Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Souris
#1563377
Sinds een half jaar hebben wij een cairn terrier reu van 7. Overbodig te zeggen dat hij brokjes at.
Zware oorontsteking en rare reacties op de pootjes (volgens eigenaren gewoon van het krabben aan de oren ??, ik vermoedde toch een soort voedselallergie)
Thuis meteen bloedonderzoek, geen bijzonderheden, en oorontsteking behandeld. Knapte goed op.
Daarna op de carnibest, dat ging goed maar niet naar tevredenheid, toen Haaksbarf eend, paard en geit, dat ging beter. Omdat we toch graag naar een compleet BARF menu wilden gaan staat hij nu sinds ongeveer 2 maanden op compleet rauw. Qua eten gaat het super, in de tussentijd zijn we er iig achter dat hij allergisch is voor rund. Een eliminatiedieet lukte niet helemaal of beter helemaal niet, wel heb ik steeds een paar dagen een bepaald diersoort gevoerd en zo merkte ik de reactie van rundvlees. Verder heeft hij nergens zo op gereageerd als op de rund.
Nu dus twee maanden later ben ik helemaal nog niet tevreden want de oren blijven gevoelig. Het pootjes-knagen dacht ik eigenlijk misschien beetje aangeleerd of stereotyp?? Tja je bedenkt ook maar wat he... Zelfs nog demodex gedacht maar ook neeeee
Omdat we eigenlijk gewoon aan voedselallergie dachten en daarom oorontsteking zijn we nooit verder gaan zoeken. Maar nu heb ik toch een kweek laten nemen....
Jaaaaawhhhhhhoooorrrr Malassezia sj**iitkak, maar ja aan de ene kant misschien nu dan eindelijk en definitieve oplossing voor het hondje...?? Ik weet het niet zo goed moet nog even de rest van onderzoek afwachten maar weet nu even niet zo goed hoe verder. Als ik de oorzaak niet kan achterhalen, heeft het dan wel zin de gisten te behandelen
Zijn er ook andere manieren, naast ketoconazol om die stomme boosdoenertje aan te pakken, of gewoon een kuurtje tegenaan knallen? Ik volg alle atopie topics maar kwam veel op andere dingen uit.
Uit zijn oude medische gegevens blijkt hij al vanaf 4mnd last te hebben van pootjes en oren, het speelt dus al heel lang, maar weet het even niet zo goed nu...? Wat is wijsheid in dit geval?
Door Mary.vS
#1563816
Onze hond heeft ook Malassezia. Bij hem ziet het er naar uit dat het alles te maken heeft met
vaccinaties gecombineerd met AB kuren. Sinds december eet hij Carnibest, daar zijn zijn darmen
enorm van opgeknapt. Toen ben ik ook begonnen met hem wekelijks te wassen met Malaseb.
Dat heb ik 6 weken gedaan, dat deed zijn huid echt goed. Zijn eenzijdige oorontsteking heb ik
behandeld met Surolan. Tevens heb ik een kuur Mac Samuel Weerstand gegeven. Die duurde
voor hem 5 weken. Daarna ben ik verder gegaan met dagelijks Probiotica. Het gaat een stuk
beter met hem. Vaccinaties gaat hij nooit meer krijgen, routine-wormenkuren ook niet.
Anti-vlooienmiddelen wil ik ook achterwege laten, moet nog wel zien of dat te doen is.
Verder wacht ik maar gewoon af wat het voorjaar gaat brengen. Ik ga hem niet belasten met
heftige middelen.
Door Souris
#1563834
Maar onze hond heeft ze dus ook in de oren. Zal niet voldoende zijn alleen met Malaseb te wassen, of oren spoelen met malaseb?? Jij hebt geen ketoconazol gebruikt?
Hij is inderdaad altijd ingeent, ontwormen denk ik niet, maar dat weet ik niet zeker.
Daarnaast had hij al last vanaf puppy-leeftijd. Vind het maar lastig.
Het stomtoevallige is dan ook nog dat onze oude-huis-cairn, (al een paar jaartjes niet meer) precies hetzelfde had, dat was duideliljk verminderde weerstand probleem, een jaar later overleden aan traceacollaps, maar dat was wel duidelijk wat de oorzaak was en die heeft meteen nizoral gehad. Is al een tijdje geleden maar volgens mij was het vrij snel beter.
Hier weet ik het gewoon niet....
Wat betreft het enten daar heb ik nog niet voldoende over gelezen om daar een beslissing over te nemen.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1565264
Souris schreef: Sinds een half jaar hebben wij een cairn terrier reu van 7. Overbodig te zeggen dat hij brokjes at.
Zware oorontsteking en rare reacties op de pootjes (volgens eigenaren gewoon van het krabben aan de oren ??, ik vermoedde toch een soort voedselallergie)
Thuis meteen bloedonderzoek, geen bijzonderheden, en oorontsteking behandeld. Knapte goed op.
Daarna op de carnibest, dat ging goed maar niet naar tevredenheid, toen Haaksbarf eend, paard en geit, dat ging beter. Omdat we toch graag naar een compleet BARF menu wilden gaan staat hij nu sinds ongeveer 2 maanden op compleet rauw. Qua eten gaat het super, in de tussentijd zijn we er iig achter dat hij allergisch is voor rund. Een eliminatiedieet lukte niet helemaal of beter helemaal niet, wel heb ik steeds een paar dagen een bepaald diersoort gevoerd en zo merkte ik de reactie van rundvlees. Verder heeft hij nergens zo op gereageerd als op de rund.
Nu dus twee maanden later ben ik helemaal nog niet tevreden want de oren blijven gevoelig. Het pootjes-knagen dacht ik eigenlijk misschien beetje aangeleerd of stereotyp?? Tja je bedenkt ook maar wat he... Zelfs nog demodex gedacht maar ook neeeee
Omdat we eigenlijk gewoon aan voedselallergie dachten en daarom oorontsteking zijn we nooit verder gaan zoeken. Maar nu heb ik toch een kweek laten nemen....
Jaaaaawhhhhhhoooorrrr Malassezia sj**iitkak, maar ja aan de ene kant misschien nu dan eindelijk en definitieve oplossing voor het hondje...?? Ik weet het niet zo goed moet nog even de rest van onderzoek afwachten maar weet nu even niet zo goed hoe verder. Als ik de oorzaak niet kan achterhalen, heeft het dan wel zin de gisten te behandelen
Zijn er ook andere manieren, naast ketoconazol om die stomme boosdoenertje aan te pakken, of gewoon een kuurtje tegenaan knallen? Ik volg alle atopie topics maar kwam veel op andere dingen uit.
Uit zijn oude medische gegevens blijkt hij al vanaf 4mnd last te hebben van pootjes en oren, het speelt dus al heel lang, maar weet het even niet zo goed nu...? Wat is wijsheid in dit geval?
Ik lees in je stukje het product ketoconazol , nou wil het geval dat ik dit zelf al jaren gebruik....niet ieder dag maar inderdaad als mijn weerstand omlaag gaat, krijg ik last van een soort berg/ roos en enorme jeuk op mijn kop.

