Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1564252
hallo,

vorstel vanmiddag met mijn eerste samenstelling.

hier komen ze dan:

mag ik gewoon verschillende groente bij elkaar doen en daar een maand dosis van maken? of moet er meer variatie in? ik maak zowiso meer variatie pakjes maar moet er een bepaalde variatie in zitten? ik heb nu bijv: een tomaat, lollo rosso sla, turkse sla, witlof, sperzieboon, spinazie, komkommer, courgette, peterselie en een half blad chinese kool. dit alles samen zou overeenkomen met een groente pakket voor een maand. zo wil ik er verschillende maken. ik zou natuurlijk ook de pakketen kunnen afwisselen.

wat betreft het vlees ben ik nog aan het puzzelen. ik ga dadelijk eens orieenteren wat ik heb, dan kan ik pakjes maken.
maar de vraag is dan weer : als ik 5 verschillende dieren heb en deze varieer in 1 week de ene dag spier van het ene dier en de andere dag orgaan van dat dier dat is dan ok? als het in totaal maar 5 of meer dieren zijn toch?

nu is het misschien nog wat wazig maar als ik dadelijk meer duidelijkheid heb in wat ik heb en nog moet gaan halen...zal ik een voorbeeld menu op de site zetten en hopen dat jullie me niet helemaal afschieten....


mijn meisje was helemaal blij toen ik thuis kwam....rook zeer goed volgens haar....hoe zou dat nou komen....

een slager was helemaal blij dat iemand ook eens aan zijn hond dacht en wilde een hele zak bot (met en zonder vlees) meegeven. daar heb ik nu geen plek voor maar ik beloofde volgende week terug te gaan. (blijven sommige veel te groot voor mijn meid maar ja, kan vast wel liefhebbers vinden)

groetjes,

antoinette
#1564266
bascha schreef: mag ik gewoon verschillende groente bij elkaar doen en daar een maand dosis van maken?
Ja hoor, als je 10 soorten (zoals je hebt vermeld) door elkaar mixt en dat dan een maand voeren is helemaal goed.
Het is voor het porties maken heel makkelijk om na het pureren de groentenmix bijvoorbeeld in ijsblokjesbakjes in te vriezen.
Als je dan, als het bevroren is, een groentenblokje weegt dan weet je voor de volgende keren hoeveel groentenblokjes je nodig hebt per portie.
En als dat praktischer is in je vriezer, dan kan je de bevroren groentenblokjes ook gewoon in een diepvrieszakje bewaren.
bascha schreef: als ik 5 verschillende dieren heb en deze varieer in 1 week de ene dag spier van het ene dier en de andere dag orgaan van dat dier dat is dan ok? als het in totaal maar 5 of meer dieren zijn toch?
Ja dat klopt ook  :)

Goed bezig! En die slager zou ik te vriend houden  ;)
(Misschien volledig overbodig, maar heb je de slager verteld dat honden geen rauw varkensvlees/botten mogen?
Het is misschien moeilijk te herkennen als er varkensproducten in een gemengde zak met afsnijsels en botten zit.)
#1564368
Je bent al lekker bezig!

Voor je groentenmix kan en mag je eigenlijk alles gebruiken [nachtschade-groenten -paprika ed daat reageren sommige honden erg sterk op, hou dat even in je achterhoofd]
Sla en komkommer bevatten eigenlijk alleen water en weinig extra's
Een volgende keer doe je bv [winter]postelein, snijboon, alfalfa, snijbiet, een paar spruiten, stukje pompoen etc etc mogelijkheden zijn eindeloos.

Botten van de slager zijn bijna altijd te hard [ook voor de doorgewinterde barf-hond] niet alleen qua knaagwerk [tandenslopers] maar ook wat de vertering betreft.
Eigenlijk zijn alleen de ribbetjes van jonge geit en jong lam zacht genoeg
#1564383
wat betreft de sla had ik ergens gelezen dat de sla donker groen en/of rode bladeren moest hebben.

ik heb ook nog paksoi, bleekselderij, en nog eea maar ik ga aan de slag..

wat doe ik dan nu met die botten van de slager...?

