Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Sammy_Shunka
#147376
Hoi!!!

Ik lees hier vaak dat preventief ontwormen niet nodig en dat je enkel moet ontwormen als je hond daadwerkelijk wormen heeft. Wanneer weet je of je hond wormen heeft??Zijn die altijd zichtbaar in de uitwerpselen?

Sammy is al z'n 3 jaar niet meer ontwormd geweest...
Door Timmy
#147406
Nee, die zijn niet altijd zichtbaar, maar meestal zijn er wel bepaalde symptomen: bv. jeuk rondom de staart (anus) en diarree. Bij een toxocara infectie zie je bij volwassen honden geen symptomen. Zo'n infectie wordt eigenlijk alleen aangetoond door een fecesonderzoek.
Tim is vanaf zijn tweede (dus nu al 7 jaar) niet meer ontwormt. Nooit problemen bij hem gehad.
Door Sammy_Shunka
#148415
Hoi!!!

Onder de microscoop???? ??? ???

Ik heb Sammy al 3 jaar niet ontwormd om dat ik het eigenlijk vergeten ben :-[ :-[ Shunka is ontwormd geweest.

Maar vaak lees ik dat preventief ontwormen niet helpt tegen wormen voorkomen. Wanneer moet ik dan ontwormen??
Door Timmy
#148452
Lizzy schreef: Controleer jij wel z'n ontlasting onder de microscoop?
Weet niet aan wie je dat nou precies vraagt ;D , maar tot nu toe heb ik dat 1 keer gedaan, toen Tim steeds bij zijn staart zat te bijten. Niks te zien, dus wat dat geweest is....
Laatst gewijzigd door Timmy op wo 18 aug 2004, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#148483
Hoi Linda, ja, ik vroeg het inderdaad aan jou. Sorry voor de onduidelijkheid!

Even aan Sammy_Shunka, nee, preventief ontwormen bestaat in mijn ogen niet. Je hond heeft wormen en dan ontworm je hem of je hond heeft geen wormen en dan ontworm je hem niet. Want als een hond geen wormen heeft, waarom zou je er dan gif in stoppen?

Maar goed, de zekerste manier om erachter te komen of je hond wormen heeft is een mest-onderzoek laten verrichten door de DA. Je verzamelt dan mest van drie dagen, brengt dit naar je DA en hij onderzoekt of er wormen/wormeieren in de ontlasting te vinden zijn.
Door Eef+Stippels
#156341
Ik heb hierover ook nog even een vraagje. Ik heb nu net een pup. Ik heb al een hond van twee jaar oud. Ik heb de pup ontwormd, een tegelijk ook mijn oudere hond. Nu moet de pup dus nog een paar keer om de twee weken, volgens de dierenarts en de verpakking dan...

Ontwormen jullie pups wel (preventief), of ook niet? Ik overweeg om de pup de eerste tijd wel te ontwormen, maar mijn andere hond niet (meer).

Hoe vaak moet je de ontlasting naar de dierenarts brengen om te laten controleren om wormen?
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op zo 29 aug 2004, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#156342
Evelyn schreef: Ik heb hierover ook nog even een vraagje. Ik heb nu net een pup. Ik heb al een hond van twee jaar oud. Ik heb de pup ontwormd, een tegelijk ook mijn oudere hond. Nu moet de pup dus nog een paar keer om de twee weken, volgens de dierenarts en de verpakking dan...

Ontwormen jullie pups wel (preventief), of ook niet? Ik overweeg om de pup de eerste tijd wel te ontwormen, maar mijn andere hond niet (meer).
Ontwormen van pups vind ik wel zeer belangrijk omdat pups besmet kunnen zijn met spoelwormen die latent in het moederlichaam aanwezig waren en door de zwangerschap ontwaakt zijn. Het is dus naar mijn mening zeer belangrijk dat pups heel goed ontwormt worden.
Door Eef+Stippels
#156347
Nu ik mijn eigen bericht teruglees lijkt het net of ik overweeg om mijn pup niet te ontwormen, maar dit bedoelde ik niet hoor, ik bedoelde mijn andere hond.

Maar hoe lang/hoe vaak zou je dan de pup ontwormen, gewoon zoals over aangegeven?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#156357
Evelyn schreef: Nu ik mijn eigen bericht teruglees lijkt het net of ik overweeg om mijn pup niet te ontwormen, maar dit bedoelde ik niet hoor, ik bedoelde mijn andere hond.

Maar hoe lang/hoe vaak zou je dan de pup ontwormen, gewoon zoals over aangegeven?
ik ontworm de laatste keer met 16 weken
Door Ordell
#156477
Ik heb Gino alleen maar met 12 weken ontwormt en daarna niet meer.......volgens mij heeft ie geen wormen... 8)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#156479
Ordell schreef: Ik heb Gino alleen maar met 12 weken ontwormt en daarna niet meer.......volgens mij heeft ie geen wormen... 8)
ik ontworm eigenlijk niet met 12 weken, dat komt omdat ik ze ontworm , ik ontworm ze vanaf drie weken tot ik nks meer tegen kom en daar na nog 1 keer na de 12 weken enting en dat loopt dus tussen de 14 en 16 weken bij mijn laatste nest waar ik er één van gehouden heb, heb ik dat trouwens ook niet gedaan, en die heeft dus met 7 weken de laatste wormenkuur gehad
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door