Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1564367
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum, en heb me in http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,68642.0.html voorgesteld.
We hebben twee ragdollkittens van 6 maanden oud, beiden wegen nu 3 kilo (het zijn grote katten).
Ik wil graag overstappen op KVV en/of BARF maar ik zit een beetje met het aantal keren voeren.
Omdat ze nog zo jong zijn staat er continue een bak brokjes. S'avonds krijgen ze blik. Beiden kittenvoer.
Op de dagen dat we allebei werken wordt meer dan 2x per dag voeren erg moeilijk. Ik wil dus tot ze het kitten-stadium (bij een ragdoll als ze 18 maanden zijn) 2x daags vers voer geven en brokjes laten staan "voor het geval dat".
Ik heb me ingelezen op dit forum en ik weet dat de combi vers en brokken wordt afgeraden, onder andere omdat in brokken koolhydraten zitten.
Nu krijgen ze brokjes (en blik) van Applaws en Orijen en daarin zitten geen koolhydraten (het is waarschijnlijk niet voor niets duur voer ha ha ha).
Kan het kwaad als er overdag toch een bakje brokjes staat?
Door Too
#1564396
Tja ... ik heb t nooit gedaan, ook toen ik nog brok voerde zijn de dames [die toen een maand of 5 waren] gelijk op 2x daags elk een afgepaste portie gegaan.
Ze zijn erg verschillend qua model én 1 van de 2 was erg van t eteneteneten, ik wil graag een beetje zicht op de inname houden.

Als je miemelaars hebt qua eten/overzetten is t niet handig brok te laten staan... er is dan geen enkele noodzaak om t minder aantrekkelijke versvoer te eten

Overigens denk ik dat er een verschil is tussen kitten-zijn en [nog] niet volledig uitgegroeid
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1564399
Too schreef: Overigens denk ik dat er een verschil is tussen kitten-zijn en [nog] niet volledig uitgegroeid
Daar heb je helemaal gelijk in. Een ragdoll wordt tot 18 maanden gezien als kitten, en is ergens tussen het derde en vierde jaar uitgegroeid en dus volwassen.
Ik heb ooit een ragdoll gehad van 12 kilo, die heeft dan ook de volle vier jaar benut om te groeien en was eerder aan de magere kant (voor een ragdoll dan).
Het andere uiterste heb ik ook gehad, een ragdoll kater van 5 kilo. Die bleef gewoon klein, maar wel mooi in verhouding.

Van de twee bengels die hier nu rond sjouwen vermoed ik dat ze ook de grote kant uit gaan. Hun vader is een reus en ook moeders is niet klein. Ze staan allebei hoog op de pootjes en wegen met 6 maanden al ruim drie kilo ;-)
Door Mevroi Kruim
#1564428
Ik heb het nooit gedaan, de hele dag eten laten staan, geen brok en geen barf. Ik wil idd ook weten wat welke kat eet en ik zie er absoluut de noodzaak niet van in dat ze de hele dag moeten kunnen snacken. Doen ze in de natuur ook niet, dan vangen ze iets en eten dat op, niet opeten betekent dat iemand anders er mee aan de haal gaat.
Je kweekt er of miemelaars of vetbulten mee.

Het is prima te doen om 3 of 4x daags te voeren en ook met 2x daags vallen ze niet om van de honger met 6 maanden. Je weet wat ze eten, hoeveel elke kat binnen krijgt, je kunt precies doseren en ze houden net genoeg honger om hun bakjes netjes leeg te eten en niet te gaan miepen.
Brokken vind ik altijd een slecht idee, zeker voor katten en zeker voor jonge katten. Het is wachten op de blaas- en nierproblemen en da's gewoon zonde. Nu kun je ze nog probleemloos overzetten op vers, zijn ze eenmaal echt brok-verslaafd dan is dat vaak een drama. Blik blijft doodgekookte meuk en geen kattenvoer. Kattenvoer is rauw en vers, daar zijn katten op gebouwd.
Door Benjy en Misty
#1564778
Om eerlijk te zijn.... ik ben zelf pas bijna een jaar met KVV bezig en sinds november volledig met BARF. De honden vinden het heerlijk maar de katten... dat is een ander verhaal.

In het begin probeerde ik hen wat te geven maar beiden vonden het niks. Nu is Poes Minou nogal achterdochtig. Alles wat apart van de brokken wordt gegeven vertrouwd ze niet. Poes Shirley is een hele andere poes en eet gewoon alles wat ze lekker vindt. Nou hoort BARF daar dus niet bij. Ze loopt er gewoon bij weg! Minou steelde stiekem wat van de kippenkarkas en eendenkarkas en na dit een paar keer te hebben gedaan kreeg ze door dat dit hetzelfde is als wat ik haar voorzet. Ze eet echter alleen het vlees ervan af! Botjes hoeven voor haar niet. Ook eet ze alleen maar kip, eend, kalkoen en zalm. Botmixen en dergelijke eet ze allemaal niet. Nu zijn mijn dames al 17 jaar en dus wellicht te laat om echt BARF te leren eten maar alleen al om deze problemen te voorkomen zou ik de brokjes achterwege laten. Misschien anders wat gemalen BARF neerzetten wanneer je weg bent of wat KVV geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door