik in de vriezer heb liggen staat 7,5 mg/kilo. Terwijl daar ook een premix aan wordt toegevoegd.

Mijn honden eten 250 gram voeding per dag. Dan zou je voedsel nodig hebben met 60 mg vitamine E per kilo. Dat lukt toch nooit?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1560504
[quote="Sandra K"]
Ik neem aan dat de analyse per kilo is. Als ik zoek naar vergelijkingsmateriaal is dat gebruikelijk. Die 15 mgr is dat per hond, of een hond van een aantal kilo's.
Anders zouden mijn hondjes van 10 kilo, ieder een kilo Darf per dag moeten eten. Dat vinden ze vast niet erg, maar ik ben bang voor de neveneffecten ;D.

Enige vergelijkingsmateriaal dat ik kan vinden is de info van Energique, die voegen 21 mgr. toe in hun versie I en 50 mgr. in versie 4. Op de rol Naturis die ik in de vriezer heb liggen staat 7,5 mg/kilo. Terwijl daar ook een premix aan wordt toegevoegd.

Mijn honden eten 250 gram voeding per dag. Dan zou je voedsel nodig hebben met 60 mg vitamine E per kilo. Dat lukt toch nooit?
[/quote]

Drie eetlepels tarwekiemolie will do.
Door Lizzy
#1560507
Ik vind het ook nog steeds heel veel hoor, de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Ik zal het nog 1 keer controleren vanavond. Overigens is de behoefte aan vitamine E wel weer afhankelijk van de hoeveelheid vetzuren/vetten die de hond binnen krijgt. Hoe meer vetten/vetzuren hoe meer vitamine E hij nodig heeft.
Door Lizzy
#1560551
Die 15 mg klopt niet. Een volwassen hond heeft 0,5 IU vitamine E per dag per kg lichaamsgewicht nodig. Voor een hond van 30 kg heb je het dus over 15 IU. En dat is volgens mij dan 10 mg. Toch?
Door Sandra K
#1560768
Oke. Dus mijn hond van 10 kilo heeft 5 IU vitamine E per dag nodig. Als ze alleen Darf zouden eten, krijgt hij 250 gram per dag. Dus dan ook 5 UI vitamine E. Dan is het aardig in de richting.
Ik vond op internet een omrekenfactor van 0,7, een afronding van jouw 0,67 waarschijnlijk. Dus per 10 kilo hond heb je 5 UI oftewel 3,5 mg nodig.

Samen met de extra's die ik voer, zit het dus wel goed. Gelukkig want die extra olietoevoegingen zie ik niet zo zitten.

Bedankt voor de info.
Door Celicaatje
#1565453
Die extra olietoevoeging is dan mss wel wat voor mij.
Is een teveel aan vit E schadelijk?
Wat zijn de effecten van een eventueel tekort hiervan?
Gebruikersavatar
Door pike
#1566301
R. van der Molen schrijft in Elementaire kynologische kennis, p. 175, over vit.E:

"Normaal gezond geboren pups van een gezonde teef hebben een zo grote voorraad in de lever, dat zij normaal gesproken nimmer een tekort zullen krijgen."

Het lijkt me dat je er niet moeilijk over hoeft te doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1566457
[quote="Celicaatje"]
Die extra olietoevoeging is dan mss wel wat voor mij.
Is een teveel aan vit E schadelijk?
Wat zijn de effecten van een eventueel tekort hiervan?


[/quote]

Je kunt niet zo heel snel echt overdoseren, zeker niet als je kijkt naar wat de orthomuleculairen voorschrijven voor mensen. Vit. E voorkomt het ranzig worden van vetten in het lichaam en tekorten zijn op korte termijn niet merkbaar, maar kan b.v. wel tot verminderde vruchtbaarheid leiden, maar dat zal alleen een fokker opvallen :-\ Zelf scheut ik een paar keer per week een dotje tarwekiemolie over het eten, just in case.
Door eveline44
#1627069
Weten jullie of Darf ook goede waarden heeft als je het voer aan een pup (12 kilo, 13 weken oud) wilt geven? Het ziet er in mijn ogen goed uit, maar hoe is jullie kijk daarop?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door