Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1563337
Ze zitten hier nu een week of 2 helemaal op barf.
Hiervoor kregen ze half kvv half barf.

Jane doet het helemaal super, van haar weet ik ook aardig wat zij wel of niet lust, dat dat gaat prima.
Ze is gulzig, maar kauwt netjes en haar ontlasting is prima.
Dus haar wil ik ook de haaskarkas gaan geven, dat zou geen probleem meer moeten zijn denk ik.
Dus dan staat zij op 4 botsoorten en een stuk of 5 a 6 vleessoorten en 1x haring of sardien per week.
En natuurlijk groente met noten zadenmix en 2x een ei, dus zij krijgt alles prima binnen lijkt me.

Nu Charlie;
Die mutst nog wel met het een en ander, vooral orgaan (lever en nier) en ook groente is nog niet echt favoriet.
Hij staat even op kip en eend qua botsoort en wel een stuk of 5 a 6 soorten spiervlees.
Heb ook wel konijn en parelhoen in vooruitzicht maar wil eerst dat hij goed eet.
Groente heb ik even tijdelijk gehalveerd, zodat hij elke dag een klein beetje krijgt.
Orgaan is dus moeilijk, pens, maagjes en hart prima, maar die lever en nier, dus ook niet gekookt.
En gooi ik alle orgaan door elkaar en geef er iedere dag wat van dan eet hij heel die orgaanmis niet.
Ga zoeken naar biologisch, maar dat heb ik niet gelijk.

Kan het kwaad als hij een aantal weken niet alles binnenkrijgt en vooral hoe lang kan dat zo?
Of is het beter weer wat vv bij te voeren, zoat hi in ieder geval voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.
Of maak ik mij te veel zorgen?

Probleem is ook als hij niet eet, hij dan gal gaat spugen.
Met kvv heeft hij een periode van "uitproberen" gehad, haalde het toen gewoon weg en volgende beurt weer geven.
Maar eet hij nu niet, dan gaat hij later galspugen en wordt dan misselijk.
Dat is dus zeker niet de bedoeling, dus ik wil zeker weten dat hij eet.
Iemand tips of adviezen? :-[

Overigens is zijn ontlasting super op de barf.
Hij heeft nooit veel geduld om rustig te poepen en doet het dus meestal 3 keer een beetje (alledrie tijdens dezelfde wandeling) en op KVV/barf was de derde keer nog wel eens wat dunner, maar op alleen barf is het eigenlijk altijd goed.
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op vr 26 mar 2010, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#1563457
Ik kan je helaas niet helpen met je vraag over hoe lang je probleemloos incompleet kan voeren, maar eet hij de nier en lever ook niet als je het droogt?
En dan steeds iets minder lang drogen totdat ie het zo eet.

Zo doe ik het bij het introduceren van nieuwe soorten vlees en vleesbotten en dat gaat prima.
(Eerste keer probeer ik zo, als ie het niet wil eten, ga ik het de volgende dag een uur of wat drogen en bouw direct daarna weer af)

En eet hij de groentenmix ook niet met een scheutje yoghurt of een eitje er doorheen? Of mengen met bloed/vleessap of een visje.

Succes!
#1563654
Ik heb geen droger, dus kan de lever en nier niet drogen.
Het koken/bakken had in ieder geval geen zin.
En alle orgaan voor de hele week door elkaar mengen (incl.pens) en dat per dag geven werkte ook niet.

