Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#1566077
Ik heb gisteren weer een nieuwe lading groentenpap gemaakt en deze keer zat er in:
tauge, groene kool, witlof, wortels, appel, bleekselderij en koolrabi.
Om het wat smakelijker te maken is er een blikje tonijn in water doorgegaan.
Ik ben er weer heel lang mee bezig geweest. Ik heb dan een voorraad van 14 porties.
Ik gebruik een keukenmachine, maar dan blijven het meestal stukjes en in de staafmixer wordt het wel echt puree.
Is er een makkelijke manier om het te doen wat minder tijd kost?

Alle ideeën zijn welkom.

groetjes van Hanna.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1566166
Ik maak eens per week groentenmix dus ik vries niets in. Gedurende de week verzamel ik alle - geschikte - groente met 35% korting bij AH, zo veel mogelijk biologisch. Daar doe ik 2 eieren door en 2 tenen knoflook. Alles in de keukenmachine, paar keer laten draaien en klaar. Ik vind het helemaal niet veel werk moet ik zeggen.
Door 202Spots
#1566357
Gewoon wat langer in de keukenmachine laten draaien...dan word 't ook heel fijn gemalen hoor..
Begin met bleekselderie of komkommer, iets wat veel vocht bevat, en doe daar de hardere groentes bij.
Als je de kom in andere bak leeg gooit en nieuw groentes gaat malen, dan kan je 't extra vocht van de gemalen mix er
uit scheppen en weer terug bij de ongemalen groentes in de keukenmachien gooien.
Inplaats van 'n blikje tonijn erdoor te doen, kan je wat meer bladgroentes erbij doen, of anders 'n scheut water erbij.
success!
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 29 mar 2010, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#1566417
Ik heb een sapmaakding  ;D (ik weet niet hoe je zoiets noemt) Maar aan de ene kant komt al het 'pulp', aan de andere kant het sap. Dat mik ik weer door elkaar en klaar is Inge voor 3 weken  :) Vind 'm ideaal! (nou nog een afwasmachine zodat ik 'm niet hoef af te wassen  :D )
Door Benjy en Misty
#1566980
Hier maak ik niet echt regelmatig een groentepapje. Wanneer ik iets heb ga ik aan de slag. Soms heb ik over om in te vriezen, soms niet. Zelf gebruik ik ook de staafmixer. Ik merk dat het een stuk eenvoudiger gaat wanneer je een bak pakt die wat breder is en een dunnere laag groente erin doet. Dan telkens groente bijvoegen. De groente maak ik met het mes al wat kleiner zodat de staafmixer deze beter aan kan.
Door hannabelgje
#1567021
Ik had de keukenmachine geleend van mijn schoonzusje. Ze vertelde dat ik het wat langer had moeten mixen. Dat durfde ik niet omdat ik bang was dat hij te warm zou worden daardoor.  :-[ De volgende keer ga ik dat zeker proberen.
Ik hoop dat het dan wat beter en vlugger gaat.
Frank vond het wel lekker wat ik gebrouwen had. Hij heeft het met smaak opgegeten.

groetjes van Hanna.
Door Red_Hunter
#1567124
Rovanna schreef: Ik maak eens per week groentenmix dus ik vries niets in. Gedurende de week verzamel ik alle - geschikte - groente met 35% korting bij AH, zo veel mogelijk biologisch. Daar doe ik 2 eieren door en 2 tenen knoflook. Alles in de keukenmachine, paar keer laten draaien en klaar. Ik vind het helemaal niet veel werk moet ik zeggen.
Maar als je het eerst een week verzameld en dan maakt voor een week is het toch niet echt vers meer aan het eind??

Groetjes Trudie
Door Red_Hunter
#1567130
Het komt mij af en toe wel eens  de neusgaten uit, het maken van de mixen. Ik maak dan voor 3 weken en vries het in. Ik doe het ook in de keukenmachine maar niet met het mes maar met een schijf met gaten met karteltjes en kleine gaten en dat maakt er echt een papje van.
Ik vind het altijd wel veel werk en als het op is, duurt het dan ook weer een tijd voor ik nieuwe maak tot mijn spijt.

Ik ga vanaf deze week over op volledig barf en de ochtendmaaltijden met KVV gaan er uit, dus moet ik nog meer groentemix maken voor 3 honden, daar zie ik toch wel een beetje tegen op.

Ik had in mijn oude huis een grote keuken en dus veel ruimte om alles uit te stallen, nu zit ik voorlopig in mijn vakantiehuis en heb dus maar een heel klein keukentje, dus even kijken hoe ik het hier ga versieren.

