Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cizsel
#1563716
Nou, die oude taart van mij moet er nu toch echt aan geloven. Wij hebben een HTK-kitten gereserveerd om te kijken of het klikt met Mispel, onze cyperse HTK-poes van 15. Net als met mijn toekomstige pup, wil ik de kitten aan vers vlees hebben... maar om dat een beetje handig te laten werken, begin ik met poes vast te oefenen.......... voor zover dat nodig is haha!

Vandaag voor het eerst een beetje rundergehakt op een schoteltje, nou dat ging er in! Ik hoefde het schoteltje bijna niet af te wassen, zo schoon was het! En het was ook 100% rauw, ik heb er geen kokend water over gedaan of wat dan ook.... Ik ga van de week nog een stukje kip, biefstuk, vis proberen... maar als dat allemaal prima gaat, neem ik volgende week een bakje Smuldier mee om het in eerste instantie mee te proberen. Als dat allemaal goed gaat, stap ik over op andere merken!

Wel vraag ik me af hoeveel ik precies moet gaan geven? Ik lees hier dingen als 200 en 300 gram per dag.... maar dat is volgens mij best veel? Poes weegt zo'n 3 kilo... en ze is niet een grote eter? Nouja, het zal vooral voeren met het oog worden in haar geval. Verder zijn alle tips welkom!!

Nog even fotootjes van Mispel:
Afbeelding
Afbeelding
Door Too
#1563728
Aaah een echte cyper :-*

Voor de gemiddelde kat [voor zo ver ze bestaan] is 3% van t lichaamsgewicht de norm, mijn dames [verschillend van bouw én gewicht] eten 90gram/dag

Voor je ouwetje zou ik beginnen met 100gr/dag en s kijken wat t taartje doet.. spekruggetje =wat minder, bottig=beetje meer
Gebruikersavatar
Door koekje
#1563744
wat een mooie streepjes!

lees ook even de sticky door, daar staan ook nog wat tips in. 3% per dag is een gemiddelde, kijk even hoe het uitpakt.
let er op dat de complete smuldier-versies meestal met pens zijn; de meeste katten vinden dat vooral niet te eten.
Door Cizsel
#1563756
Hmm mijn stiefmoeder voerde de hond Smuldier, en ik meende dat die een vlees-compleet en een vlees/pens-compleet had? anders probeer ik eerst alleen enkelvoudig vlees en kip voordat ik compleet van ? bibi ofzo ga voeren... moet nog even kijken wat ik precies neem, maar als ik de pup heb kan ik meer inslaan, en dus ook veel meer mogelijkheid tot bestellen! Maar in ieder geval bedankt! Ik zal er even op letten!

90 / 100 gram klinkt mij veel beter in de oren! Ik vraag me af of ze zoveel eet, van de brokjes eet ze hooguit 40g / dag... dus ik reken op hooguit het dubbele voor vlees... maar ik zal het eerst proberen, en dan weeg ik af hoeveel ze gegeten heeft... dat een weekje of twee bijhouden en ik denk dat ik een behoorlijk goed idee heb! En natuurlijk opletten of ze niet te mager wordt...
Door Cizsel
#1566922
Jippie! Vanavond kreeg Mispel een paar stukjes van een in stukjes gesneden biefstukje... nou dat ging er ook prima in! Ze moest er wel wat meer moeite voor doen dan het gehakt, want dit moest ze kauwen... ze heeft gebitsproblemen en vorige zomer is haar gebit nog gereinigd, maar volgens mij is dat een van de redenen dat ze heel slecht eet op brok. Ik verwacht heel weinig problemen, zoals het nu gaat... alleen vraag ik me af... moet ik net als voor de hond af en toe botjes voeren voor de tanden? Kan dit door bijvoorbeeld prooi te voeren, wat ik ook aan de fretten voer? Ik ben bang dat ze dit niet zal eten....
Morgen een stukje vis!
Door bloemetje
#1567014
Ook in de smuldier vlees-compleet zit veel pens. De enkelvoudige versies kun je wel proberen. Mijn dames zijn ook gek op rodi lam/rijst overigens. Verder eten ze alleen poezen-cb.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1567439
Als je iets voor de tanden erbij wilt voeren, is dat zeker niet gek. Je kan denken aan vleesbot, maar een lap taai spiervlees of eventueel half lamshartje kan ook. Prooidiertjes worden hier door Otje gebruikt als tandenborstel, de effectiviteit daarvan hangt af van de knaagtechniek van de poes in kwestie. Een eter als Sien ('dat kan makkelijk ook in 1x') heeft natuurlijk minder tandreinigende werking van een klein prooitje, maar Otje kluift altijd netjes naar kuikentjes en muizen en ratten helemaal op.

Nog een mededeling van huishoudelijke aard: de foto's zijn heel mooi, maar wel nogal aan de grote kant. Bij mij al laadt dit draadje er moeilijk door. Graag even een flink stuk verkleinen.
Door Cizsel
#1567464
koekje schreef: Nog een mededeling van huishoudelijke aard: de foto's zijn heel mooi, maar wel nogal aan de grote kant. Bij mij al laadt dit draadje er moeilijk door. Graag even een flink stuk verkleinen.
Zo beter?