Die groentemix ben ik gelijk begonnen met een kleine hoeveelheid en dat inderdaad gemengd door het vlees en de sap en zo gaat het goed, maar dat bouw ik dus heel langzaam op.
#1563655
Je zou kunnen proberen om hem (tijdelijk of permanent) Rodi Pens&Hart te geven, daar zit (uit mijn hoofd) in: pens, hart, lever en nier. Benthe weigert ook categorisch alle soorten orgaanvlees, maar dit eet ze wel. Het bevat verder geen ander vlees, dus met je percentages hoef je dan ook niet te gaan goochelen  ;)
#1563686
Is misschien licht gekookte groenten een optie? Las hier laatst dat dat (bijna?) net zo goed is als rauwe groentenmix die meestal lang in de vriezer zit en zo ook vitaminen verliest. Mijn hondje vindt rauwe mix ook alleen lekker als het aangekleed is met van alles, maar licht gekookt lust ze wel alle groenten gewoon zo.
#1563773
Groentemix door de yoghurt mengen heeft hier wel enigzins geholpen. Nieren die niet gegeten werden knipte ik in hele kleine stukjes en mengde ik onder ander vlees (gemalen rundvlees of haasvlies) eerst bleven er veel stukjes nier over, nu kan ik een hele nier in de bak leggen en word ie gewoon opgegeten. Dit werkte dus zo bij mij, maar helaas is iedere hond anders ;)
#1563777
Zou de wekelijkse hoeveelheid nier en lever pureren en dan mengen met iets waar hij een moord voor doet.
Waar ik aan zou denken is pens, in yoghurt, gemalen spiervlees, evt door een restje pasta ofzo.
Iig iets waar een sterkere smaak aan zit en naar verhouding weinig lever/nier en veel wat anders.
Van dit mengsel dan dagelijks een lepel geven bij z'n normale voer.
Veel lever en nier heeft je hond niet nodig, dus als ie iedere dag een beetje binnen krijgt is dat prima.
#1563794
May Linn schreef: Zou de wekelijkse hoeveelheid nier en lever pureren en dan mengen met iets waar hij een moord voor doet.
Waar ik aan zou denken is pens, in yoghurt, gemalen spiervlees, evt door een restje pasta ofzo.
Iig iets waar een sterkere smaak aan zit en naar verhouding weinig lever/nier en veel wat anders.
Van dit mengsel dan dagelijks een lepel geven bij z'n normale voer.
Veel lever en nier heeft je hond niet nodig, dus als ie iedere dag een beetje binnen krijgt is dat prima.
Punt is al meng ik maar een heel klein beetje, hij laat gelijk alles liggen.
En dat wil ik juist niet, want dan gaat hij weer galspugen. :-\

En die groente is het probleem niet, dat voer ik langzaam omhoog.

@Natasja, maar zijn er ook verhoudingen bekend van die Rodi en zit daar dan helemaal niets aan toegevoegd behalve orgaan?
#1563797
kira schreef: Ik heb wel een stukje bio lever voor je om te kijken heb je bakken ook al geprobeerd en groemte koken? Ik kook de groente meestal uit gemak.
Oh, dat zou fijn zijn als ik een stukje mag proberen.
Ja, bakken/koken hielp niet van de lever en nier.
#1563812
Ja, kom van het weekend maar even langs. Heb bio lever, stukjes van een pond. M'n bio nier moet ik even kijken, heb volgens mij nog maar 500 gram. Heb evt. ook nog konijnlever en lamslever (weet niet of hij die smaken al heeft geproefd) en konijnnier (maar volgens mij was Charlie de Kleine Beer qua eten, geen konijn).
#1564629
kira schreef: Ja, kom van het weekend maar even langs. Heb bio lever, stukjes van een pond. M'n bio nier moet ik even kijken, heb volgens mij nog maar 500 gram. Heb evt. ook nog konijnlever en lamslever (weet niet of hij die smaken al heeft geproefd) en konijnnier (maar volgens mij was Charlie de Kleine Beer qua eten, geen konijn).
Dat zou heel fijn zijn Katinka, lam en konijn (wat Jane niet lust, Charlie wel) heb ik ook nog niet geprobeerd.
Ik geef je morgen even een belletje, weet nu nog niet wanneer, want morgen ga ik Jane ook nog wassen (vandaag Charlie al gewassen en geschoren, ben nu dus op)

Heb ook contact met Lupa gehad over die runderorgaanmix die ze hebben, die lust Charlie namelijk wel.
Verhoudingen weet ze daar niet van, maar het bevat lever, nier, long, luchtpijp. Dus ter overbrugging tot hij wel alle orgaan eet zou ik hem dit wat kunnen geven, aagevuld met hart (dat lust hij wel) en natuurlijk pens.

Vandaag hem weer even kvv gegeven, maar gelijk weer derde keer ontlasting zachter.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door