Groetjes Trudie
Door Butch
#1567267
Ik vond het vroeger een ramp, was uren bezig met mijn staafmixer om een klein beetje prut te krijgen en dan was mijn hele keuken vies. Toen heb ik mezelf een Champion Juicer kado gedaan en sindsdien gaat het veel makkelijker. Ik koop een stuk of 10 verschillende groenten, bij elkaar een kilo of 4, knoflook en rauwe notenmix, de knoflookteentjes ontvellen en de groente pasklaar maken voor de machine kost me 10 minuten, dan de boel door het apparaat heen, nog eens 10-15 minuten, in bakjes doen, notenmix doe ik wel even met de staafmixer omdat ik er zo'n handig ding bij heb, alles afwassen, bij elkaar ben ik denk ik een uurtje bezig voor een voorraad van anderhalve maand.
Ik klink als een slechte reclame maar het is echt zo dat als je goede apparatuur hebt dan krijg je er niet zo'n hekel aan.
Door ~anna~
#1572225
Ik maak ongeveer 2-3 keer per week verse rauwe groenten-mix, ik vries het nooit in.
Ze krijgen al genoeg voedsel uit de diepvries.En vers is gezonder.
Door te lang blijven malen gaan er ook voedingsstoffen en smaak verloren.
Een kleine hoeveelheid is makkelijker om te maken.
Zalm en Makreel, zijn de enige vissoorten die je mag geven samen met groene groenten.
De eiwitten uit de vis gaan een gevaarlijke/ongezonde verbinding aan met het nitraat uit de groente.Rode biet is ook heel nitraatrijk.
Je kunt ook vocht van pens, vlees en/ of ander orgaan gebruiken om het smakelijker te maken.
Ik gebruik de staafmixer en de wortel die rasp ik en voeg ik pas aan het einde toe en maal ik niet meer mee.
De harde groente maal ik eerst even, met wat vocht van vlees of orgaan.En pas daarna heel even de zachtere groenten zoals: veldsla, waterkers,witlof, taugé of andere kiemen, kruiden, bv.het blad van de bleekselderij.
Zoveel mogelijk biologisch en van het seizoen.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op za 03 apr 2010, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1572264
Door te lang blijven malen gaan er ook voedingsstoffen en smaak verloren.
Een kleine hoeveelheid is makkelijker om te maken.
Zalm en Makreel, zijn de enige vissoorten die je mag geven samen met groene groenten.
De eiwitten uit de vis gaan een gevaarlijke/ongezonde verbinding aan met het nitraat uit de groente.Rode biet is ook heel nitraatrijk.
Maar waarom verliest de  langer gemaalde groente (gepureerd) voedingswaardes en smaak? ???
Ja kan best dat sommige mensen  't makkelijker vinden om kleine hoeveel heid of dagelijks groentenmix te maken,
en andere vinden 't juist makkelijker om voor 'n paar weken tegelijk te maken..
Dus gewoon persoonlijke voorkeur.
Alleen zalm en makreel? waarom geen sardientjes haring of andere vis ? ???
Persoonlijk denk ik de 1 x per week dat 'n hond misschien vis met groenten zal krijgen,
voor mijn niet genoeg reden is om bang te zijn dat 't gevaarlijk of ongezonde verbindingen zou veroorzaken  ;)
Hier wat meer info van topic nitraat.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg657022
Door ~anna~
#1572295
Dat nitraat verhaal ken ik ;),door onderzoek bleek dat met deze vissoorten geen nitrosaminen werden gevormd.
Er blijven zat groente over waar je vis wel mee kan combineren.
Natuurlijk is het persoonlijk wat voor de een makkelijker is dan voor een ander.
Maar een grote hoeveelheid maken kan eigenlijk alleen met een goede machine, zoals bv. de Champion Juicer.
We kunnen nu toch al jaren lezen hoe mensen soms staan te worstelen om een hoeveelheid groenten-mix te maken..
Iedere bewerking/behandeling zorgt voor verlies van voedingsstoffen, smaak en levenskracht. koken,invriezen,blenderen/malen, magnetron :-X
Ik bedoel dan vooral het te lang malen van groente en fruit.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op za 03 apr 2010, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door giny
#1574526
Het pureren van groentes wil mij met de keukenmachine niet zo lukken, er blijven veel stukjes in zitten, hoe lang ik ook doorpureer. Daarbij  ben ik ook inderdaad bang dat het apparaat doorbrandt. Weet iemand of je ook groentes kunt 'napureren' in een vijzel? Dit kan ik dan dagelijks doen en daar de benodigde voedingssupplementen e.d. door  mengen

:groenvanjaloeziesmiley:
Laatst gewijzigd door giny op ma 05 apr 2010, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door