kan ik daar helemaal niks mee? zijn ook bij met vlees maar is gewoon te groot voor mijn meisje..iemand interese? zuid limburg?
#1564398
Als het botten van volwassen runderen of schapen zijn denk ik niet dat iemand die wil voeren, en ook poten van lam of kalf zijn echt veel te hard, ook voor grote honden. SOmmige mensen geven dat soort harde botten als 'recreatiebotten' om aan te knagen met het idee dat dat goed voor de tanden is. Helaas is dat niet waar, harde botten zijn echte tandenslopers, kiezen en tanden kunnen er op afbreken en slijten er erg hard van, en als de hond er stukken af krijgt zijn die vaak heel slecht te verteren omdat ze zo hard zijn. Dus niet geschikt voor barfende honden.
Zijn het bv lamsribben of schouderblad of bekken, dan is dat wel weer geschikt om op te eten.

Desalniettemin heel goed van jouw slager! Ik zou 'm hartelijk bedanken en de botjes de volgende keer weer meenemen, desnoods kiep je ze thuis in de kliko  :D zo'n slager moet je in ere houden!
#1564408
zit verschillende ribjes tussen en de rest is moeilijk te bepalen voor een vegetarier. zal mijn man de niet vegetarier dadelijk eens vragen. misschien kan hij dat beter beoordelen. rib was geloof ik lam. en wat rug geloof ik maar ja, haha, ik blijf dit een grap eerste klas vinden. een vegetarier aan de botten, organen en weet ik ik wat ik allemaal in mijn handen heb gehad....

zelfs een paar visjes, volgens mijn sardientjes...die konden toch ook?

kunnen radijsjes trouwens?  als de radijsjes zelf TE zijn misschien alleen het groen?
#1564437
Sardientjes zijn prima, radijzen kunnen maar ik zou het niet overdrijven.
Lamsribben en niet-pootbotten zijn geschikt voor ervaren wat grotere barfhonden. En de teckels van Pauline maar dat zijn echte reuzen  :D
ALs het mooie zachte ribben zijn (doe de buigproef, dus kijken hoever je ze met de hand kunt buigen; doe de snoeischaartest: knip er een door met je snoeischaar) dan kun je ze in je vriezer mikken en over pak 'm beet een maand of 4 es wat ontdooien om te zien wat jouw teckel ermee kan. Voor een beginner zijn ze sowieso te hard.

Overigens bevind je je hier als veggie in goed gezelschap: Lizzy, de eigenaar van het forum, is een verstokte veggie en ondergetekende was dit 30 jaar lang. Er zijn er hordes meer hier  :D en het is geen beletsel om je anatomie weer eens op te halen  ;)
#1564465
bascha schreef: en moeten sperziebonen echt eerst even koken?
Nieuwe update 27-03-2010, op verzoek van 202spots:

Het laatste nieuws in de WDJ over het koken van sperzieboontjes.
Blijkt dat daar 'n nieuw mening over is en volgens Mary Straus hoeven de "green beans" of sperziebonen NIET meer gekookt te worden om de phasin onschadelijk te maken.
Maar de (grotere)volwassen  bonen, zoals nier, lima en tuinboon bonen, bevatten hogere gehaltes van de phasin, en daarbij is het WEL nodig om ze te koken.
Maar de sperzieboontjes en andere kleine boonsoorten kunnen rauw gevoerd worden

Meer over phesin _sperzieboontjes
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ic=37333.0
#1564711
bascha schreef: hallo,
ik heb nu bijv: een tomaat, lollo rosso sla, turkse sla, witlof, sperzieboon, spinazie, komkommer, courgette, peterselie en een half blad chinese kool. dit alles samen zou overeenkomen met een groente pakket voor een maand. zo wil ik er verschillende maken. ik zou natuurlijk ook de pakketen kunnen afwisselen.
Ik vind 't vrij veel blad groentes, je moet er ook iets van onder de grond groeiende groentes doorheen doen.
Hoeft niet precies 50% te zijn,maar iets van wortel, koolraap of bietjes kan bij de bladgroentes, middel harde groentes zoals bloemkool,broccoli of bataat is ook onderdeel van 'n goeie mix,paksoi en bleekselderij is ook goed en radijsjes kan er ook in,niet het blad, dat is denk ik scherper dan de radijs zelf. En je kan altijd teentjes knoflook and kiemen erdoor doen,stukje gemberwortel erbij is ook gezond.
zie ook:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg14192
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door