Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door bascha
#1565704
Hallo,

hier mijn eerste globale weekmenu.
Het is gewoon als start. je moet ergens beginnen.
Ik ben uitgegaan van de dingen die ik nu heb. daar kan ik dan straks meer in gaan variëren. Natuurlijk is het zo als ik ergens het bot opdeel in een keer ochtend en iets in de avond en het betreft bijv een konijniets en dat is het helegewicht dan ga ik dat niet in 2 delen maar dan schuift het gewoon. dan gaat bijv het spiervlees naar de avond . ach, sorry ik ben soms (meestal dus) wat chaotisch . ik kan het dan zelf helemaal volgens maar de rest is het dan kwijt omdat ik van de hak op de tak spring.

hoe dan ook, het is een globale menulijst. graag jullie reacties zodat ik nog eventuele aanpassingen maken kan. de kwartel die ik dadelijk ga delen zal ik anders ook nog wel ergens toevoegen. maar ja. zodra ik meer verschillende produkten heb kan ik ook meer varieren.ik heb nu bijv weinig spiervlees variatie , als het goed is heb ik dinsdag meer variatie mogelijkheden.


menu Freule, 7 maanden, 3.1 kilo (5%)

Maandag
ochtend- 72 vleesbot (kipvleugel)
avond - 40 spier (kalf)
            24 orgaan (kip)
            16 groentemix

dinsdag
ochtend - 56 vis (zalm)
                32 spier (kalf)
avond -  72  vleesbot (konijn)

woensdag
ochtend - 50 vleesbot (konijn)
                30 orgaan (kalkoen)
avond -  22 vleesbot (kipnek)
              20 groentemix
              38 spier (kalf)

donderdag

ochtend - 60 vleesbot  (Kipvleugel)
avond -  40 spier ( kalf)
              20  groentemix
              40 orgaan (pens)

vrijdag

ochtend  - 72 vleesbot (konijn )
avond    - 30 groentemix
                40 spier (kalkoen)
                18 orgaan (pens)

zaterdag

ochtend - 40 spier (kip)
                26 orgaan (kalkoen)
                10 groentemix
avond - 84 vleesbot (lam)

zondag

ochtend  -  50 spier (kip
                  16 groentemix
avond -  72 vleesbot (kipnek)

wat betreft de hoeveelheden.ik weet dat het niet zo precies komt (of het nu 69, 72 of 75 is ....) maar heb de getallen opgeschreven zoals ik ze heb uitgekregen. dan weet ik wat het eigenlijke gewicht is en kan ik op dat moment zien hoeveel iets afwijkt....


svp tips, op en aanmerkingen welkom....svp deze beginnende barfer niet meteen met scherp afschieten....


groetjes,

antoinette

ps kipnek ging erin alsof ze al weken niet gegeten had...
Door bascha
#1565739
trouwens wat betreft lam. dit is meer een ribje. iemand vroeg ergens of ik het kon buigen. ja dat gaat vrij makkelijk. durf niet echt door te duwen. ben bang dat het dan breekt. (is gewoon niet zo groot. en zal wel niet echt breken ) buigt iniedergeval veel. dan mag ik het als ik het goed gelezen heb gewoon geven.
Door bascha
#1565813
ik zie net ik heb ook lam schouder. maar daar zit best nog veel vlees aan. kan/mag dat? en met uitkijken bedoel je hoe ze ermee omgaat? ik kan de schouder met een "gewoon"mes  "doorsnijden"
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1565827
[quote="bascha"]
ik zie net ik heb ook lam schouder. maar daar zit best nog veel vlees aan. kan/mag dat? en met uitkijken bedoel je hoe ze ermee omgaat? ik kan de schouder met een "gewoon"mes "doorsnijden"
[/quote]

Schouder is zacht genoeg dan.
1 enkele rib zou ik niet geven, vindt het erg gevaarlijk als ze (al dan niet per ongeluk) heel doorslikken, liever 2 of meer ribben aan elkaar.
Je kunt ook testen of ribben en dergelijke zacht genoeg zijn door ze proberen door te knippen met snoeischaar, lukt dat dan kun je het geven.
Door Nadia
#1565838
Ik zou het niet durven met zo'n kleine hond. Bot van lam. Bedenk je dat dit zeker nog GEEN beginnersbotten zijn.. Wellicht over een paar maanden dat ze het kan weg kan krijgen. Denk eraan dan het niet alleen om het kauwen gaat, maar ook om het verteren.
Ik zou het echt niet doen. Ze is nog een onervaren barfer. Beperk je eerst tot kippen en eendennekken en stap dan na een weekje over op konijn, eend en parelhoen. En wellicht DAN pas lamsbot. Maar dan nog vind IK het akelig.