Ik hoop maar dat poes prooi eet... maar taai vlees gaat er wel in. Moet ik dan aan dingen als biefstuk denken of nog taaier? Wat zouden jullie aanraden?

De vis ging er ook in vandaag. Ik denk dat Mispel helemaal klaar is voor KVV, ze doet niet half zo moeilijk over vlees als ik had gedacht :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1567498
Cizsel schreef: Zo beter?
Ik zie ze nog steeds even groot...

Zie hier voor de reglementen aangaande foto's:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 167.0.html
Foto's algemeen in het topic of bericht: Max. twee grote show foto's ( ongeveer 20.000 bytes, 350 bij 450 pixels) onder elkaar per topic, heb je meer foto's die je wil laten zien, plaats dan een link naar het URL waar de foto's staan. Dit kan je eigen website zijn of je fotoalbum op Barfclub.
Door Mevroi Kruim
#1567528
Cizsel schreef: Zo beter?

Ik hoop maar dat poes prooi eet... maar taai vlees gaat er wel in. Moet ik dan aan dingen als biefstuk denken of nog taaier? Wat zouden jullie aanraden?

De vis ging er ook in vandaag. Ik denk dat Mispel helemaal klaar is voor KVV, ze doet niet half zo moeilijk over vlees als ik had gedacht :D
Volgens mij is Mispel een barfkat in de dop ;) ga lekker barfen!
En biefstuk mag natuurljk wel maar tis wel een hele dure hobby zo :-X lapje paardenvlees is stukken goedkoper en hapt ook lekker weg. Runderlapje uit de aanbieding of op de datum idem.
Door Cizsel
#1567552
koekje schreef: Ik zie ze nog steeds even groot...

Zie hier voor de reglementen aangaande foto's:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 167.0.html
Foto's algemeen in het topic of bericht: Max. twee grote show foto's ( ongeveer 20.000 bytes, 350 bij 450 pixels) onder elkaar per topic, heb je meer foto's die je wil laten zien, plaats dan een link naar het URL waar de foto's staan. Dit kan je eigen website zijn of je fotoalbum op Barfclub.
Ze zijn nu 345x518... ietsje te groot maar als het per se moet maak ik ze nog wel iets kleiner... als je even op F5 / refresh drukt, want ze staan nog in je cache waarschijnlijk, dan zie je ze waarschijnlijk kleiner.

Ik wil niet barfen. Ik heb al de grootst mogelijke moeite mijn fretjes prooi te voeren... ik ga dan echt bijna over mijn nek. Ik kan niet tegen dode dieren. Dan is KVV voor mij de ideale uitkomst, want dat ziet er gewoon uit als gehakt. Ik ga echt geen organen enzo klaarmaken haha, komt misschien nog wel
Door Mevroi Kruim
#1567969
Wie heeft het over organen klaarmaken? De meeste vogel-organen kun je zo uit de verpakking voeren. Hoe groter stukken je kat eet hoe beter dus hoe minder je snijdt hoe beter.
Tis gewoon zonde als je een kat hebt die uit zichzelf netjes barft om er dan gemalen spul in te gaan stoppen.
Het went hoor  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1567982
ik werd in het begin ook misselijk van bepaalde dingen, maar het went écht!
wat ook kan helpen is het dragen van (latex)handschoenen en zo snel en schoon mogelijk te werken en verpakken. de porties bevroren uit de vriezer halen en dan in de koelkast in een voerbakje laten ontdooien. dan heb je ook geen dooivocht wat overal drupt.
Door Cizsel
#1568644
Mevroi Kruim schreef: Wie heeft het over organen klaarmaken? De meeste vogel-organen kun je zo uit de verpakking voeren. Hoe groter stukken je kat eet hoe beter dus hoe minder je snijdt hoe beter.
Tis gewoon zonde als je een kat hebt die uit zichzelf netjes barft om er dan gemalen spul in te gaan stoppen.
Het went hoor ;)
Ik ben er denk ik nog niet helemaal klaar voor in ieder geval, haha.. prooi vind ik al moeilijk maar dat krijgen de fretjes hier ook... 't is nog even afwachten of poes dit eet, maar ik denk bijna van niet... ze doet vaak heel moeilijk over dingen waar ze écht veel moeite voor moet doen... komende maand weer even kuikentjes halen en dan even proberen daarmee te beginnen...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1568658
Kuikentjes zijn vrij zacht en hebben een relatief hoge acceptatiegrens. Muizen zijn natuurlijk ook niet hard, maar vallen niet altijd in de smaak (en zijn erg duur).

Katten zijn wel gewoon heel truttig met hun eten en moeten soms gewoon zelf ook lang wennen. Het is net als met kleine kinderen, die roepen ook eerst 6x dat ze iets niet lusten, om het de 7e keer gewoon op te eten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door