door dan een aantal dagen dit ketoconazol  produkt te gebruiken gaat het binnen twee dagen over! dan kun je vrij snel afbouwen en dan al snel om de dag en dan om de twee dagen en dan om de drie enz..

Ben zelfs al tijden helemaal zonder die rommel bezig geweest.... werkt super zeker tegen de jeuk, daar wordt je echt gek van als mens al, laat staan als hond!

Misschien heb je hier wat aan?

Sterkte met je hondje!

es
Door Souris
#1565543
Ik denk toch dat ik het ga geven. Volgens mij heeft hij nu nl ook kennelhoest en daardoor veel meer jeuk. he je kan pech en pech hebben...
Even de rest van onderzoek afwachten en dan maar even aan de pillen. Hopelijk eindelijk jeuk vrij!

Merk je zelf veel van gebruik van de tabletten? Los van feit dat je snel jeuk-vrij bent dan, ik doel vnl op nadelige effecten of vallen die mee?
En wat is precies je schema, een paar dagen als je last hebt en dan altijd afbouwen>?
Groetjes
Laatst gewijzigd door Souris op zo 28 mar 2010, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Souris
#1565614
Naar mijn weten is het een kuur van een paar dagen, 10 of anders aangegeven, en ja die site ken ik en de kliniek ook.
En zoals boven vermeld is er al een bloedonderzoek gedaan en zijn lever functioneert gewoon naar behoren, de rest ook.
Ik weet dat het een heftig middel is maar volgens mij wel effectief, probleem alleen dat je wel eerst de oorzaak moet achterhalen anders kan ik straks weer malassezia aanpakken....
Wat zou een alternatief zijn dan om malassezia te verhelpen IPV nizoral (of malaseb, maar dat lijkt geen optie omdat het ook in de oren zit??)Waarom denk je dat de kans klein is dat hij ervan opknapt?
Laatst gewijzigd door Souris op zo 28 mar 2010, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jacqueline1968
#1565616
ik heb zelf ketocazol geslikt en gesmeerd en ik bleek er mega allergisch voor te zijn, en volgens de dermatologe niet de enige en bovendien vond zij het ook een zeer schadelijk middel. ik zou er zeker voorzichtig mee zijn. mij had het bijna levenslange schade opgeleverd.

wat wel goed helpt was topicorte, uiteraaard iets met cortisone, maar als je gaten in je huid krabt moet je wat.

ik wens jullie veel sterkte en toch gauw een flinke verbetering voor jullie hond.
Door Mary.vS
#1565643
Ja, de Mac Samuel Weerstand eerst gegeven.
Maar omdat onze hond pas vanaf december vlees eet weet ik niet of dat veel heeft bijgedragen.
Probiotica leek mij altijd wel goed, maar niemand kan mij nu vertellen of ik nu te maken heb met
ontgiftigingsverschijnselen.
Dat wassen met Malaseb geeft veel verlichting voor je hond aan de huid.
Oorontsteking moet je niet mee prutsen, gewoon Surolan erin.
Maar een eventuele leverbeschadiging, ik moet er niet aan denken.
Door Souris
#1565659
Maar de swab is van zijn oren genomen, dus uit zijn oren, vandaar dat ik de nizoral overweeg....
Het wassen zal alleen effect hebben op zijn huid en zal de gsiten in zijn oren niet aanpakken lijkt mij. En surolan of ander vergelijkbaar middel zal niet voldoende helpen??
Wat voor probiotica geef je nu precies?
Door Souris
#1565713
En daar gebruik je een middel van? Zag dat je in je topic beschreef dat hij daar heftig op reageert, wat zegt de fabrikant/verkoper hiervan?
Heb je laten testen of jou hond er vanaf is? Ben wel benieuwd namelijk!

Een overgroei van gisten kan meerdere oorzaken hebben en krijgen de overhand als de weerstand daalt, maar dat dalen heeft natuurlijk wel een reden en lijkt mij dat je die oorzaak moet aanpakken?
Door Mary.vS
#1565731
De oorzaak is gekomen door vaccinaties en AB kuren. Daar verander je niets meer aan.
Voeg dan nog een wormenkuur toe en een pipet vlooienmiddel en de rapen zijn gaar.
Ik verwacht niet dat het nog weggaat, ik ben dik tevreden als het beheersbaar is en de
hond zich goed voelt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door