Je menu is verder te ingewikkeld. 18 gram of zeg 20 gram van pens is niet te doen. Dat zijn zo'n kleine stukjes. Ik weet ook niet echt hoe je dat zou willen gaan portioneren. Als je zakjes van 20 gram wilt gaan maken is je verpakkingsmateriaal duurder dan je vleesjes.
Neem iedere dag iets van vleesbot, geef dat in de ochtend of avond. en dan in de avond of orgaan+groente OF spiervlees.
Het KAN wel zo, maar het is veels te omslachtig. Als het jouw niet uitmaakt kun je het zo doen.

Je voert nu iedere dag compleet, dat is wel helemaal mooi, maar zo krijg je kleinere porties wat het allemaal veels te lastig maakt, voor je zelf.

Je afwisseling is verder prima!
Had je niet ook hele kwartels?? Je zou ook een dag prooidier kunnen geven. Gewoon een heel kwarteltje. Die knip je door midden zo heb je al een dag heel makkelijk!

Wat zijn je percentages??
Door bascha
#1565858
wat betreft de hoeveelheden. ik heb nu de percentages genoteerd zoals ze moeten zijn. alleen is de bedoeling om dan te kijken wat ik op de betreffende dag heb en dan eventueel dan aan te passen maar dat is makkelijker als je de "oorspronkelijke " waarde hebt.

ik snap wat je bedoeld met de complexiteit. daarom is het ook een eerste poging. voor mij  was nu eigenlijk van belang of wat op het menu staat goed is. ik heb nu kleine porties in bakjes gedaan maar dan in elk bakje een deling aangebracht zodat ik verschillende porties in 1 bakje krijg.

( mijn kinderen hadden een voedsel allergie en ik moest alles zelf maken. je wilt niet weten hoeveel diepvries bakjes ik heb...)

ik denk dat ik aldoende merk waar ik vast loop en kan dan aanpassen.

maar een halve kwartel kan dus als hele maaltijd?

beide helften zijn minder als haar normale dag portie maar 1 komt wel in de buurt. bij de ander kan ik misschien 's avonds iets kleins geven.

pfff, ben er geloof ik hele weekend mee bezig geweest en ben nu van alles aan het eten omdat ik plek nodig heb in mijn vriezer...maar verder gaat het goed met me.
Door Nadia
#1565875
Ja hoor, een kwartel is een volledige maaltijd! Dan wel een hele kwartel in de zin van alles erop en eraan. (veren hoeft niet) maar wel waar de ingewanden nog inzitten!!
Door Souris
#1566143
Wow toen ik je menu zag dacht ik :D :o  wooowww hoe gaat ze dat allemaal doen....... Zoveel werk en zoveel kleine proties.
Maar volgens mij ben ik met de kleine hond ook zo begonnen  :-\.
Onze hond is wel iets groter dan die van jou maar die krijgt gewoon geen ribben, er zijn voldoende andere mooie dingen die hij wel mag en waarvan de porties dan niet te klein worden zoals enkele ribben. Als een kwartel zwaarder is dan zijn `normaal`portie heeft ie geluk! Dan de dag erna een beetje pech  ;)
Door Too
#1566436
Gewoon beginnen en je vindt vanzelf een vorm die voor jou/jullie werkt  ;)

Mijn dametjes poes eten elk 90gr Barf per dag verdeeld over 2 maaltijden, daarvan is er 1 vleesbot en de ander orgaan of spiervlees ik vind dat prima te doen [en enkel orgaan als maaltijd gaat hier gewoon goed]
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door